Woestijngrasmus in Alphen aan de Rijn?!

Gestart door Gerben Mensink, november 25, 2014, 15:39:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: Folkert Jan op december 02, 2014, 11:23:20 AM
Citaat van: Vogeldagboek op december 02, 2014, 10:15:41 AM
Leuke discussie... Ik hecht kennelijk meer waarde aan een onbekommerd bestaan voor vogels dan vele anderen. Daarom ben ik zo terughoudend
...

Maar nu stelt u het al heel anders dan op uw blog. Er is natuurlijk een groot verschil tussen het gevoel hebben dat de vogel teveel wordt opgejaagd (Wat ik mij kan voorstellen bij foto's van honderden mensen om 1 vogel heen) en deze letterlijke zin uit uw dagboek: "de vogel wordt regelmatig door fotografen opgejaagd"
Maar gezien uw foto's moet u toch ook wel hebben gezien dat deze Afrikaanse woestijngrasmus mensen niet schuwt en rustig door blijft foerageren?
...
Tuurlijk zijn er mensen en ja dan met name enkele fotografen die de vogel telkens opjagen door zo dicht mogelijk bij de vogel te komen, maar dit gedrag wordt pas zichtbaar als de grote groep (Die zo graag de locatie wilde weten en gelijk de eerste dag proberen te komen) weg is en de sociale controle verdwijnt.

Nogmaals ik begrijp u gevoel als er zo'n groep mensen om zo'n klein vogeltje staan, maar ik denk niet dat ze de situatie goed weergeven

"Maar toen ik me bij de groep vogelaars voegde die midden in het weiland
bij elkaar stonden te kijken naar een hekje op een bruggetje met een karig
bosje brandnetels erachter, was de vogel net even uit beeld. Men wist zeker
dat-ie rondhing in de schaarse begroeiing achter het hekje, maar toen hij
zich na zowat een half uur nog steeds niet had laten zien, ging er toch
maar iemand dichterbij een kijkje nemen. Hij loerde over het hekje, liep om
het hekje heen en haalde nog even zijn been door het karige bosje
brandnetels, maar niets. Geen spoor van de vogel.
"

http://guuspeterse.blogspot.nl/2014/11/afrikaanse-woestijngrasmus.html  27 november 2014

De vogel zat daar dus niet meer, maar dat wist men niet.
Stel nou dat hij er nog wél had gezeten?
En dit gaat dus niet over fotografen als de vogelaars weg zijn, maar over vogelaars op de tweede dag.

Voor de goede orde: ik heb geen behoefte om het weer eens over verstoring te hebben. Ik reageer alleen omdat je de situatie niet goed weergeeft.
Herman van der Meer

Herman Bouman

Geen behoeft maar wel aanhalen....  ;D  Maar natuurlijk niet. Natuurlijk wil je dat niet....

Guus Peterse

Nou heb ik het gevoel dat hier mijn blog wordt misbruikt. Je kunt het ook anders lezen: een stuk of dertig man stond zowat een half uur netjes op afstand te wachten tot de vogel weer tevoorschijn kwam. Toen ongeveer iedereen ervan overtuigd was dat-ie verdwenen was, ging één persoon heel rustig naar het hek toe om even te kijken. Natuurlijk kun je over alles een verschillende mening hebben maar mij lijkt het dat men zich hier voorbeeldig heeft gedragen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Jan van der Laan

Citaat van: guusp op december 02, 2014, 12:14:07 PM
Nou heb ik het gevoel dat hier mijn blog wordt misbruikt. Je kunt het ook anders lezen: een stuk of dertig man stond zowat een half uur netjes op afstand te wachten tot de vogel weer tevoorschijn kwam. Toen ongeveer iedereen ervan overtuigd was dat-ie verdwenen was, ging één persoon heel rustig naar het hek toe om even te kijken. Natuurlijk kun je over alles een verschillende mening hebben maar mij lijkt het dat men zich hier voorbeeldig heeft gedragen.
Ik kan getuigen want ik was daar bij (het was trouwens op de 26e) en het ging zoals Guus het hierboven beschreef.
Het was iedereen al duidelijk dat de vogel daar niet kon zitten. En inderdaad de vogel zat honderd meter verderop te foerageren.

Gert Ottens

Citaat van: jeroenroelofsen op december 02, 2014, 11:11:23 AM
Ik snap de "lijstjesmensen" wel hoor Max. Uiteindelijk gaat het om hetzelfde idee. Het genieten van de natuur, daar zijn we het allemaal over eens.

Maar je kunt ook niet ontkennen dat er keer op keer gezeur is nadat er een (zeer) zeldzame soort is ontdekt. Terecht of onterecht, dat laat ik in het midden.
Ik kan me daardoor wel indenken dat mensen als Adrie (en zelf zou ik er ook terughoudend mee omspringen) er voor kiezen om dit soort bijzonderheden niet zomaar klakkeloos out-in-the-open te gooien. Snap dan ook niet goed waarom er zo veel kritiek op die terughoudendheid is. We willen allemaal genieten, maar ten koste van wat?

Dat er 'keer op keer gezeur is' lijkt me trouwens schromelijk overdreven. Jaarlijks worden 100+ dwaalgasten waargenomen en getwitched in Nederland. Als hier 'keer op keer' gezeur was geweest zou de server van waarneming.nl regelmatig overbelast zijn. Het lijkt mij eerder uitzondering dan regel dat er gezeur is.

HPM

Citaat van: guusp op december 02, 2014, 12:14:07 PM

Nou heb ik het gevoel dat hier mijn blog wordt misbruikt. Je kunt het ook anders lezen: een stuk of dertig man stond zowat een half uur netjes op afstand te wachten tot de vogel weer tevoorschijn kwam. Toen ongeveer iedereen ervan overtuigd was dat-ie verdwenen was, ging één persoon heel rustig naar het hek toe om even te kijken. Natuurlijk kun je over alles een verschillende mening hebben maar mij lijkt het dat men zich hier voorbeeldig heeft gedragen.

Dat je na een half uur naar een polletje Brandnetels kijken vermoedt dat de vogel weg is en dan even dichterbij gaat controleren of het echt zo is kan ik goed begrijpen. Die voet door de brandnetels begrijp ik minder.
Waar het mij in dit voorbeeld om gaat is dat het risico voor lief werd genomen dat de vogel toch zou worden opgeschopt. Dat is iets anders dan doelbewust opjagen, maar het had hetzelfde effect kunnen hebben.
Herman van der Meer

Jan van der Laan

Je matigt je weer een oordeel aan van iets wat je niet gezien hebt en waar je niet bij was. Degene die het deed, met zijn been door de drie brandnetels, deed het ook nog eens voorzichtig. Ik heb het met eigen ogen gezien.

Guus Peterse

En die voet door de brandnetel, tsja, dan heb je al gezien dat-ie er niet meer zit. Was dus overbodig, inderdaad. Maar het lijkt me in elk geval wel duidelijk dat dit fragment niet gebruikt kan worden om het geschetste beeld te illustreren van vogelaars / fotografen die achter de vogel aanhollen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HPM

Citaat van: Jan van der Laan op december 02, 2014, 12:32:32 PM

Je matigt je weer een oordeel aan van iets wat je niet gezien hebt en waar je niet bij was. Degene die het deed, met zijn been door de drie brandnetels, deed het ook nog eens voorzichtig. Ik heb het met eigen ogen gezien.

Ik neem ogenblikkelijk aan dat het niet zijn bedoeling was om de vogel dood te schoppen als hij er nog gezeten zou hebben, dus ik twijfel er ook niet aan dat hij het heel voorzichtig deed.

Lang geleden zat mijn zoontje in het stoeltje voorop de fiets toen er een hommel in zijn gezicht vloog, en hij begon te huilen. Om hem te troosten zei ik 'Maar dat deed die hommel niet expres hoor.', waarop hij snikken antwoordde: 'Maar niet expres doet ook pijn hoor!'
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: guusp op december 02, 2014, 12:35:06 PM

En die voet door de brandnetel, tsja, dan heb je al gezien dat-ie er niet meer zit. Was dus overbodig, inderdaad. Maar het lijkt me in elk geval wel duidelijk dat dit fragment niet gebruikt kan worden om het geschetste beeld te illustreren van vogelaars / fotografen die achter de vogel aanhollen.

Folkert had het over opjagen.
Overigens had ik het citaat het liefst anoniem gegeven maar ik vind dat bij een citaat ook de bron moet staan.
Herman van der Meer

hiskodevries

ach, het is ook wel vermakelijke lectuur als je tussen het verschuiven van bitjes en bytes wat wilt ontspannen.
of het een nuttige tijdsbesteding is ? nee ga lekker je vakantie waarnemingen invoeren op http://observation.org

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jeroenroelofsen

Veel aanvullende info zal er (op dit moment) niet bij komen.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)


hendrik.h

gr hendrik.

temmie

#524


Weet iemand of er binnenkort een opheffing komt ivm vogelgriep - verbod om in de weilanden te gaan?
Ik (en Remco wellicht ook) wil dan wel nog een poging wagen, uiteraard na het proeven van een stukje kaas op de boerderij... :-)
Wellicht wordt het nop, want het zou voor morgen zijn (dan ben ik toevallig in de buurt voor werk).
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

JeroenBes

#525
Weet iemand waarom alle waarnemingen van de Afrikaanse Woestijngrasmus ineens allemaal op verborgen staan ? :huh:
Vrienden zijn als sterren...Je ziet ze niet altijd maar je weet dat ze er zijn...

Groeten Jeroen.

HPM

Herman van der Meer

Rob Koelman

Citaat van: JeroenBes op december 02, 2014, 19:24:18 PM
Weet iemand waarom alle waarnemingen van de Afrikaanse Woestijngrasmus ineens allemaal op verborgen staan ? :huh:

Het gebied waar de grasmus zit is vanwege de vogelgriep niet meer toegankelijk voor vogelaars. Door de reeds ingevoerde waarnemingen op verborgen te zetten wordt het iets lastiger om de locatie te vinden. Dat verkleint de kans dat er alsnog mensen zonder toestemming het gebied ingaan. Maar iemand die echt wil weten waar de plek is kan die elders op het net makkelijk vinden...
Met vriendelijke groet, Rob

JeroenBes

Citaat van: Rob Koelman op december 02, 2014, 19:29:30 PM
Citaat van: JeroenBes op december 02, 2014, 19:24:18 PM
Weet iemand waarom alle waarnemingen van de Afrikaanse Woestijngrasmus ineens allemaal op verborgen staan ? :huh:

Het gebied waar de grasmus zit is vanwege de vogelgriep niet meer toegankelijk voor vogelaars. Door de reeds ingevoerde waarnemingen op verborgen te zetten wordt het iets lastiger om de locatie te vinden. Dat verkleint de kans dat er alsnog mensen zonder toestemming het gebied ingaan. Maar iemand die echt wil weten waar de plek is kan die elders op het net makkelijk vinden...

Oké duidelijk , maar wel vreemd idd.
Vrienden zijn als sterren...Je ziet ze niet altijd maar je weet dat ze er zijn...

Groeten Jeroen.

Rob Koelman

Citaat van: JeroenBes op december 02, 2014, 19:31:49 PMOké duidelijk , maar wel vreemd idd.

Een reden kan/zal zijn dat men nu niet naar waarneming.nl kan wijzen als er toch mensen het gebied ingaan...
Met vriendelijke groet, Rob

Dorine

En ik kom er nu achter dat ook de foto's (voor mij) niet meer te zien zijn.
Jammer, ik wilde even kijken want ik zag op facebook een foto voorbijkomen, leek wel een macro.
Was dat beestje zo dichtbij te benaderen?
Dorine van Asten
peregrines.nl

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Dorine op december 02, 2014, 22:30:15 PM
En ik kom er nu achter dat ook de foto's (voor mij) niet meer te zien zijn.
Jammer, ik wilde even kijken want ik zag op facebook een foto voorbijkomen, leek wel een macro.
Was dat beestje zo dichtbij te benaderen?

Metertje of 5 is geen probleem (Hij kwam trouwens naar mij toe):
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Dorine

Mooi.
Dat is inderdaad lekker dichtbij.

Wel jammer dat bij vervaagde waarnemingen ook de foto's wegvallen.
Dorine van Asten
peregrines.nl

gerdwichers8

#533
Alle 'gunstige' weersystemen heb ik vooralsnog niet onder ogen gehad en met mijn suggestie van 18, 19 en 20 september ben ik evenmin in een solide begrip aangeland.


Wat ik er in ieder geval wèl van mee heb gekregen; is dat de zware regenfronten na 20 september vanuit Zuid-Spanje richting Frankrijk en Italië zijn getrokken r. noorden. Voorafgaand aan deze fronten is er in de regio Zuid-Spanje (Maghreb?) een maandenlange droogte geweest.
Dit is op voorkennis gebaseerd dus mijn opvatting omtrent een 'gunstig' weertype voor het verzeilen van de grasmus is deels 'ingekleurd'
Wat wèl zo is, is dat op 18 en 19 september een harde aflandige wind van Zuid 6-5 Bf van de Tunesische kust te zien is, met een westenwind van 3 Bf afkomstig uit Marokko.
Het spannende is dat die harde wind, die niet heel veel voorkomt maar ook niet uiterst zeldzaam is, vergezeld is geweest van een zuidelijke stroming, diep uit het interieur (Algerije) van het verspreidingsgebied van de grasmus en dat is vrij uniek.
De regenfronten hebben Nederland niet bereikt. Op 17-19 sep draait bij ons de stroming van O>Z; Op 20-22 sep is de stroming bij ons onder een hoge druk gebied NW; Op 23 sep is de stroming ZZW en wijzigt vervolgens tot de 25 naar ZW.
Het blijft bij ons droog.


Waarom ik met deze periode zit, is dat in de regio ná deze september dagen van de ernstige droogte goeddeels geen sprake meer kan zijn en dat er een frontensysteem is waarbij de vogel via Oost-Frankrijk stuwing vindt (voorafgaande dus de zuidelijke stroming diep uit het interieur van zijn verspreidingsgebied)


Nogmaals, hoewel dit aan een flinke set voorwaarden voldoet: 1/Langdurige droogte; 2/Een zuidelijke stroming diep uit het interieur (Algerije), vergezeld van harde aflandige winden vanaf de Tunesische kust; 3/ Stuwing en afsnoering door een frontensysteem diep uit Zuid-Europa r. Noord-Europa; 4/In de latere dagen een ZZW>ZW stroming in ons gebied; 5/ Het niet bereiken van dit regenfront in Nederland..


..baseert het zich op theorie. Of daar in latere tijden wederom een geschikt systeem is, waarbij eveneens de situatie in het verspreidingsgebied tot zodanige dispersie heeft geleid, moet ik bekijken.

HPM

Herman van der Meer

temmie

Mooi, weer een ik (ben een genieter) vs. zij (zijn ontdekkers) verhaaltje.

Ik dacht dat de vogelgriep zo langzaamaan aan het overwaaien is?
Tot 13 december als ik goed gelezen heb (en daarna in principe geen bufferzonemaatregelen meer...?).
Zou boerderij Landlust zijn terrein dan weer openstellen? 

Mijn allerlaatste theorie ivm de vogel: in Marokko gevangen, naar NL verscheept, hier losgelaten wegens valt-niet-veel-mee-te-doen-in-gevangenschap. Beestje wordt vrijgelaten in de polder en houdt (voorlopig?) dapper stand.
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

Jaap Denee

Citaat van: temmie op december 11, 2014, 15:57:18 PMMijn allerlaatste theorie ivm de vogel: in Marokko gevangen, naar NL verscheept, hier losgelaten wegens valt-niet-veel-mee-te-doen-in-gevangenschap. Beestje wordt vrijgelaten in de polder en houdt (voorlopig?) dapper stand.


Wat was je allereerste theorie, Lieven?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

temmie

Verstand op 0, blik op oneindig, en rijden :)


(en dat er moeilijk een goede theorie rond te maken viel, vanuit welk startpunt ook)
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis