Woestijngrasmus in Alphen aan de Rijn?!

Gestart door Gerben Mensink, november 25, 2014, 15:39:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

Ik vind de combinatie van een plaat waar de vogel niet eens in het kader meer past zo dichtbij met de stelling "de vogel wordt regelmatig door fotografen opgejaagd" wel geestig. Overigens trok de vogel toen ik er was volkomen zijn eigen plan, vloog regelmatig naar een nieuw plekje om te foerageren, ging rustig vlakbij mensen zitten of moest onderweg even om mensen heen vliegen. Kortom een typische woestijngrasmus zonder enig concept van een mens.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Bart van Hoogstraten

#271
Schaap 2 is over de dam. Bij mij heeft vandaag de hevige twijfel toegeslagen. Ik hou het op een escape tenzij de CDNA zich er straks anders over uitspreekt en dan pas ik het eventueel wel weer aan. http://waarneming.nl/waarneming/view/96220951 In februari krijg ik de herkansing op een gegarandeerd wilde S. deserti.  :blink:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Rikstar

Helemaal eens met Vincent. Ook ik heb totaal geen verstoring gezien en de vogel kwam soms op een paar meter afstand foerageren zonder zich aantrekken van al het mensengeweld. Leuke vogel maar was soms verdomd skulky en bleef zo 15 minuten in laag oevervegetatie onzicht/vindbaar.

Citaat van: Vincent Hart op november 28, 2014, 17:40:17 PM
Ik vind de combinatie van een plaat waar de vogel niet eens in het kader meer past zo dichtbij met de stelling "de vogel wordt regelmatig door fotografen opgejaagd" wel geestig. Overigens trok de vogel toen ik er was volkomen zijn eigen plan, vloog regelmatig naar een nieuw plekje om te foerageren, ging rustig vlakbij mensen zitten of moest onderweg even om mensen heen vliegen. Kortom een typische woestijngrasmus zonder enig concept van een mens.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Rob Koelman

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 28, 2014, 18:00:32 PMSchaap 2 is over de dam. Bij mij heeft vandaag de hevige twijfel toegeslagen. Ik hou het op een escape...

Ben even benieuwd naar de beweegredenen (uiterlijk?; gebrek aan vagrancy potential?). Op één ander schaap na loopt er nog een flinke kudde schapen aan de andere kant van de dam...

Je weet in ieder geval al wel in wat voor biotoop je straks in februari moet gaan zoeken in Marokko, de Westelijke Sahara en Mauretanie: de oevers van boerenslootjes...  ;)
Met vriendelijke groet, Rob

Bart van Hoogstraten

#274
Citaat van: Rob Koelman op november 28, 2014, 18:17:15 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 28, 2014, 18:00:32 PMSchaap 2 is over de dam. Bij mij heeft vandaag de hevige twijfel toegeslagen. Ik hou het op een escape...

Ben even benieuwd naar de beweegredenen (uiterlijk?; gebrek aan vagrancy potential?). Op één ander schaap na loopt er nog een flinke kudde schapen aan de andere kant van de dam...

Je weet in ieder geval al wel in wat voor biotoop je straks in februari moet gaan zoeken in Marokko, de Westelijke Sahara en Mauretanie: de oevers van boerenslootjes...  ;)

A Het is geen trekvogel (verplaatst zich ook niet over korte afstanden);
B Fourageergedrag klopt niet. Grasmussen fourageren daar niet. Die houden zich alleen op in en rondom dichte struikvegetatie;
C Daaruit voortvloeiend de vraag: Waarom zou dat beest alle veel geschiktere biotopen die hij tegenkwam tijdens een onwaarschijnlijke lange reis, laten zijn voor wat ze zijn en kiest hij ervoor om zijn laatste dagen te gaan slijten in een terrein waar je nog niet eens een Merel aantreft?
D Te weinig meldingen tussen zijn eigenlijke gebied en dat van ons.
E Er zijn geen langdurige stormen of winden geweest uit het zuiden de afgelopen maanden.
F De toevallige aanwezigheid van een Wikrutap in de buurt waarvan ik overtuigd ben dat het een escape is (ook nog als het CDNA zich anders uitspreekt).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Vincent Hart

#275
Ik kwam er vandaag achter dat frappant genoeg een Afrikaanse Woestijngrasmus die Johan en ik op 3 januari j.l. in Marokko zagen, ook zijn linker middelste staartpen nog aan het groeien is. Ik heb me inmiddels laten vertellen dat asymmetrische rui geen ongewoon verschijnsel is ook bij (o.a.) andere Sylvia's.

(foto is overigens fullframe met een compactcameraatje gemaakt, ze zijn niet zo schuw zei ik al ... boven en onder een randje weggehaald)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Ted van der Knaap op november 28, 2014, 17:31:22 PM
Adri zal een volgende keer wat langer nadenken....   http://www.vogeldagboek.nl/

edit...  teken allemaal (indien nog niet gedaan) de petitie onderaan voor de Weidevogels, dat zal Adri (en de Weidevogels!) positief stemmen!

Met dank aan Adri
http://waarneming.nl/gebied/stats/6666?g=0&year=2014
http://waarneming.nl/gebied/view/6666?g=0&from=2013-11-28&to=2014-11-28&sp=0
Herman van der Meer

ahjoon

Citaat van: Vincent Hart op november 28, 2014, 17:40:17 PM
Ik vind de combinatie van een plaat waar de vogel niet eens in het kader meer past zo dichtbij met de stelling "de vogel wordt regelmatig door fotografen opgejaagd" wel geestig.
:right:
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

Have

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 28, 2014, 18:28:05 PM
Citaat van: Rob Koelman op november 28, 2014, 18:17:15 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 28, 2014, 18:00:32 PMSchaap 2 is over de dam. Bij mij heeft vandaag de hevige twijfel toegeslagen. Ik hou het op een escape...

Ben even benieuwd naar de beweegredenen (uiterlijk?; gebrek aan vagrancy potential?). Op één ander schaap na loopt er nog een flinke kudde schapen aan de andere kant van de dam...

Je weet in ieder geval al wel in wat voor biotoop je straks in februari moet gaan zoeken in Marokko, de Westelijke Sahara en Mauretanie: de oevers van boerenslootjes...  ;)

A Het is geen trekvogel (verplaatst zich ook niet over korte afstanden);


Interessante bijdrage Bart.
Zie bijgaand kaartje van verspreiding.
http://www.xeno-canto.org/species/Sylvia-deserti?dir=0&order=dt&language=no&view=2
In de blauwe gebieden wordt niet gebroed, maar komt Sylvia Deserti wel voor.

Als ze zich niet verplaatsen: enig idee hoe ze dan vanuit hun broedgebieden meer dan 500 kilometer verderop in het oosten van Mali en in het westen van Niger terecht kunnen komen? Worden ze daar door vogelvangers naar toe vervoerd?

Groet
Helena

HPM

Citaat van: Have op november 28, 2014, 20:51:36 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 28, 2014, 18:28:05 PM
Citaat van: Rob Koelman op november 28, 2014, 18:17:15 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 28, 2014, 18:00:32 PMSchaap 2 is over de dam. Bij mij heeft vandaag de hevige twijfel toegeslagen. Ik hou het op een escape...

Ben even benieuwd naar de beweegredenen (uiterlijk?; gebrek aan vagrancy potential?). Op één ander schaap na loopt er nog een flinke kudde schapen aan de andere kant van de dam...

Je weet in ieder geval al wel in wat voor biotoop je straks in februari moet gaan zoeken in Marokko, de Westelijke Sahara en Mauretanie: de oevers van boerenslootjes...  ;)

A Het is geen trekvogel (verplaatst zich ook niet over korte afstanden);


Interessante bijdrage Bart.
Zie bijgaand kaartje van verspreiding.
http://www.xeno-canto.org/species/Sylvia-deserti?dir=0&order=dt&language=no&view=2
In de blauwe gebieden wordt niet gebroed, maar komt Sylvia Deserti wel voor.

Als ze zich niet verplaatsen: enig idee hoe ze dan vanuit hun broedgebieden meer dan 500 kilometer verderop in het oosten van Mali en in het westen van Niger terecht kunnen komen? Worden ze daar door vogelvangers naar toe vervoerd?

Groet
Helena

DAt is naar het zuiden. Naar het noorden en  noordwesten is het hooguit 200 kilometer en bereiken ze de kust niet eens.
Herman van der Meer

Have

Citaat van: HPM op november 28, 2014, 21:21:40 PM
Citaat van: Have op november 28, 2014, 20:51:36 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 28, 2014, 18:28:05 PM
Citaat van: Rob Koelman op november 28, 2014, 18:17:15 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 28, 2014, 18:00:32 PMSchaap 2 is over de dam. Bij mij heeft vandaag de hevige twijfel toegeslagen. Ik hou het op een escape...

Ben even benieuwd naar de beweegredenen (uiterlijk?; gebrek aan vagrancy potential?). Op één ander schaap na loopt er nog een flinke kudde schapen aan de andere kant van de dam...

Je weet in ieder geval al wel in wat voor biotoop je straks in februari moet gaan zoeken in Marokko, de Westelijke Sahara en Mauretanie: de oevers van boerenslootjes...  ;)

A Het is geen trekvogel (verplaatst zich ook niet over korte afstanden);


Interessante bijdrage Bart.
Zie bijgaand kaartje van verspreiding.
http://www.xeno-canto.org/species/Sylvia-deserti?dir=0&order=dt&language=no&view=2
In de blauwe gebieden wordt niet gebroed, maar komt Sylvia Deserti wel voor.

Als ze zich niet verplaatsen: enig idee hoe ze dan vanuit hun broedgebieden meer dan 500 kilometer verderop in het oosten van Mali en in het westen van Niger terecht kunnen komen? Worden ze daar door vogelvangers naar toe vervoerd?

Groet
Helena

DAt is naar het zuiden. Naar het noorden en  noordwesten is het hooguit 200 kilometer en bereiken ze de kust niet eens.

Vermoeiend Herman.
Ik heb je al eerder moeten corrigeren.
Zie hieronder.


Citaat van: Have op november 27, 2014, 15:52:41 PM
Citaat van: Jan van der Laan op november 27, 2014, 13:51:41 PM
Citaat van: HPM op november 27, 2014, 13:28:00 PM
Kaapverdië is helemaal de verkeerde kant op en ook nog eens een kleine 5000 kilometer van Alphen a/d Rijn. En met de afstand van het broedgebied tot Kaapverdië komen ze niet eens de Middellandse Zee over.

Excuses aan iedereen dat ik met deze bijdrage weer eens de discussie verstoor cq interrumpeer en andermaal weer een niet ter zake punt aandroeg. Ik weet ook niet beter en ik begrijp de regels op dit forum in het algemeen en dit topic in het bijzonder ook niet altijd.
Ik wou bijdragen aan de volledigheid. Niets meer en niets minder.

Overigens is het voor mij duidelijk dat we hier niet met een hard-core standvogel te maken hebben.


Jan heeft een goed punt.

De feiten.
Eind oktober 2011 is er een Afrikaanse Woestijngrasmus waargenomen in Alicante, Spanje.
http://www.rarebirdspain.net/arbsr1110.htm
Afstand van Alicante tot broedgebied in Algerije bedraagt minder dan 450 km, waarvan minder dan 300 km over zee.
Afstand van meest oostelijke gelegen Kaapverdisch eiland tot aan broedgebied in Westelijk Sahara/ Mauritanië bedraagt minimaal 1000 km waarvan minimaal 800 km over zee.

Zie voor verspreidingskaart: http://www.xeno-canto.org/species/Sylvia-deserti?dir=0&order=dt&language=no&view=2

Groet,
Helena

Rein Genuït

met dit soort onzinnige post lukt dat zeker, heb je niets anders te doen?
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

HPM

Citaat van: Have op november 28, 2014, 21:29:17 PM
Citaat van: HPM op november 28, 2014, 21:21:40 PM
Citaat van: Have op november 28, 2014, 20:51:36 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 28, 2014, 18:28:05 PM

A Het is geen trekvogel (verplaatst zich ook niet over korte afstanden);


Interessante bijdrage Bart.
Zie bijgaand kaartje van verspreiding.
http://www.xeno-canto.org/species/Sylvia-deserti?dir=0&order=dt&language=no&view=2
In de blauwe gebieden wordt niet gebroed, maar komt Sylvia Deserti wel voor.

Als ze zich niet verplaatsen: enig idee hoe ze dan vanuit hun broedgebieden meer dan 500 kilometer verderop in het oosten van Mali en in het westen van Niger terecht kunnen komen? Worden ze daar door vogelvangers naar toe vervoerd?

Groet
Helena

DAt is naar het zuiden. Naar het noorden en  noordwesten is het hooguit 200 kilometer en bereiken ze de kust niet eens.

Vermoeiend Herman.
Ik heb je al eerder moeten corrigeren.
Zie hieronder.

Je vergelijkt appels met peren, Helena. De zuidgrenzen van het wintergebied met dwaalgasten in Spanje. Vergelijk de afstanden tot de zuid- en noordgrenzen of vergelijk dwaalgasten in Spanje met dwaalgasten in centraal Afrika of zo.
Herman van der Meer

JohanvantBosch

Ik snap niet zo waarom het erg is dat de grotere afstanden de andere kant op zijn. Dat geldt voor veel dwaalgasten.

Vincent Hart

Daarnaast is de grootste - minimale - afstand die Helena noemt naar het westen (niet zuid of noord). Maar laten we Herman zijn infantiele spelletje om het kaartje wel maar aanvaarde gevallen buiten het kaartje niet mee te nemen, niet afnemen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Vincent Hart op november 28, 2014, 22:03:37 PM

Daarnaast is de grootste - minimale - afstand die Helena noemt naar het westen (niet zuid of noord). Maar laten we Herman zijn infantiele spelletje om het kaartje wel maar aanvaarde gevallen buiten het kaartje niet mee te nemen, niet afnemen.

Is het nou alwéér ongelikte admindag?
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: Vincent Hart op november 28, 2014, 22:03:37 PM
Daarnaast is de grootste - minimale - afstand die Helena noemt naar het westen (niet zuid of noord).
...

De grootste afstand is naar het zuiden.
Herman van der Meer

Jan van der Laan

#287
Hier weer een niet zo constructieve, niet ter zake doende, bijdrage van mij:

Als ik de afstand van Lombardije (waarneming 1) in één lijn doortrek naar het dichtstbijzijnde broedgebied van het Xeno-Canto kaartje, dan meet ik c 1100 km. Neem ik de kortste weg van Razo naar het dichtstbijzijnde broedgebied (pak m beet de grens Spaans Sahara/Mauretanie), kom ik ook op 1100 km. Blijkbaar kunnen ze toch meer dan we denken. Of zijn deze gevallen een vorm van bedrog?

Hoe Razo er uitziet kun je trouwens meteen zien als je op mijn linkje bij mijn handtekening klikt.

Have

Citaat van: HPM op november 28, 2014, 21:50:45 PM
Citaat van: Have op november 28, 2014, 21:29:17 PM
Citaat van: HPM op november 28, 2014, 21:21:40 PM
Citaat van: Have op november 28, 2014, 20:51:36 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 28, 2014, 18:28:05 PM

A Het is geen trekvogel (verplaatst zich ook niet over korte afstanden);


Interessante bijdrage Bart.
Zie bijgaand kaartje van verspreiding.
http://www.xeno-canto.org/species/Sylvia-deserti?dir=0&order=dt&language=no&view=2
In de blauwe gebieden wordt niet gebroed, maar komt Sylvia Deserti wel voor.

Als ze zich niet verplaatsen: enig idee hoe ze dan vanuit hun broedgebieden meer dan 500 kilometer verderop in het oosten van Mali en in het westen van Niger terecht kunnen komen? Worden ze daar door vogelvangers naar toe vervoerd?

Groet
Helena

DAt is naar het zuiden. Naar het noorden en  noordwesten is het hooguit 200 kilometer en bereiken ze de kust niet eens.

Vermoeiend Herman.
Ik heb je al eerder moeten corrigeren.
Zie hieronder.

Je vergelijkt appels met peren, Helena. De zuidgrenzen van het wintergebied met dwaalgasten in Spanje. Vergelijk de afstanden tot de zuid- en noordgrenzen of vergelijk dwaalgasten in Spanje met dwaalgasten in centraal Afrika of zo.

Herman,

De essentie - waaraan je voor het gemak maar even voorbij gaat - is dat de Sylvia Deserti niet uitsluitend 'standvogel' is en zich wel degelijk over grotere afstanden (500 tot meer dan 1000 km) verplaatst binnen zijn normale verspreidingsgebied.

Groet,
Helena

HPM

Citaat van: Jan van der Laan op november 28, 2014, 22:17:07 PM
Hier weer een niet zo constructieve, niet ter zake doende, bijdrage van mij:

Als ik de afstand van Lombardije (waarneming 1) in één lijn doortrek naar het dichtstbijzijnde broedgebied van het Xeno-Canto kaartje, dan meet ik c 1100 km. Neem ik de kortste weg van Razo naar het dichtstbijzijnde broedgebied (pak m beet de grens Spaans Sahara/Mauretanie), kom ik ook op 1100 km. Blijkbaar kunnen ze toch meer dan we denken. Of zijn deze gevallen een vorm van bedrog?

Hoe Razo er uitziet kun je trouwens meteen zien als je op mijn linkje bij mijn handtekening klikt.

Volgens mij moet je uitgaan van het gebied waar ze als 'resident' staan aangegeven.
Herman van der Meer


HPM

Citaat van: Have op november 28, 2014, 22:24:00 PM
Citaat van: HPM op november 28, 2014, 21:50:45 PM

Je vergelijkt appels met peren, Helena. De zuidgrenzen van het wintergebied met dwaalgasten in Spanje. Vergelijk de afstanden tot de zuid- en noordgrenzen of vergelijk dwaalgasten in Spanje met dwaalgasten in centraal Afrika of zo.

Herman,

De essentie - waaraan je voor het gemak maar even voorbij gaat - is dat de Sylvia Deserti niet uitsluitend 'standvogel' is en zich wel degelijk over grotere afstanden (500 tot meer dan 1000 km) verplaatst binnen zijn normale verspreidingsgebied.

Groet,
Helena

De essentie van de essentie is dus "binnen zijn normale verspreidingsgebied". Dat sluit niet uit dat ze daar ook wel eens buiten komen.
Herman van der Meer

JohanvantBosch

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 28, 2014, 18:28:05 PM

B Fourageergedrag klopt niet. Grasmussen fourageren daar niet. Die houden zich alleen op in en rondom dichte struikvegetatie;
:o
Heb je al eens iets over het gedrag van de soort gelezen, Bart? Of simpelweg de foto's op Observado bekeken?

HPM

Citaat van: HPM op november 28, 2014, 22:26:12 PM
Citaat van: Jan van der Laan op november 28, 2014, 22:17:07 PM
Hier weer een niet zo constructieve, niet ter zake doende, bijdrage van mij:

Als ik de afstand van Lombardije (waarneming 1) in één lijn doortrek naar het dichtstbijzijnde broedgebied van het Xeno-Canto kaartje, dan meet ik c 1100 km. Neem ik de kortste weg van Razo naar het dichtstbijzijnde broedgebied (pak m beet de grens Spaans Sahara/Mauretanie), kom ik ook op 1100 km. Blijkbaar kunnen ze toch meer dan we denken. Of zijn deze gevallen een vorm van bedrog?

Hoe Razo er uitziet kun je trouwens meteen zien als je op mijn linkje bij mijn handtekening klikt.

Volgens mij moet je uitgaan van het gebied waar ze als 'resident' staan aangegeven.

Citaat van: Jan van der Laan op november 28, 2014, 22:28:07 PM

Waarom?

Omdat ze daar normaal gesproken het hele jaar voorkomen.
Herman van der Meer

Jan van der Laan

Wat wil je nu zeggen? Ik begrijp het niet. Het ging toch om de vraag of Sylvia deserti zich kan verplaatsen of niet? En het was toch naar aanleiding van Barts post t.a.v. punt A (A Het is geen trekvogel (verplaatst zich ook niet over korte afstanden)?

Excuses andermaal voor deze off-topic interventie. Terug naar Woestijngrasmus.

Vincent Hart

Citaat van: HPM op november 28, 2014, 22:10:20 PM
Citaat van: Vincent Hart op november 28, 2014, 22:03:37 PM
Daarnaast is de grootste - minimale - afstand die Helena noemt naar het westen (niet zuid of noord).
...

De grootste afstand is naar het zuiden.
Citaat van: Have op november 28, 2014, 20:51:36 PMAls ze zich niet verplaatsen: enig idee hoe ze dan vanuit hun broedgebieden meer dan 500 kilometer verderop in het oosten van Mali en in het westen van Niger terecht kunnen komen? Worden ze daar door vogelvangers naar toe vervoerd?

Groet
Helena
Citaat van: Have op november 28, 2014, 21:29:17 PM
Afstand van meest oostelijke gelegen Kaapverdisch eiland tot aan broedgebied in Westelijk Sahara/ Mauritanië bedraagt minimaal 1000 km waarvan minimaal 800 km over zee.

Zie voor verspreidingskaart: http://www.xeno-canto.org/species/Sylvia-deserti?dir=0&order=dt&language=no&view=2

Groet,
Helena
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Jan van der Laan op november 28, 2014, 22:37:19 PM
Wat wil je nu zeggen? Ik begrijp het niet. Het ging toch om de vraag of Sylvia deserti zich kan verplaatsen of niet? En het was toch naar aanleiding van Barts post t.a.v. punt A (A Het is geen trekvogel (verplaatst zich ook niet over korte afstanden)?

Excuses andermaal voor deze off-topic interventie. Terug naar Woestijngrasmus.

Bart had het fout, maar dat hoefde ik hem niet meer te zeggen.
Ik reageerde op de opgevoerde naar het zuiden/oosten/westen afgelegde afstanden als verklaring voor de dwaalgasten naar het noorden, zeker omdat de 'marge' van het leefgebied in het noorden veel smaller is dan naar het zuiden.
Er is nogal wat verschil tussen verplaatsing binnen dezelfde klimaatzone en ongeveer het zelfde biotoop en het over gigantische afstand verplaatsen naar een koude en natte polder bij Alphen aan de Rijn.
Herman van der Meer

JohanvantBosch

Citaat van: HPM op november 28, 2014, 22:49:42 PM
Citaat van: Jan van der Laan op november 28, 2014, 22:37:19 PM
Wat wil je nu zeggen? Ik begrijp het niet. Het ging toch om de vraag of Sylvia deserti zich kan verplaatsen of niet? En het was toch naar aanleiding van Barts post t.a.v. punt A (A Het is geen trekvogel (verplaatst zich ook niet over korte afstanden)?

Excuses andermaal voor deze off-topic interventie. Terug naar Woestijngrasmus.

Bart had het fout, maar dat hoefde ik hem niet meer te zeggen.
Ik reageerde op de opgevoerde naar het zuiden/oosten/westen afgelegde afstanden als verklaring voor de dwaalgasten naar het noorden, zeker omdat de 'marge' van het leefgebied in het noorden veel smaller is dan naar het zuiden.
Er is nogal wat verschil tussen verplaatsing binnen dezelfde klimaatzone en ongeveer het zelfde biotoop en het over gigantische afstand verplaatsen naar een koude en natte polder bij Alphen aan de Rijn.
Voor vrijwel al onze dwaalgasten geldt dat ze zich normaal gesproken een of de andere kant op verplaatsen dan naar ons land, denk eens aan al die Aziatische dwaalgasten. Ik zie het probleem niet.

Vincent Hart

Daarnaast is het onjuist om te suggereren dat er in NW-Afrika niet grote stukken met voor woestijngrasmus volkomen ongeschikt biotoop liggen tussen de plekken waar ze voorkomen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

RoelofdeB

Johan slaat natuurlijk de spijker op zijn kop, dwaalgasten vliegen de verkeerde kant op! Dat je dat nog moet uitleggen aan mensen met zoveel posts op een forum over een zeldzame vogel....