Blauw haantje op wilg

Gestart door Morten, oktober 28, 2014, 15:19:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Morten

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het betreft deze waarneming:
http://waarneming.nl/waarneming/view/89509566
Bladhaantje onbekend - Chrysomelidae indet. gezien op 2014-10-13 Hoensbroek - Koumenberg
Foto's:


bij voorbaat dank Morten
Groet, Morten


Morten

Niemand? Of is dit weer een kevertje die vanaf foto onmogelijk te determineren is?
Groet, Morten


Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Morten

Bedankt, zitten die ik ook op wilg? Ik heb de waarneming veranderd in een onzekere Linaeidea aenea (= Plagiosterna aenea).
Excuus voor de late reactie trouwens, was het topic even vergeten.
Groet, Morten


Arp

Je geeft geen afmeting en de kijkhoek is niet optimaal - bij nadere beschouwing (voelers wat aan de lange kant, lichaam smal - ik dacht aanvankelijk dat dat perspectief was) zal het eerder een Phratora zijn ... ik ben geen haantjeskennert.

P.S.Overigens is het een imago en die kunnen vliegen, dus de waardplant is niet doorslaggevend, naast wilgen staan vaak ook elzen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Douwe van der Ploeg

Eindelijk goudhaantjes-boek, dus ik mag meepuzzelen  ;D

Dekschilden lijken stippelrijen te hebben, dus geen Plagiosterna aenea.. Ik ga voor Phratora, fijn randje aan achterrand halsschild en ongeveer gelijke vorm van sprietlid 2 en 3 (een uitsnede kan het duidelijker maken..), dus ik zou er P. vulgatissima van maken. Echter, van mij geen zekerheid ;) En die soort zit inderdaad op wilg.
Douwe van der Ploeg

Morten

Toevallig stond hier geen els ;), maar dit was niet de enige, hoor en je ziet hem ook 'grazen'.
Ik heb hier nog een uitsnede toegevoegd en de tweede foto (de enige andere).



Groet, Morten


Douwe van der Ploeg

Ik blijf bij P. vulgatissima.. maar wie ben ik ;)
Douwe van der Ploeg

Morten

Leuk, ik heb uiteindelijk bij de waarneming toch nog bevestiging gekregen van een kenner, inderdaad Phratora vulgatissima!
Groet, Morten