Hoofdmenu

Grensgevallen

Gestart door frankneijts, juli 18, 2007, 13:25:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Hoe gaan we eigenlijk om met gevallen net over de grens, bijv. in grensoverschrijdende natuurgebieden? Goed voorbeeld is De Plateaux/Hageven met aan beide zijden van de grens goede stukken voor zeldzame libellen. Ik zie bijv. waarnemingen van zulke soorten wel eens gecentreerd (d.m.v. een pijltje) midden in het NL gedeelte terwijl het vrijwel zeker is dat die soort in België is waargenomen, in elk geval niet dáár waar het pijltje staat! Goed voorbeeld is Kempense heidelibel die in het NL gedeelte mogelijk alleen als zwerver voorkomt maar vooral in België is te vinden waar hij zich voortplant. Sterker: ik vraag me af hoeveel waarnemers die dit gebied bezochten, die soort werkelijk in NL hebben gezien! De Kanaaljuffers daar vliegen bijv. boven een kanaaltje en worden het gemakkelijkst gezien vanaf het bruggetje dat echter al een aardig eind in België ligt. Deze gevallen staan echter normaal vermeld zònder opmerkingen. Ander, recent voorbeeld is de Zuidelijke keizer die ik zelf zondag zag. Vloog vrijwel de hele tijd boven een vennetje dat nèt over de grens in B ligt maar af en toe deed-ie uitvallen naar andere libellen of insecten in het NL luchtruim. Moet je die nu 2x vermelden (voor NL en België)?
Nu weet ik wel dat natuur grenzeloos is en dat die lijntjes op papier feitelijk weinig zeggen (afgezien van de streken waar het grondgebruik door wettelijke en dus landelijke bepalingen ervoor zorgt dat je de grens ook in het veld ziet!) maar veel mensen houden lijstjes bij en daarvoor zijn die grenzen van groot belang. Ik weet dat bij vogels hier zeer scherp op wordt gelet en er zijn talloze voorbeelden van verhitte discussies of een bepaalde vogel een grens (provincie, land, gebied) nu wèl of niet heeft overschreden. Enne, de grenzen op de satellietfoto's zijn onzorgvuldig getrokken als je ze vergelijkt met top. kaarten...........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jeroen Nagtegaal

Ik neem grenzen niet heel nou, als ik een libel 100M in belgie zie, is dat voor mij ook Nederland, Verder worden vaak de overgrenste gebieden beheerd door 1 instantie, in het geval van het plateaux in nouwe samenwerking, tussen Natuurmonumenten en Natuurpunt, Waarneminge zullen door de PGO's en eventueel andere gerbuikers wel gevalideerd worden, om te kijken of het zwervers betreft of niet, ik dbnek dat het weinig kwaad kan dat een beest nou net in Nederland ingevoerd wordt terwijl hij net in belgie is waargenomen,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Weia

Ik zou ze zelf wel nauwkeurig invoeren. De kempense plant zich overigens wel in Nederland voort en niet alleen in het Belgische deel van het natuurreservaat.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Jeroen Nagtegaal

CiteerIk zou ze zelf wel nauwkeurig invoeren.
Ik voer zelf in de meest gevallen wel nauwkeurig, tenzijn ik in een gebied, veel kleine gropejes tegen kom dan tel ik ze op,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Gerard Troost

CiteerIk neem grenzen niet heel nou, als ik een libel 100M in belgie zie, is dat voor mij ook Nederland
Ja, dat kun jij wil vinden, maar zo werkt het niet, 1 cm over de grens = NIET in waarneming.NL Daar hebben we niets aan. Zowieso vind ik dat dit soort waarnemingen niet eens ingevoerd zouden moeten kunnen worden. Is alleen maar vervuiling en maakt de zaak onoverzichtelijker. Zoals dit bijvoorbeeld:
waarneming van Kanaaljuffer  :huh:  
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

frankvb

sja, wat dan? een paar stappen opzij doen en wachten tot ze weer langsvliegen? want dat doen ze, die vliegende beesten...
Frank

Gerard Troost

Citeersja, wat dan? een paar stappen opzij doen en wachten tot ze weer langsvliegen? want dat doen ze, die vliegende beesten...
Tja, als je hem graag in NL wil zien, wacht je even.
Maar het gaat er om wat er gebeurt (=wat je waarneemt), NIET wat je DENK dat er GAAT gebeuren.  En wat er gebeurt (= je waarneming) voer je in.

Gr.
Gerard
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

han.endt

Citeer
Citeersja, wat dan? een paar stappen opzij doen en wachten tot ze weer langsvliegen? want dat doen ze, die vliegende beesten...
Tja, als je hem graag in NL wil zien, wacht je even.
Maar het gaat er om wat er gebeurt (=wat je waarneemt), NIET wat je DENK dat er GAAT gebeuren.  En wat er gebeurt (= je waarneming) voer je in.

Gr.
Gerard
Mee eens. Je moet ergens een grens (tja) trekken en de officiele grens is een duidelijk punt om je aan te houden.

grunsven

Soms is het wel lastig dit in eht veld te bepalen. Maar ik ben erg strikt. Verkeerde kant van de beek /pad/grenspaal is buitenland en telt dus niet.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

frankneijts

Uit de reacties blijkt dat het toch min of meer aan de waarnemers zèlf wordt overgelaten of ze een waarneming van nèt over de grens wèl of niet als NL geval tellen of zelfs melden. OK in het overduidelijke geval van de Duitse Kanaaljuffers dat Gerard aanhaalt greep de admin in maar dat gebeurt dus lang niet altijd.
Is het niet beter daarvoor regels af te spreken? Immers is voor de één 100 meter nog aanvaardbaar (Jeroen) terwijl Gerard 1 centimeter al teveel vindt. Zonder regels kun je de grenzen blijven oprekken tot wat jij (nog) aanvaardbaar vindt.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Weia

Wat mij betreft: nul centimeter.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

frankneijts

CiteerWat mij betreft: nul centimeter.
Staat! (wat mij betreft...)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

han.endt

#12
CiteerUit de reacties blijkt dat het toch min of meer aan de waarnemers zèlf wordt overgelaten of ze een waarneming van nèt over de grens wèl of niet als NL geval tellen of zelfs melden.
De reacties van drie admins lijken me duidelijk: geen waarnemingen over de grens. Er moet echt vastgesteld worden dat de soort aan onze kant van de grens is geweest.

frankneijts

Citeer
CiteerUit de reacties blijkt dat het toch min of meer aan de waarnemers zèlf wordt overgelaten of ze een waarneming van nèt over de grens wèl of niet als NL geval tellen of zelfs melden.
De reacties van drie admins lijken me duidelijk: geen waarnemingen over de grens. Er moet echt vastgesteld worden dat de soort aan onze kant van de grens is geweest.
Sorry, maar uit de woordkeus van de admins blijkt duidelijk dat ze op persoonlijke titel spreken. Nergens is gezegd dat 'over de grens niet' een 'huisregel' is en dàt geeft ruimte voor interpretatie.
Om maar weer het voorbeeldje van de Zuidelijke keizer van de Plateaux afelopen zondag aan te halen, sorry, maar dan wordt zo'n probleem meteen concreet: ik heb het pijltje duidelijk nèt over de grens geplaatst want boven dat vennetje vloog het beestje het meest. Wordt daar nu bij de beoordeling rekening mee gehouden? Word ik dan nog gevraagd of ik 'm ook in NL heb gezien? Of wordt-ie voor NL daardoor meteen afgewezen? Moet ik dat dan zelf wijzigen/aanvullen?
Als die regel duidelijk was (geweest) zou ik dat dus meteen anders hebben gedaan!

Frank
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

huysse

Als je door middel van de pijl aangeeft dat de libel in Belgie was toen je hem zag dan lijkt me dat een waarneming in Belgie.
Als het niet duidelijk is waar de grens loopt dan kun je dat toch aangeven in bijzonderheden?
Aan de oostkant is het gebied  Zwillbrocker Venn, wat in Duitsland ligt, kennelijk toegevoegd aan Gelderland.

"Zwillbrocker Venn, Duitsland GE"

Maar onder welk land nu de waarnemingen vallen is me niet geheel duidelijk, ik denk Nederland?

groet,
Marijke

als de site straks europees wordt dan speelt dat misschien niet meer!

Goyatlah

#15
Citeer
als de site straks europees wordt dan speelt dat misschien niet meer!
En wordt het Nederlands de voertaal voor Odonatologen. Nooit meer Spreadwings als we Pantsertjes bedoelen, etc.  :twisted:  :grin:  :duim:
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Weia

Citeer
Citeer
CiteerUit de reacties blijkt dat het toch min of meer aan de waarnemers zèlf wordt overgelaten of ze een waarneming van nèt over de grens wèl of niet als NL geval tellen of zelfs melden.
De reacties van drie admins lijken me duidelijk: geen waarnemingen over de grens. Er moet echt vastgesteld worden dat de soort aan onze kant van de grens is geweest.
Sorry, maar uit de woordkeus van de admins blijkt duidelijk dat ze op persoonlijke titel spreken. Nergens is gezegd dat 'over de grens niet' een 'huisregel' is en dàt geeft ruimte voor interpretatie.
Om maar weer het voorbeeldje van de Zuidelijke keizer van de Plateaux afelopen zondag aan te halen, sorry, maar dan wordt zo'n probleem meteen concreet: ik heb het pijltje duidelijk nèt over de grens geplaatst want boven dat vennetje vloog het beestje het meest. Wordt daar nu bij de beoordeling rekening mee gehouden? Word ik dan nog gevraagd of ik 'm ook in NL heb gezien? Of wordt-ie voor NL daardoor meteen afgewezen? Moet ik dat dan zelf wijzigen/aanvullen?
Als die regel duidelijk was (geweest) zou ik dat dus meteen anders hebben gedaan!

Frank
Als de CWNO dat pijltje over de grens ziet staan wordt ie geskipt...
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

hiskodevries

Dames en Heren.
De benadering van grensgevallen is een moeilijke.
Het voorbeeld van de plateaux:
Dit is een grens overschreidend natuurgebied waarbij het beheer gezamenlijk door de belgische en nederlandse eigenaars wordt uitgevoerd. Het zou mooi zijn als die voor het hele gebied kunnen zien hoe een populatie zich ontwikkeld en waar een soort tot 'bloei' komt.
Dat pleit voor het ook invoeren van waarnemingen aan de belgische kant, met de lokatie exact aangegeven.
Tegen pleit:
De persoonlijke lijstjes kloppen niet.
De Nederlandse lijst van Odonata klopt niet ( als aan de belgische kant een soort voorkomt die nog niet in Nederland is waargenomen)
De statistische functies in Waarneming.nl maken geen onderscheid ( want land wordt niet vastgelegd)
In Waarneming.nl zijn wel meer van dat soort grensgevallen vastgelegd.
Het zwilbrocker ven ( dat is ooit een keertje in de gebiedenlijst gemoffeld en maar zo gelaten)
Stukken Duitsland ter hoogt van Nijmegen ( Kreis Kleve) want deze wordt gezamenlijk gemonitord door VWG NIjmegen en een club uit Duitsland.
Tsja.






Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gerard Troost

CiteerStukken Duitsland ter hoogte van Nijmegen ( Kreis Kleve) want deze wordt gezamenlijk gemonitord door VWG NIjmegen en een club uit Duitsland

Wat nog steeds geen reden is om Duitse waarnemingen in Nederlandse lijstjes / statistieken enz te gebruiken.
Het is zeker wel goed dat dit soort waarnemingen ingevoerd moeten kunnen worden, maar dan wil onder een Duitse gebiedsnaam (Reichswald (D))

CiteerDe statistische functies in Waarneming.nl maken geen onderscheid ( want land wordt niet vastgelegd)

Dus, land vaststellen  -_-

Groet,
Gerard
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

huysse

CiteerHet zwilbrocker ven ( dat is ooit een keertje in de gebiedenlijst gemoffeld en maar zo gelaten)
Scheelt een hoop flamingo's als we het gebied weer teruggeven aan Duitsland!

Gemoffeld? Meer ontmoffeld! :P

groet,
Marijke

frankneijts

Citeer
CiteerStukken Duitsland ter hoogte van Nijmegen ( Kreis Kleve) want deze wordt gezamenlijk gemonitord door VWG NIjmegen en een club uit Duitsland

Wat nog steeds geen reden is om Duitse waarnemingen in Nederlandse lijstjes / statistieken enz te gebruiken.
Het is zeker wel goed dat dit soort waarnemingen ingevoerd moeten kunnen worden, maar dan wil onder een Duitse gebiedsnaam (Reichswald (D))

CiteerDe statistische functies in Waarneming.nl maken geen onderscheid ( want land wordt niet vastgelegd)

Dus, land vaststellen  -_-

Groet,
Gerard
Helemaal eens met Gerard: uitzonderingen, al zijn ze nog zo verklaarbaar, maakt e.e.a. er niet duidelijker op.
Blijft de wetenschap dat althans de hier actieve admins er net zo over denken nu beperkt tot de deelnemers op dit forum of wordt die ook breder verspreid? Of blijft er, gezien de reactie van Hisko, toch weer enige ruimte voor nuance?

Frank
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

MC

Hoi!

N.a.v. een waarneming van mij net over de grens in Duitsland ben ik ook opeens betrokken bij deze discussie. In dit geval gaat het over een aantal soorten die ik in een natuurgebied een paar km buiten NL heb ingevoerd, aangezien dit gewoon in te voeren was.
Er spelen denk ik een aantal punten door elkaar, die niet altijd gescheiden worden. Nl. de lijstjes van mensen persoonlijk, de officiele databases met waarnemingen, en het nut van invoeren net over de grens.

-Voor de lijstjes van mensen persoonlijk interesseerd het me eigenlijk niet zoveel. Heel leuk dat ik hierdoor 1 microvlinder meer heb op mijn lijst die hier wordt bijgehouden, maar uiteindelijk is het hele lijstjessysteem niet heel erg van belang.

-In de officiele database lijkt het me volstrekt logisch dat een waarneming, 1cm of meer over de grens, als niet in NL wordt beschouwd. Als je wilt dat een beest voor NL wordt beoordeelt, moet hij wel een Nederlands coördinaat hebben. Heb je hem in twee landen gezien, dan moeten er dus twee coördinaten dus twee waarnemingen ingevoerd. Burocratisch, maar het verzamelen van waarnemingen is ook burocratisch werk.
Overigens lijkt het me de moeite waard als deze buitenlandse waarnemingen wel opgeslagen worden, zodat ze wel uitgewisseld kunnen worden met belgische en duitse collega's.

-Al met al kom ik dan dus bij het nut van buitenlandse grenswaarnemingen. Nuttig is het sowieso om ze in te voeren, anders gaan ze verloren in een groot deel van de gevallen. Er moet alleen een manier gevonden worden dat het niet ook nog problematisch wordt. Het probleem zit er nu in dat ze bij NL gerekend worden. Dit zou m.i. opgelost kunnen worden door een extra DE of BE veld aan de waarnemingen te hangen, wat mensen aan kunnen klikken in grenshokken. KMhokken die helemaal over de grens zijn zijn natuurlijk per definitie BE of DE.
Verder vraag ik me af hoe groot het probleem is. De CNWO ziet meteen op het kaartje dat het buitenland is. En voor vliegtijdstatistieken maakt een waarneminge die vlak over de grens is ook niet uit: daar zullen beesten ong. hetzelfde gedrag vertonen als in NL.

Dus: niet voor NL rekenen, helemaal mee eens. Niet invoeren: is dat nou echt zo'n probleem?
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

Gert Veurink

Ik vind het ook niet heel duidelijk weergegeven wat de consequenties zijn. ik vind het niet meer dan normaal dat de grens op 0 cm ligt. In NL is in NL en daarbuiten is daarbuiten, op zich makkelijk. Ik ging er echter vanuit dat het met het zetten van de pijltjes duidelijk was. Ik ben daar zelf heel precies in. Twee Kempense zag ik Nederland ( B) , maar de zwervende heide van de plateaux in België. Als je naar de pijltjes kijkt zie je dat, maar de statistiek dus niet? Is het niet technisch mogelijk dat het programma de pijltjes volgt?
groet!
Gert Veurink



Goyatlah

CiteerIs het niet technisch mogelijk dat het programma de pijltjes volgt?
Denk dat dat laatste erg lastig is, en niet iets wat zelfs een ervaren programmeur even in een verloren uurtje in elkaar zet. Wat denk ik wel mogelijk is is een aanvinkvakje of de waarneming nederlands is. Het simpelste is toch om de verantwoordelijkheid aan de eindgebruiker over te laten (tenslotte gaat het maar om een miniem percentage van alle waarnemingen - en de echte zeldzaamheden worden sowieso wel met de hand gecontroleerd, en vallen dan evt. alsnog buiten de boot).
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Arp

Theoretisch zou het te doen moeten zijn om voor grootschalig bewegende (vliegende) dieren ook een "marge" op de coordinaat te kunnen opgeven. In de simpelste vorm met een straal voor een cirkel, of eventueel hoogte, breedte en hoek voor een elips ofzo. Technisch niet al te moeilijk lijkt me en kan standaard allemaal op 0 staan voor wie het niet nodig heeft. Twee waarnemingen invoeren voor hetzelfde dier dat zich 1 meter opzij verplaatst lijkt me eigenlijk een nog veel ergere klutsoplossing.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Weia

Er zijn betere oplossingen, daar wordt over gedacht en dat gaat wel goed komen.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Platbuik

CiteerEr zijn betere oplossingen
Toch niet: over de grensgevallen vangen en aan de NL kant pas weer loslaten, hoop ik  :whistle:  
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Goyatlah

Lijkt me niet, moet je ze immers melden als exoot, dacht ik...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Bart van den Boogaard

Ik hoop wel dat er een goede oplossing komt want er zijn in Twente net over de grens ook erg leuke gebieden met bijvoorbeeld een forse populatie kanaaljuffers in Dreiländersee en omgeving. Deze plek ligt zo dichtbij nederland dat je met een telescoop misschien wel de kanaaljuffer vanuit Nederland kunt zien. Door deze informatie toch weer te geven op de kaart onder duitsland worden andere waarnemers gestimuleerd om extra goed in nederland naar de soort te kijken en ook bezoeken naar geschikte biotopen te intensiveren. Ik had wel graag geweten dat ze daar in die enorme dichtheden voorkwamen dan was ik beter voorbereid.  
Natuurvideo op
www.redkitemedia.nl

Iedereen die met mij op stap wil:
http://www.facebook.com/Bartboog
http://redkitemedia.hyves.nl/