Woestijngrasmus in Alphen aan de Rijn?!

Gestart door Gerben Mensink, november 25, 2014, 15:39:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Steven Wytema

Citaat van: jeroenroelofsen op december 01, 2014, 07:17:21 AM
Citaat van: gerdwichers8 op december 01, 2014, 00:43:54 AM
..maar dat te hoge mate aan vochtigheid niet optrad daar, wat vóór 'm lag; maar dat ie gedesoriënteerd raakte dat de hogere luchtvochtigheid plotseling (na maanden droogte )dáár optrad waar die juist vandaan kwam, terwijl het vóór 'm nog altijd veel droger was, maar vochtig genoeg om gericht te blijven.

Is er na landurige droogte in NoordAfrika en ZuidEuropa een weerssysteem opgetreden ; waarbij zware regensystemen diep uit het zuiden ver naar het noorden optraden, terwijl de periferie van deze systemen JUIST ONS LAND niet bereikt hebben.
M.a.w. dat ons land erg droog ( 8) ) blééf?
Ik ga een eind met je mee.
Maar, uiteraard is het nodig om ook bij deze theorie kritisch te blijven;
- zou je dan niet vaker zwervers verwachten? of is het door jou beschreven weer systeem daar te uniek voor?
- verwacht je dan niet meer exemplaren dan alleen dit geval?

Hier zitten we denk ik al meer in de juiste richting te denken. Jeroen bedenk daarbij dat best veel woestijnsoorten niet erg veel trekdrang hebben.
De combinatie van nomadische bewegingen, zware regenval na (niet zo lang maar wel voor t seizoen extreme) droogte, en de aanhoudende warme (droge) zuidelijke stroming begin november,  kan voor een paar individuen de druppel zijn geweest om zich over een lange afstand te verplaatsen.

Om op Jeroen's laatste vraag in te gaan: Ja dat is dus best uniek. Wie weet komt het wel iets vaker voor maar worden woestijnvogels (ie. soorten met nomadische beweging) te snel afgeschreven als escape.

Een leuk voorbeeld vind ik de Maskerduif van afgelopen voorjaar op Lesbos. Omdat de soort op het vasteland wordt gehouden als kooivogel en wordt verondersteld niet te trekken (standvogel), heb ik veel moeite moeten doen de juiste informatie bij de HRC voor te leggen.
Anders was die (net als de vorige) pardoes in de vergetelheid geraakt
Steven Wytema


HPM

Er zijn weer eens op geheimzinnige wijze een heleboel berichten uit dit topic verdwenen. Ook ik heb een sterke voorkeur voor een topic met alleen op de pure inhoud van het onderwerp gerichte bijdragen, maar van sommige berichten die gingen over de manier waarop met inhoudelijke bijdragen van anderen wordt omgegaan is het toch jammer dat ze zijn verdwenen.
Herman van der Meer

Guus Peterse

Citaat van: jeroenroelofsen op december 01, 2014, 07:17:21 AM
- zou je dan niet vaker zwervers verwachten? of is het door jou beschreven weer systeem daar te uniek voor?
- verwacht je dan niet meer exemplaren dan alleen dit geval?
Daarover is meen ik al door een aantal mensen iets gezegd: goed mogelijk dat het er vaker en meer zijn (geweest), maar de meeste worden eenvoudig niet gevonden. Ook lijkt het me aannemelijk dat een flink aantal het gewoonweg niet halen. Het blijft nou eenmaal een zeldzaam verschijnsel en het lijkt me eigenlijk niet dat we moeten verklaren dat het er maar zo weinig zijn, maar dat het er relatief zo veel zijn. (Eén afrikaanse woestijngrasmus in Nederland is best veel.)
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

GijsB

Citaat van: jeroenroelofsen op december 01, 2014, 07:47:50 AM
Dat is zeker waar Arnoud. Maar dan blijven beide vragen die ik hierboven stel toch nog steeds van kracht?  Met name de eerste. Kan me niet voorstellen dat er maar één vogel besluit te "vluchten" voor de ongunstige omstandigheden (denk bijv aan de door jou aangehaalde sneeuwuilen, dat waren er immers ook veel meer).

Het zijn dan ook 2 Sahara standvogels die ontdekt zijn. En als je kijkt op wat voor plek die grasmus zit kunnen het er zo honderd zijn zonder dat ze ontdekt worden
Gijs

Edwin Russer

#424
Interview met Nils van Duivendijk, kies terugluisteren, dan vandaag tussen 8 en 9 en dan begint het bij 23.46, het knaloranje vogeltje ;)


http://www.radio1.nl/gemist-overzicht
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

HPM

Bij een andere windrichting bereikt saharastof ook Amerika.
Herman van der Meer

JohanvantBosch

Over stromingen gesproken... in de periode dat de grasmus werd gevonden, doken niet alleen diverse Vale gierzwaluwen op in NW Europa, maar in NL ook minimaal 1 Zadellibel (Twente of Achterhoek, weet t even niet meer). Dit is weliswaar een goede trekker, maar komt wel uit dezelfde hoek.

Cygnus

Als de AWG wordt aanvaard dan kan misschien de lijst van eerder als escape afgewezen gevallen nog eens nagelopen worden. Kan misschien nog heel wat nieuwe soorten opleveren die op basis van de nieuwe realiteit ineens binnen handbereik komen.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Folkert Jan

Citaat van: Cygnus op december 01, 2014, 11:08:58 AM
Als de AWG wordt aanvaard dan kan misschien de lijst van eerder als escape afgewezen gevallen nog eens nagelopen worden. Kan misschien nog heel wat nieuwe soorten opleveren die op basis van de nieuwe realiteit ineens binnen handbereik komen.

Welke denk je aan? Escapes en de Nederlandse Lijst

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

gerdwichers8

Het mysterie moet blijven en de uitdaging aangaan met "The unseen": Ga ervoor!
Maar om er nou alles op te funderen; dat lijkt me meer iets voor een nieuw Kabouterboek. Of als het echt de verkeerde kant inslaat, een occulte invalspoort: Dat leidt tot zware teleurstellingen; veel te hoge verwachtingen die nooit worden waargemaakt.
Waarnemers moeten echt reëel blijven, dat is veel leuker.
Ik ben voor 'feit'

HPM

Citaat van: JohanvantBosch op december 01, 2014, 11:07:45 AM

Over stromingen gesproken... in de periode dat de grasmus werd gevonden, doken niet alleen diverse Vale gierzwaluwen op in NW Europa, maar in NL ook minimaal 1 Zadellibel (Twente of Achterhoek, weet t even niet meer). Dit is weliswaar een goede trekker, maar komt wel uit dezelfde hoek.

Vorig jaar werden meer Vale gierzwaluwen gezien dan dit jaar en meer Zadellibellen. Werden hier toen ook (of meer) van dat soort Saharavogels gevonden?
Ik weet niet waar ik dat soort samenlopen van soorten kan vinden.
Herman van der Meer

Jan van der Laan

Nee, maar is dat dan gelijk een falsificatie van de suggestie die Johan deed?

HPM

Citaat van: Jan van der Laan op december 01, 2014, 12:21:25 PM

Nee, maar is dat dan gelijk een falsificatie van de suggestie die Johan deed?

Nee.
Herman van der Meer

Jan van der Laan

Nou dan, vraag dan niet naar de bekende weg. Je weet heel goed waar je waarnemingen van zeldzame vogels in Europa vandaan moet halen, welke sites dat betreft en in welke bladen dat staat. :police:

Jan van der Laan

En de rest is speculatie hypotheses opmaken.

HPM

Citaat van: Jan van der Laan op december 01, 2014, 12:32:22 PM

Nou dan, vraag dan niet naar de bekende weg. Je weet heel goed waar je waarnemingen van zeldzame vogels in Europa vandaan moet halen, welke sites dat betreft en in welke bladen dat staat. :police:

Ik zei dat ik niet weet waar ik dat soort samenlopen van soorten kan vinden.
Dat is dus iets anders dan het niet kunnen vinden van waarnemingen van zeldzaamheden.
Herman van der Meer

Jan van der Laan

Maar om die samenlopen te vinden, zul je eerst in die ook voor jou bekende overzichten moeten gaan zoeken.

Maar iets zegt me dat je dat ook dondersgoed weet. :police:

gerdwichers8

Citaat van: FrankR op december 01, 2014, 12:34:54 PM
Citaat van: gerdwichers8 op december 01, 2014, 12:09:29 PM
Ik ben voor 'feit'

Eens. Even twee feiten op een rijtje: 1) de vogel is hier 2) de vogel heeft geen kwekersring. We zijn dus klaar.


Dat geldt ook voor Saharazand wat hier kan komen door wind alleen. Maar de eigenschappen van de grasmus en het zand zijn totaal anders. Dat zal niet tot hetzelfde gevolg leiden.

Rob Koelman

Citaat van: FrankR op december 01, 2014, 12:34:54 PMEven twee feiten op een rijtje: 1) de vogel is hier 2) de vogel heeft geen kwekersring. We zijn dus klaar.

Een betere definitie van het begrip 'happy lister' is niet denkbaar...
Met vriendelijke groet, Rob

Jan van der Laan


Rob Koelman

Citaat van: FrankR op december 01, 2014, 13:12:06 PMIk postuleer, dat een Afrikaanse Woestijngrasmus eenmaal ten prooi aan de onderhavige windsnelheden, 'feitelijk' een ding is geworden.

Hmm, een skulker als Afrikaanse woestijngrasmus die op grote hoogte in een luchtstroming wordt meegevoerd. Weinig geloofwaardig...
Met vriendelijke groet, Rob

gerdwichers8


Niet te onderscheiden van een AWG uit een kooi

jeroenroelofsen

Citaat van: FrankR op december 01, 2014, 12:34:54 PM
Citaat van: gerdwichers8 op december 01, 2014, 12:09:29 PM
Ik ben voor 'feit'

Eens. Even twee feiten op een rijtje: 1) de vogel is hier 2) de vogel heeft geen kwekersring. We zijn dus klaar.

Dus volgens deze redenering zijn er geen kwekers die NIET ringen? En daarom zijn alle ongeringde vogels van wilde afkomst/herkomst?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

peter van santbrink

Citaat van: gerdwichers8 op december 01, 2014, 12:58:02 PM
Citaat van: FrankR op december 01, 2014, 12:34:54 PM
Citaat van: gerdwichers8 op december 01, 2014, 12:09:29 PM
Ik ben voor 'feit'

Eens. Even twee feiten op een rijtje: 1) de vogel is hier 2) de vogel heeft geen kwekersring. We zijn dus klaar.


Dat geldt ook voor Saharazand wat hier kan komen door wind alleen. Maar de eigenschappen van de grasmus en het zand zijn totaal anders. Dat zal niet tot hetzelfde gevolg leiden.

grappig, bij googlen over saharazand en straalstroom kwam ik dit bericht tegen: http://www.rtvnof.nl/glansspreeuw-gesignaleerd-in-moddergat/; vind zelf de conclusie erg voorbarig en ik vraag me af of vogels op die hoogte (9-10 km) kunnen overleven (kou en veel minder zuurstof)

lupokatja


lupokatja

 Zolang dit verbaal pingpong-spelletje geen (nieuwe) feiten oplevert blijft de situatie zoals ie is: we hebben geen idee wat de kans is dat de vogel wild is of niet. Zelfs mensen die denken dat ze dat wel weten zullen hopelijk toch inzien dat dat grotendeels op onderbuikgevoel is gebaseerd en dat het dus perfect legitiem is dat anderen daar heel anders over denken. Zo niet, dan zie ik graag een wat meer kwantitatieve onderbouwing van dat standpunt :)

Volgens mij loopt de discussie vooral zo hoog op (en worden standpunten eindeloos herhaald) omdat men het oneens is over waar dit gebrek aan zekerheid toe zou moeten leiden. Zoals ook op het forum van DB uiteengezet is het niet zo dat het CDNA besluit dat het dier wild is of niet, maar wordt slechts geprobeerd evident ontsnapte vogels van de lijst te weren. Daar kun je het niet mee eens zijn, maar als dat zo is lijkt me dat dat ook de discussie moet zijn (en dan bij voorkeur in een ander topic).

Lutzen

ArjenDrost †

Mag ik met een voorzichtige conclusie komen?


Het is onwaarschijnlijk dat de vogel hier uit zichzelf is gekomen (gezien de geringe trekdrang en de weinige gevallen in tussenliggende gebieden), maar het is ook onwaarschijnlijk dat hij uit een kooitje komt (gezien de weinige grasmussen die in kooitjes gehouden worden). Toch moet 1 van beiden waar zijn (ship-assisted zou ook nog een optie zijn). Maar op dit moment gaan we daar niet uitkomen. Misschien dat een isotopenanalyse daar nog bij kan helpen, maar daar is nog geen uitslag van.


Of sla ik nu minimaal 20 bladzijden discussie over en verpest ik de vreugde voor veel?


Groeten, Arjen

BramtK

Foei Arjen, je moet stelling nemen en dan van leer trekken en niet zo de spijker op zijn kop slaan.  :)
Groeten,

Bram ter Keurs

Herman van der Klis

#448
Citaat van: ArjenDrost op december 01, 2014, 14:45:49 PM
Mag ik met een voorzichtige conclusie komen?


Het is onwaarschijnlijk dat de vogel hier uit zichzelf is gekomen (gezien de geringe trekdrang en de weinige gevallen in tussenliggende gebieden), maar het is ook onwaarschijnlijk dat hij uit een kooitje komt (gezien de weinige grasmussen die in kooitjes gehouden worden). Toch moet 1 van beiden waar zijn (ship-assisted zou ook nog een optie zijn). Maar op dit moment gaan we daar niet uitkomen. Misschien dat een isotopenanalyse daar nog bij kan helpen, maar daar is nog geen uitslag va tign.


Of sla ik nu minimaal 20 bladzijden discussie over en verpest ik de vreugde voor veel?


Groeten, Arjen


Isotopenanalyse  ? Bedoeld wordt stabiele isotopen !
Ik heb zelf ook tig bladzijden overgeslagen , maar dan moet eerst  de leeftijd van dit vogeltje bepaald worden , om te weten welke veertjes er dan geplukt moeten worden.

Zijn er dan al veren geplukt ? Kan zijn dat dit aan mij is voorbij gegaan.

En om weer terug te komen, hoe groot de kans is dat dit een ontsnapt exemplaar is , heb ik daar in het verleden al vaker uitgebreid op gereageerd.
Er zijn inderdaad , voor zover ik weet ,enkele kwekers van Braamsluipers en Grasmussen (meerdere soorten). Zelden zal het voorkomen dat een dergelijk exemplaar ontsnapt , omdat deze mensen , die dit soort lastige soorten kweken, erg veel ervaring hebben en zeer zuinig zijn op deze zeldzame kweekresultaten. Echter.....en dat is soms onvermijdelijk , gebeurt het soms dat een jonge vogel rond zijn 7de ,acht ste dag zijn ring verliest. hem rest maar een ding ; de vogel , nadat ie zelfstandig is , z.s.m. vrijlaten.
Binnen deze context is er dan wel een 'grote' kans , dat je zo'n in gevangenschap geboren exemplaar zal kunnen tegenkomen, juist op dergelijke bizarre plekken.



mvg


Herman van der Klis
Herman van der Klis

jeroenroelofsen

Citaat van: FrankR op december 01, 2014, 13:50:11 PM
Citaat van: jeroenroelofsen op december 01, 2014, 13:41:24 PM
Citaat van: FrankR op december 01, 2014, 12:34:54 PM
Citaat van: gerdwichers8 op december 01, 2014, 12:09:29 PM
Ik ben voor 'feit'

Eens. Even twee feiten op een rijtje: 1) de vogel is hier 2) de vogel heeft geen kwekersring. We zijn dus klaar.

Dus volgens deze redenering zijn er geen kwekers die NIET ringen? En daarom zijn alle ongeringde vogels van wilde afkomst/herkomst?

Maak je geen zorgen. Dat kwekers niet altijd ringen is mogelijk (ik heb geen bewijs gezien) een 'feit' maar niet in verband met deze vogel. Wij weten immers niet of de vogel in een kooitje ... etc. etc. etc. Gerd wil zich nl. op 'feiten' baseren, waar ik het volledig mee eens ben.
We hebben geen van allen de vogel aan zien komen vliegen (feit) dus is ie niet wild?!?!
Zo kunnen we natuurlijk nog wel even door gaan.... :rolleye:
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)