Aanschaf telescoop, budget 750 euro

Gestart door Dennis vd B, november 21, 2014, 16:06:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Dennis vd B

Ik zie door de bomen het bos niet meer  :rolleye: En waar kan je dan heen voor goed advies? Dit forum, lijkt mij zo!

Ik wil graag een telescoop aanschaffen en doordat ik zoveel informatie gelezen over waar je op moet letten, wat je beter wel/niet kan aanschaffen, weet ik het echt niet meer wat nu wijsheid is. De telescoop moet vooral niet te zwaar zijn en een zoom oculair lijkt mij prettig.  Digiscoping is leuk, maar voor die prijs realiseer ik me dat dit wellicht niet kan. 

Deze zomer op de birdfair door diverse modellen mogen kijken. De topmerken (leica, sqaro, Zeiss) hadden meteen mijn aandacht, maar in mijn portemonnee werkte even niet mee  :'(

Nu heb ik budget van 750 euro (met een uitloop naar 900), en ik realiseer me dat dit absoluut niet voldoende is voor de topmerken.  Wellicht is er een tussenweg. Ik lees veel over de Nikon ED 50. 
Op marktplaats staat een Nikon ED III (http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/optische-apparatuur-telescopen/m853209861-nikon-fieldscope-ed-iii-met-toebehoren.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr) , is deze qua prestaties hetzelfde als de ED50 en is dit een goede deal?

Of is het beter om door te sparen voor een tweedehands Leica, Zeiss of Swaro? Mocht er iemand nog ideeën hebben (ik heb alle adressen op dit forum al gecheckt op goede tweedehands scopes), ik hou mijzelf aanbevolen!

Alvast bedankt voor jullie geduld en antwoord.  :duim:
Groet, Dennis (www.ayush.nl)

Wilfred

#1
De Nikon van marktplaats heeft waarschijnlijk een 60 of 65 objectief wat een ideaal compromis is tussen compactheid en lichtgevoeligheid (edit: ik zag op de laatste foto dat het idd om een 60 mm objectief gaat).
Qua optische kwaliteit valt ie waarschijnlijk in dezelfde klasse als de kleinere 50 gezien het ED glas maar is wat groter en zwaarder. Daarentegen wel iets beter bruikbaar bij ongunstige lichtomstandigheden dan de kleine ED 50 denk ik.
Als mobiliteit een heel groot issue is dan kun je met je budget beter een ED 50 aanschaffen.
Maar als dat niet het het allerbelangrijkst is dan heb je met deze Nikon van marktplaats een hele goede  compacte scoop die ook nog voor digiscoping redelijk bruikbaar zal zijn.
Hij heeft alleen een nadeel: een rechte inkijk in plaats van gehoekt (anders was ie waarschijnlijk al lang verkocht geweest tegen de vraagprijs want hij staat er al een tijdje).

Sander Haak

Als je een voorkeur hebt voor de topmerken zijn er twee oudere modellen waar je naar kunt zoeken op Marktplaats:
- Swarovski AT80HD
- Leica APO-Televid 77
Met een beetje onderhandelen zou het moeten lukken binnen het budget. De modellen zonder HD/APO zijn zeker binnen het budget te krijgen, maar daar zou ik geen 100 euro op besparen. Volgens mij vind je geen goeie Zeiss of Kowa voor die prijs, maar ik laat me graag verbeteren.
Groet, Sander Haak (Woerden)

KorHaan

#3
Citaat van: Wilfred op november 21, 2014, 16:38:11 PM

...De Nikon van marktplaats heeft waarschijnlijk een 60 of 65 objectief ...



Een 60mm. Staat op de rand van het objectief, in de laatste foto van de link: D=60
Goede inschatting, Wilfred!

Vriendelijke groet,
Ronald Sinoo

Wilfred

Ja Ronald, ik zag het ook  toen ik later de foto's doorkeek. 
Het lijkt me overigens heel goed scoopje en het ziet er nog uit als nieuw.
Alleen die rechte inkijk.... weliswaar makkelijk in de vogelhut of achter een kijkscherm maar moet daarbuiten altijd hoog op het statief en dus gevoelig voor wind. Je kunt nooit echt laag gaan zitten behalve vanuit de auto waar een rechte inkijk wel weer makkelijker is.

KorHaan

#5
Citaat van: Sander Haak op november 21, 2014, 17:26:40 PM
Als je een voorkeur hebt voor de topmerken zijn er twee oudere modellen waar je naar kunt zoeken op Marktplaats:
- Swarovski AT80HD
- Leica APO-Televid 77
Met een beetje onderhandelen zou het moeten lukken binnen het budget. De modellen zonder HD/APO zijn zeker binnen het budget te krijgen, maar daar zou ik geen 100 euro op besparen. Volgens mij vind je geen goeie Zeiss of Kowa voor die prijs, maar ik laat me graag verbeteren.


Sander,

Die Swaro AT80HD en de Leica APO-Televid 77 zijn allebei groot en wegen elk 2 kilo. Mooie scoops, hoor, zeker, maar Dennis zoekt iets wat niet te zwaar is, heb ik begrepen. Ik heb zelf de Televid 77 gehad, en dat is een bonk lood. ;D


Of je tweedehands een goeie Zeiss of Kowa vindt voor die prijs, dat is een lastige, inderdaad. Je bent aangewezen op een gek die uit goedertierenheid zoiets aanbiedt; zoals ik, toen ik uit altruïsme en geheel bij zinnen, mijn Zeiss Dialyt 65 ED voor € 450 te koop zette.  :angel: 8) (En  vlot kwijtraakte, natuurlijk...)

Vriendelijke groet,
Ronald Sinoo

KorHaan

#6
Citaat van: Wilfred op november 21, 2014, 20:15:01 PM
Ja Ronald, ik zag het ook  toen ik later de foto's doorkeek. 
Het lijkt me overigens heel goed scoopje en het ziet er nog uit als nieuw.
Alleen die rechte inkijk.... weliswaar makkelijk in de vogelhut of achter een kijkscherm maar moet daarbuiten altijd hoog op het statief en dus gevoelig voor wind. Je kunt nooit echt laag gaan zitten behalve vanuit de auto waar een rechte inkijk wel weer makkelijker is.

Tja, die rechte inkijk... soms kunnen mensen maar niet wennen aan een schuine inkijk, dus als je zo iemand bent, ben je gezegend met een rechte inkijk. Natuurlijk is het lastiger om hoog overvliegende vogels te volgen met een rechte inkijk, je moet dan eerst je statief hoger zetten.

Een degelijk statief dat hoog gezet kan worden, is dan een vereiste, maar dan lijkt me die Nikon ED III helemaal niet gek voor die prijs. Het ziet er goed uit!

Groet, Ronald

KorHaan

#7
Dennis,

Zit in je budgetbedrag ook het statief? Want dat is toch ook wel belangrijk, een goed statief!

Vriendelijke groet,
Ronald

Dennis vd B

Wauw, ik had gelijk.  Wat een verstand van zaken op dit forum. Iedereen tot zover bedankt.
Ronald, de prijs van een statief zit niet opgenomen in het bedrag, Ik wist overigens niet dat de televid 77 zo zwaar is. 

Zojuist heb ik een televid gevonden (geen apo) voor 350 €. Volgens de eigenaar is hij in goede staat MAAR bij 60x zoom niet scherp te krijgen. 20,30 x vergroting was geen probleem. Weet niet of ik hierop moet ingaan en gaan kijken. Wat denken jullie?

Rechte inkijk is nieuw voor mij, wellicht iets waar je aan went?
Groet, Dennis (www.ayush.nl)

Wilfred

Citaat van: Dennis vd B op november 21, 2014, 20:55:45 PM
Wauw, ik had gelijk.  Wat een verstand van zaken op dit forum. Iedereen tot zover bedankt.
Ronald, de prijs van een statief zit niet opgenomen in het bedrag, Ik wist overigens niet dat de televid 77 zo zwaar is. 

Zojuist heb ik een televid gevonden (geen apo) voor 350 €. Volgens de eigenaar is hij in goede staat MAAR bij 60x zoom niet scherp te krijgen. 20,30 x vergroting was geen probleem. Weet niet of ik hierop moet ingaan en gaan kijken. Wat denken jullie?

Rechte inkijk is nieuw voor mij, wellicht iets waar je aan went?

Verlekker je niet op die 60x. Die hoogste zoomvergroting is op geen enkele scoop haarscherp, ook niet op de topmodellen en voegt zelden iets toe. Dat geldt dus ook voor de 45x bij een 60/65 mm telescoop.
Je hebt meer toegevoegde waarde van een APO, ED of ander gecorrigeerd glas dan van zo'n hoge zoom.
Als de rechte inkijk geen probleem is heb je aan de Nikon ED van marktplaats wellicht een betere keus dan aan de niet APO leica waarbij de Nikon ook nog een stuk compacter en lichter is en ook af kan met een lichter statief.
Met een rechte inkijk heb je wel een statief nodig wat bijna boven je lichaamslengte uitkomt als je omhoog wil kijken.



Bart van Hoogstraten

Ik heb onlangs een tweedehands Swarov ats 65 hd gekocht voor 950 eypo incl. oculair. En ik ben klaar...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Dennis vd B

#11
Heb in ieder geval van de leica afgezien. Geen apo en de conditie van de telescoop is mij niet duidelijk. Ik hou jullie op de hoogte !
Groet, Dennis (www.ayush.nl)

Sander Haak

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 21, 2014, 22:12:48 PM
Ik heb onlangs een tweedehands Swarov ats 65 hd gekocht voor 950 eypo incl. oculair. En ik ben klaar...

Dat is een keurige prijs Bart! Als je er normaal gesproken een kunt vinden voor 1.100 doe je een goede koop. Ik heb hem zelf ook tweedehands gekocht en ben er al 5 jaar zeer gelukkig mee.
Groet, Sander Haak (Woerden)

stevenschoevaart

Het is maar wat je gewend bent...
Ik ben 1 meter 93 en gebruik gewoon een rechte inkijk APO-televid 77.
Heb nooit anders gebruikt dan rechte inkijk telescopen.
Kan niet wennen aan de schuine inkijk.
Dat is ook een beetje onnatuurlijk.
Wel een hoog en stevig statief erbij nemen.
Bij omhoog kijken iets doorzakken en geen probleem verder.
Overigens is de 60x zoom op deze scoop best wel scherp hoor.

Steven Schoevaart
Steven Schoevaart

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Sander Haak op november 22, 2014, 10:01:10 AM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 21, 2014, 22:12:48 PM
Ik heb onlangs een tweedehands Swarov ats 65 hd gekocht voor 950 eypo incl. oculair. En ik ben klaar...

Dat is een keurige prijs Bart! Als je er normaal gesproken een kunt vinden voor 1.100 doe je een goede koop. Ik heb hem zelf ook tweedehands gekocht en ben er al 5 jaar zeer gelukkig mee.

€ 1100,- was inderdaad de vraagprijs. (Maar ik heb wat korting afgedwongen  ;) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Dennis vd B

Mooie prijs Ronald! Hoop dat ik ook die mazzel heb ;D
Merk je nu echt een verschil met je oude telescoop?
Groet, Dennis (www.ayush.nl)

KorHaan

Dennis,

Op dit moment heb ik zelf geen telescoop. Ik heb er 5 gehad, opeenvolgend in 12 jaar tijd. Swift Nighthawk 80, Televid 77, Nikon Spotter XL, Zeiss Dialyt 65, en weer Televid 77. Het gesjouw met een statief werd me teveel, daar heb ik er ook een stuk of zes van gehad, van aluminium en carbon. Een tijdlang heb ik twee Canon beeldgestabiliseerde verrekijkers gebruikt, tussen de Zeiss en de laatste Televid door, en ook weer verkocht.
Nu gebruik ik alleen een Swarovski 10x32 EL SV.

Ik moet zeggen, dat ik nu wel vaak vergroting te kort kom. Maar het is nog niet zo dringend, dat ik weer een scoop en statief wil gaan aanschaffen. Ik overweeg eerder weer een Canon met beeldstabilisatie, of een Sony DEV 50 (digitale verrekijker).

Vriendelijke groet,
Ronald Sinoo



KorHaan

Even een reminder:

Voor iedereen met een schuine inkijk-scoop die moeite heeft om vogels in de scoop te krijgen, is er een eenvoudig en bijzonder effectief hulpmiddel, dat ik nog maar weer eens op de kaart zet:

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=132667.0

Het viziertje is in vijf minuten aan te brengen, en maakt een wereld van verschil. Vliegende vogels zijn probleemloos te vangen. Kwestie van richten en kijken. Beginnende en gevorderde scoopgebruikers weten niet wat ze missen, als ze dit gadget nog niet kennen.

We zouden er eigenlijk een sticky topic  8) van moeten maken, zodat ik niet telkens weer het oude topic hoef terug te zoeken.

Vriendelijke groet,
Ronald Sinoo



M. Hoogteijling

Mocht je nog iets zoeken: ik zag net deze op MP: http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/optische-apparatuur-verrekijkers/m873148123-nikon-fieldscope-ed-iii-60mm-20x-45xzoom-en-24xwds.html?c=3c1f5dcc18d02a99040ca8de656940d2&previousPage=lr

Weet niet of je die bedoelde (er staat geen andere op MP en deze is van vandaag) maar weet wel dat dit een uitstekende scope is, het iets minder lichtsterke broertje van de ED82 die tot de allerbeste behoor(t)(de) maar voor een fractie van de prijs van andere topmerken. Ik denk dat je hier een topkoop aan hebt met 2 oculairen bij een zeer betrouwbare winkel (al vele jaren goede ervaringen mee. En nog geld over voor een statief ook.
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Dennis vd B

Ronald, dank voor je tip. Mocht het zover komen dat ik een telescoop in mijn bezit heb, dan zal ik hier zeker gebruik van maken (bij een rechte inkijk)
Martijn, ik had hem vandaag ook gezien :-) Thanks voor je bericht!  Ik ga er serieus over nadenken (niet te lang), ik laat weten wat het geworden is. Zoveel keuzes, haha

Als laatste: iedereen bedankt voor het meedenken en mij voorzien van adviezen. Ik ben hier echt blij mee en het helpt echt! Het waarneming forum rules!  :duim:
Groet, Dennis (www.ayush.nl)

KorHaan

Citaat van: Dennis vd B op november 24, 2014, 21:52:01 PM

Ronald, dank voor je tip. Mocht het zover komen dat ik een telescoop in mijn bezit heb, dan zal ik hier zeker gebruik van maken (bij een rechte inkijk)



Hoi Dennis,

Ik denk niet dat dat viziertje bij een rechte inkijk werkt; het is specifiek voor een schuine inkijk, omdat oog en object daarbij niet in één lijn liggen. Bij een rechte inkijk is dat wel het geval, en is de vogel zowiezo al makkelijker in beeld te krijgen. De meeste telescopen hebben ook iets van een "korrel" (een klein richtpuntje) op de uitschuifbare zonnekap, die helpt bij het richten. Alleen is die "korrel" bij een schuine inkijk volstrekt inadequaat, en heb je er in feite niets aan. Vandaar mijn pleidooi voor zo'n handig viziertje. Ook op Birdforum is het viziertje enthousiast ontvangen, destijds. Het werkt echt.

Succes bij het zoeken, en mocht je nog vragen hebben: stel ze hier gerust.

Vriendelijke groet,
Ronald Sinoo

frankneijts

Citaat van: KorHaan op november 22, 2014, 18:49:52 PM

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=132667.0

We zouden er eigenlijk een sticky topic  8) van moeten maken, zodat ik niet telkens weer het oude topic hoef terug te zoeken.

Vriendelijke groet,
Ronald Sinoo

Is inmiddels gebeurd Ronald: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=132667.0 (met dank aan Vincent Hart)... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

KorHaan

 :duim: :duim: :duim: :duim: :duim: :duim: :duim: :duim:

Geweldig! Frank en Vincent: bedankt!

Vriendelijke groet,
Ronald Sinoo

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Dennis vd B

Zoals beloofd, the follow up:

Vandaag afgereist naar Maarssen, House of Oudoor & Optics.  Enorm goed voorgelicht, wat een kennis daar!  :duim:
Zojuist ben ik de trotse eigenaar van een Pentax PF-80ED geworden. Ik heb er meteen een XW14 oculair en een statief bij aangeschaft.
ik hoop er vele mooie dingen mee te zien!

Iedereen dank voor het meedenken!
Groet, Dennis (www.ayush.nl)

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Dennis vd B op december 05, 2014, 15:17:17 PM
Zoals beloofd, the follow up:

Vandaag afgereist naar Maarssen, House of Oudoor & Optics.  Enorm goed voorgelicht, wat een kennis daar!  :duim:
Zojuist ben ik de trotse eigenaar van een Pentax PF-80ED geworden. Ik heb er meteen een XW14 oculair en een statief bij aangeschaft.
ik hoop er vele mooie dingen mee te zien!

Iedereen dank voor het meedenken!

Zo te horen ben je niet onder de 0,75 K gebleven...  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

KorHaan

Citaat van: Dennis vd B op december 05, 2014, 15:17:17 PM
Zoals beloofd, the follow up:

Vandaag afgereist naar Maarssen, House of Oudoor & Optics.  Enorm goed voorgelicht, wat een kennis daar!  :duim:
Zojuist ben ik de trotse eigenaar van een Pentax PF-80ED geworden. Ik heb er meteen een XW14 oculair en een statief bij aangeschaft.
ik hoop er vele mooie dingen mee te zien!

Iedereen dank voor het meedenken!

Hoi Dennis,

Gefeliciteerd met je aankoop! Jan van Daalen van HoO&O is een vakman, die zijn kennis graag in dienst stelt van de klant. Ik had de merknaam Pentax in mijn hoofd, ergens eerder in dit topic, maar ik kom ze weinig tegen in winkels, dus ik heb de suggestie van de 65 mm Pentax niet gedaan. Pentax is een ondergewaardeerd merk, als je de recensies in de links van Helena hierboven leest, vraag je je af waarom je nog een Swaro of Kowa zou willen hebben. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik weet nu al dat mijn volgende scoop geen Swaro wordt.

Vriendelijke groet,
Ronald Sinoo

KorHaan

Citaat van: Have op december 05, 2014, 18:12:29 PM
Goede recensies.

Zowel voor scope: http://betterviewdesired.com/Pentax-80mm-Ed-Spotting-Scope.php

als oculair: http://www.birdforum.net/archive/index.php?t-135810.html
(De XW-serie is de (verbeterde) opvolger van de XL-serie.)

Groet,
Helena


Bedankt voor je recensies, Helena.

De 80 ED met XW14 lijkt me erg interessant. De XW14 met 36x vergroting is net wat beter dan mijn oude Leica Televid 77 met 32x groothoek. In de tijd dat ik daar nog een 20-60x zoomoculair op had zitten, gebruikte ik dat meestal op iets van 38x. Dat was beter dan de 40x vast, vreemd genoeg.

Ik heb wel eens met het idee gespeeld, om een doubler van Swaro aan te schaffen, om vóór het vaste oculair van mijn scoop te zetten. Dus om in een ommezien van je 32x vergroting, 64x te maken. Handig, in voorkomende gevallen. Met 36x op de 80mm Pentax zou je met een doubler in theorie 72x vergroting kunnen hebben. Dat het werkt heb ik bij toeval uitgevonden, toen ik mijn 18x50 Canon IS-kijker op statief had staan, en per ongeluk met mijn Canon 10x30 IS door de 18x50 keek. Dan krijg je 180x vergroting! Beeld is bagger qua helderheid, maar contouren zijn prima te zien, en scherp ook.
Maar goed.
De Pentax ziet er mooi uit; die houd ik in mijn achterhoofd.

Vriendelijke groet,
Ronald Sinoo

Dennis vd B

Dank voor jullie leuke reacties!

Zonder statief heb ik mij netjes aan het budget gehouden, namelijk 750 euro. Ok, het is een occasion, maar daar heb ik bij zo'n vakman geen enkele moeite mee. Er lag nog meer lekkers (zoals nog 2 oculairs en een adapter voor een camera), maar ik moest keuzes maken  :blink:

Oja, het is een rechte inkijk geworden. Door het Swarovski statief, heb ik hier geen enkel probleem mee :)

Groet, Dennis (www.ayush.nl)

M. Hoogteijling

Gefeliciteerd met je aankoop en interessant dat het eens niet een van de grote 4 is geworden. ben erg benieuwd naar je praktijkervaringen
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling