Kijker 15x of plus

Gestart door Timo Roeke, september 17, 2014, 21:20:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Timo Roeke

Inmiddels meer dan zat om met een telescoop rond te lopen en zodoende op zoek naar een kijker met minimaal 15 keer vergroting. Welke kijker kunnen jullie aanraden? Bekend met de Monarch5?

KorHaan

Hoi Timo,

Niet bekend met de Monarch 5, maar wel dit gezien: http://www.birdforum.net/showthread.php?t=289223

Bedenk wel dat voor goed gebruik van zo'n vergroting toch ondersteuning nodig is  ::) . Ik heb zelf ooit een 15x70 porro gehad die ik naast een 7x42 meenam, maar uit de hand zag ik er niet méér mee! Het beeld stuitert op en neer. Zonder statief of beeldstabilisatie niet te gebruiken.

Dan is een van de grotere Canons met beeldstabilisatie toch aan te bevelen. De 15x50 bijvoorbeeld; het voordeel daarvan is, dat er onderop een schroefdraad/statiefaansluiting zit, waar je zonder adapter een eenpootstatief indraait. Een statiefkop is dan ook niet nodig, een simpele paal volstaat. Dat, in combinatie met de beeldstabilisatie, geeft een rustig beeld. En je kunt in vluchtige waarnemingen de Canon uit de hand gebruiken.

(Ik neem nu dus wel even aan, dat je het gesjouw met een driepootstatief zat bent...)

In grotere vergrotingen heb je nog Zeiss Conquest 15x45. Geen idee of dat wat is, maar hij is klein en licht. Ik heb zelf een keertje in het veld de 12x45 Conquest van iemand geprobeerd, en ik kon die aardig stilhouden. 15x zal wellicht iets moeilijker zijn. Goed scherp beeld in elk geval in de 12x Conquest.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Wilfred

Het is niet zonder reden dat de meeste kijkers niet verder gaan dan een vergroting van 12x.
Tenzij je uitzonderlijk vaste handen hebt is het erg oncomfortabel kijken met een beeld wat constant trilt en beweegt. Bovendien voegt een vergroting van 15x gek genoeg niet heel veel toe tov 8 of 12x is mijn ervaring.
Ik heb ooit een telescoopje gehad met een vast occulair van 15 x voor even snel uit de losse hand was mijn idee. Maar zelfs op een monopod was dat nog oncomfortabel kijken en van die bijna dubbele vergroting tov mijn verrekijker was ik niet erg onder de indruk.
Als ik er 5 seconden doorheen had gekeken was ik het vaak al beu. Voor een vergroting boven de 12x heb je toch al snel een (licht) 3 poot statief nodig.
Overigens was ik het slepen met mijn grote telescoop en dito statief ook zat en gebruik nu al een tijdje de volgende setup met veel plezier:  Nikon ed50 miniscoop met 27x occulair, Velbon Ultra Luxi M statief in een flipside 200 rugzak. Het zeer compacte geheel weegt nog geen 2 kg en heb ik altijd bij me, ook op langere wandeltochten. Ik kan er bijna overal mee uit de voeten zowel in praktisch als in optisch opzicht. Zowel De flexibiliteit van het statief als de kwaliteit van de scoop zijn verbluffend en goed in balans met elkaar. Enfin ik heb er in vorige posts al diversen malen over geschreven en ergens daartussen heb ik ook nog eens een foto geplaatst van de set. Zeker het overwegen waard !

KorHaan

Herinner ik me, Wilfred! Goede inbreng van je hier!

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Fvegmond

Hallo Timo,

Ik was zelf het zeulen met telescoop ook helemaal zat, en heb de swaro 10x50 gekocht, kort vergeleken met de 12x50 maar het beeld is rustiger in 10x.
Ik heb de telescoop nog geen een keer gemist, alleen bij de bruine klauwier, en bij een kruisbek ver weg in een boom, maar bij beide keren stonden er nog een stuk of 10 telescopen in de buurt ;) . Aangezien ik nu een stuk lichter bepakt ben, loop ik er gewoon naar toe.... :duim:

de 10x 50 is een geweldige kijker, (ook n geweldige prijs, maar dat mag de pret niet drukken).

En heb iedere keer weer het idee dat je in HD naar de natuur zit te kijken.

Veel succes met de keuze....

ps. geen aandelen in swarovski  :(.


Groeten Frans

snwja3

Ik heb jarenlang en naar volle tevredenheid met de Swarovski 15x56 rondgelopen. Ondanks zwaarder gewicht goed vast te houden en mooi/stabiel beeld. De nieuwe versie zou nog weer een verbetering zijn.


Maar zou ik weer naar die grootte terugwillen zou ik waarschijnlijk ook voor en 15x of 18x Canon kiezen (zie hier), maar dan wel even testen hoe die in je hand ligt.
Ook vanwege de prijs en de IS is dan wel een lekkere add-on.
Wietze Janse

Wilfred

Inderdaad zoals o.a. door Ronald en Wietze wordt getipt zouden de Canon verrekijkers met Beeldstabilisatie een hele mooie oplossing kunnen zijn bij dergelijke vergrotingen.
Ik heb er onlangs op de Birdfair weer eens doorheen gekeken en dat stabilisatiesysteem werkt subliem.
En zijn zijn nog enigzins betaalbaar ook.
Mogelijk nadeel is het gewicht en omvang van dergelijke kijkers.

Timo Roeke

Bedankt voor de reacties. Goed te horen dat Wietze er jarenlang met alle tevredenheid mee heeft rondgelopen. Mijn nek en mijn handen zijn nog relatief jong dus dat gewicht is geen probleem. Maar zelfs met Scopac was ik het gezuil helemaal zat. Daarbij komt ook nog eens kijken dat ik in hartje binnenland woon. Hier speur ik geen vlaktes af naar steltlopers. Zo nu en dan een plas naar eenden of een verdwaalde duiker. En of er een ring om een roze pelikaan zit :) .

De kijkers van Canon heb ik een tijd geleden ontdekt. Arnoud van de Berg loopt er ook mee rond en hij is enthousiast over de kijker. Het valt me echter wel op dat de prijzen al jaren stabiel zijn. Maar ook dat de concurrentie nauwelijks met vergelijkende modellen komt.

Misschien zijn de 12x mogelijkheden dan toch een goede tussenweg. Bij harde soorten in de regio zijn er toch wel vogelaars met telescopen. Met trektellen wat ik relatief veel doe is een grotere vergroting ook prettig. Nu spot ik iets om het met de scoop net even af te ronden. Die wissel sla ik het liefst over.

Swaro is inderdaad geweldig maar daar heb ik het geld simpelweg niet voor. Dit zijn enkele van de modellen die nu mijn aandacht hebben:
Nikon Monarch 12x56 DCF
Canon 15x50 IS (of de 18x versie)
Nikon Monarch5 16x56

KorHaan

Hoi Timo,

Van je kanshebbers is de Canon de beste, want je kijkt met stilstaand beeld, en dat scheelt SLOKKEN op een borrel. Geloof mij. Ik heb de 18x50 Canon gehad, maar ik vond de stabilisatie daarvan wel tegen de grens aanzitten. De 15x is uiterlijk identiek, en ligt lekker in de hand. Het gezichtsveld is helemaal niet slecht met 79 meter, en hij is helderder dan de 18x. Ik zit er zelf ook weer aan te denken. Stabilisatie in een kijker is geweldig. Ik weet dat ik er ooit mee kennismaakte door de Canon 12x36 van een vogelaar, die ik een tijdje mocht uitproberen naast mijn eigen Bynolyt Buzzard 10x42. Met de Bynolyt was een vogel ver weg in een weiland te herkennen als een onzekere Grote Lijster, met de Canon 12x36 zag ik de druppelvlekken op de borst, de witte staartpunten, het grote oog... Kortom, wereld van verschil.
Met de 18x50 is het helemaal makkelijk. Op bollenvelden overzie je de watervlakte en determineer je alles, zelfs Kleine en Krombekstrandlopers.
Maar de 15x50 (die overigens 1220 gram weegt net als de Canon 18x50 - inc. batterijen - en de Monarch 5 15x56) is denk ik het beste voor de omstandigheden op trektelposten. Daar wil je ook niet met een licht statief staan denk ik?

Arnoud heeft trouwens de Canon 10x42 L IS, en daar heb je echt nog wel een telescoop naast nodig.
Als je lithiumbatterijen gebruikt ipv alkalinebatterijen, doet de stabilisatie ook een stuk langer zijn werk.

Groetjes,

Ronald Sinoo

Timo Roeke

Dat statiefje is voor mij geen optie. Maar kan me ook niet voorstellen dat Wietze daar al die jaren mee heeft rondgelopen. Maar snap goed wat jullie bedoelen. Het beeld trilt aanzienlijk.

De 15x en de 18x liggen niet veel uit elkaar. Ook niet qua prijs en dat prikt een beetje. Waarom geen 100 plus betalen voor 3x meer vergroting. Zit er dan zoveel verschil in. Qua kleur. En hoe zijn de kijkers van Canon voor brildragers Ronald? Qua gewicht vind ik de kijkers trouwens nog echt meevallen. Beter dan mijn oude Swaro AT80 of een Carbon statief.

Leuk om weer over kijkers te praten trouwens. Was een beetje klaar met het forum maar dit deelt blijft over het algemeen 'beschaafd' :).

KorHaan

Timo,

De 15x50 Canon heeft een uittredepupil van 3,3 cm en de 18x50 Canon een van 2,8 cm. Dat is bij zwaarbewolkt weer wel merkbaar.
De Canons zijn prima te gebruiken voor brildragers, voor mij was het gehele beeld in de 15x zowel als in de 18x te overzien.
Het gewicht is met 1220 gram (incl. batterijen) nog best te doen. De Swarovski 15x56 SLC weegt 1320 gram, maar is lang en slank, wat erg prettig uitgebalanceerd aanvoelt in de handen. De Canon 15x50 en 18x50 zijn breder ( geen dakkant, maar porro II), en vereisen een andere handgreep. Ik liet altijd de brede objectieven op mijn handpalmen rusten, en de wijsvinger rechts valt dan precies goed op de stabilisatieknop. Ik stelde scherp met links. Ik vond het subliem in de hand liggen, en met de stabilisatie eenmaal ingeschakeld ( 1 tik op de IS-knop en hij blijft automatisch 5 minuten ingeschakeld) hoef je je alleen nog maar op de vogels te richten. Ik kreeg zelfs na verloop van tijd met de 18x50 zo'n vanzelfsprekende handigheid, dat ik zwaluwen kon volgen in de vlucht. Het is veel makkelijker dan een telescoop op een statief, maar dan wel voor snel checken. Langer vasthouden merk je aan je armen (het is een zwaar ding), maar ondanks dat die gaan trillen van vermoeidheid trilt het beeld niet mee! Dat blijft gewoon stilstaan.

Het beste kun je beide kijkers, de 15x50 en de 18x50, naast elkaar testen, afwisselend om te zien welke je het beste bevalt.

NOG EEN BELANGRIJKE OPMERKING :

Zet de Canons nooit rechtop voor langere tijd op de objectieven neer! Dat beïnvloedt de scherpte van het beeld, als je ze gaat gebruiken!

Ik leg het uit: de stabilisatie werkt door bewegingssensoren, en kleine gyroscopen die samen electronisch de vari-angle prisma's aansturen. Deze prisma's zijn ingebed in vloeistof, om vrij te kunnen bewegen en aldus de stabilisatie te bewerkstelligen. De vari-angle prisma's zijn plaatjes, die dwars op de lengteas van de kijker staan.
Als je de kijker rechtop wegzet, dus op de objectieven, staan de prismaplaatjes in de vloeistof dwars op de zwaartekracht. Als een hangend plafond, als het ware.
Leg je de kijker plat neer, op de buik, dan staan de prismaplaatjes dus rechtop, als een losse wand, en ondervinden veel minder zwaartekracht in de vloeistof. Na uren in de "verkeerde" wegzetstand (dus rechtop) is de scherpte duidelijk minder dan wanneer je de kijker op zijn buik hebt bewaard.

Dit is door iemand op Birdforum ontdekt, en ik heb toen meteen zelf mijn Canon 18x50, die ik altijd rechtop wegzette in de kast, een hele nacht plat laten liggen. En ja hoor, het beeld was de volgende dag scherper, en ook deed de stabilisatie het nog iets beter!
Dus nogmaals:


DE CANON PLAT OP ZIJN BUIK WEGLEGGEN!


Op de Birdfair in 2013 stonden de Canons ook rechtop op de toonbank; ik vond de scherpte van de 15x50 toen tegenvallen (zeker met de Swarovski 15x56 SLC nog vers in het geheugen), maar dit kan heel goed aan de onjuiste manier van wegzetten hebben gelegen.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo


snwja3

Ik heb het gewicht nooit een probleem gevonden. Maar er zit wel degelijk verschil met de bekende 10/8x kijkers, die voel je niet, de 15x wel. Maar dus niet (voor mij) in die mate dat het lastig werd. Verder was de Swarovski goed uitgebalanceerd, ik kon hem even goed (of slecht) stilhouden als mijn huidige 10x.


Maar het is nooit een vervanging voor mijn telescoop geweest, dat beeld is toch weer zoveel keer beter om op afstand te bekijken, dat ik die nooit heb weggedaan.
Gebruikte de kijker voor het langere sjouwwerk op bijvoorbeeld de Maasvlakte achter klein en snel/bewegelijk grut aan, ideaal dan. Of voor kleine vogels hoog in de 'canopy' in het oerwoud.
Maar voor steltlopers e.d. op afstand is een telescoop m.i. weer onontbeerlijk.
Voor trektellen kon hij weer wat onhandig zijn voor vlak en snel overvliegende vogels. Maar vlogen deze weer wat op afstand dan zag ik details/kenmerken weer sneller/beter dan mijn medevogelaars. Alles heeft zijn voor-/nadeel.
Wietze Janse

KorHaan

Citaat van: snwja3 op september 19, 2014, 16:40:14 PM
Ik heb het gewicht nooit een probleem gevonden. Maar er zit wel degelijk verschil met de bekende 10/8x kijkers, die voel je niet, de 15x wel. Maar dus niet (voor mij) in die mate dat het lastig werd. Verder was de Swarovski goed uitgebalanceerd, ik kon hem even goed (of slecht) stilhouden als mijn huidige 10x.


Maar het is nooit een vervanging voor mijn telescoop geweest, dat beeld is toch weer zoveel keer beter om op afstand te bekijken, dat ik die nooit heb weggedaan.
Gebruikte de kijker voor het langere sjouwwerk op bijvoorbeeld de Maasvlakte achter klein en snel/bewegelijk grut aan, ideaal dan. Of voor kleine vogels hoog in de 'canopy' in het oerwoud.
Maar voor steltlopers e.d. op afstand is een telescoop m.i. weer onontbeerlijk.
Voor trektellen kon hij weer wat onhandig zijn voor vlak en snel overvliegende vogels. Maar vlogen deze weer wat op afstand dan zag ik details/kenmerken weer sneller/beter dan mijn medevogelaars. Alles heeft zijn voor-/nadeel.


Goede samenvatting.
De Swarovski 15x56 ligt inderdaad heerlijk in de hand. Maar vervangt geen telescoop. Hetzelfde gold voor mijn Canon 18x50, waarmee ik vogeltjes in de boomtoppen veel beter kon determineren dan met een 8x of 10x kijker. Maar voor het verder-kijk-werk is een telescoop absoluut beter! Er is altijd een grens te trekken, en wil je voorbij die grens, dan moet je je apparatuur aanpassen.
Het hangt helemaal af van wat je wilt. En de omstandigheden. Vroeger stond ik in mijn achtertuin met telescoop op statief om hoog overvliegende vogels te nailen, maar de wisseling van kijker naar telescoop kostte 2 seconden. dat heeft me al een mogelijke Zwarte Wouw gekost. Ik weet zeker dat ik die met de Canon (die ik toen al verkocht had) had kunnen determineren. Stond ik in de Bovenmeent, met mijn Canon 18x50, dan betreurde ik soms dat ik geen telescoop had om een te ver weg zittende vogel dichterbij te trekken.

Ik zou de Canon 18x50 ergens willen zetten als tussenvorm tussen alledaagse kijker en telescoop. Handig - soms reuze handig - om snel dingen te zien die je met een gewone kijker niet ziet, maar op afstand dan weer tekort schietend, als het werkelijk op details aankomt. Dan heb je gewoon een telescoop nodig.

Wil je niet met een zware scoop op groot driepootstatief rondsjouwen, dan is een kleine scoop op een lichtgewicht driepoot een optie. Wil je echter meer dynamisch vogelen, zonder gedoe met een statief, dan zijn de Canons daarvoor het best. Ik denk dat de Canon 15x50 voor dat werk zelfs uitermate geschikt is. Ik heb ook de Canon 10x30 gehad (niet waterdicht, maar wel lekker licht!) en dat is vreemd genoeg vertragender in dynamische situaties dan de 18x50. Vóór je de boel gestabiliseerd hebt, èn scherp gesteld, is de vogel al een eind verder gevlogen en heb je het nakijken. Met de 18x50 pik je hem na twee seconden op afstand op en heb je nog steeds prima zicht. Zo is mijn ervaring.
De Canon 15x50 zou in het open veld wel eens een verrassende all-roundkijker kunnen zijn. De 18x50 heeft daarvoor nèt teveel nadelen.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Timo Roeke

Ontzettend bedankt voor de reacties.
Ronald, je bent een guru :)

KorHaan

 ;D   

Als je ervoor gaat, succes!

Groet, Ronald

Timo Roeke

#15
Over een tijdje ga ik een kijkje nemen. Ga de 15x en 18x aanvragen. Zat er even niet in maar gelukkig de auto in de prak gereden en krijg nu een bak geld :) . Raar hoe het leven kan lopen.


Enige waar ik tegen aan loop op internet (o.a. BirdForum) zijn de volgende zaken:
1) Eyecups - die schijnen verschrikkelijk te zijn voor brildragers
2) Customer Service van Canon. Slechts vijf jaar garantie op een product in die prijsklasse gaat me echt te ver.
3) Geen reviews op allbino's of andere vergelijke bare sites. Dat baart me zorgen.


Misschien toch maar een kleinere scoop. Zonder stabilisatie gaat het waarschijnlijk wel lastig worden. Lastige keuzes blijven het.

KorHaan

Met de eyecups van de 18x50 heb ik nooit problemen gehad met mijn bril. Ze zijn nog ouderwets van omstulpbaar rubber. Alleen de 10x42 L heeft opschroefbare eyecups. De meesten die dáár over klagen zijn juist weer mensen zonder bril.

De service kan beter, ja. Is de garantie echt 5 jaar? Ik dacht maar 2. Ik heb ook berichten gelezen dat een noodzakelijke reparatie zoveel geld kostte, dat je net zo goed een nieuwe kijker had kunnen kopen. Absurd!

Heb je de reviews van Jan Meijerink gelezen op dit forum? En alles op het Canon-subforum van BF?
Daarin heb ik nogal uitgebreid over de 18x50 geschreven, en anderen ook. Met name een Amerikaan die in Japan woont, Rick nogwat, schrijft over gebruikservaring met de 18x50. Mijn eigen ervaring met die Canons is, dat je ze gewoon kunt gebruiken als een normale kijker, alleen moet je af en toe "tanken".

Het is natuurlijk aan jezelf wat je wilt. Ik maakte destijds de sprong in het diepe, en ik zou het nu zó weer doen.

Groet,

Ronald

Timo Roeke

#17
Dank. Ga er naar kijken. Jammer dat Jan er mee gestopt is. Kom hem soms nog in het veld tegen. Bijzonder aardige man.

Timo Roeke

Nou getest. De beeldkwaliteit is beter dan ik had verwacht. Lekker helder. De stabilistatie werkt als een trein. Helaas heb ik niet echt kunnen testen. Ik mocht alleen de winkel even uit en zat in een winkelstraat in Drenthe. Niet bepaald veel te beleven. Kon daardoor ook moeilijk vergelijken. De oogdoppen vond ik persoonlijk wat minder maar dat is een kwestie van smaak. Maar toch durf ik de sprong in het diepe met een jaar garantie niet aan.

M. Hoogteijling

Even iets over garantie: de wet is dusdanig veranderd dat ieder apparaat een bepaalde levensverwachting hoort te hebben. Zo hoort een wasmachine, ongeacht het merk, toch wel een jaar of 7 mee te gaan. Ook al heb je maar een jaar garantie dan mag je op basis van de wet compensatie verwachten als deze wasmachine na ca 3,5 het begeeft. Je hebt dan recht op 50% vergoeding. Hoe lang de levensverwachting van een Canon IS mag zijn, weet ik niet maar in elk geval langer dan een jaar. En volgens mijn is de verkoper het eerste aanspreekpunt voor de garantie. Wellicht helpt dat bij je overweging. Probleem is natuurlijk dat veel verkopers/producenten geen zin in garantieclaims hebben en dus snel naar de garantiebepalingen verwijzen en je daardoor een lange adem en rechte rug moet hebben.
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Windekind

...en meer dan dat als zij ook die lange adem en rechte rug hebben  ;D
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins