welke kameelhalsvlieg Oostenrijk?

Gestart door vanmiddelkoop, november 09, 2014, 21:59:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

vanmiddelkoop

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observation.org/waarneming/view/89163019
Ornatoraphidia flavilabris gezien op 2014-07-21 Austria- Tirol
Foto's:






bij voorbaat dank Ruud van Middelkoop


Arp

Ha Ruud,

Nee, dit is Dichrostigma flavipes. Ik doe er even twee plaatjes van collectiebeesten bij ter vergelijking.

Een paar "aanknopingspunten" in de adering van de voorvleugels:

Dichrostigma flavipes: Pterostigma tweekleurig: Proximaal donker en apicaal geel; Eerste cel onder het pterostigma (op jouw foto erboven) ligt iets naar proximaal verschoven t.o.v. ptero en doorgaans lopen vanaf de buitenrand van deze cel drie aders naar de vleugelpunt - de derde meestal onvertakt.

Ornatoraphidia flavilabris: Pterostigma éénkleurig donker, maar de costa/randader geel; Eerste cel onder het pterostigma ligt behoorlijk centraal boven ptero en doorgaans lopen vanaf de buitenrand van deze cel twee aders naar de vleugelpunt. De derde, meestal onvertakte ader naar de vleugelpunt ontspringt doorgaans vanaf D2.

Ornatoraphidia flavilabris lijkt qua vleugeladering erg sterk op Raphidia ophiopsis welke volgens de handboeken geen gele costa langs het ptero heeft en een minder gele snuit en eerste antennesegmenten, maar dat is (zeker op verkleurde beesten) hachelijk te herkennen (=>genitaal)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

vanmiddelkoop

Hoi Arp,
Ik heb alleen gekeken naar het aantal cellen achter het pterostigma tot aan de eerst lange cel. Dan blijkt dat de ene twee cellen heeft en de andere drie . Dit is, zoals blijkt, niet het juiste determinatie kenmerk te zijn.
Ik pas de waarneming aan.
Groeten,
Ruud

Arp

Ha Ruud,

Zojuist valt me pas op dat je aanvankelijk de goede soortnaam er al bij had en het "verbeterde" naar de verkeerde - had je het in eerste instantie dus toch goed  :duim:

Dat van die 2/3 cellen berust denk ik op een misverstand. Waar heb je dat kenmerk vandaan?

Bijna alle soorten hebben drie "discoidaalcellen" of "poststigmaalcellen" (afhankelijk van auteur) - zelfs de hele kleine en arm geaderde Venustoraphidia nigricollis - en een paar soorten hebben er (meestal) vier (o.a. Phaeostigma notata). Twee ken ik zo niet ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

vanmiddelkoop

Ha Arp.

Nou ga ik even triomfantelijk doen, die eerste goede soortnaam had ik er bij gezet, maar Ruud dacht dat het de andere was  :lol:
Maar , Ruud had naar de vleugeladering gekeken en ik naar het geheel.

Groetjes Betty

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)