In hoeverre zijn Epirrita nu te determineren

Gestart door Henri25, november 01, 2014, 19:52:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henri25

Een vraagje; in vlindernet lees je dat de Epirrita eigenlijk niet met zekerheid te determineren zijn, en eigenlijk ben ik daar ook wel vanuit gegaan. Maar nu zie ik hier op het forum vaak wel determinaties die tot op soortniveau worden uitgevoerd. Hoe vaak kan dit worden gedaan en met welke kenmerken zijn de 3 Epirrita dan uit elkaar te houden?
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

jack_windig

Ha Henri,
Er zijn al heel wat topics aan gewijd, maar waar het op neer komt is dat het bij duidelijke exemplaren niet zo moeilijk is en dat het bij sommige onmogelijk is. Hier: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=255549.0 kan je nog eens zien wat de verschillen zijn tussen de herfstspanner en de novemberspanner. Als je die eenmaal in de vingers hebt zal je van steeds meer zien wat het is. Welk percentage uiteindelijk determineerbaar is op vleugelkenmerken, zou ik niet weten. Ik kom op iets meer dan de helft denk ik, anderen misschien nog wel hoger.

Henri25

Leerzaam! Bedankt! Nu ben ik natuurlijk nog wel nieuwsgierig hoe je de Bleke daar nog weer uit zou kunnen halen (en ik weet dat deze heel zeldzaam, maarja, je weet het nooit!).
Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland

Henri25

Groeten Henri Zomer
Moderator (Kleur)ringen in Nederland