Woestijngrasmus in Alphen aan de Rijn?!

Gestart door Gerben Mensink, november 25, 2014, 15:39:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerard Troost

dat is toch geen vergelijking? Woestijntapuit is een trekvogel, en Aziatische Woestijngrasmus ook.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

cursorius

Citaat van: gtroost op november 26, 2014, 21:01:05 PM
dat is toch geen vergelijking? Woestijntapuit is een trekvogel, en Aziatische Woestijngrasmus ook.

Klopt, maar zelfde dagen en niet ver bij elkaar vandaan.... ook toevallig??

Gerard Troost

Citaat van: cursorius op november 26, 2014, 21:28:59 PM
Citaat van: gtroost op november 26, 2014, 21:01:05 PM
dat is toch geen vergelijking? Woestijntapuit is een trekvogel, en Aziatische Woestijngrasmus ook.

Klopt, maar zelfde dagen en niet ver bij elkaar vandaan.... ook toevallig??
Wellicht.

Maar je stapt even over het wel / niet trekvogel verhaal heen. (en de zeldzaamheid in onze regio)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

HPM

Citaat van: cursorius op november 26, 2014, 20:40:36 PM
Citaat van: gtroost op november 26, 2014, 20:36:19 PM
ben ik de enige die toch een beetje een vreemd gevoel heeft bij de Witkruintapuit en deze Woestijngrasmus? Beide nieuwe soorten voor NL komen uit het zelfde leefgebied, en zijn noord Afrikaanse niet trekvogels. Beide vogels worden op een voor dwaalgasten a-typische plek gevonden op zo'n 14 kilometer van elkaar. Ik vind e.a. ondertussen een beetje erg toevallig.
Er is vast wel iemand die mijn onrust kan wegnemen. Bvd.

(ps: mijn onrust wordt vooral veroorzaakt door een verhaal van een jaar of 5 geleden toen er er in beslag genomen vogels ongeringd losgelaten werden oa 3 Vorkstaartplevieren).

Nou dan moeten die Aziatische Woestijngrasmus van Scheveningen en De Woestijntapuit van Zandvoort uit 1994 ook nog maar eens even door de revisie.....

Citaat van: gtroost op november 26, 2014, 21:01:05 PM
dat is toch geen vergelijking? Woestijntapuit is een trekvogel, en Aziatische Woestijngrasmus ook.

Dat is een beetje het probleem. Door soorten als Witkruintapuit en Arikaanse Woestijngrasmus hier als wild te bestempelen worden het noodzakelijkerwijs automatisch ook trekvogels.
Herman van der Meer

Cygnus

Citaat van: gtroost op november 26, 2014, 20:36:19 PM
ben ik de enige die toch een beetje een vreemd gevoel heeft bij de Witkruintapuit en deze Woestijngrasmus? Beide nieuwe soorten voor NL komen uit het zelfde leefgebied, en zijn noord Afrikaanse niet trekvogels. Beide vogels worden op een voor dwaalgasten a-typische plek gevonden op zo'n 14 kilometer van elkaar. Ik vind e.a. ondertussen een beetje erg toevallig.
Er is vast wel iemand die mijn onrust kan wegnemen. Bvd.

(ps: mijn onrust wordt vooral veroorzaakt door een verhaal van een jaar of 5 geleden toen er er in beslag genomen vogels ongeringd losgelaten werden oa 3 Vorkstaartplevieren).

Ik deel jouw gevoel ook wel. Behalve het loslaten van inbeslaggenomen vogels van niet-inheemse soorten door autoriteiten (waar enkele gevallen van bekend zijn, soms grotere aantallen tegelijk) sluit ik ook niet uit dat er regelmatig vogels worden losgelaten door mensen die met hun hobby stoppen. In dat geval zullen eerst wel de ringen worden verwijderd, zodat de vogels niet traceerbaar zijn. Wat ook niet uit te sluiten is dat grapjassen (a la Wolf Luttelgeest) opzettelijk vogels loslaten en in stilte genieten van de aandacht die dergelijke waarnemingen krijgen in de pers.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Cygnus op november 26, 2014, 21:36:27 PM
Wat ook niet uit te sluiten is dat grapjassen (a la Wolf Luttelgeest) opzettelijk vogels loslaten en in stilte genieten van de aandacht die dergelijke waarnemingen krijgen in de pers.

Ik kan me niet voorstellen dat iemand het risico neemt om een verboden vogel vanuit Marokko naar hier te smokkelen om daarmee een grap uit te halen. Met een dood beest zoals die wolf van Luttelgeest is dat een ander verhaal omdat je hem onderweg niet in leven hoeft te houden en de grenscontrole per auto minder is over een veel kortere afstand bovendien). Ik heb alles afgezocht op internet en ze zijn niet in de handel. We zullen het zien (dit lijkt me in ieder geval een totaal ander geval dan de Wikrutap of die Jufferkraan van Mourik).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Guus Peterse

Ik kan me die argwaan wel voorstellen, maar dan zou je toch bij de vogel zelf ook aanwijzingen in die richting moeten vinden? Bij die tapuit zijn die aanwijzingen natuurlijk duidelijk aanwezig. Is er bij deze grasmus iets verdachts te vinden? Tot nu toe is me niets opgevallen, maar kan best zijn dat ik iets over het hoofd zie.
Met die vergelijking met de wolf heb ik wat moeite. Een wolf is een media-spektakel op zich. Dat lijkt me niet te vergelijken met een witkruintapuit of een afrikaanse woestijngrasmus die buiten 'het wereldje' toch maar heel beperkte aandacht krijgen. Ik zie het type grapjassen dat een dode wolf uit Oost Europa hier langs de kant van de weg legt, niet helemaal voor me, in de weer met witkruintapuiten en afrikaanse woestijngrasmussen verzamelen en hier weer loslaten.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Justin Jansen

Als je dan toch iets opvallends wil noemen zijn het de twee staartveren die in de rui zijn (zoals Theo en anderen al eerder opmerkte), volgens Cramp (1992: 404) ruien vogels de staartveren direct na het uitvliegen (althans voor nana) (de post-juveniele rui). Waarschijnlijk geldt dit ook voor de vroegbroedende deserti, en dat klopt niet want deze vliegen uit omstreeks juni.
M.v.g., Justin Jansen


Gerard Troost

Citaat van: guusp op november 26, 2014, 21:55:06 PM
maar dan zou je toch bij de vogel zelf ook aanwijzingen in die richting moeten vinden?
Weet ik niet, ik heb niet veel ervaring met vogels langer of korter tijd in gevangenschap door hebben gebracht. Maar pak 'm beet de kanarie van mn opa was ook niets aan te zien... (hij knipte keurig de nageltjes) ;)

Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

JanBaert

Citaat van: cursorius op november 26, 2014, 21:28:59 PM
Citaat van: gtroost op november 26, 2014, 21:01:05 PM
dat is toch geen vergelijking? Woestijntapuit is een trekvogel, en Aziatische Woestijngrasmus ook.

Klopt, maar zelfde dagen en niet ver bij elkaar vandaan.... ook toevallig??

Neen, ANWB vermeldt duidelijk dat Aziatische Woestijngrasmus Woestijntapuit volgt... (flauwe humor, ik weet het)

Christian

#130
Citaat van: Justin Jansen op november 26, 2014, 22:08:17 PM
Als je dan toch iets opvallends wil noemen zijn het de twee staartveren die in de rui zijn (zoals Theo en anderen al eerder opmerkte), volgens Cramp (1992: 404) ruien vogels de staartveren direct na het uitvliegen (althans voor nana) (de post-juveniele rui). Waarschijnlijk geldt dit ook voor de vroegbroedende deserti, en dat klopt niet want deze vliegen uit omstreeks juni.


Missende staartpennen lijken in het linkerdeel van de staart te zitten, asymmetrisch. Oftewel: geen reguliere rui
Christian Brinkman

GertJ

Kan iemand overigens wat duidelijkheid geven over de exacte plek waarde vogel vandaag voor het laatst gezien is 
De pijl van Leo en de pijl van Diederik lijken elkaar tegen te spreken, zit flinke afstand tussen.
Groet Gert Jager

Vincent Hart

Ik was er niet bij maar omschrijving en kaartje lijken me hier met elkaar te kloppen: http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=81680
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: GertJ op november 26, 2014, 22:42:27 PM

Kan iemand overigens wat duidelijkheid geven over de exacte plek waarde vogel vandaag voor het laatst gezien is 
De pijl van Leo en de pijl van Diederik lijken elkaar tegen te spreken, zit flinke afstand tussen.

Zoek de juiste plek maar uit: http://waarneming.nl/monitoring.php?id_gebied=6666&id_soort=79302&u=1&j=2014
Herman van der Meer

GertJ

Citaat van: HPM op november 26, 2014, 22:53:39 PM
Citaat van: GertJ op november 26, 2014, 22:42:27 PM

Kan iemand overigens wat duidelijkheid geven over de exacte plek waarde vogel vandaag voor het laatst gezien is 
De pijl van Leo en de pijl van Diederik lijken elkaar tegen te spreken, zit flinke afstand tussen.

Zoek de juiste plek maar uit: http://waarneming.nl/monitoring.php?id_gebied=6666&id_soort=79302&u=1&j=2014
Altijd klaar om te reageren Herman? Het gaat me om de laatste twee waarnemingen ongeveer op hetzelfde tijdstip.
Ik was er vandaag ook. Morgen met veel minder mensen kan het voor de laatkomers wel eens heel lastig worden om hem terug te vinden.
Groet Gert Jager

Rein Genuït

Gert, ga er maar van uit dat de pijl van Diederik de juiste is, zoom maar eens in op google maps, daar is de vogel gaan slapen in een bosje met o.a. bramen zoals te lezen is.
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

cursorius

In de NW hoek vd waarnemingen is een bosje waar de vogel in de schemer verdween.

lesley van loo

Citeerben ik de enige die toch een beetje een vreemd gevoel heeft bij de Witkruintapuit en deze Woestijngrasmus? Beide nieuwe soorten voor NL komen uit het zelfde leefgebied, en zijn noord Afrikaanse niet trekvogels. Beide vogels worden op een voor dwaalgasten a-typische plek gevonden op zo'n 14 kilometer van elkaar. Ik vind e.a. ondertussen een beetje erg toevallig.

En dan zat er natuurlijk ook nog een (niet verdachte) tamme soort tussen ook daar vlakbij: Bonte Tapuit.
Wat is er daar nu zo bijzonder dat er daar van alles opduikt?
Maar zoals ik al tegen iemand anders zei: "Mij maakt het niet zo uit, ook al zouden ze zijn ontsnapt dan zijn ze nu wild".  :rolleye:
Lesley van Loo

http://www.ltdphoto.com/

gerdwichers8

Kan er in het vervolg niet wat constructiever vanuit de vogelwaarneming zelf gewerkt worden t.b.v. het begrip waarmee we nu eigenlijk te maken hebben?
Ik loop maar te klikken op die  info-icoontjes maar het is ronduit bedroevend wat 210 gretige mensen, zelfs gezamenlijk bij elkaar harken.
:-X 

Wouter Puyk

Citaat van: gerdwichers8 op november 27, 2014, 00:01:26 AM
Kan er in het vervolg niet wat constructiever vanuit de vogelwaarneming zelf gewerkt worden t.b.v. het begrip waarmee we nu eigenlijk te maken hebben?
Ik loop maar te klikken op die  info-icoontjes maar het is ronduit bedroevend wat 210 gretige mensen, zelfs gezamenlijk bij elkaar harken.
:-X 

Het begrip waar "we" mee te maken hebben is het invoeren van een waarneming van een vogelsoort met de pijl op de juiste locatie op de kaart in een database, eventueel met een persoonlijke noot van de waarnemer.
ID is correct, pijl staat goed, wat wil je nog meer?
Ellenlange beschrijvingen waar geen touw aan vast is te knopen ( zoals laatst bij de claim van een snip spec. ? ), oeverloos ge-OH over geluidjes?

gerdwichers8

Simpel de meerwaarde van 200 t.o.v  één waarnemer kan toch niet zo'n lastige eis zijn? Hetgeen je aanvoert wisten we gisteren ook al. Sterker nog, de schijn wordt niet eens ontkracht dat het geen natuurlijk fenomeen betreft.
Dus..je hebt zelf nog geen vaste grond onder de voeten. Maar je bent al tot de conclusie gekomen begrijp ik?

gerdwichers8

Toch best weer een boel luitjes op zeker. Tsss dezelfde die geploeter verwijten maken?.

Wouter Puyk

@Gerd,
Oh, je zoekt een discussie over de status! Nu, een simpele blik randomly door de waarnemingen van gisteren leert mij dat niemand (?) hem als escape heeft ingevoerd.
Conclusie; men acht het niet onaannemelijk dat deze soort hier op eigen kracht is gekomen.

gerdwichers8

Hum, daar ligt het nu net; daar is helemaal geen conclusie over. Er ligt wel degelijk van aanvang aan een zweem van onbehagen over de aanwezigheid van deze soort in NL.
Ik als nitwit vraag me dan ook af waarom er niet veel meer gezwoegd wordt om zoveel mogelijk relevante gegevens bij de waarnemingen te plempen al was het maar..nou ja, dát verlang ik van die mensen die er naar toe gegaan zijn; zij zijn immers zeker van hun zaken.

jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Folkert Jan

Citaat van: Christian op november 26, 2014, 22:20:38 PM
Citaat van: Justin Jansen op november 26, 2014, 22:08:17 PM
Als je dan toch iets opvallends wil noemen zijn het de twee staartveren die in de rui zijn (zoals Theo en anderen al eerder opmerkte), volgens Cramp (1992: 404) ruien vogels de staartveren direct na het uitvliegen (althans voor nana) (de post-juveniele rui). Waarschijnlijk geldt dit ook voor de vroegbroedende deserti, en dat klopt niet want deze vliegen uit omstreeks juni.


Missende staartpennen lijken in het linkerdeel van de staart te zitten, asymmetrisch. Oftewel: geen reguliere rui

Ik heb geen foto kunnen vinden waarop dat zichtbaar is en in het veld was het in ieder geval voor mij niet te beoordelen. Waar heb je dit gezien?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

August

Citaat van: jeroenroelofsen op november 27, 2014, 07:09:55 AM
Citaat van: lesley van loo op november 26, 2014, 23:48:08 PM
Wat is er daar nu zo bijzonder dat er daar van alles opduikt?
Avifauna?
Jongens ga een keer langs bij Avifauna, dan weet je wat ze hebben. Dit soort vogels vind je niet in dierentuinen ;) . Voor de rest is de kans dat je een Afrikaanse Woestijngrasmus in een Voliere zit bijna nihil, heb wel begrepen dat er heel soms de Aziatische WGM gehouden is maar ook heel weinig. Tevens zit er ook op deze vogels ringplicht. Mij lijkt de kans dat deze vogel uit gevangenschap ontsnapt is daarom zeer klein. Heb deze info van mensen uit de volière wereldje en heb ze zelf nooit op beurzen gezien. Misschien dat Frank  dat kan beamen aangezien hij ook dat wereldje kent?
En dan hoor ik mensen ook praten over illegaal transport en dergelijke , je kan daar ook over speculeren ,maar meer dan dat kunnen we niet doen.
August van Rijn

Jan van der Laan

Citaat van: redmar_woudstra op november 26, 2014, 11:40:32 AM
De topics over zeldzaamheden lijden aan een soort Godwin-effect: in plaats van een toenemende kans op een vergelijking met WO II, neemt vooral de kans toe tot een confrontatie tussen " soortenjagers" en " tegenstanders van soorten jagen". Alsjeblieft zeg, wat een treurnis. En vooral daar zo lang over door emmeren: laat iedereen toch gewoon zijn hobby uitvoeren zoals hij of zij wil.

Bovendien, er is nog een veel belangrijkere vraag: waarom die afschuwelijk inspiratieloze naam voor de vogel? Waarom niet Woestijngrasmus of Saharagrasmus (voor deserti) en Steppegrasmus (nana). Net zo'n ramp als alle Westelijke en Oostelijke namen die nu opkomen. Kunnen we niks beters bedenken?

Ik las deze reactie pas vanochtend echt goed. Naast de waarheid als een koe van de eerste alinea, zie ik in de tweede alinea één van mijn stokpaardjes: wie verzint toch die fantasieloze namen als westelijk en oostelijke enz? Saharagrasmus moet deze voortaan heten! En Steppegrasmus voor die andere. Redmar, bedankt!

DuDe

Citaat van: August op november 27, 2014, 08:43:14 AM
Citaat van: jeroenroelofsen op november 27, 2014, 07:09:55 AM
Citaat van: lesley van loo op november 26, 2014, 23:48:08 PM
Wat is er daar nu zo bijzonder dat er daar van alles opduikt?
Avifauna?
Jongens ga een keer langs bij Avifauna, dan weet je wat ze hebben. Dit soort vogels vind je niet in dierentuinen ;) . Voor de rest is de kans dat je een Afrikaanse Woestijngrasmus in een Voliere zit bijna nihil, heb wel begrepen dat er heel soms de Aziatische WGM gehouden is maar ook heel weinig. Tevens zit er ook op deze vogels ringplicht. Mij lijkt de kans dat deze vogel uit gevangenschap ontsnapt is daarom zeer klein. Heb deze info van mensen uit de volière wereldje en heb ze zelf nooit op beurzen gezien. Misschien dat Frank  dat kan beamen aangezien hij ook dat wereldje kent?
En dan hoor ik mensen ook praten over illegaal transport en dergelijke , je kan daar ook over speculeren ,maar meer dan dat kunnen we niet doen.
De kans van ontsnapping uit gevangenschap is wellicht zeer klein, maar dat is de kans dat de vogel op eigen kracht hierheen gedwaald is toch ook?
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

DKoppenol

Zoals al vaak is gezegd in oa WTK topic zegt het feit dat de vogel geen ring draagt niet zoveel. Ook dat de vogel niet op beurzen te zien of wat dan, álles wordt gehouden. Je zou deze vogel wel.meer credits geven gezien terrein en gedrag, maar er gaan geruchten rond in het volièrewereldtje dat er laatst een illegale scheping is binnengekomen... Dat is ook weer een gerucht  van een gerucht en ook nergens op gebaseerd, maar misschien is er iemand die deze verhalen ook ggehoord heeft?

Verder zou je kunnen zeggrn dat de aanwezigheid van de AWGM pleit voor wilde afkomst WTK, maar ook andersom. Hoe groot is de kans dat er twee zeldzaamheden.uit hetzelfde gebied komen rond dezelfde tijd (en plaats ;) ) verschijnen, waarvan 1 nog nooit in NWE vastgesteld is. Zo groot dus! ;)
Groeten, Diedert Koppenol

Levenslijst: 255
Nieuwste soorten:Amerikaanse Goudplevier,Buidelmees

Vogelen? Gezelligheid? www.jnm.nl