Dutch Bird Fair 2014

Gestart door KorHaan, juni 25, 2014, 19:58:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

KorHaan

Yes! Voorpret, mensen!  :P

De Dutch Bird Fair 2014 vindt plaats op 23 en 24 augustus, als gebruikelijk bij de Oostvaardersplassen als voorgaande jaren.
Ik ga dit jaar eens heel gericht naar optiek kijken, en heb al een top 3 van kijkers die AB-SO-LUUT bekeken moeten gaan worden. Juich !!!  :D :P :-*

Ten eerste ben ik reuze benieuwd naar de nieuwe Zeiss Victory 8x42 SF, de kijker die de Swarovski EL Swarovisions naar de kroon steekt ( en zelfs overtreft!); een gezichtsveld van 148 meter, tot de rand scherp, zonder "rolling ball"-effect? Dat klinkt te mooi om waar te zijn! Maar de indrukken van diverse mensen die er reeds door gekeken hebben, zijn gunstig. Dus moet ik eens zien of ik weer warm kan lopen voor Zeiss, want de Victory HT vond ik in 2012 nou niet bepaald een "must-buy".
Bovendien lees ik over de Victory HT op Birdforum allerlei verontrustende berichten over excessieve chromatische en sferische aberratie in de 54 mm-serie. De 54 mm HT's scoren wat dat betreft slechter dan de 56 mm FL's. Dus ik ben benieuwd - met deze kennis in het achterhoofd - of de Victory SF beter is.
Dat is de eerste. Hopelijk heeft Zeiss hiervan meerdere "cherry-picks" in de stand staan.

Ten tweede wil ik Canon weer met een bezoek vereren, in de hoop dat men daar een RECENTE, state-of-the-art, "cherry-picked" 10x42 L IS heeft meegenomen. In 2012 was die topkijker niet eens aanwezig. De beste beeldgestabiliseerde kijker van Canon, de enige die kan concurreren met Zeiss-Leica-Swarovski-Nikon, en die nemen ze dan niet mee. Beter doen dit jaar, heren! En een beetje geïnteresseerder ook, graag, als ik vragen stel!
De Canon 10x42 L IS is recentelijk beter uitgevoerd, waardoor de objectiefdoorsnede niet meer slechts 37 mm bedraagt, maar daadwerkelijk effectief door interne veranderingen de 42 mm benadert. Deze wil ik zien.

Ten derde moet ik naar de Swarovski-stand, om de Swarovision 12x50 EL opnieuw te bekijken. In 2012 was ik al helemaal ondersteboven van het stabiele, kraakheldere beeld door deze kijker, met een uitmuntende balans. Slechts eenmaal heb ik daarna de Swarovision 12x50 EL kunnen vergelijken met mijn eigen aangeschafte 10x32 SV EL, en ik had toen niet de indruk dat de 12x50 meer details toevoegde aan het beeld. Hoog tijd dus voor een hernieuwde kennismaking, want de eerste indruk in 2012 met de 12x50 SV EL was tamelijk overweldigend.

Een uitzonderlijk goede 8x, een beeldgestabiliseerde uitzonderlijk goede 10x, en een uitzonderlijk goede 12x: ik verheug me er nu al op! Smullen!
Tot ziens op de Dutch Bird Fair!

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo


M. Hoogteijling

Stel dat je ze alledrie wil?  ;) Spaarze!!
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

KorHaan

 :o

't Is wel een dure hobby, hè?

Joachim Vreeman

Ik ben benieuwd naar de eerste reviews van de Zeiss Victory SF's... En of/wanneer er een 12x50 uitkomt.

Groeten Joachim

Bart van Hoogstraten

Citaat van: KorHaan op juni 25, 2014, 19:58:57 PM
Ten derde moet ik naar de Swarovski-stand, om de Swarovision 12x50 EL opnieuw te bekijken. In 2012 was ik al helemaal ondersteboven van het stabiele, kraakheldere beeld door deze kijker, met een uitmuntende balans. Slechts eenmaal heb ik daarna de Swarovision 12x50 EL kunnen vergelijken met mijn eigen aangeschafte 10x32 SV EL, en ik had toen niet de indruk dat de 12x50 meer details toevoegde aan het beeld. Hoog tijd dus voor een hernieuwde kennismaking, want de eerste indruk in 2012 met de 12x50 SV EL was tamelijk overweldigend.

Een uitzonderlijk goede 8x, een beeldgestabiliseerde uitzonderlijk goede 10x, en een uitzonderlijk goede 12x: ik verheug me er nu al op! Smullen!
Tot ziens op de Dutch Bird Fair!

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Kun je inmiddels meer vertellen over de 12x50? En heb je toevallig die nieuwe 10x50 en 10x56 ook geprobeerd? Graag je reactie.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

KorHaan

Als ik erheen geweest was, had ik allang wat geschreven. Maar ik ben niet gegaan. Ik had er geen zin in.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo