Je hebt uitdagingen en uitdagingen...

Gestart door Bart van Hoogstraten, november 18, 2014, 16:15:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

OlivierO

Citaat van: Bart van Hoogstraten op september 17, 2015, 18:09:49 PM
Citaat van: hiskodevries op september 17, 2015, 16:31:37 PM
Citaat van: Sander Haak op september 10, 2015, 21:11:50 PM
Intussen zit Noah, met Azië en Australië nog voor de boeg, op 4199 soorten! Hij moet er volgens mij nog 150 voor het jaarrecord. Dat wordt nog een flinke kluif voor Arjan.


https://www.audubon.org/news/the-species-list
allemaal gevalideerd ?

Nope... all lost in space...

Nergens geregistreerd met coördinaten ofzo dan? Of was dat sarcasme?  :-\
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

VictorE

Inmiddels is het jaarrecord gebroken! Ik zie Noah die 5000 ook nog wel halen en denk dat hij het Arjan inderdaad extreem lastig gaat maken. Aan de andere kant is het voor het eerst dat iemand het record op deze manier behaalt. Als ik me niet vergis is het vorige record gevestigd door mensen die een aantal trips deden en tussendoor gewoon naar huis gingen. Nu zal Noah wel genoeg research gedaan hebben om zijn route zo goed mogelijk in elkaar te zetten, maar er zal vast her en der nog ruimte ter verbetering zijn?

HPM

De kampioen die verslagen moet worden is natuurlijk die andere Noah, die ooit van alle 9200 vogelsoorten twee exemplaren verzamelde.
Herman van der Meer

jeroenroelofsen

En van allebei mis ik vooralsnog de "bewijslast".....
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

HPM

Citaat van: jeroenroelofsen op september 18, 2015, 15:57:18 PM

En van allebei mis ik vooralsnog de "bewijslast".....

Van die ene neem ik aan dat de Grote Validateur wel gecontroleerd zal hebben of zijn opdracht goed was uitgevoerd.
Herman van der Meer

egilio

Uiteraard nog niet gevalideerd, maar hij heeft geen een soort alleen gezien. En vrijwel alles met lokale vogelaars of vogelgidsen.
Als ik Arjan zijn plannen zie, en Noah zijn progressie per regio, dan ben ik bang dat Arjan te veel tijd per plek gaat besteden. Noah zit nu op 16.7 nieuwe soorten per dag. De eerste dagen in een nieuw continent wordt dat wel gehaald, en ruim zelfs. Maar daarna gaat het snel naar beneden, en zie je vaak dat de eerste een of twee dagen in een nieuwe regio 20-30 nieuwe soorten oplevert, waarna het snel keldert naar <10. In Arjan zijn plannen zie ik dan spendeert hij vaak 5-6 dagen, of zelfs meer, in dezelfde regio. Eigenlijk zouden dat maar 3-4 dagen per regio moeten zijn denk ik.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Justin Jansen

Citaat van: egilio op september 18, 2015, 19:39:30 PM
Uiteraard nog niet gevalideerd, maar hij heeft geen een soort alleen gezien. En vrijwel alles met lokale vogelaars of vogelgidsen.
Als ik Arjan zijn plannen zie, en Noah zijn progressie per regio, dan ben ik bang dat Arjan te veel tijd per plek gaat besteden. Noah zit nu op 16.7 nieuwe soorten per dag. De eerste dagen in een nieuw continent wordt dat wel gehaald, en ruim zelfs. Maar daarna gaat het snel naar beneden, en zie je vaak dat de eerste een of twee dagen in een nieuwe regio 20-30 nieuwe soorten oplevert, waarna het snel keldert naar <10. In Arjan zijn plannen zie ik dan spendeert hij vaak 5-6 dagen, of zelfs meer, in dezelfde regio. Eigenlijk zouden dat maar 3-4 dagen per regio moeten zijn denk ik.
Inderdaad Arjan neemt maar 11 dagen voor geheel Australie.... en een hele twee dagen voor Nieuw Zeeland, vind ook dat hij te lang op 1 plek blijft....
M.v.g., Justin Jansen


egilio

Australie en Nieuw Zeeland zijn beide 1 land. Weliswaar heel groot, maar het maakt het reizen makelijker, en de infrastructuur binnen deze landen is ook nog eens een stuk beter. Australie heeft weinig kleine ecosystemen, dus je hoeft relatief weinig verschillende gebieden aan te doen, en er zijn maar ongeveer 300-350 soorten uniek voor Australie. Als je een gemiddelde van >15 nieuwe soorten per dag wilt hebben, zou je maximaal 20-23 dagen in Australie moeten besteden, maar het land is supergroot dus je moet keuzes maken (laat je Tasmanie links liggen dan scheelt dat sowieso 10-15 endemen). Nieuw Zeeland heeft maar ongeveer 50 endemen, en veel zijn moeilijk bereikbaar op eilanden, dus niet echt effectief om die allemaal te gaan zoeken. Dus je zou sowieso niet meer dan 3 dagen in Nieuw Zeeland moeten spenderen. Ik ben benieuwd, Noah's record verbreken zal heel wat lastiger zijn dan het record dat Noah deze week zelf gebroken heeft.


Maar ze hebben er een stuk beter over nagedacht dan ik, de meeste soorten zal hij toch moeten vinden in Zuid Amerika.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

OlivierO

Citaat van: egilio op september 19, 2015, 07:44:03 AM
Australie en Nieuw Zeeland zijn beide 1 land. Weliswaar heel groot, maar het maakt het reizen makelijker, en de infrastructuur binnen deze landen is ook nog eens een stuk beter. Australie heeft weinig kleine ecosystemen, dus je hoeft relatief weinig verschillende gebieden aan te doen, en er zijn maar ongeveer 300-350 soorten uniek voor Australie. Als je een gemiddelde van >15 nieuwe soorten per dag wilt hebben, zou je maximaal 20-23 dagen in Australie moeten besteden, maar het land is supergroot dus je moet keuzes maken (laat je Tasmanie links liggen dan scheelt dat sowieso 10-15 endemen). Nieuw Zeeland heeft maar ongeveer 50 endemen, en veel zijn moeilijk bereikbaar op eilanden, dus niet echt effectief om die allemaal te gaan zoeken. Dus je zou sowieso niet meer dan 3 dagen in Nieuw Zeeland moeten spenderen. Ik ben benieuwd, Noah's record verbreken zal heel wat lastiger zijn dan het record dat Noah deze week zelf gebroken heeft.


Maar ze hebben er een stuk beter over nagedacht dan ik, de meeste soorten zal hij toch moeten vinden in Zuid Amerika.

Alstublieft, kijk uw bericht na voor je het post ...
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

temmie

5000 soorten zelf vinden en herkennen in een jaar, zonder gidsen en zelf georganiseerd, lijkt me niet heel duur of moeilijk.
Als ik goed reken, kom ik aan een 20-25.000 euro (gewoon optellen wat mijn reizen hebben gekost, en geextrapoleerd naar enkele landen waar ik nog niet ben geweest). De moeilijkheid is 5500 en meer...

Mocht ik er voor staan (ik heb 25.000 euro en een jaar vrijaf), ik zou mij vooral niet opjagen. Je spaart zoveel geld uit door het net iets kalmer aan te doen. Tijd-geld-soorten optimaliseren zorgt toch vooral dat je veel geld uitgeeft aan die laatste soorten. Uiteindelijk loop je toch voor een deel mee in een ratrace, waarvoor nog niet eens regels bestaan. Nu doet Noah het zus, dan doet Arjan het zo. Zet er een slechte vogelkijker met veel geld op, en die breekt een jaar later misschien wel opnieuw het record door full-time de beste vogelgidsen in te huren...

Je moet het toch vooral voor jezelf doen, lijkt me.

Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

OlivierO

Citaat van: temmie op september 21, 2015, 16:14:21 PM
Je moet het toch vooral voor jezelf doen, lijkt me.

Toch iemand die het snapt ..  O0
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

HPM

Citaat van: OlivierO op september 21, 2015, 16:33:40 PM
Citaat van: temmie op september 21, 2015, 16:14:21 PM
Je moet het toch vooral voor jezelf doen, lijkt me.

Toch iemand die het snapt ..  O0

Als je zoveel geld over hebt zou je er ook iets iets nuttigs voor anderen of voor de natuur mee kunnen doen.
Herman van der Meer

ArjenDrost †

Citaat van: HPM op september 21, 2015, 16:48:47 PM
Citaat van: OlivierO op september 21, 2015, 16:33:40 PM
Citaat van: temmie op september 21, 2015, 16:14:21 PM
Je moet het toch vooral voor jezelf doen, lijkt me.

Toch iemand die het snapt ..  O0

Als je zoveel geld over hebt zou je er ook iets iets nuttigs voor anderen of voor de natuur mee kunnen doen.
Zou kunnen ja...

egilio

Je kunt het puur voor jezelf doen, maar je kunt het ook (laten) gebruiken om aandacht voor issues te trekken. Dan doe je het nog steeds voor jezelf, maar kun je (of laat je) er ook iets positiefs voor de natuur mee doen.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

temmie

Citaat van: HPM op september 21, 2015, 16:48:47 PM
Als je zoveel geld over hebt zou je er ook iets iets nuttigs voor anderen of voor de natuur mee kunnen doen.


Je gaat er dus van uit dat een jaar op wereldreis gaan, niet nuttig is voor anderen of voor de natuur.
Of nog een trede hoger: Je gaat ervan uit dat je beter nuttige dingen doet met geld.


O waardeoordelen, o mores!  ;)


(ja, ik vind het ondersteunen van ecotoerisme nuttig voor de natuur, althans, er vallen nog een hoop minder nuttige dingen te bedenken, zoals energievretende internetservers bezighouden door heelderdagen op fora te zitten -> slecht voor het broeikaseffect  :D [size=78%]) [/size]
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

HPM

Citaat van: temmie op september 21, 2015, 21:15:31 PM
Citaat van: HPM op september 21, 2015, 16:48:47 PM
Als je zoveel geld over hebt zou je er ook iets iets nuttigs voor anderen of voor de natuur mee kunnen doen.


Je gaat er dus van uit dat een jaar op wereldreis gaan, niet nuttig is voor anderen of voor de natuur.
Of nog een trede hoger: Je gaat ervan uit dat je beter nuttige dingen doet met geld.


O waardeoordelen, o mores!  ;)

Citeer(ja, ik vind het ondersteunen van ecotoerisme nuttig voor de natuur, althans, er vallen nog een hoop minder nuttige dingen te bedenken, zoals energievretende internetservers bezighouden door heelderdagen op fora te zitten -> slecht voor het broeikaseffect  :D [size=78%]) [/size]

Ja, ik vind nutteloze geld- en energieverspilling en mileuvervuiling. Als je er anders over denkt is dat ook een waardeoordeel.

Als dat bedoeld is als een persoonlijke aanval op mij, zit je toch echt helemaal mis. Kijk eens hier naar het lijstje met meeste tijd online. Ik ben bijzonder weinig online. Misschien wel minder dan die recordvogelaars.
Herman van der Meer

Sander Haak

Zullen we dan afspreken dat jij geen poging hoeft te doen? Daar zullen Noah en Arjan blij mee zijn, en dan kan dit topic weer gebruikt worden om hun verrichtingen te volgen.  :duim:
Groet, Sander Haak (Woerden)

Rob Koelman

Citaat van: Sander Haak op september 21, 2015, 22:00:22 PMZullen we dan afspreken dat jij geen poging hoeft te doen? Daar zullen Noah en Arjan blij mee zijn, en dan kan dit topic weer gebruikt worden om hun verrichtingen te volgen.  :duim:

Bedoel je dat je alleen maar positief mag reageren op bepaalde topics?

Ik vindt deze recordpoging persoonlijk ook helemaal niks. Ik zie zelf op een vakantie liever 100 soorten goed dan 1.000 puur 'for the record'. Ik snap echter ook dat anderen dit wel een geweldige actie vinden. Ieder zijn smaak...
Met vriendelijke groet, Rob

temmie

Citaat van: HPM op september 21, 2015, 21:29:39 PM
Citaat van: temmie op september 21, 2015, 21:15:31 PM
Citaat van: HPM op september 21, 2015, 16:48:47 PM
Als je zoveel geld over hebt zou je er ook iets iets nuttigs voor anderen of voor de natuur mee kunnen doen.


Je gaat er dus van uit dat een jaar op wereldreis gaan, niet nuttig is voor anderen of voor de natuur.
Of nog een trede hoger: Je gaat ervan uit dat je beter nuttige dingen doet met geld.


O waardeoordelen, o mores!  ;)

Citeer(ja, ik vind het ondersteunen van ecotoerisme nuttig voor de natuur, althans, er vallen nog een hoop minder nuttige dingen te bedenken, zoals energievretende internetservers bezighouden door heelderdagen op fora te zitten -> slecht voor het broeikaseffect  :D [size=78%]) [/size]

Ja, ik vind nutteloze geld- en energieverspilling en mileuvervuiling. Als je er anders over denkt is dat ook een waardeoordeel.

Als dat bedoeld is als een persoonlijke aanval op mij, zit je toch echt helemaal mis. Kijk eens hier naar het lijstje met meeste tijd online. Ik ben bijzonder weinig online. Misschien wel minder dan die recordvogelaars.


Ik geef de relativiteit aan van jouw waardeoordelen. Niets meer of minder. Een spiegel om jezelf in te bekijken (dat noem jij een persoonlijke aanval...). Ik weet tenminste al dat mijn waardeoordelen relatief zijn, dat vormt de basis van respect voor de medemens! Zover zit jij nog niet, en dat is geen waardeoordeel, maar een feit. Back on topic.
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

OlivierO

Zal ik alvast een zak (biologische) chips nemen?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

HPM

Citaat van: temmie op september 22, 2015, 09:02:46 AM
Citaat van: HPM op september 21, 2015, 21:29:39 PM
Citaat van: temmie op september 21, 2015, 21:15:31 PM
Citaat van: HPM op september 21, 2015, 16:48:47 PM
Als je zoveel geld over hebt zou je er ook iets iets nuttigs voor anderen of voor de natuur mee kunnen doen.


Je gaat er dus van uit dat een jaar op wereldreis gaan, niet nuttig is voor anderen of voor de natuur.
Of nog een trede hoger: Je gaat ervan uit dat je beter nuttige dingen doet met geld.


O waardeoordelen, o mores!  ;)
Ja, ik vind nutteloze geld- en energieverspilling en mileuvervuiling. Als je er anders over denkt is dat ook een waardeoordeel.

Citeer(ja, ik vind het ondersteunen van ecotoerisme nuttig voor de natuur, althans, er vallen nog een hoop minder nuttige dingen te bedenken, zoals energievretende internetservers bezighouden door heelderdagen op fora te zitten -> slecht voor het broeikaseffect  :D [size=78%]) [/size]


Als dat bedoeld is als een persoonlijke aanval op mij, zit je toch echt helemaal mis. Kijk eens hier naar het lijstje met meeste tijd online. Ik ben bijzonder weinig online. Misschien wel minder dan die recordvogelaars.


Ik geef de relativiteit aan van jouw waardeoordelen. Niets meer of minder. Een spiegel om jezelf in te bekijken (dat noem jij een persoonlijke aanval...). Ik weet tenminste al dat mijn waardeoordelen relatief zijn, dat vormt de basis van respect voor de medemens! Zover zit jij nog niet, en dat is geen waardeoordeel, maar een feit. Back on topic.

Volgens mij zijn we volop on topic en ik zie niet wat het met respect voor de medemens te maken heeft.
Een sneer over de hele dag op fora zitten heeft niets met mijn waardeoordelen te maken.

Olivier, het zijn toch wel gouden chips?
Herman van der Meer

jeroenroelofsen

Arjan zit vanavond bij Humberto Tan. Rtl4 22:30
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Folkert Jan

Op facebook vroeg ik Arjan een tijd terug een korte impressie te geven van zijn plan om Noah te verslaan.
Hierbij zijn antwoord:
twee weken korter in Azie/Australie, maar hopelijk door het tempo en reisgezelschap evenveel of meer soorten, Geen Cameroen, maar Ethiopie en Malawi, Israel ipv Turkije, slechts 5 dagen in europa, 3 weken langer in Zuid Amerika (oa suriname extra) en Cuba extra. Alle vluchten op een enkele na 's nachts. En ik doe natuurlijk geen 8 dagen Antactica....
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

jeroenroelofsen

Op zijn site zag ik een kaartje met reisschema.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Bart van Hoogstraten

#54


Ik snap niet wat hij in Nieuw Zeeland gaat doen. Alle soorten daar zijn geïntroduceerd, uitgestorven of uiterst zeldzaam. Volgens mij kan hij beter vanuit Ghana nog even Gambia/Senegal en het zuiden van Mauritanië doen.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Sander Haak

Wel mooi dat hij in de Verenigde Staten het record van Noah Strycker gaat verbreken. Benieuwd welke gidsen hem daar bij gaan helpen  ;D
Groet, Sander Haak (Woerden)

temmie

Hij zou beter Gabon ertussen lappen. +150 in een kleine week tijd.
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

temmie

Hij heeft me gezegd dat Gabon en Kameroen logistiek moeilijk zijn.
Hij heeft er uiteraard goed over nagedacht, en ik denk dat zijn schema sowieso meer potentieel heeft (gezien hij langer in Z-Amerika blijft, en geen tijd 'verspilt' op Antarctica).

Nu nog gezond blijven, beetje mazzel met het weer en de logistiek, en blijven gaan!
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

hans parlevliet

"ik vogel, vogelde, heb gevogeld..fuck, ben nog niet uitgevogeld"
mvg
Hans