Hoofdmenu

vogelgriep

Gestart door jeroenroelofsen, november 17, 2014, 08:27:45 AM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: Bas vd Burg op november 30, 2014, 13:12:05 PM
Goed verwoord Rein :duim: De maatregelen zijn idd zo krom als het maar zijn kan.

@Rob, ik snap jouw post niet zo. Het zal wel gaan om het woordje "jacht" uit een post van Herman. Maar jij weet ook wel wat hij daarmee bedoeld (toch? Iets met soortenjagers = ander woord voor twitchers)

Ik bedoelde het wat ruimer. Als je bijna 1100 meldingen van Witkruintapuit en meer dan 700 van Woestijntapuit ziet, zijn er nogal wat mensen op jacht geweest, al is dat dan niet om de beesten om zeep te helpen.
Herman van der Meer

Rob Koelman

Citaat van: Bas vd Burg op november 30, 2014, 13:12:05 PM@Rob, ik snap jouw post niet zo. Het zal wel gaan om het woordje "jacht" uit een post van Herman. Maar jij weet ook wel wat hij daarmee bedoeld (toch? Iets met soortenjagers = ander woord voor twitchers)

Dag Bas,

De bedoeling van de post van Herman snap ik wel. Mijn reactie is vooral een knipoog naar de manier hoe het er rondom de grasmus aan toe gaat...

Met vriendelijke groet, Rob

Rein Genuït

O wat zijn we nu ineens vriendelijk
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Rob Koelman

Citaat van: rlhgenuit op november 30, 2014, 13:14:32 PMBas de post van Rob kan je beter niet lezen die hebben alleen tot doel om de discussie te vertroebelen en te maskeren dat je te dom bent om inhoudelijk op iets in te gaan  ;D , het is gewoon een meer dan vervelende TROL

Citaat van: rlhgenuit op november 30, 2014, 13:22:59 PMO wat zijn we nu ineens vriendelijk

Goed geslapen Rein? Of zit je ergens mee?
Met vriendelijke groet, Rob

Rein Genuït

#64
Beter dan jij vermoed ik  ;D
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

HPM

Herman van der Meer

Rein Genuït

Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Cygnus

Overal wordt gemeld dat het geval van Zoeterwoude het vijfde geval van vogelgriep is, volgens mij is dit echter pas het vierde (Hekendorp, Ter Aar, Kamperveen, Zoeterwoude). Is er een geval onder de pet gehouden? 
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Mark van Leeuwen

Er waren er twee tegelijk bij Kamperveen.
Mark van Leeuwen

Cygnus

Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema



Rein Genuït

knap dat ze vast hebben kunnen stellen dat het er slechts twee waren....
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/




Cygnus

Dat er eens virussen in eendenpoep gevonden zouden worden was te verwachten. Het betekent echter niet automatisch dat de eenden ook de veroorzaker zijn. De besmetting wordt nu uitgerekend gevonden bij Smienten, een soort die op graslanden fourageert. Daar kunnen ook graslanden bij zitten waar kippenmest op is uitgereden. M.i. grote kans dat de Smienten het virus daar hebben opgelopen en er dus besmet mee zijn geraakt. Er is geen enkele aanwijzing dat de Smienten het virus naar Nederland hebben getransporteerd. De zogenaamde wetenschappers hebben hun conclusie al weer getrokken. Niemand denkt blijkbaar verder dan zijn neus lang is. De Smienten zijn waarschijnlijk het slachtoffer van de kippensector in plaats van andersom. Als de pers nu ook eens wat kritischer naar onderzoekresultaten keek in plaats van alles voor waar aan te nemen.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

ArjenDrost †

Ach ja, maar voor de pers stond het toch al lang vast dat trekvogels de bron waren? Tenminste, dat werd continue geschreven. Dus dat het nu in trekeendenpoep wordt vastgesteld is alleen maar een bevestiging van wat ze al weten... Dat het andersom is (wilde vogels worden besmet door tamme) zal nog niet in hun opgekomen zijn...


Al moeten wij dan ook open staan voor de optie dat het wel door wilde vogels hier is gekomen... Maar voorlopig vind ik de optie van Trinus eigenlijk net zo logisch...

Rob Koelman

#78
Edit:

Link naar oorspronkelijke tekst gevonden. Om onnodig ruimtebeslag te voorkomen de gekopieerde tekst die eerst hieronder stond verwijderd. De originele tekst is te vinden op: http://steiof.blogspot.nl/2006/04/schreiben-vom-2722006.html

In het stuk wordt de oorzaak van de verspreiding van vogelgriep vooral gezocht in het zeer intensieve hergebruik van kippenmest en slachtafval in pluimveevoer en als meststof. Tekst is wel in het Duits, dus gelijk een goede test of je op de middelbare school bij het vak Duits wel een beetje hebt opgelet...
Met vriendelijke groet, Rob

jva

#79
Wel opgelet tijdens Duits, maar gelijk even een vertaalprogramma eroverheen (dat gelijk leert dat de vertaling niet optimaal is..). Riekt overigens niet zozeer naar poep maar steeds meer naar een doofpotaffaire...die smienten zouden toch al afgeknalt worden. Komt dat even goed uit..

Oorzaak onderzoek over de verspreiding van aviaire influenza in Duitsland is het bereiken van een doodlopende weg. Als een mogelijke factor, worden trein- en wilde vogels geleverd op dit moment op de voorgrond. Voor deze route van verzending er maar wereld geen bewijs, afgezien van de lokale verspreid (meer dan een paar kilometer). Belangrijkste transmissie route van in de afgelopen maanden moet worden wereldwijd evenals de handel in pluimvee met behulp van mest van pluimvee als meststof in de visserij, en ook in de landbouw. Slachthuisafval en andere afvalproducten van grootschalige pluimveehouderij kan een andere rol spelen. Het is duidelijk dat de momenteel in sommige van de verkeerde maatregelen worden genomen in Duitsland in onwetendheid.


Ik zou graag uitleggen dit hieronder:


Ik kwam terug van een week uit Oost-Azië, waar ik intensief mij bij de lokale vogelaars over het vóórkomen van aviaire influenza informeren kon. Er de individuele gevallen van voorkomen in de afgelopen maanden werden geanalyseerd en rijden, met als gevolg dat wilde vogels uiterst onwaarschijnlijk zijn als vector over grotere afstand. De migratieroutes of routes van de vogelstand doen vanwege de ziekte niet correleren met de verspreiding. In Azië, noch van Azië naar Europa zijn er trein routes tussen de getroffen gebieden. Slechts een enkel geval van het mogelijk vervoer van het virus van wilde vogels uit China in de zuidelijke Mongolië (ongeveer 100 kilometer) wordt genoemd door Aziatische Amerikaanse ornithologen. Er verdween de uitbraak lokaal beperkt, en de agent binnen van weken vrij in overeenstemming met andere "normale" ziekte bij wilde dierpopulaties met natuurlijke selectie. Er was geen overdracht om gedomesticeerd pluimvee.


Wilde vogels zijn geen vectoren, maar tonen echter aan de slachtoffers van menselijk handelen, zoals de soms spectaculaire uitbarstingen (z.B.der dood van duizenden strippen ganzen binnen een korte tijd in Qingghai, China in mei 2005). Het is ook niet waarschijnlijk dat een besmette vogel zelfs lange stukken, de meeste vogels sterven ter plaatse kan vliegen. Opvallend is dat in landen met strenge invoerregels die geen aviaire influenza treedt ook op wanneer 100 000e van trekvogels van gebieden om te slepen besmette, zoals Japan, Zuid-Korea, Maleisië en Australië. Meer dan een miljoen water vogels uit China en Siberië overwinteren in Zuid-Korea alleen.


De progressie van de ziekte verspreiden in de afgelopen paar maanden kan worden verklaard, echter met de twee vermoedelijke grote transmissieroutes: enerzijds met de handel in pluimvee en wilde vogels. Dit is ook te denken aan mensen de het virus (z.B.an kleding of apparatuur) tot de volgende vervoer van een veehouderij. Illegale handel in kip uit China vastgehouden (omhoog in Italië in oktober 2005 en in het Verenigd Koninkrijk, behandelt uitbraak in Nigeria). Ook met verhandelde wilde vogels bereikt het virus Europa. Maar aan de andere kant, het is de handel in pluimveeproducten. Dit omvat met name pluimvee uitwerpselen bemesting in de visserij-industrie, maar ook in de landbouw. Afval van slachthuizen worden ook gebruikt voor de bevruchting. Erger nog, volgens de huidige informatie zal slachthuis en andere organische afvalstoffen van massale pluimvee (met inbegrip van kadavers) voeden

verwerkt-ook voor pluimvee. Blijkbaar, de pluimvee-industrie van hun afval door de verkoop van hetzelfde wordt vernietigd. Opvallend zijn de parallellen met het BSE-schandaal. Het virus is staat in de ontlasting en andere organisch materiaal voor weken (FAO, geciteerd, onder gunstige omstandigheden 30-35 dagen).


Voor een lange tijd bekend, dat de enorme fabriek boerderijen in China haar afvalverwijdering probleem oplossen, door verkopen de uitwerpselen als meststof. De FAO heeft ondersteund dit massieve en verspreid het gebruik in visvijvers om de inkomsten te verhogen. Dit is het distributiekanaal, waarschijnlijk als gevolg van de meerderheid van de nieuwe plaag uitbraken zijn op de in de laatste paar maanden. De reeds vermelde massa dood van strip ganzen in Qinghai wordt voorafgegaan die met de steun van de FAO visvijvers zijn gemaakt, die zwaar met pluimvee uitwerpselen bevrucht waren. Als reeds genoemde landen met strikte invoer worden besturingselementen van de vogelgriep gespaard. Echter worden landen met arme invoercontroles beïnvloed door vele uitbraken. Handel met pluimvee uitwerpselen gehouden ook uit Azië uit en uiteraard tot in Europa. Zodat de verklaring over intensieve invoer van mest van pluimveeproducten uit China voor gebruik in visvijvers in Servië kan worden gevonden op het Internet. Door de manier waarop zijn er industriële kip landbouw, die verwijderd van hun afval als meststof in Turkije.

Komen terug met deze kennis van Azië, met name de openbare paniek van wilde vogels in Duitsland geproduceerd, ik merk. Ook officiële ik geconfronteerd dit. De eerste toepassingen werden gemaakt voor de eliminatie van meel swallow's nest, een project om te nemen van de gewonde vogelstand werd gesloten door de dierenartsen en bellers vragen over de gevaarlijkheid van het verblijf in de open lucht. Er is momenteel geen TV's avonds, waar, niet zogenaamde "Vogel griep deskundigen" aan de verspreiding van de ziekte door trekvogels op de voorgrond, en ook de heer Minister Seehofer geeft aan sombere uitgezonden de volgende trekvogels (in "Camel", 26.2.06).


Het is verbazingwekkend dat zelfs de "verantwoordelijke" wetenschappelijk in Duitsland Friedrich Medemblik Instituut wilde vogels voor een mogelijke vectoren (persbericht van de 20.1.06 houdt).Het is gegeven informatie, maar nergens in welke vogels kunnen hebben vervoerd omdat het pathogene agens van A naar B. Klachten noch het Bodenmeer verklaringen zijn beschikbaar voor dit.


Er is om te vragen wat is het in Duitsland verantwoordelijk voor de uitbraken. Één quips over het toeval dat de ruimte volledig geïsoleerde uitbraak op Rügen heeft genomen plaats slechts een paar kilometer afgezien van de laboratoria van de Friedrich-Medemblik-Institut in Hong Kong. Er was hij samenwerkte met de agenten en iedereen rond te lopen met het pathogene agens ontsmet voldoende zelf, voordat ze moeten vertrekken van de gebouwen van het Instituut? Ik denk meer waarschijnlijk de manier van meststof maar. Dit punt beïnvloed vooral watervogels. Ik heb nooit gelezen of gehoord dat besturingselementen van de toegepaste meststof hebben geboekt en deze route van infectie kan niet worden uitgesloten. Hier zou moeten intensief zoeken, want als bedrijven te maken, zijn ook valse verklaringen kunnen niet worden uitgesloten (zie "Rotten vlees" - / BSE-schandaal, illegale handel in beschermde dier-en plantensoorten).


Opmerkelijk, ik vind ook dat dempen zwanen zoals een veel voorkomende slachtoffers onder de vogelstand genoemd worden, zelfs met de vroegere uitbraken in Oost- en Zuid-Europa. Deze zijn zeker opvallend en zijn daarom meer gemakkelijk gevonden dan andere vogels. Het lijkt waarschijnlijk voor mij, maar ook dat zij ecologische voedsel kwetsbaar zijn. In visvijvers wellicht zwanen te wijten aan haar lange nek en de gemakkelijke bereikbaarheid van de uitgepuild komen nog meer intense met de geïntroduceerde pathogenen in contact dan andere watervogels. Bovendien, mute zwanen ook op velden op zoek naar voedsel (stoppels velden, velden van koolzaad, enz.), waar u ook kunt worden blootgesteld het pathogene agens (stem van kunstmest).


Huis pluimveebedrijven zijn door de manier waarop slachtoffers van aviaire influenza en dus de pluimvee-industrie: direct (potentieel) door middel van de handel met het besmet diervoeder, en indirect via de officiële maatregelen tegen de vermeende insleep van de ziekte van wilde vogels (stallen verplichting).


Ik roep dan ook niet te verspreiden de - weliswaar zeer comfortabel - verhalen van de wilde vogels als een vector voor aviaire influenza. Het leidt tot bang gedrag in de bevolking, en het voorkomt dat in het bijzonder, de werkelijke daders te vinden en om te voorkomen dat de verdere verspreiding van de ziekte. Ook, onvermijdelijk vele "beschermende maatregelen" in het lege ga, in plaats daarvan de verkeerde zijn betrokken (natuur bezoekers, poedels).


Echter, moet de focus in een eventuele nieuwe uitbraak van de ziekte bij wilde vogels, zoals het virus werd geïntroduceerd in het landschap (en dus de voedselketen). Welke pluimveeproducten zijn gebruikt? Waar komen ze? Is pluimvee uitwerpselen van besmette gebieden zijn gemengd in ergens? Zijn alle kunstmest leveringen correct verklaard? In feite kan een misdadige klacht tegen onbekende worden gemaakt met elke nieuwe uitbraak in Duitsland onmiddellijk.
Jelle

jfbouwmeester

Als vogelliefhebber met volière geloof ik niet zozeer in de overbrenging van de vogelgriep door wilde vogels. Natuurlijk zal dat best wel kunnen in onze deels open volières. Maar in de professionele kippen productie hokken met mega hokken zal men volgens mij vooral de oorzaak van deze besmetting bij zichzelf moeten zoeken. Dus bij de kippenindustrie, want die is zo grootschalig dat er wel af en toe iets mis moet gaan.
Zou het niet gezonder zijn om deze grootschaligheid bij het kippenbedrijf aan te gaan pakken? Natuurlijk wordt de kip dan wel tweemaal zo duur voor de consument maar dat probleem is zo opgelost door de helft minder te eten. :rolleye:

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Datura

Ik moest toch wel even glimlachen om de kop op nu.nl op dit moment:

CiteerBesmettelijke variant vogelgriep gevonden bij wilde eenden, H5-type ontdekt in uitwerpselen bij Woerden,...
;D
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

jeroenroelofsen

Pffff je zal onderzoeker zijn bij de Erasmus Universiteit en hier toch mee lezen. En dus lezen hoe je goed bedoelde onderzoek in twijfel wordt getrokken. Pffff....... :huh:
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

laatvlieger

Hoe lang blijft een griepvirus buiten het lichaam levensvatbaar en viraal? Weet iemand dat?

En is dit griepvirus nu bij Wilde eenden of bij Smienten vastgesteld?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Roland_Wantia

#84
Smienten, volgens een onderzoeker in de studio bij Nieuwsuur:
http://www.npo.nl/nieuwsuur/01-12-2014/VPWON_1220874.
Zijn conclusie was dat er eenden in het wild drager van het virus zijn, dat iig bij 4 van de bedrijven waar besmetting is geconstateerd, sprake was van afgesloten stallen, er geen uitwisseling is geweest tussen de besmette bedrijven onderling, er derhalve sprake moet zijn geweest van op zichzelf staande besmettingen, en dat de meest waarschijnlijke oorzaak ligt in versleping van het virus van buiten naar binnen door de "boer", anderen of beesten anders dan eenden.
Er zouden 150 monsters zijn genomen waarvan er 2 positief scoorden.
Edit 2-12 22:52u: Er zijn 52 monsters genomen van een groep van 150 smienten waarvan 2 monsters het virus bevatten.

Groet,
Roland

hollandbee

groet,
Kees van Rij

laatvlieger

Ik kan dat daar niet zo gauw vinden? Staat het echt in die tekst?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Rob Koelman

#87
Citaat van: laatvlieger op december 02, 2014, 18:29:34 PMIk kan dat daar niet zo gauw vinden? Staat het echt in die tekst?

Verspreiding

Verspreiding in de omgeving van besmette boerderijen komt het meest voor. Het virus kan zich verspreiden door de lucht, via direct contact tussen vogels en indirect via bijvoorbeeld uitwerpselen en transportmiddelen. Het begin van een uitbraak wordt mogelijk veroorzaakt door wilde eenden of andere watervogels die over een boerderij vliegen en daarbij besmette uitwerpselen laten vallen. Men denkt dat het virus in uitwerpselen ongeveer 100 dagen in leven kan blijven.

Het ging bij de besmettingen in Nederland om smienten, die in het nieuws als 'wilde' eend zijn gemeld. Hiermee werd wilde eendensoort bedoeld.
Met vriendelijke groet, Rob

Cygnus

Details over de vondst van H5N8 in uitwerpselen van Smienten en de bemonstering in het algemeen zijn te vinden op: http://www.erasmusmc.nl/perskamer/archief/2014/4938810/
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

OlivierO

En als die "wilde" eenden nu eens die vogelgriep van die kwekerijen hebben overgekregen? Niemand van de regering die deze, lijkt mij veel meer logische piste volgt?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.