Woestijngrasmus in Alphen aan de Rijn?!

Gestart door Gerben Mensink, november 25, 2014, 15:39:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Herman van der Meer

jeroenroelofsen

Volgens mij binnen 2 zones (Ter Aar en Zoeterwoude).
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

thijsglastra

Groeten, Thijs

Sander Bot

Kunnen we weer langs? vraagt Sander zich af die het diertje nog steeds niet heeft gezien. Verbod zou zijn opgeheven?

lennartv

Citaat van: Sander Bot op januari 01, 2015, 19:11:21 PM
Kunnen we weer langs? vraagt Sander zich af die het diertje nog steeds niet heeft gezien. Verbod zou zijn opgeheven?

Zoek het telefoonnummer van de eigenaar even op en bel op zou ik zeggen.
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Rob Koelman

Citaat van: lennartv op januari 01, 2015, 19:16:09 PMZoek het telefoonnummer van de eigenaar even op en bel op zou ik zeggen.

De eigenaar van de vogel? Dus toch een escape! ;)

Ik denk overigens niet dat de bewoners van de kaasboerderij er blij van worden als er ineens tientallen telefoontjes binnenkomen met de vraag of het land achter de boerderij alweer toegankelijk is. Zou dit even centraal regelen (via dit topic bijvoorbeeld).
Met vriendelijke groet, Rob

HJDT

Ik heb begrepen dat de weilanden rond de kaasboerderij weer te betreden zijn, tenminste, naar aanleiding van het opheffen van het vervoers- en overige verboden. Of dit ook is afgestemd met de beheerders/eigenaren van het terrein is me niet bekend.

Er gaan in ieder geval mensen zoeken morgenmiddag als de regen een beetje opgehouden is.

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

gerdwichers8

De weerkaarten van begin november 2014 getuigen van een langdurig aanhoudende krachtige, en simpele zuidelijke stroming diep uit het zuiden van Europa.
(oktober is flut wat weerbetreft; alles zit in die maand tegen)

Voor een soort als Vale Gierzwaluw is dit een prima weersysteem alsmede dat voor zwevende roofvogels zou zijn geweest.
De voorwaarden die tegemoet zouden moeten worden getreden  in geval van de grasmus zijn echter meerder; droogte in het verspreidingsgebied, een 'kracht' die hem over de middellandse zeekust wipt; luchtvochtigheid en staat van de vegetatie in het gebied waar hij doortrekt?; aan deze wordt met een weersysteem als dat van november niet tegemoet getreden. Temeer is oktober en eind september afkalvend voor de nood veroorzaakt door droogte in de regio als een motiverende factor.


De situatie in het verspreidingsgebied in Afrika eind oktober en begin november moet ik nog uitwerken.

gerdwichers8

nb


ik heb gemeend mij niet te hoeven houden aan de eerste datum van waarneming door Hans Zaal.
De vogel was niet op trek; getuige de presentie in de weken ná de eerste datum. Zou het een geval van kortstondige aanwezigheid zijn geweest dan neemt de verplichting aan de dagen ervóór, wat weer betreft, enorm toe.
Het zou in dit geval nog altijd een toevalligheid kunnen zijn dat Hans hem kort na aankomst al ontdekt dus op basis hiervan is de periode 'begin november' niet uit te sluiten.

gerdwichers8

Andere vergelijkingen die ter overweging zouden kunnen worden gepleegd met Vale Gierzwaluw zijn 1/ een noordelijker (maximaal 1200 km) voorkomen dan de grasmus. Volgens een herkomst uit Algerije een eventueel voordeel van het giertje van 900 km; volgens een herkomst van het giertje uit Zuid Spanje vs een Marokkaanse grasmus zijn de verschillen aanzienlijk minder en houden dan een voordeel van slechts enkele honderden km 2/ het giertje is een snellere vlieger; 3/ het eerste geval van Vale Gierzwaluw op de 9e, 3 dagen eerder is dan de grasmus.


Wat het werkzame systeem bij de Vale Gierzwaluw is, begrijp ik niet geheel sinds het optreden er van in ons land samen lijkt te vallen met de extreme data van de najaarstrek van die soort.



correctie; ik heb in de uiteenzetting van het weer in september de Tunesische kust als uitgangspunt genomen, maar voor het verspreidingsgebied moet inzake het interieur ervan Algerije in plaats van Tunesië staan.

UtrechtsVogelNet

Citaat van: HJDT op januari 01, 2015, 23:25:53 PM
Ik heb begrepen dat de weilanden rond de kaasboerderij weer te betreden zijn, tenminste, naar aanleiding van het opheffen van het vervoers- en overige verboden. Of dit ook is afgestemd met de beheerders/eigenaren van het terrein is me niet bekend.

Er gaan in ieder geval mensen zoeken morgenmiddag als de regen een beetje opgehouden is.

Groet Michel

Er is gisterenmiddag 2,5 uur zonder succes gezocht door in totaal slechts 2 man. Vogel is vooralsnog niet teruggevonden maar het is totaal niet uitgesloten dat de vogel wel of niet weg is; ook in november was de vogel geruime tijd uit beeld en het gebied is zoals bekend enorm groot. Er is overigens afgestemd met de bewoners.

Grt Phil

HPM

Citaat van: UtrechtsVogelNet op januari 03, 2015, 11:38:30 AM
... het is totaal niet uitgesloten dat de vogel wel of niet weg is...


Dat zal voor iedereen een grote geruststelling zijn.
Herman van der Meer

UtrechtsVogelNet

 ;D   Vonden wij ook een geruststelling, Herman.
Beetje krom geschreven idd maar de meesten zullen wel snappen wat ik bedoel.

Gegroet, Phil

HPM

Herman van der Meer

gerdwichers8


HPM

Citaat van: gerdwichers8 op juli 03, 2015, 15:58:48 PM

Wat in het vat zit, verzuurt niet.

Maar als ik het goed begrijp dan zou dat vat vorig jaar wel eens leeggegooid kunnen zijn.
Spannend hoor. Geheime documenten, doofpotten, omerta. Misschien komen er nog wel mannen in witte pakken en afrekeningen in het ornithologische millieu!
Herman van der Meer

gerdwichers8

Sorry, maar hoe wil je een vat leeg gooien waar je niet van weet hoe het vol is gelopen, noch hoe de inhoud vast gehouden wordt zoals het nu gelegen is.
Een of ander suf regeltje wat nergens enige toepassing vindt, kan nooit als verantwoording voor verwerping gelden: half Nederland weet dat dat diertje er gezeten heeft dus kom maar op met die verwerping.
Anderzijds kan ik me  goed vinden in een stellingname dat op basis van waarschijnlijkheid niet tot harde uitspraken kan worden gekomen, hoe goed de papieren ook zijn mogen.
Feiten tellen, het gevoel kan slechts de feiten volgen. Als het vat leeggegooid zou zijn op basis van feit, dan hebben wij hier in het openbaar een belangrijk feit over het hoofd gezien en hebben we de hand slechts in eigen boezem te steken.

HPM

Citaat van: gerdwichers8 op juli 03, 2015, 19:32:16 PM
...
Feiten tellen, het gevoel kan slechts de feiten volgen. Als het vat leeggegooid zou zijn op basis van feit, dan hebben wij hier in het openbaar een belangrijk feit over het hoofd gezien en hebben we de hand slechts in eigen boezem te steken.

In de discussie op DB gaat het (o.a.) over het lange uitblijven van een beslissing door de CDNA en er wordt gespeculeerd over de mogelijkheid dat dat komt omdat er misschien aanwijzingen zijn gevonden voor het leeggooien van een vat. Als dat zo is vind ik niet dat wij daarvoor de hand in welke boezem dan ook hoeven steken.
Herman van der Meer

MarcelHaas


jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Guus Peterse

Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

hiskodevries

dan komt het met de witkruintapuit ook wel goed natuurlijk  (fingers crossed)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Guus Peterse

Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Rob Koelman

#564
Citaat van: hiskodevries op juli 09, 2015, 15:58:31 PMdan komt het met de witkruintapuit ook wel goed natuurlijk  (fingers crossed)

Citaat van: guusp op juli 09, 2015, 16:09:56 PMDat denk ik dan weer niet.

Ach, er staan wel meer dubieuze soorten op de lijst van voor Nederland aanvaarde vogels. Eentje meer of minder doet er dan niet zoveel meer toe...
Met vriendelijke groet, Rob