Hoofdmenu

onbekend

Gestart door wtrlntn, november 15, 2014, 00:47:52 AM

Vorige topic - Volgende topic

wtrlntn

Geen idee
Groeten Wouter

wimperzwam

Kijk naar de donkere lamelsnede en vergelijk dan eens een beschrijving van Mycena pelianthina (Purpersnedemycena) met jouw foto.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Rob Koelman

Heb je hem al ingevoerd!  :police:
Met vriendelijke groet, Rob

ratje

is dat zo belangrijk?

Rob Koelman

Citaat van: ratje op november 15, 2014, 12:31:33 PMis dat zo belangrijk?

JA!

(Lees alle eerdere opmerkingen/discussies op de forums over het belang van het invoeren van waarnemingen)
Met vriendelijke groet, Rob

ratje

Citaat van: Rob Koelman op november 15, 2014, 12:33:41 PM
Citaat van: ratje op november 15, 2014, 12:31:33 PMis dat zo belangrijk?

JA!

(Lees alle eerdere opmerkingen/discussies op de forums over het belang van het invoeren van waarnemingen)
kun je me uitleggen waarom? Ik ben al jaren op het forum maar deze discussie's zullen me dan ontgaan zijn. Zolang er nog zoveel onzeker is over ingevoerde waarnemingen heb ik daar heeeeeeel veel twijfels over. Meeste mensen voeren waarnmeingen in voor hun scorelijstje.  :-\

Rob Koelman

Citaat van: ratje op november 15, 2014, 12:31:33 PMis dat zo belangrijk?

Citaat van: Rob Koelman op november 15, 2014, 12:33:41 PMJA!
(Lees alle eerdere opmerkingen/discussies op de forums over het belang van het invoeren van waarnemingen)

Citaat van: ratje op november 15, 2014, 12:38:36 PMIk ben al jaren op het forum maar deze discussie's zullen me dan ontgaan zijn.

Opmerkelijk, ik kom deze discussie namelijk wel met enige regelmaat tegen. Ik ben echter op meerdere forums actief, dus wellicht is deze discussie op het paddenstoelenforum nog niet of al weer heel lang geleden gevoerd...

Citaat van: ratje op november 15, 2014, 12:38:36 PMZolang er nog zoveel onzeker is over ingevoerde waarnemingen heb ik daar heeeeeeel veel twijfels over.

Als je aanneemt dat het merendeel van de waarnemingen onbetrouwbaar is kun je waarneming.nl wel opdoeken. In de praktijk is een groot deel van de waarnemingen wel voldoende betrouwbaar om bruikbaar te zijn. Er zijn criteria op grond waarvan je een waarneming wel of niet betrouwbaar acht (validatie). Uiteindelijk gebruik je bij bijvoorbeeld verspreidingskaartjes alleen de waarnemingen die betrouwbaar worden geacht.

Citaat van: ratje op november 15, 2014, 12:38:36 PMMeeste mensen voeren waarnmeingen in voor hun scorelijstje.

Er zijn verschillende typen waarnemers op waarneming.nl actief. Mensen die het alleen doen voor een eigen scorelijstje bestaan, maar dat is gelukkig een minderheid.

Alleen maar vragen stellen om een naam te krijgen en de waarneming dan vervolgens niet invoeren is eenrichtingsverkeer en draagt niet bij aan de de opbouw van een bruikbaar databestand op waarneming.nl. Als iemand een keer eenmalig de naam van een leuk paddenstoeltje wil weten dat onderweg is waargenomen, dan is het geen enkel probleem als de waarneming niet wordt ingevoerd. Als mensen echter systematisch met vragen over determinatie komen en de waarnemingen vervolgens niet invoeren kost dat de forumleden onnodig tijd en levert het verder niks op...
Met vriendelijke groet, Rob

ratje

Citeer
Er zijn criteria op grond waarvan je een waarneming wel of niet betrouwbaar acht (validatie).
Daar zit nu net het knelpunt :rolleye: 
CiteerAlleen maar vragen stellen om een naam te krijgen en de waarneming dan vervolgens niet invoeren is eenrichtingsverkeer en draagt niet bij aan de de opbouw van een bruikbaar databestand op waarneming.nl. Als iemand een keer eenmalig de naam van een leuk paddenstoeltje wil weten dat onderweg is waargenomen, dan is het geen enkel probleem als de waarneming niet wordt ingevoerd. Als mensen echter systematisch met vragen over determinatie komen en de waarnemingen vervolgens niet invoeren kost dat de forumleden onnodig tijd en levert het verder niks op...
Krijg je dan ook een bonus als je bij topics een antwoord geeft op een vraag van iemand. Of wat heb je aan meldingen doe allemaal met s.l. of spec. of rotte zooi eindigen. Dat noem ik nu vervuiling van een database. Ik denk dat het het belangrijkst is om op plezierige wijze met een forum bezig te zijn, zonder van alles te MOETEN omdat andere mensen dat belangrijk vinden.

Rob Koelman

Citaat van: ratje op november 15, 2014, 13:53:09 PMKrijg je dan ook een bonus als je bij topics een antwoord geeft op een vraag van iemand. Of wat heb je aan meldingen doe allemaal met s.l. of spec. of rotte zooi eindigen. Dat noem ik nu vervuiling van een database. Ik denk dat het het belangrijkst is om op plezierige wijze met een forum bezig te zijn, zonder van alles te MOETEN omdat andere mensen dat belangrijk vinden.

Ik snap jouw punt niet.

Nee, geen bonus en niemand die daarvoor op het forum zit. Ik in ieder geval zeker niet.

En er komt echt wel meer uit de reacties dan s.l. of rotte zooi. Veel determinaties op het forum leveren wel degelijk bruikbare waarnemingen op. Alle waarnemingen die uiteindelijk spec. blijven vervuilen de database NIET, want zijn duidelijk gelabeld als zodanig. Erger is een determinatie die niet klopt...

Plezierig bezig zijn: ja natuurlijk. Moeten nee. Maar er mag wel degelijk wat tegenover staan. In dit geval het invoeren van een waarneming. Ikzelf ben NIET 'plezierig bezig' als ik weet dat mijn hulp bij waarnemingen van sommige personen niet leidt tot ingevoerde waarnemingen en enkel en alleen de nieuwsgierigheid van de vraagsteller bevredigd. Dat is dus mijn keus. Dat jij daar anders over denkt is jouw keus.

Met jouw laatste zin laat je ook blijken de doelstellingen van waarneming.nl niet goed te begrijpen. Doel is te komen tot een omvangrijke en betrouwbare database met waarnemingen van flora en fauna. Het forum is een van de hulpmiddelen daarbij. Het forum is daarbij geen praatgroep met als enig doel 'gezellig met elkaar babbelen over van alles en nog wat'...


Met vriendelijke groet, Rob

wtrlntn

Nogmaals de vraag, heeft het nut om algemeen voorkomende soorten in te voeren? Als het zo is dat anderen ervan leren zoals ik er op het forum ervan leer, ben ik best bereid iets terug te doen voor de site hoor! Maar dat gaat niet 123, en zal wat tijd kosten, allereerst om me er wat in te verdiepen, en daar heb ik op dit moment even geen zin in, maar als ik op die manier iets terug kan doen, beloof ik ze in te voeren, maar wel even op mijn eigen momentje  ;) :duim:
Groeten Wouter

xenion

Als algemene soorten niet meer ingevoerd worden zijn die straks ook zeldzaam, dus ja, iedere waarneming van elke soort (zolang de determinatie klopt) is waardevol.
Groeten,
Martin

wtrlntn

Vooruitlopend op eventuele escalaties van deze ernstige situatie heb ik alvast 10 soorten ingevoerd.  ;D
Groeten Wouter

wtrlntn

Trouwens, Henk bedankt!  :duim:
Groeten Wouter

ratje

Citaat van: wtrlntn op november 15, 2014, 19:27:53 PM
Vooruitlopend op eventuele escalaties van deze ernstige situatie heb ik alvast 10 soorten ingevoerd.  ;D
Goed zo  :duim: ;D

wtrlntn

Ik ben iedereen hier echt dankbaar voor alle geduld met mij, en ik ga ze echt invoeren, maar het is veel... Voor vandaag zal ik nog n fotootje uitzoeken voor de kenners op het forum en dan stop ik weer ff...
Groeten Wouter

Melchior van Tweel

Citaat van: xenion op november 15, 2014, 19:23:44 PM
Als algemene soorten niet meer ingevoerd worden zijn die straks ook zeldzaam, dus ja, iedere waarneming van elke soort (zolang de determinatie klopt) is waardevol.
En als je niet zeker bent van je naam, voer je die gewoon als een soortgroep, als paddenstoel onbekend of met het vakje "zeker" uitgevinkt. Dus inderdaad graag alles invoeren.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

wtrlntn

50 invoeringen intussen... Dat je t maar weet!  :angel:
Groeten Wouter

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Melchior van Tweel

Citaat van: wtrlntn op november 17, 2014, 23:11:46 PM
50 invoeringen intussen... Dat je t maar weet!  :angel:
Mooi!  :duim: (zal maar niet zeggen hoeveel ik er heb)
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

xerocomis

Samen komen we er wel uit  :blink:
Met vriendelijke groet,
Bas de Graaff

wtrlntn

Haha ik begin net Melchior  ;) Ik snap dat het niet veel is nog... Maar meer dan nul!  :duim:
Groeten Wouter

wtrlntn

En dan nu nog even terugkomend op de paddo in kwestie, en Henk: Mycena pelianthina lijkt me een goeie. Helpt het nog als ik zeg dat er veel vaalpaarse schijnridders in de buurt stonden? Of kan ik deze wel als zeker invoeren?
Groeten Wouter

wimperzwam

De donkere lamelsnede laat geen twijfel wat mij betreft.

Mvgr.,
Henk Huijser.

wtrlntn

Groeten Wouter