Woestijngrasmus in Alphen aan de Rijn?!

Gestart door Gerben Mensink, november 25, 2014, 15:39:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Citaat van: Vincent Hart op december 01, 2014, 21:27:21 PM
Toch zijn dit soort zaken (asymmetrische rui, slecht in de veren zitten en tamheid) bij de WKT/AWG ook als minpunten genoemd, Johan. Voor we de hele discussie opnieuw beginnen: Nee, de staat van het verenkleed van de WKT is niet te vergelijken met die van deze Steppevorkstaartplevier. Maar jouw uitstekende verklaring waarom die SVP wild is, laat zien dat losse 'imperfecties' geen enkel probleem hoeven te zijn voor een dwaalgast. Het gaat om het hele beeld. En WKT/AWG zijn dan nog van nature tam  ;)

Vincent, je vergelijkt in meerdere opzichten appels met peren. Bij die WKT is er sprake van een optelling van zaken die in het CDNA-handboek als 'verdacht' in relatie tot een eventuele escape zijn beschreven en daar is die afwijkende rui er maar één van. Normale tamheid staat daar niet eens bij en zoals Johan het beschrijft voor die Belgische vorkstaart is dat immers een rekbaar begrip. Je moet ook niet de AWG steeds in 1 adem noemen met de WKT omdat ook veel Belgen dit geval anders zien, vooral omdat het verenkleed en de staat van de naakte delen veel beter in orde zijn.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Bram Rijksen


Herman Bouman

Citaat van: frankneijts op december 01, 2014, 22:16:16 PM
Citaat van: Vincent Hart op december 01, 2014, 21:27:21 PM
Toch zijn dit soort zaken (asymmetrische rui, slecht in de veren zitten en tamheid) bij de WKT/AWG ook als minpunten genoemd, Johan. Voor we de hele discussie opnieuw beginnen: Nee, de staat van het verenkleed van de WKT is niet te vergelijken met die van deze Steppevorkstaartplevier. Maar jouw uitstekende verklaring waarom die SVP wild is, laat zien dat losse 'imperfecties' geen enkel probleem hoeven te zijn voor een dwaalgast. Het gaat om het hele beeld. En WKT/AWG zijn dan nog van nature tam  ;)

Vincent, je vergelijkt in meerdere opzichten appels met peren. Bij die WKT is er sprake van een optelling van zaken die in het CDNA-handboek als 'verdacht' in relatie tot een eventuele escape zijn beschreven en daar is die afwijkende rui er maar één van. Normale tamheid staat daar niet eens bij en zoals Johan het beschrijft voor die Belgische vorkstaart is dat immers een rekbaar begrip. Je moet ook niet de AWG steeds in 1 adem noemen met de WKT omdat ook veel Belgen dit geval anders zien, vooral omdat het verenkleed en de staat van de naakte delen veel beter in orde zijn.

En toch zullen we het nooit weten of al die zeldzame vogels nou echt wild zijn of niet.

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Rob Koelman op december 01, 2014, 22:34:32 PM
Citaat van: Rob Koelman op december 01, 2014, 22:01:13 PMWe? Pluralis majestatis? Of Pluralis modestiae?

Citaat van: Bram Rijksen op december 01, 2014, 22:22:04 PMPl. modestiae, zo dachten wij...

Juist. Altijd makkelijk om je achter anderen te verschuilen die er wellicht anders over denken...
De rest maar via de PM? ;) En vooral blijven lachen en als dat niet lukt, snel naar bed  :lol:
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

frankneijts

Citaat van: Herman Bouman op december 01, 2014, 22:33:42 PM
Citaat van: frankneijts op december 01, 2014, 22:16:16 PM
Citaat van: Vincent Hart op december 01, 2014, 21:27:21 PM
Toch zijn dit soort zaken (asymmetrische rui, slecht in de veren zitten en tamheid) bij de WKT/AWG ook als minpunten genoemd, Johan. Voor we de hele discussie opnieuw beginnen: Nee, de staat van het verenkleed van de WKT is niet te vergelijken met die van deze Steppevorkstaartplevier. Maar jouw uitstekende verklaring waarom die SVP wild is, laat zien dat losse 'imperfecties' geen enkel probleem hoeven te zijn voor een dwaalgast. Het gaat om het hele beeld. En WKT/AWG zijn dan nog van nature tam  ;)

Vincent, je vergelijkt in meerdere opzichten appels met peren. Bij die WKT is er sprake van een optelling van zaken die in het CDNA-handboek als 'verdacht' in relatie tot een eventuele escape zijn beschreven en daar is die afwijkende rui er maar één van. Normale tamheid staat daar niet eens bij en zoals Johan het beschrijft voor die Belgische vorkstaart is dat immers een rekbaar begrip. Je moet ook niet de AWG steeds in 1 adem noemen met de WKT omdat ook veel Belgen dit geval anders zien, vooral omdat het verenkleed en de staat van de naakte delen veel beter in orde zijn.

En toch zullen we het nooit weten of al die zeldzame vogels nou echt wild zijn of niet.

Tja, open deuren Herman.... 8) Wat mij betreft gaat het daar ook niet echt om omdat je dat in een aantal gevallen ook niet met zekerheid kunt zeggen. We kunnen wel een setje regels opstellen en aan de hand daarvan proberen vast te stellen of we een geval aanvaardbaar genoeg vinden of juist niet. Vervolgens kun je dan, indien je een lijst bijhoudt, het 'vonnis' van de beoordelaars volgen. Maar je kunt dat ook allemaal aan je laars lappen en gewoon zelf bepalen wat er op die lijst komt..  8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Citaat van: frankneijts op december 01, 2014, 22:16:16 PM
Citaat van: Vincent Hart op december 01, 2014, 21:27:21 PM
Toch zijn dit soort zaken (asymmetrische rui, slecht in de veren zitten en tamheid) bij de WKT/AWG ook als minpunten genoemd, Johan. Voor we de hele discussie opnieuw beginnen: Nee, de staat van het verenkleed van de WKT is niet te vergelijken met die van deze Steppevorkstaartplevier. Maar jouw uitstekende verklaring waarom die SVP wild is, laat zien dat losse 'imperfecties' geen enkel probleem hoeven te zijn voor een dwaalgast. Het gaat om het hele beeld. En WKT/AWG zijn dan nog van nature tam  ;)

Vincent, je vergelijkt in meerdere opzichten appels met peren. Bij die WKT is er sprake van een optelling van zaken die in het CDNA-handboek als 'verdacht' in relatie tot een eventuele escape zijn beschreven en daar is die afwijkende rui er maar één van. Normale tamheid staat daar niet eens bij en zoals Johan het beschrijft voor die Belgische vorkstaart is dat immers een rekbaar begrip. Je moet ook niet de AWG steeds in 1 adem noemen met de WKT omdat ook veel Belgen dit geval anders zien, vooral omdat het verenkleed en de staat van de naakte delen veel beter in orde zijn.
Frank, je gaat in op wat je 'vindt' dat mijn mening is, niet op wat ik schrijf. Met de SVP zijn meerdere zaken 'mis' voor de ideale dwaalgast maar toch heeft niemand twijfels over de herkomst. Ergo: Er mogen meerdere zaken 'mis' zijn aan een vogel zonder dat iemand twijfelt aan de status >> 'Het gaat om het hele beeld'. Gezien een aantal posts hierboven zijn er mensen die een LOS 'issue' aan een 'zeldzaamheid' (dwaga danwel escape) als onoverkomelijk zien, daar gaat het mij om. Dat de WKT veel meer 'issues' heeft hebben we nu toch wel uit den treure behandeld, en tackle ik in mijn vorige post vast. Dat de Belgen en jij met hen voor jezelf het verdict over de WKT geveld hebben, prima. Feit is dat er overeenkomsten zijn tussen WKT en AWG die beide gevallen problematisch maken. En JA ik denk ook dat de WKT het heel erg moeilijk gaat krijgen en de AWG in elk geval minder moeilijk. Dat de Belgen nu een afgeragd beest hebben was inderdaad reden voor een klein knipoogje, gelukkig had de hierboven reagerende Belg geen enkele moeite daar doorheen te prikken ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Misschien moet je toch jouw post waarop ik reageer nog 's doorlezen Vincent... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Johan Buckens

Citaat van: Vincent Hart op december 01, 2014, 21:27:21 PM
Toch zijn dit soort zaken (asymmetrische rui, slecht in de veren zitten en tamheid) bij de WKT/AWG ook als minpunten genoemd, Johan. Voor we de hele discussie opnieuw beginnen: Nee, de staat van het verenkleed van de WKT is niet te vergelijken met die van deze Steppevorkstaartplevier. Maar jouw uitstekende verklaring waarom die SVP wild is, laat zien dat losse 'imperfecties' geen enkel probleem hoeven te zijn voor een dwaalgast. Het gaat om het hele beeld. En WKT/AWG zijn dan nog van nature tam  ;)

Zo streng zijn we nu ook weer niet, Vincent. Onze laatste Arendbuizerd (dus niet de Atlasarendbuizerd van Doel) had  gezwellen op de tenen, daar wordt ook niet moeilijk over gedaan.
http://waarnemingen.be/waarneming/view/77374645?_popup=1
Zoals Frank aangeeft gaat het om de combinatie van factoren bij de WKT.
Wat ik trouwens persoonlijk ook een zwak punt vind voor de WKT, en ik denk dat dit nog niet is aangehaald hier, is zijn lange verblijf.
Dat vond ik ook een zwak punt bij de Duits/Deense vogel (verblijf van juli tot november, uiteindelijk gepakt door een kat). Mijn ervaring met dwaalgasten is dat ze meestal een korte periode blijven hangen, tenzij het gaat om een klassiek overwinterings-/overzomeringspatroon. Ik kan me toch niet meteen een voorbeeld herinneren van een dwaalgast (die buiten verdenking is wat betreft de herkomst) in België die zeer lang is blijven hangen, over de seizoenen heen. Daar zullen wellicht wel precedenten van zijn, maar het zal eerder uitzonderlijk zijn.
Ontsnapte vogels blijven wel vaak langdurig rondhangen, denk maar aan de Roze pelikanen van afgelopen jaren. En als er dan een WKT ontsnapt, een soort waarvan slechts een beperkt deel van de populatie zwerfdrang vertoont, lijkt het mij niet verwonderlijk dat zo'n vogel gewoon blijft zitten.
Ik heb geen overzicht van de gevallen van Witkruintapuit, Afr. woestijngrasmus, Woestijnvinken en andere stand/zwerfvogels uit Noord-Afrika die in Zuid-Europa zijn aangetroffen. Mogelijks is zo'n lang verblijf voor deze soorten niet ongewoon en is mijn argwaan onterecht.

Edwin Schuller

Edwin Schuller

Jan van der Laan

Citaat van: Edwin Schuller op december 02, 2014, 08:10:45 AM
Iets heel anders, even tussendoor -> http://www.vogeldagboek.nl/node/1475
Adri vindt er ook wat van :)

Adri kan goed schrijven en verwoordt het als een journalist van de oude stempel. Bij mij kan-ie niet meer stuk. Zelfs als hij de komende jaren meerdere zeldzaamheden ontdekt die hij liever niet aan een groot publiek bekend wil maken. ;)

HPM

Citaat van: Edwin Schuller op december 02, 2014, 08:10:45 AM

Iets heel anders, even tussendoor -> http://www.vogeldagboek.nl/node/1475
Adri vindt er ook wat van :)

Dat lijkt me nogal logisch. Wat is je punt?
Herman van der Meer

Folkert Jan

#491
Citaat van: HPM op december 02, 2014, 08:23:51 AM
Citaat van: Edwin Schuller op december 02, 2014, 08:10:45 AM

Iets heel anders, even tussendoor -> http://www.vogeldagboek.nl/node/1475
Adri vindt er ook wat van :)

Dat lijkt me nogal logisch. Wat is je punt?

Hij is zelf dichter bij de vogel geweest dan volgens mij enig ander vogelaar  ;D
En deze reactie had je natuurlijk van mijlenver al kunnen zien aankomen. Hij wil natuurlijk niet toegeven dat hij ongelijk had.
De vogel ging volledig zijn eigen weg. In de tijd dat ik er was is de vogel 2x van mij afgevlogen terwijl ik op 15 meter stond terwijl de vogel ook 3 keer naar mij toe kwam gevlogen waarbij de vogel 1x pas op 4 meter voor mij in de slootrand plofte. De vogel is iig die dag ook nooit ingesloten geweest, maar koos er altijd voor weer richting de vogelaars toe te komen.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

jeroenroelofsen

Citaat van: Jan van der Laan op december 02, 2014, 08:16:20 AM
Citaat van: Edwin Schuller op december 02, 2014, 08:10:45 AM
Iets heel anders, even tussendoor -> http://www.vogeldagboek.nl/node/1475
Adri vindt er ook wat van :)

Adri kan goed schrijven en verwoordt het als een journalist van de oude stempel. Bij mij kan-ie niet meer stuk. Zelfs als hij de komende jaren meerdere zeldzaamheden ontdekt die hij liever niet aan een groot publiek bekend wil maken. ;)
:duim:
Zijn dagboek wordt door veel mensen gelezen. Mensen die vogeltjes ook wel aardig vinden maar niet zo goed van soorten weten. Juist zo'n dagboek zorgt er dan toch voor dat ze dat voor hen onbekende vogeltje nader gaan bestuderen. En soms zitten daar voor ons leuke vondsten tussen.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

HPM

Citaat van: HPM op december 01, 2014, 15:36:44 PM
Een paar feiten:
Vandaag zijn er nog geen waarnemingen ingevoerd, waardoor het aantal meldingen op Waarneming nog steeds op 777 staat.
Door enkele waarnemers is het biotoop ingevuld. Sommigen hebben gekozen voor 'Lijnvormige wateren'. De vogel is dus van de woestijn in de sloot terecht gekomen.

http://waarneming.nl/soort/stats/79302?year=2014&month=11

Het aantal is gestegen tot 784, terwijl de laatste datum nog steeds 30 november is.
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: Folkert Jan op december 02, 2014, 08:29:15 AM
Citaat van: HPM op december 02, 2014, 08:23:51 AM
Citaat van: Edwin Schuller op december 02, 2014, 08:10:45 AM

Iets heel anders, even tussendoor -> http://www.vogeldagboek.nl/node/1475
Adri vindt er ook wat van :)

Dat lijkt me nogal logisch. Wat is je punt?

Hij is zelf dichter bij de vogel geweest dan volgens mij enig ander vogelaar  ;D
...

Afgaande op wat ik op foto's, videos en blogs heb gezien is dat niet waar. Maar ook al zou dat zo zijn, dan is er een heel groot verschil tussen een of twee mensen die rustig zitten of staan en een kudde opgefokte kakelaars.
Bovendien is 10 meter helemaal niet zo dichtbij, zeker niet voor een mak beest als dit.

En voor de rest vind ik Adri nog eens een trap na geven bepaald niet netjes.
Zonder hem hadden jullie hem toch maar mooi niet op je lijstje gehad.
Herman van der Meer

Gery

Citaat van: Folkert Jan op december 02, 2014, 08:29:15 AM

Hij is zelf dichter bij de vogel geweest dan volgens mij enig ander vogelaar  ;D
En deze reactie had je natuurlijk van mijlenver al kunnen zien aankomen. Hij wil natuurlijk niet toegeven dat hij ongelijk had.
De vogel ging volledig zijn eigen weg. In de tijd dat ik er was is de vogel 2x van mij afgevlogen terwijl ik op 15 meter stond terwijl de vogel ook 3 keer naar mij toe kwam gevlogen waarbij de vogel 1x pas op 4 meter voor mij in de slootrand plofte. De vogel is iig die dag ook nooit ingesloten geweest, maar koos er altijd voor weer richting de vogelaars toe te komen.

En wat doe je dan met al die reacties hier op het forum van mensen die maar wat graag een veertje zouden plukken van de vogel om daar onderzoek op te doen?
Of de vogel willen ringen?
Ik vind nog steeds dat Adrie gelijk had om het niet aan de grote klok te hangen.

temmie

"Nadeel is dat mijn angst bewaarheid wordt: de vogel wordt regelmatig door fotografen opgejaagd. Bij volgende gelegenheden zal ik me telkens afvragen of de kans bestaat dat de integriteit van een (zeldzame) vogel geschonden kan worden of niet. Bij mij staat een dier boven een foto." (en dan net daaronder een foto waarbij je alle pluimpjes kan tellen!).

tja. Bij mij staat het delen van mijn passie met gelijkgestemden boven het zeer hypothetische geval dat een grasmus een zenuwinzinking krijgt van het geluid van een spiegelreflex. De integriteit van een zeldzame vogel wordt evengoed geschonden door het gebrek aan zand om in te stofbadderen. Angst is niet goed trouwens. Zeker niet voor iets waarvan je niet eens zeker bent. Trouwens, wie weet is het beestje ontsnapt. Dan moeten er, Iago-mus-gewijs, een paar mannen in witte pakken op afgestuurd worden :-)

Lijkt me dat er stellig zaken naar voor geschoven worden als zijnde feiten in de blog, voor een publiek dat niet kan inschatten of dit wel klopt. Stemmingmakerij in mijn woordenboek.
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

Edwin Schuller

Citaat van: HPM op december 02, 2014, 08:33:06 AM
Het aantal is gestegen tot 784, terwijl de laatste datum nog steeds 30 november is.

Ik zou graag willen quoten:

Citaat van: HPM op december 02, 2014, 08:23:51 AM
Wat is je punt?
Edwin Schuller

jeroenroelofsen

Begint echt steeds meer op geen stijl te lijken hier   :rolleye:
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Edwin Schuller

Citaat van: Jan van der Laan op december 02, 2014, 09:30:15 AM
Edwin, je hebt je niet aan de huisregels gehouden! Je weet wel die ongeschreven regels ;)

Sorry, ik kon het niet laten. ;)

Terug naar Adri :).
Edwin Schuller

Vogeldagboek

Leuke discussie... Ik hecht kennelijk meer waarde aan een onbekommerd bestaan voor vogels dan vele anderen. Daarom ben ik zo terughoudend (de roze spreeuw van gisteren was trouwens op nadrukkelijk verzoek van de bewoners die geen groepen mensen rond hun huis willen. Zij hadden mij geïnformeerd omdat ze weten dat het belang van dieren bij mij voorop staat en dat ik volledig te vertrouwen ben).
Als je overigens de reacties bij de (intussen verwijderde) waarnemingen hebt gelezen, komen regelmatig 'opdringerige' fotografen voorbij, wordt vastgesteld dat het vogeltje schuwer geworden is, rennende mensen achter de vogel aan, en zelfs mensen die bij zijn slaapplaats gaan posten. Voor mij gaat dat allemaal te ver.
Persoonlijke aanvallen op mij zeggen veel over de personen die dat doen. Ik wist niet dat er op Dutch Birding ook zoiets als een forum is. Dat zag ik gisteravond. Als ik dan lees wat voor onjuistheden, onwaarheden enz. verkondigd worden, heb ik niet eens de behoefte om te reageren.
En zoals in mijn natuurrubriek geschreven: elke keer zal ik een afweging maken of een vogel rustig benaderd kan worden (bij de Bonte tapuit kon dat, er zijn mij slechts enkele incidentjes gemeld; ben er zelf nauwelijks geweest), naar mijn stellige overtuiging wordt de woestijngrasmus te veel opgejaagd. Iedereen mag dat met mij oneens zijn, maar dat is nu eenmaal mijn gevoel, mede gebaseerd op dik zestig jaar vogelen en van natuurbeleving.

HPM

Citaat van: Jan van der Laan op december 02, 2014, 09:30:15 AM
Citaat van: Edwin Schuller op december 02, 2014, 09:24:48 AM
Citaat van: HPM op december 02, 2014, 08:33:06 AM
Het aantal is gestegen tot 784, terwijl de laatste datum nog steeds 30 november is.

Ik zou graag willen quoten:

Citaat van: HPM op december 02, 2014, 08:23:51 AM
Wat is je punt?

Edwin, je hebt je niet aan de huisregels gehouden! Je weet wel die ongeschreven regels ;)

Waarneming.nl > Informatie > Waarneming.nl > Huisregels forum Waarneming.nl
Herman van der Meer

jeroenroelofsen

Ik hoop dan ook van harte dat je daar nog vele jaren mee door mag gaan Adrie.
Zoals ik eerder al schreef, ik denk dat er veel mensen die minder met vogels "hebben" dan ons juist door mensen als jij en weblogs als de jouwe wel de moeite nemen om toch wat beter te kijken naar dat voor hen onbekende vogeltje. De door jou aangehaalde roze spreeuw is daar een mooi voorbeeld van.

Helaas beseffen veel van de "lijstjesmensen" te weinig dat ze hun lijstjes in stand kunnen houden door mensen die hun eigen gebiedjes hebben waar ze precies weten wat er plaats vind en die een bijzonderheid dan ook gelijk opmerken. Vind dan ook dat er wel iets meer respect getoond mag worden voor de niet lijsters die bijzondere soorten met enige terughoudendheid melden. Dit zijn namelijk de mensen die het gebied wel goed kennen en beter in kunnen schatten hoe kwetsbaar een situatie is, dit in tegenstelling tot de dagjesmensen die een soort komen scoren.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Herman Bouman

Citaat van: Vogeldagboek op december 02, 2014, 10:15:41 AM
Leuke discussie... Ik hecht kennelijk meer waarde aan een onbekommerd bestaan voor vogels dan vele anderen. Daarom ben ik zo terughoudend (de roze spreeuw van gisteren was trouwens op nadrukkelijk verzoek van de bewoners die geen groepen mensen rond hun huis willen. Zij hadden mij geïnformeerd omdat ze weten dat het belang van dieren bij mij voorop staat en dat ik volledig te vertrouwen ben).
Als je overigens de reacties bij de (intussen verwijderde) waarnemingen hebt gelezen, komen regelmatig 'opdringerige' fotografen voorbij, wordt vastgesteld dat het vogeltje schuwer geworden is, rennende mensen achter de vogel aan, en zelfs mensen die bij zijn slaapplaats gaan posten. Voor mij gaat dat allemaal te ver.
Persoonlijke aanvallen op mij zeggen veel over de personen die dat doen. Ik wist niet dat er op Dutch Birding ook zoiets als een forum is. Dat zag ik gisteravond. Als ik dan lees wat voor onjuistheden, onwaarheden enz. verkondigd worden, heb ik niet eens de behoefte om te reageren.
En zoals in mijn natuurrubriek geschreven: elke keer zal ik een afweging maken of een vogel rustig benaderd kan worden (bij de Bonte tapuit kon dat, er zijn mij slechts enkele incidentjes gemeld; ben er zelf nauwelijks geweest), naar mijn stellige overtuiging wordt de woestijngrasmus te veel opgejaagd. Iedereen mag dat met mij oneens zijn, maar dat is nu eenmaal mijn gevoel, mede gebaseerd op dik zestig jaar vogelen en van natuurbeleving.

Ik ben zaterdag nog even wezen kijken. Iedereen bleef op keurige afstand wachten totdat de vogel zich uitstekend liet zien. Dus dat opjagen zit meer in je gevoel dan dat dat werkelijk is gebeurd. De vogel vloog uiteindelijk zonder reden op en ging in een struik zitten poetsen. Daarna ging deze in het vrije zicht foerageren langs de slootkant en opnieuw heeft iedereen zich keurig gedragen. Ja de vogelaars liepen even richting de plek en gingen daarna rustig hiervan genieten. Pracht gezicht was het en een unieke ervaring waar we met z'n allen nog lang van gaan genieten. FAN-TAS-TISCH!!

Max Berlijn

#504
@Jeroen, nog even over "lijstjesmensen" Bij het merendeel van mensen die een lijst bij houden (waaronder ikzelf) gaat het niet om een kruisje/vinkje op een lijst. Dit is slechts een administratieve verwerking van waar het wel om gaat, namelijk het beleven van een vogelervaring waar je heel veel plezier aan hebt, gelijk aan het zien van een mooi schilderij of kunstwerk (voor die die daar plezier uit halen). Ik stoor me er dan ook aan om weggezet te worden als een persoon waarvoor een vinkje het belangrijkste zou zijn. Ik reis de hele Holarctic door om de vogelsoorten van die lijst te zien, waarom, omdat ik als jongen van 12 me vergaapte aan platen van die soorten en het nu voor mij mogelijk is om ze echt te gaan zien. Ik geniet daarvan, net zo als ik ook geniet van een Afrikaanse Woestijngrasmus (waar ik er ooit een van had gezien in Marokko) in mijn eigen kikkerland. Daar gaat het bij de meeste "lijstjes mensen" dus om, lees de commentaren maar bij deze mensen bij hun invoeringen en kijk bijv. ook naar de posting hierboven van Herman.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

jeroenroelofsen

Ik snap de "lijstjesmensen" wel hoor Max. Uiteindelijk gaat het om hetzelfde idee. Het genieten van de natuur, daar zijn we het allemaal over eens.

Maar je kunt ook niet ontkennen dat er keer op keer gezeur is nadat er een (zeer) zeldzame soort is ontdekt. Terecht of onterecht, dat laat ik in het midden.
Ik kan me daardoor wel indenken dat mensen als Adrie (en zelf zou ik er ook terughoudend mee omspringen) er voor kiezen om dit soort bijzonderheden niet zomaar klakkeloos out-in-the-open te gooien. Snap dan ook niet goed waarom er zo veel kritiek op die terughoudendheid is. We willen allemaal genieten, maar ten koste van wat?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Edwin Schuller

Citaat van: Vogeldagboek op december 02, 2014, 10:15:41 AM
Leuke discussie... Ik hecht kennelijk meer waarde aan een onbekommerd bestaan voor vogels dan vele anderen. Daarom ben ik zo terughoudend (de roze spreeuw van gisteren was trouwens op nadrukkelijk verzoek van de bewoners die geen groepen mensen rond hun huis willen. Zij hadden mij geïnformeerd omdat ze weten dat het belang van dieren bij mij voorop staat en dat ik volledig te vertrouwen ben).
Als je overigens de reacties bij de (intussen verwijderde) waarnemingen hebt gelezen, komen regelmatig 'opdringerige' fotografen voorbij, wordt vastgesteld dat het vogeltje schuwer geworden is, rennende mensen achter de vogel aan, en zelfs mensen die bij zijn slaapplaats gaan posten. Voor mij gaat dat allemaal te ver.
Persoonlijke aanvallen op mij zeggen veel over de personen die dat doen. Ik wist niet dat er op Dutch Birding ook zoiets als een forum is. Dat zag ik gisteravond. Als ik dan lees wat voor onjuistheden, onwaarheden enz. verkondigd worden, heb ik niet eens de behoefte om te reageren.
En zoals in mijn natuurrubriek geschreven: elke keer zal ik een afweging maken of een vogel rustig benaderd kan worden (bij de Bonte tapuit kon dat, er zijn mij slechts enkele incidentjes gemeld; ben er zelf nauwelijks geweest), naar mijn stellige overtuiging wordt de woestijngrasmus te veel opgejaagd. Iedereen mag dat met mij oneens zijn, maar dat is nu eenmaal mijn gevoel, mede gebaseerd op dik zestig jaar vogelen en van natuurbeleving.

Je zou kunnen stellen dat ook jij vogels twitcht en met weinig fantasie zou je er zelfs van kunnen maken dat ook jij een 'opdringerige' fotograaf bent ("Op een meter of vier, vijf."). Gelukkig is dat niet zo, maar misschien moet je anderen dan ook wat meer het voordeel van de twijfel geven? Kom op, niet zo wantrouwend! ;)

Edwin Schuller

Folkert Jan

Citaat van: Vogeldagboek op december 02, 2014, 10:15:41 AM
Leuke discussie... Ik hecht kennelijk meer waarde aan een onbekommerd bestaan voor vogels dan vele anderen. Daarom ben ik zo terughoudend (de roze spreeuw van gisteren was trouwens op nadrukkelijk verzoek van de bewoners die geen groepen mensen rond hun huis willen. Zij hadden mij geïnformeerd omdat ze weten dat het belang van dieren bij mij voorop staat en dat ik volledig te vertrouwen ben).
Als je overigens de reacties bij de (intussen verwijderde) waarnemingen hebt gelezen, komen regelmatig 'opdringerige' fotografen voorbij, wordt vastgesteld dat het vogeltje schuwer geworden is, rennende mensen achter de vogel aan, en zelfs mensen die bij zijn slaapplaats gaan posten. Voor mij gaat dat allemaal te ver.
Persoonlijke aanvallen op mij zeggen veel over de personen die dat doen. Ik wist niet dat er op Dutch Birding ook zoiets als een forum is. Dat zag ik gisteravond. Als ik dan lees wat voor onjuistheden, onwaarheden enz. verkondigd worden, heb ik niet eens de behoefte om te reageren.
En zoals in mijn natuurrubriek geschreven: elke keer zal ik een afweging maken of een vogel rustig benaderd kan worden (bij de Bonte tapuit kon dat, er zijn mij slechts enkele incidentjes gemeld; ben er zelf nauwelijks geweest), naar mijn stellige overtuiging wordt de woestijngrasmus te veel opgejaagd. Iedereen mag dat met mij oneens zijn, maar dat is nu eenmaal mijn gevoel, mede gebaseerd op dik zestig jaar vogelen en van natuurbeleving.

Maar nu stelt u het al heel anders dan op uw blog. Er is natuurlijk een groot verschil tussen het gevoel hebben dat de vogel teveel wordt opgejaagd (Wat ik mij kan voorstellen bij foto's van honderden mensen om 1 vogel heen) en deze letterlijke zin uit uw dagboek: "de vogel wordt regelmatig door fotografen opgejaagd"

Maar gezien uw foto's moet u toch ook wel hebben gezien dat deze Afrikaanse woestijngrasmus mensen niet schuwt en rustig door blijft foerageren? Sommige vogelsoorten zijn niet gewend aan mensen en beschouwen deze als niet gevaarlijk. Een extreem voorbeeld daarvan zijn haakbekken.

In dit filmpje lijkt het allemaal veel te ver te gaan, maar duidelijk is te zien dat de vogels er totaal geen last van hebben.

https://www.youtube.com/watch?v=su2yjD27yeg

Tuurlijk zijn er mensen en ja dan met name enkele fotografen die de vogel telkens opjagen door zo dicht mogelijk bij de vogel te komen, maar dit gedrag wordt pas zichtbaar als de grote groep (Die zo graag de locatie wilde weten en gelijk de eerste dag proberen te komen) weg is en de sociale controle verdwijnt.

Nogmaals ik begrijp u gevoel als er zo'n groep mensen om zo'n klein vogeltje staan, maar ik denk niet dat ze de situatie goed weergeven
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Max Berlijn

#508
@Jeroen, Iedereen maakt zijn eigen keus (daar is al genoeg over gezegd, hoewel er een verschil blijft tussen een vogel die je zelf ontdekt of krijgt aangedragen door een derde die zelf geen moeite heeft met de bekendmaking), maar als je/men mijn verhaal over de beleving en plezier ipv een "vinkje" begrijpt, begrijp je ook de teleurstelling als een waarneming niet wordt gedeeld meer, denk ik.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

jeroenroelofsen

@Max tuurlijk begrijp ik dat (baal bijv zelf dat ik de koereiger bij Benschop miste, minder dan 1km van mijn huis). Maar neemt niet weg dat ik de beweegredenen van Arie ook heel goed snap.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)