Woestijngrasmus in Alphen aan de Rijn?!

Gestart door Gerben Mensink, november 25, 2014, 15:39:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vogeldagboek

Je kent mij niet Max. Ik ga geen vriendjes bevoordelen en het niet tegen anderen vertellen (die vriendjespolitiek is onder fotografen heel populair).  Niemand anders is er geweest (vogel is overigens sinds vrijdag niet meer gezien). Ik doe dit alleen in het belang van het vogeltje (en de omgeving, maar dat is van minder belang). Zelfs bij de bonte tapuit, die ik wel gemeld heb omdat de locatie geschikt was, gingen er dingen mis. Fotografen stonden zo dichtbij, dat de vogel tussen de benen van de mensen door moest vliegen om te kunnen foerageren. Deze locatie is veel kwetsbaarder. Ik zie daar al die horden al achter de vogel aanrennen als die zich verplaatst. Dat zou niet goed aflopen (is al meer gebeurd hè?). Die verantwoordelijkheid wil ik niet dragen.

lupokatja

Citaat van: Vincent Hart op november 25, 2014, 20:39:21 PM
Je kunt je ook afvragen of er enige reden is om met die laatste insinuatie te komen.

Frustratie wellicht?

Lutzen

frankneijts

Citaat van: Vincent Hart op november 25, 2014, 20:39:21 PM
Je kunt je ook afvragen of er enige reden is om met die laatste insinuatie te komen.

Och, ik kan dat wel begrijpen Vincent: van zure druiven krijg je een wrang bekje en ga je vanzelf raar praten.... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

August

Citaat van: Vogeldagboek op november 25, 2014, 20:40:38 PM
Je kent mij niet Max. Ik ga geen vriendjes bevoordelen en het niet tegen anderen vertellen (die vriendjespolitiek is onder fotografen heel populair).  Niemand anders is er geweest (vogel is overigens sinds vrijdag niet meer gezien). Ik doe dit alleen in het belang van het vogeltje (en de omgeving, maar dat is van minder belang). Zelfs bij de bonte tapuit, die ik wel gemeld heb omdat de locatie geschikt was, gingen er dingen mis. Fotografen stonden zo dichtbij, dat de vogel tussen de benen van de mensen door moest vliegen om te kunnen foerageren. Deze locatie is veel kwetsbaarder. Ik zie daar al die horden al achter de vogel aanrennen als die zich verplaatst. Dat zou niet goed aflopen (is al meer gebeurd hè?). Die verantwoordelijkheid wil ik niet dragen.
Hoi Adri,
Jammer dat de locatie niet geschikt was om te delen. Hoop als je in toekomst iets ontdekt of tegenkomt en het zit wel op een plek waar het kan ,dat je het toch wil delen zoals bij de Bonte Tapuit. Je maakt er veel mensen blij mee ! Groetjes August
August van Rijn

HPM

Citaat van: Vincent Hart op november 25, 2014, 20:39:21 PM

Je kunt je ook afvragen of er enige reden is om met die laatste insinuatie te komen.

En als het zo is wat voor verschil dat zou maken.
Herman van der Meer

peterlindenburg

Een excuus van Max aan Adri de Groot lijkt mij op zijn plaats. Daarnaast wil ik opmerken dat Adri met zijn vogeldagboek al jarenlang vele mensen blij maakt, hij heeft daarvoor niet voor niets een lintje gekregen.

Max Berlijn

#36
Nou Adri excuus voor mijn "vriendjes" opmerking. In mijn herinnering is het dan de eerste maal dat zo'n zware soort in 10 dagen dan echt niet gedeeld wordt. Ik ken de/je locatie niet alleen op mijn WA groep gaat het verhaal dat het allemaal wel te zien was van de openbare weg? en het een slootkant in een boeren weiland betreft (buiten een broedseizoen). Zolang de plek niet echt bekend is kan ik er verder geen oordeel over hebben. Ieder is vrij om keuzes te maken, welke door jou ontdekte vogel, je wel en niet doorgeeft. Ieder is ook vrij om dat (voorlopig) niet te begrijpen (zo zit ik nu eenmaal in elkaar)
Mijn ervaring bij jouw Bonte Tapuit was dat het nagenoeg onmogelijk was om op afstand te blijven bij die vogel omdat die zelf naar je toevloog (ik stond op geruime afstand van de slootafval berg, vloog daarvan weg om op een paal dicht bij mij te gaan zitten)
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

HPM

Citaat van: Max Berlijn op november 25, 2014, 22:58:36 PM
...
Ieder is vrij om keuzes te maken welke door jou ontdekte vogel je wel en niet doorgeeft. Ieder is ook vrij om dat (voorlopig) niet te begrijpen (zo zit ik nu eenmaal in elkaar)
...

Toch is het heel eenvoudig: niet iedereen heeft dezelfde obsessie of stelt dezelfde prioriteiten.
Herman van der Meer

Max Berlijn

#38
Inderdaad "obsessie" laten we het daar op houden (zegt hij met ruim 16000 postings) :-D
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Ted van der Knaap

Citaat van: Vogeldagboek op november 25, 2014, 20:40:38 PM
Ik doe dit alleen in het belang van het vogeltje

Daar denken de lijstjesjagers en de "experts" in dit draadje (over vriendjes gesproken...) nogal anders over!!!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Vincent Hart

Citaat van: Ted van der Knaap op november 25, 2014, 23:19:33 PM
Citaat van: Vogeldagboek op november 25, 2014, 20:40:38 PM
Ik doe dit alleen in het belang van het vogeltje

Daar denken de lijstjesjagers en de "experts" in dit draadje (over vriendjes gesproken...) nogal anders over!!!
Ik heb het draadje nog eens nagelezen, Ted, maar ik zie behalve Max' opmerking geen enkele post met een oordeel over of Adri aldanniet in het belang van de vogel gehandeld heeft. Dus waar doel je op?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

ArjanH

Citaat van: Vincent Hart op november 25, 2014, 20:39:21 PM
Je kunt je ook afvragen of er enige reden is om met die laatste insinuatie te komen.


Inderdaad. Persoonlijk ben ik van mening dat het vogelen, of liever gezegd het soortenjagen, behoorlijk is doorgeslagen. Voor alle duidelijkheid: ik misgun niemand zijn of haar zeldzame Pietje maar mijn manier van vogelen is het niet (meer). Uitzonderingen mijnerzijds zijn alleen die soorten die zich ophouden in "mijn" regio en zelfs daar ga ik allang niet meer in alle gevallen naar toe.

Ted van der Knaap

Citaat van: Vincent Hart op november 25, 2014, 23:35:00 PM
Citaat van: Ted van der Knaap op november 25, 2014, 23:19:33 PM
Citaat van: Vogeldagboek op november 25, 2014, 20:40:38 PM
Ik doe dit alleen in het belang van het vogeltje

Daar denken de lijstjesjagers en de "experts" in dit draadje (over vriendjes gesproken...) nogal anders over!!!
Ik heb het draadje nog eens nagelezen, Ted, maar ik zie behalve Max' opmerking geen enkele post met een oordeel over of Adri aldanniet in het belang van de vogel gehandeld heeft. Dus waar doel je op?

Ik wil het hier, Vincent, opnemen voor Adri, omdat zijn bedoelingen zuiver zijn.... ....het merendeel maakt zich hier alleen maar druk dat ze een "zware" soort gemist hebben voor hun lijst en dat is de schuld van Adri.

Waar kan een mens zich druk om maken, heeft dat beestje bij toeval een ringetje om dan is het hier ineens erg stil op de lijn.

Ga zo door Adri  :duim:
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Douwe van der Ploeg

Vraagje voor de validator: Waarom is de waarneming op "niet te beoordelen" gezet? Er valt toch prima te beoordelen dat de waarneming NIET op die locatie is en dus gewoon op "niet goedgekeurd" moet staan? CDNA zal m tenslotte ook niet op die plek accepteren..
Douwe van der Ploeg

hiskodevries

Douwe, tot de cdna een beslissing neemt blijft dat klokje staan, idem voor elke andere waarneming van een cdna beoordeelsoort
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: Max Berlijn op november 25, 2014, 23:17:33 PM

Inderdaad "obsessie" laten we het daar op houden (zegt hij met ruim 16000 postings) :-D

Zegt hij met een sig van 430 tekens, die meer dan vijf keer zo lang is als zijn reactie.
Herman van der Meer

lupokatja

Citaat van: Ted van der Knaap op november 25, 2014, 23:49:03 PM
Ik wil het hier, Vincent, opnemen voor Adri, omdat zijn bedoelingen zuiver zijn.... ....het merendeel maakt zich hier alleen maar druk dat ze een "zware" soort gemist hebben voor hun lijst en dat is de schuld van Adri.

Ik ben het met Vincent eens dat je dat laatste niet of nauwelijks kunt baseren op wat er in dit draadje gezegd is....

Lutzen

peter van santbrink

dit lijkt me trouwens niet echt een vogel die je thuis in een kooitje wilt hebben, de vraag is dus hoe deze hier is gekomen. Ik vind deze vonds trouwens pleiten voor de wildstatus van de Witkruintapuit, of ze zijn met dezelfde boot hier afgezet  ;)

OlivierO

Citaat van: peter van santbrink op november 26, 2014, 09:17:17 AM
dit lijkt me trouwens niet echt een vogel die je thuis in een kooitje wilt hebben, de vraag is dus hoe deze hier is gekomen.

Zijn er dan vogels die je thuis in een kooitje wil hebben?

@ De rest van de discussie: mensen, blijf eens kalm. Als iemand beslist om de locatie niet prijs te geven, om welke rede dan ook (behalve egoïsme), dan is dat zijn volste recht. Altijd die compleet over the top reacties. Precies of er is hier een crimineel feit gepleegd.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Certhia

Citaat van: OlivierO op november 26, 2014, 10:11:59 AM
Citaat van: peter van santbrink op november 26, 2014, 09:17:17 AM
dit lijkt me trouwens niet echt een vogel die je thuis in een kooitje wilt hebben, de vraag is dus hoe deze hier is gekomen.

Zijn er dan vogels die je thuis in een kooitje wil hebben?

@ De rest van de discussie: mensen, blijf eens kalm. Als iemand beslist om de locatie niet prijs te geven, om welke rede dan ook (behalve egoïsme), dan is dat zijn volste recht. Altijd die compleet over the top reacties. Precies of er is hier een crimineel feit gepleegd.

Laat dat (behalve egoïsme) maar weg hoor. Als iemand beslist om de locatie niet prijs te geven, om welke reden dan ook , dan is dat zijn volste recht. Punt.
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

Vincent Hart

Behalve Max zijn reactie, waarvoor hij zich netjes geëxcuseerd heeft, zie ik in dit topic Gert zich voorzichtig afvragen of Adri het wellicht anders had kunnen aanpakken. Ik zie een discussie over de determinatie. En ik zie een aantal beweringen van Ted en nu Olivier waarvoor ik net als Lützen de argumenten niet kan terugvinden in dit topic. Vreemde wijze van discussiëren.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Johan Helmus

Wat een heerlijk zeurtopic wordt dit toch weer. Ik ga er alvast voor zitten! ;D
Groeten, Johan Helmus

Rob Koelman

Citaat van: Johan Helmus op november 26, 2014, 10:27:53 AMWat een heerlijk zeurtopic wordt dit toch weer. Ik ga er alvast voor zitten! ;D

;D

Stand van zaken 26 november:
- woestijngrasmus: 51 reacties op 2 pagina's
- witkruintapuit: 936 reacties op 32 pagina's

Nu het aantal nieuwe reacties bij de wkt de laatste tijd zienderogen afneemt is de discussie over de woestijngrasmus (wgm?) een 'welkom' vervolg...
Met vriendelijke groet, Rob

Certhia

Citaat van: Vincent Hart op november 26, 2014, 10:19:37 AM
Behalve Max zijn reactie, waarvoor hij zich netjes geëxcuseerd heeft, zie ik in dit topic Gert zich voorzichtig afvragen of Adri het wellicht anders had kunnen aanpakken. Ik zie een discussie over de determinatie. En ik zie een aantal beweringen van Ted en nu Olivier waarvoor ik net als Lützen de argumenten niet kan terugvinden in dit topic. Vreemde wijze van discussiëren.

Volgens mij is er ook niet echt nog een discussie. De pijn en teleurstelling van het missen van deze fraaie soort heeft even wat onderbuikgevoelens teweeg gebracht, die hier en op andere fora (lees FB) tot een enkele aanname, dan wel wat minder fraaie uitspraken en vermeende rechten heeft geleid. Denk dat de rust nu wel een beetje terug is gekeerd. Ik verwacht hier i.i.g. geen 32 pagina's vol te zien staan.
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

redmar_woudstra

De topics over zeldzaamheden lijden aan een soort Godwin-effect: in plaats van een toenemende kans op een vergelijking met WO II, neemt vooral de kans toe tot een confrontatie tussen " soortenjagers" en " tegenstanders van soorten jagen". Alsjeblieft zeg, wat een treurnis. En vooral daar zo lang over door emmeren: laat iedereen toch gewoon zijn hobby uitvoeren zoals hij of zij wil.

Bovendien, er is nog een veel belangrijkere vraag: waarom die afschuwelijk inspiratieloze naam voor de vogel? Waarom niet Woestijngrasmus of Saharagrasmus (voor deserti) en Steppegrasmus (nana). Net zo'n ramp als alle Westelijke en Oostelijke namen die nu opkomen. Kunnen we niks beters bedenken?
groet,
Redmar

canoorlander

Citaat van: redmar_woudstra op november 26, 2014, 11:40:32 AM
Waarom niet Woestijngrasmus of Saharagrasmus (voor deserti) en Steppegrasmus (nana)?

Omdat nana ook in de Sahara voorkomt misschien? Daar heeft ooit een artikel in DB over gestaan.

groeten
Albert
Albert Noorlander

Mijn website met natuurfoto's uit Nederland en Thailand
http://www.pbase.com/albert_noorlander



HPM

Citaat van: frankw op november 26, 2014, 12:03:16 PM

http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=81668&page=1
Hij is gevonden.

Als ik de boer was zou ik (dure) toegangskaartjes gaan verkopen en een koek en zopietent neerzetten.
(Of mijn dubbelloops uit het vet halen)
Herman van der Meer

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0