Veldmuis of Rosse woelmuis?

Gestart door Zizou, oktober 18, 2014, 16:27:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Zizou

Of toch andere soort?
Toen ik klein was, wilde ik altijd avonturen beleven. Vogelen is niet anders.

Matthijs Hoogendoorn, 20
Vogel-levenslijst: 106

Douwe van der Ploeg

#1
Bosmuis.

Edit: Op m'n computer ipv telefoon begin ik nogal te twijfelen aan dwergmuis.. Toevallig ook foto van een andere hoek? En waar was de foto gemaakt? Sowieso een ware muis, vanwege de lange staart. Veldmuis en rosse woelmuis zijn allebei woelmuizen, die een relatief korte staart hebben.
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

Gewone bosmuis is correct. Zie bijvoorbeeld het kleine gele vlekje bovenop de borst. Ook is de kop in verhouding te groot voor dwergmuis. Het is vermoedelijk wel een jong dier. Dan zijn de verhoudingen van het lichaam anders dan bij volgroeide exemplaren.

Muizen determineren vanaf foto's blijft tricky. Je wordt heel snel op het verkeerde been gezet...
Met vriendelijke groet, Rob

Zizou

Helaas heb ik geen andere foto. We vonden deze muis bij de dijk, in het noorden van provincie Groningen. Daarom was mijn eerste gedachte zeker geen bosmuis. Hij/zij lijkt niet echt verwondingen te hebben, dus we waren ook benieuwd hoe hij het hoekje om is gegaan
Toen ik klein was, wilde ik altijd avonturen beleven. Vogelen is niet anders.

Matthijs Hoogendoorn, 20
Vogel-levenslijst: 106

Douwe van der Ploeg

Dankje voor de bevestiging, Rob. Matthijs: Bosmuizen komen praktisch overal in Nederland voor, laat de naam je niet voor de gek houden.
Douwe van der Ploeg