Minizwammetje met glazig steeltje

Gestart door jantine6, november 16, 2014, 20:21:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

jantine6

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/95395894
Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2014-10-26 Neede - Needse Berg
Foto's:




Toelichting:
Wit minizwammetje, glazig steeltje. Berk en Eik in de buurt.
bij voorbaat dank Jantine Raaben-Goossen

ridderzwam

kijk ook eens bij het topic "schatje"van Dominique.....

groet,
Ria

Rob Koelman

Citaat van: ridderzwam op november 16, 2014, 20:32:41 PMkijk ook eens bij het topic "schatje"van Dominique.....

Deze dus: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=304510.0

Daar echter nu nog geen suggesties voor een naam...
Met vriendelijke groet, Rob

Gert Kremer

1ste foto:  Plooirokmycena met een vette ??
2de foto: 10 € cent.   ;D    :D
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

jantine6

Bedankt voor de reacties. Zou het ook een suikermycena kunnen zijn waarvan eventueel de korreltjes afgespoeld zijn? Omdat dit paddenstoeltje n.l. op een stukje hout zit (veel afbeeldingen op internet óók op hout) en de plooirokmycena op zaden "hoort". (Maar ook op boomblaadjes te zien op internet). Ik dacht dat het zwammetje (zuiver) wit was maar op de foto lijkt er wel een zweempje oranje te zien.
Haha Gerrit, dat je alleen het "duppie" ziet geeft aan hóe klein dit paddenstoeltje is. Misschien een bril opzetten?   B)  :lol:.
Toch leuk als je zo iets kleins vindt. Gebeurt helaas niet zo vaak.
Groet, Jantine

Gert Kremer

Misschien een bril opzetten?
wie? ik!
bekijk mijn naam.   >:D    ;)
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

jantine6

Je naam Gerrit? Daar ben ik blijkbaar niet bekend mee. :huh:
Of is het meer een kwestie van: je hád het eerder kunnen zien maar je had geen tijd? :angel:  :blink:
Groet, Jantine

Dominique

Ik begrijp dat plooirokmycena de Vlaamse naam is voor suikermycena?
De mijne (schatje) is wel erg oranje en ik vond de steel niet zo doorschijnend eigenlijk.
Zijn er voor nog andere opties? Voor de mijne dan, dat schatje, want deze van Jantine (hoi) lijkt me wel te kloppen met de beschrijving...
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=304510.0

en dag Gert nu herken ik je hier :-)
Groetjes Dominique

grietaf

Citaat van: Dominique op november 17, 2014, 10:59:27 AM
Ik begrijp dat plooirokmycena de Vlaamse naam is voor suikermycena?
Nee, het is echt een andere soort. Suikermycena is Mycena adscendens en Plooirokmycen M. rhenana, ook bij onze zuiderburen.
Grieta.

Gert Kremer

Kleine beukenbladmycena - Mycena capillaris bestaat ook nog. pfff... klein spul.   :rolleye:
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Dominique

#10
Ja ik moet ook iet alles geloven wat op internet staat  ;-)
De beukenblad mycena is het niet, die heb ik vorige week gevonden, die is nog veel kleiner!
Maar eigenlijk is dit Jantine haar topic...sorry!
Groetjes Dominique

jantine6

Geeft niks hoor Dominique, alles voor de juiste naam! Maar we hebben beide dus nog geen naam voor onze "schatjes?" Het glazige steeltje viel mij juist erg op.
Groet, Jantine

Dominique

Dan hebben we vast niet dezelfde lijkt me...
Groetjes Dominique

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Citaat van: Dominique op november 17, 2014, 12:48:12 PM
Ja ik moet ook iet alles geloven wat op internet staat  ;-)
De beukenblad mycena is het niet, die heb ik vorige week gevonden, die is nog vel kleiner!
Maar eigenlijk is dit Jantine haar topic...sorry!

zoiets? zie foto
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Dominique

Groetjes Dominique

Gert Kremer

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Dominique

? Gert
Ja jou foto is een beukenbladmycena maar die van Jantine? En die van mij al helemaal niet, de hoed is wel 2-4mm!
Groetjes Dominique

Willy

En deze dan?op beukenblad
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

jantine6

#19
Ik ben eens in het "archief" gedoken en vond deze twee verschillende minizwammetjes uit 2012.
Een Taailingsoort op beukenblad?. Bruin steeltje en weinig lamelletjes in de hoed. In Walnoot gelegd, kun je zien hóe klein de zwammetjes zijn.
En vier Suikermycena's op een takje. Hier weer het glazige steeltje, (wat Willy's exemplaartjes ook hebben zo te zien) en wat witte "korreltjes" op het hoedje.

Willy

Dit is een suikermycena.Die andere niet.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

jantine6

Willy, bedoel je met "die andere niet" het zwammetje van mijn eerste foto waar ik dit topic mee begon? Of alle vijf exemplaren met glazig steeltje? En wat zou het dan wel kunnen zijn? Of bedoel je die met het bruine steeltje?

Willy

Met die andere niet bedoel ik mijn eigen eerste foto.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

jantine6


Gert Kremer

Citaat van: Dominique op november 18, 2014, 13:16:31 PM
? Gert
Ja jou foto is een beukenbladmycena maar die van Jantine? En die van mij al helemaal niet, de hoed is wel 2-4mm!

Kleine beukenbladmycena moet het zijn. maar 100%  :-\ 

Dominique, hij is te klein voor de kaart. mooi hoor.  :duim:
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Dominique

De mijne blijft in het mapje onbekend.... :'(
volgende keer beter, maar wel leuk zo samen zoeken!
Groetjes Dominique