Woestijngrasmus in Alphen aan de Rijn?!

Gestart door Gerben Mensink, november 25, 2014, 15:39:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Steven Wytema

Citaat van: Predator op november 27, 2014, 21:22:25 PM
Het meest interessante is misschien wel het onzekere beest van Engeland (http://01271bfede0954168758-da1041207dde8e2d0a75af6fbedebedf.r83.cf1.rackcdn.com/20081212072212.jpg) Is hier meer over bekend, op basis van deze foto zou dit een deserti kunnen zijn.
Dat is zeker interessant! Laat weinig ruimte voor twijfel over als je t mij vraagt... waar heb je de foto vandaan?
Steven Wytema


gerdwichers8

Citaat van: JohanvantBosch op november 27, 2014, 20:03:00 PM

De enige conclusie die je kunt trekken is: deze plekken kan de soort in ieder geval bereiken en deze afstanden kunnen ze dus overbruggen.



Dat is het juist: Omdat ze moeten! (want anders verzuipen ze)

gerdwichers8

Citaat van: Steven Wytema op november 27, 2014, 21:32:36 PM
Citaat van: Predator op november 27, 2014, 21:22:25 PM
Het meest interessante is misschien wel het onzekere beest van Engeland (http://01271bfede0954168758-da1041207dde8e2d0a75af6fbedebedf.r83.cf1.rackcdn.com/20081212072212.jpg) Is hier meer over bekend, op basis van deze foto zou dit een deserti kunnen zijn.
Dat is zeker interessant! Laat weinig ruimte voor twijfel over als je t mij vraagt... waar heb je de foto vandaan?


Hier meer http://jfcbirding.blogspot.nl/2013/09/the-good-old-days-19th-october-1991.html


Predator

#213
Citaat van: Steven Wytema op november 27, 2014, 21:32:36 PM
Citaat van: Predator op november 27, 2014, 21:22:25 PM
Het meest interessante is misschien wel het onzekere beest van Engeland (http://01271bfede0954168758-da1041207dde8e2d0a75af6fbedebedf.r83.cf1.rackcdn.com/20081212072212.jpg) Is hier meer over bekend, op basis van deze foto zou dit een deserti kunnen zijn.
Dat is zeker interessant! Laat weinig ruimte voor twijfel over als je t mij vraagt... waar heb je de foto vandaan?


http://www.surfbirds.com/gallery/search2.php?species=Desert%20Warbler


Even naar beneden scrollen.
Schiet mij maar lek, maar ook in de link van Gerd lijkt me het geval van East Yorkshire een deserti en geen nana.
Groet, Maarten

Jan van der Laan

Citaat van: Predator op november 27, 2014, 21:46:36 PM
Citaat van: Steven Wytema op november 27, 2014, 21:32:36 PM
Citaat van: Predator op november 27, 2014, 21:22:25 PM
Het meest interessante is misschien wel het onzekere beest van Engeland (http://01271bfede0954168758-da1041207dde8e2d0a75af6fbedebedf.r83.cf1.rackcdn.com/20081212072212.jpg) Is hier meer over bekend, op basis van deze foto zou dit een deserti kunnen zijn.
Dat is zeker interessant! Laat weinig ruimte voor twijfel over als je t mij vraagt... waar heb je de foto vandaan?


http://www.surfbirds.com/gallery/search2.php?species=Desert%20Warbler


Even naar beneden scrollen.
Schiet mij maar lek, maar ook in de link van Gerd lijkt me het geval van East Yorkshire een deserti en geen nana.

Ik heb hem even opgezocht in een oude Birding World en daar stond een foto in de hand in. De tertials hadden een bijna zwart centrum, dus dat maakt het toch tot een nana.

Vincent Hart

Ik kreeg deze foto door bij navraag op Birdforum:

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Folkert Jan

Citaat van: arnoud.vandenberg op november 27, 2014, 22:46:54 PM
Citaat van: gerdwichers8 op november 27, 2014, 21:25:18 PM
Citaat van: Vincent Hart op november 27, 2014, 19:47:40 PM
Maar dan heb je toch de vooronderstelling dat de vogels waar ze zijn ontdekt 'aan land zijn gekomen' Gerd?


Dat is toch de enige uitkomst in geval van alle kleine eilanden?A1/ Dit is überhaupt geen waterminnende soort en het is evenmin een soort die gebonden is aan een geografisch element als de scheiding van land/zee. In de gevallen van Continentaal Europa blijft de soort echter evenwel hardnekkig optreden waar die A2/in zijn eigen verspreidingsgebied niet eens voorkomt: stuwende kustlijnen en landtongen . Kustminnend optreden? Denk aan de Italiaanse gevallen; een buitenommetje via Klein Azie? Een buitenommetje via Spanje-Frankrijk?
Zelfs als dat het geval zou zijn en de vogel als bij toeval na lange afstand over land (kustlijn) alsnog gezien wordt B1/vanwaar dan die binding met zee bij zo'n hardcore woestijnsoort? B2/ waarom dan geen continentale gevallen diep landinwaarts?
Landtongen en eilanden zijn daarentegen telkens favoriet als het die dwaalgasten aangaat. Er is in ieder geval tenminste één richting die over water de kant van hun verspreidingsgebied op wijst. De afstand landinwaarts is nooit overtuigend groot in relatie met de afstand van de vogel tot de zee.


Zelfde geldt voor allerlei dwalers: Bladkoningen en Pallas' Boszangers zijn in landen van continentaal Europa die niet aan zee grenzen op de vingers van een hand te tellen (als ze er al gezien zijn). Vogels die verdwalen boven zee-en en oceanen zullen bij het zien van land direct omlaag komen, of ze volgen kustlijnen.

Zou het niet direct tegen willen spreken, maar wanneer spreken we nog van kustlijn? Ook dit najaar zijn er toch weer enkele bladkoningen uit het binnenland gemeld. Het binnenland is groter dan de kustlijn dus de kans tegen 1 aan te lopen is een stuk kleiner en aan de kust wordt ook nog eens veel meer naar vogels gekeken. Dat zal ongetwijfeld weer komen, omdat de kans dat je daar iets leuks vind groter is, maar het vertekent de verhouding wel.

En die provencaalse grasmus op een drents heideveld was ook niet echt aan de kust in mijn ogen.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jan van der Laan

@Vincent: ik zal de mijne morgen scannen. Het lijkt welhaast een andere vogel!

frankneijts

Citaat van: Folkert Jan op november 27, 2014, 23:15:02 PM
.... Ook dit najaar zijn er toch weer enkele bladkoningen uit het binnenland gemeld. ...

Enkele? Alleen al op de ringplaats Loozerheide (grens Limburg/N. Brabant) ving Wil Beeren in enkele weken tijd maar liefst 14 (veertien) Blako's waarvan 2x3 op 1 ochtend in 1 netje...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerdwichers8

Citaat van: arnoud.vandenberg op november 27, 2014, 22:46:54 PM
Citaat van: gerdwichers8 op november 27, 2014, 21:25:18 PM
Citaat van: Vincent Hart op november 27, 2014, 19:47:40 PMMaar dan heb je toch de vooronderstelling dat de vogels waar ze zijn ontdekt 'aan land zijn gekomen' Gerd?
Dat is toch de enige uitkomst in geval van alle kleine eilanden?A1/ Dit is überhaupt geen waterminnende soort en het is evenmin een soort die gebonden is aan een geografisch element als de scheiding van land/zee. In de gevallen van Continentaal Europa blijft de soort echter evenwel hardnekkig optreden waar die A2/in zijn eigen verspreidingsgebied niet eens voorkomt: stuwende kustlijnen en landtongen . Kustminnend optreden? Denk aan de Italiaanse gevallen; een buitenommetje via Klein Azie? Een buitenommetje via Spanje-Frankrijk?Zelfs als dat het geval zou zijn en de vogel als bij toeval na lange afstand over land (kustlijn) alsnog gezien wordt B1/vanwaar dan die binding met zee bij zo'n hardcore woestijnsoort? B2/ waarom dan geen continentale gevallen diep landinwaarts? Landtongen en eilanden zijn daarentegen telkens favoriet als het die dwaalgasten aangaat. Er is in ieder geval tenminste één richting die over water de kant van hun verspreidingsgebied op wijst. De afstand landinwaarts is nooit overtuigend groot in relatie met de afstand van de vogel tot de zee.
Zelfde geldt voor allerlei dwalers: Bladkoningen en Pallas' Boszangers zijn in landen van continentaal Europa die niet aan zee grenzen op de vingers van een hand te tellen (als ze er al gezien zijn). Vogels die verdwalen boven zee-en en oceanen zullen bij het zien van land direct omlaag komen, of ze volgen kustlijnen.
Dat is zeker waar. Echter: In geval van deze phyllo's weten we dat ze 1/ via hetzelfde continent komen 2/ Het betreft gestuwde trek; dichtheden zijn hoger; de afwezigheid op het continent is eigenlijk niet reëel. 3/ Deze zangvogels hebben daarin een eigenschap die anticiperend is. De winter is soms ver weg als ze al verkassen. In sommige gebieden lijkt aan voorwaarden voldaan te worden zelfs tijdens de winter. 3/Ze doorkruisen grote gebieden die net zo geschikt zijn. Ze doorkruisen gebieden die ongeschikt zijn. Trek is een hogere mate van anticipatie dan dispersie.4/De kustlijn die in dit vergelijk de dispersie van Afrikaanse Woestijngrasmus stuwt, zou die van het Afrikaanse continent moeten zijn.
De enige overeenkomst is het verdwalen boven zee  en dat is inderdaad het  motief, ook bij verdwaling van Afrikaanse Woestijngrasmus om door te vliegen.
Maar volgens de ongelijkheid met phyllo's enerzijds en  stuwing van Afrikaanse Woestijngrasmus aan tegenovergestelde kustlijnen anderzijds moet een vorm van stuwing dan wel trek aangenomen worden die bij deze soort zonder precedent is.

Lastig hoor voor een vogelaar. Daar is een heuse meteoroloog voor nodig. Ik zit ergens te denken aan een soort van weersysteem derde week van september;ernstige droogte gevolgd door hevige regen. 'Zoiets'.

Voor het scheppen van een precedent is meer dan 'zoiets' of 'het zal wel' nodig.

gerdwichers8

Weerkaarten NoordAfrika Zuid Europa 18-21 september

Have

Deze recente gevallen in Spanje en Canarische Eilanden waren trouwens ook in late najaar (eind oktober / november):

2013
http://www.rarebirdspain.net/arbsr1310.htm#Syldes (30 en 31 oktober)
http://www.rarebirdspain.net/arbsr1311.htm#Syldes (zelfde vogel op 26 november)
2011
http://www.rarebirdspain.net/arbsr1110.htm#Syldes (28 oktober)

Groet,
Helena

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Gert Ottens

Citaat van: Vincent Hart op november 28, 2014, 08:39:13 AM
Citaat van: Jan van der Laan op november 27, 2014, 23:16:42 PM
@Vincent: ik zal de mijne morgen scannen. Het lijkt welhaast een andere vogel!
Hier staat ie: http://www.flamboroughheadsac.org.uk/storyboards/migration/iframe.php?StoryID=5 (4e van links)

Zie ook hier: https://www.youtube.com/watch?v=20Gbarpe9IA (al heb je er, wat de tertials betreft, niet heel veel aan).
Wel erg lichte onderdelen voor een nana overigens.

Folkert Jan

Citaat van: arnoud.vandenberg op november 28, 2014, 09:53:19 AM
Citaat van: frankneijts op november 27, 2014, 23:49:46 PM
Citaat van: Folkert Jan op november 27, 2014, 23:15:02 PM
.... Ook dit najaar zijn er toch weer enkele bladkoningen uit het binnenland gemeld. ...


Enkele? Alleen al op de ringplaats Loozerheide (grens Limburg/N. Brabant) ving Wil Beeren in enkele weken tijd maar liefst 14 (veertien) Blako's waarvan 2x3 op 1 ochtend in 1 netje...


[size=78%]Frank, Folkert Jan et al: Het binnenland van Europa (Oostenrijk, Zwitserland, Slowakije, Tsjechie, Kroatie, Servie, etc) is iets anders dan oostelijk Noord-Brabant of zelfs Limburg. [/size]

Uiteraard, maar ook beiden zijn geen kustlijn te noemen toch?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: Folkert Jan op november 28, 2014, 09:54:25 AM
Citaat van: arnoud.vandenberg op november 28, 2014, 09:53:19 AM
Citaat van: frankneijts op november 27, 2014, 23:49:46 PM
Citaat van: Folkert Jan op november 27, 2014, 23:15:02 PM
.... Ook dit najaar zijn er toch weer enkele bladkoningen uit het binnenland gemeld. ...


Enkele? Alleen al op de ringplaats Loozerheide (grens Limburg/N. Brabant) ving Wil Beeren in enkele weken tijd maar liefst 14 (veertien) Blako's waarvan 2x3 op 1 ochtend in 1 netje...


[size=78%]Frank, Folkert Jan et al: Het binnenland van Europa (Oostenrijk, Zwitserland, Slowakije, Tsjechie, Kroatie, Servie, etc) is iets anders dan oostelijk Noord-Brabant of zelfs Limburg. [/size]

Uiteraard, maar ook beiden zijn geen kustlijn te noemen toch?

Nee. Ik kan ook geen reden bedenken waarom Bladkoningen wel of meer in Limburg zouden neerstrijken en niet in Oostenrijk.
Herman van der Meer

Gert Ottens

Citaat van: Jan van der Laan op november 27, 2014, 23:16:42 PM
@Vincent: ik zal de mijne morgen scannen. Het lijkt welhaast een andere vogel!

Ben benieuwd, Jan!

JohanvantBosch

Citaat van: Gert Ottens op november 28, 2014, 10:07:26 AM
Citaat van: Jan van der Laan op november 27, 2014, 23:16:42 PM
@Vincent: ik zal de mijne morgen scannen. Het lijkt welhaast een andere vogel!

Ben benieuwd, Jan!

Ook op de foto die Vincent laat zien lijkt het mij 'gewoon' een nana, met oa donkere schachtstrepen. Van mij mag deze van het kaartje.

Jan van der Laan

Als iemand de Birding World DVD heeft: hij staat in volume 4, aflevering 10. Ik krijg zelf niet eerder dan vanavond de foto gescand.

Gert Ottens

Citaat van: JohanvantBosch op november 28, 2014, 10:25:53 AM
Citaat van: Gert Ottens op november 28, 2014, 10:07:26 AM
Citaat van: Jan van der Laan op november 27, 2014, 23:16:42 PM
@Vincent: ik zal de mijne morgen scannen. Het lijkt welhaast een andere vogel!

Ben benieuwd, Jan!

Ook op de foto die Vincent laat zien lijkt het mij 'gewoon' een nana, met oa donkere schachtstrepen. Van mij mag deze van het kaartje.

Vind je? Ik zie dat niet (kan ook aan mn ogen liggen natuurlijk;-)

cursorius

Citaat van: Gert Ottens op november 28, 2014, 09:07:24 AM
Citaat van: Vincent Hart op november 28, 2014, 08:39:13 AM
Citaat van: Jan van der Laan op november 27, 2014, 23:16:42 PM
@Vincent: ik zal de mijne morgen scannen. Het lijkt welhaast een andere vogel!
Hier staat ie: http://www.flamboroughheadsac.org.uk/storyboards/migration/iframe.php?StoryID=5 (4e van links)

Zie ook hier: https://www.youtube.com/watch?v=20Gbarpe9IA (al heb je er, wat de tertials betreft, niet heel veel aan).
Wel erg lichte onderdelen voor een nana overigens.

Als ze zouden zeggen at het een Braamsluiper is geloof ik t ook....

frankneijts

Citaat van: arnoud.vandenberg op november 28, 2014, 09:53:19 AM
Citaat van: frankneijts op november 27, 2014, 23:49:46 PM
Citaat van: Folkert Jan op november 27, 2014, 23:15:02 PM
.... Ook dit najaar zijn er toch weer enkele bladkoningen uit het binnenland gemeld. ...


Enkele? Alleen al op de ringplaats Loozerheide (grens Limburg/N. Brabant) ving Wil Beeren in enkele weken tijd maar liefst 14 (veertien) Blako's waarvan 2x3 op 1 ochtend in 1 netje...


[size=78%]Frank, Folkert Jan et al: Het binnenland van Europa (Oostenrijk, Zwitserland, Slowakije, Tsjechie, Kroatie, Servie, etc) is iets anders dan oostelijk Noord-Brabant of zelfs Limburg. [/size]

Dat weet ik ook wel Arnoud maar ik wilde, als erbij betrokken binnenlander, even reageren op dat zinnetje van FJ.... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

laatvlieger

Citaat van: JohanvantBosch op november 28, 2014, 10:25:53 AM
Citaat van: Gert Ottens op november 28, 2014, 10:07:26 AM
Citaat van: Jan van der Laan op november 27, 2014, 23:16:42 PM
@Vincent: ik zal de mijne morgen scannen. Het lijkt welhaast een andere vogel!

Ben benieuwd, Jan!

Ook op de foto die Vincent laat zien lijkt het mij 'gewoon' een nana, met oa donkere schachtstrepen. Van mij mag deze van het kaartje.
In de Svensson (ANWB) staat inderdaad dat nana donkere schachtstrepen heeft en deserti niet, maar volgens mij wordt niet zozeer de schacht als wel de directe omgeving van de schacht bedoeld: een donkere zone om de schacht. Maar dat weet ik dus niet helemaal zeker?

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Jan van der Laan

#233
Johan, het is een donkere zone romdom de schacht.

Edit: Johan ipv Frank

laatvlieger

Met een beetje fantasie en wat donkerder licht zou je deze schachtstrepen bijvoorbeeld ook best donker kunnen noemen:
http://observado.org/foto/view/2013483
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

frankneijts

#236
Nou heb ik (Frank) 'toevallig' die BW voor mij liggen... 8)
Uit de tekst: "The bird showed characters of the nominate race.... Deserti exhibits a more wholly yellow bill and golden sand-coloured rather than plain brown mantle. The species is said to have white on the outermost three tail feathers, this bird and the one at Portland Bill in december 1970 had white only on the outer two. It would be interesting to know whether this is a race-related difference.
De bijgaande foto lijkt me geen goede afspiegeling van de werkelijkheid (geflitst en daarom wat hard en fel belicht) en ik denk dat daarom proberen een fotootje daarvan te maken en hier neer te zetten, weinig zin heeft (scannen kan ik hier niet). Opvallend is/zijn wel de donkere schachtstrepen in de tertials en de donkere 'uitstraling' daarvan rond de schachten zodat die tertials (op deze foto dan!) ca. 3-kleurig lijken (randen/zomen zijn heel licht). Zal toch 's proberen wat ik er van kan maken:
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

migratorius

Beste mensen,
De stress van het nog niet naar Alphen kunnen rijden valt momenteel in het niet bij de stress die ik zou krijgen door m'n werk een dag te laten liggen.
Maar voor morgen dan maar: kan iemand me uitleggen hoe het met parkeren zit? Gewoon aan de Gnephoek bij die kaasboerderij? Loopt men het erf van die boerderij op? Of ergens anders en loopt/fietst men naar de Notweg?

JanHein

snwja3

#238
Citaat van: migratorius op november 28, 2014, 10:59:26 AM
Beste mensen,
De stress van het nog niet naar Alphen kunnen rijden valt momenteel in het niet bij de stress die ik zou krijgen door m'n werk een dag te laten liggen.
Maar voor morgen dan maar: kan iemand me uitleggen hoe het met parkeren zit? Gewoon aan de Gnephoek bij die kaasboerderij? Loopt men het erf van die boerderij op? Of ergens anders en loopt/fietst men naar de Notweg?

JanHein


JanHein,
parkeren aan de Notweg is not-done. Smalle strook/weg met zachte bermen en het verzoek van de bewoners/eigenaren daar niet te parkeren, en dus reden om daar gehoor aan te geven.
Ik noem dit even expliciet (niet dat ik denk dat jij dat gaat doen) zodat iedereen dit weet.


Je kunt bij de Kaasboerderij Landlust op de hoek Gnepweg/Lagewaard Landlustweg gemakkelijk en netjes parkeren zonder overlast te veroorzaken.
Het 1e hek waar je door moet ligt rechts van de boerderij, dit hek moet gesloten blijven.
De route ik daarna gevolg heb is: na kleine honderd meter rechts het 2e hek over, dan kan je over een dun betonpaadje de akker inlopen. Halverwege deze akker (~500 meter) moet je een akker naar rechts opschuiven en dan de laatste ~500 meter afleggen naar de dwarssloot. Daar kan je dan oversteken via bruggetje en dan sta je in de weilanden waar je moet zoeken en over dammetjes van akker/weiland kan wisselen.


Succes!
Wietze Janse

JohanvantBosch

Frank en ik (Johan) lijken ook zooo op elkaar....  ;D

Ik weet dat het niet om de schachten gaat... dank  :blink:

Ik blijf het toch even schachtstreep noemen als dat mag.

Volgens mij is de donkere schachtstreep op de middelste staartpennen goed zichtbaar op zowel de foto van Frank als die van Vincent. Op de foto van Frank is dat ook goed te zien op de rechter tertials....