wetenschappelijke plantennamen die ook een dierennaam zijn

Gestart door Geum rivale, oktober 16, 2014, 17:35:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Geum rivale

In een eerdere discussie werd al aangestipt dat wetenschappelijke namen zowel naar een planten- als naar een dierengeslacht kunnen verwijzen.
Prunella en Oenanthe werden genoemd. Ik heb er nog een paar meer verzameld, waarvan de meeste niet in Nederland voorkomen, dus misschien hoort dit eigenlijk bij "planten buiten Nederland" of in een soortgroepoverstijgende afdeling –
☼    Liparis:                 plant – vis
☼    Cuspidaria:           plant – schelpdier
☼    Umbellula:            (plant) – koraal
en families:
☼    Hypsophila:          planten – nachtvlinders
☼    Pogonophora:       (planten) – Baardwormen
Tussen haakjes namen die volgens mij niet meer gebruikt worden.
De lijst is vast niet uitputtend; zo zullen er ook schimmels (paddenstoelen) genoemd kunnen worden. Dus de vraag: wie heeft er aanvullingen?
Kees van Reenen

Erik Simons

een ontzettend leuk herfstonderwerp, past een glas bokbier bij!

mijn bijdrage: (Leguminosae-) Papilionidae vs Papilionidae (vlinderbloemigen vs vlinders)
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

RutgerB

#2
De kunst is er natuurlijk een genus te vinden dat driedubbel gebruikt is! Voor planten vond ik er geen, maar deze wel;

mos - Porella (ook een paddenstoel én ook een weekdier)

andere voorbeelden van dubbelen (ook andere soortgroepen);

plant - Ammophila (ook een Rupsendoder)
plant - Arenaria (ook een vogel; Steenloper)
mos - Bartramia (ook een vogel; Bartrams Ruiter)
plant - Bellardia (ook een vlieg)
plant   - Chloris (ook een vogel; Groenling)
nachtvlinder - Elachista (ook een wier)
plant - Falcaria (ook een nachtvlinder)
paddenstoel - Hypoderma (ook een vlieg)
paddenstoel - Leucostoma (ook een vlieg)
plant - Linaria (ook een vogel; Kneu)
paddenstoel - Melanogaster (ook een vlieg)
paddenstoel - Melanotus (ook een kever)
plant - Morus (ook een vogel; Jan-van-Gent)
paddenstoel - Oxyporus (ook een kever)
paddenstoel - Phylloporia (ook een nachtvlinder)
plant - Pieris (ook dagvlinders; koolwitjes)
plant - Polypogon (ook een nachtvlinder)
paddenstoel - Serpula (ook een weekdier)
paddenstoel - Stephensia (ook een nachtvlinder)
paddenstoel - Syzygospora (ook een licheen)

Datura

leuk, ik was nog niet aan zoeken toegekomen,  maar er zitten de nodige bekenden bij :). De laatse van Rutger klopt denk ik niet: het zal een schimmelgenus zijn met gelichiniseerde en ongelichiniseerde soorten.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Datura

De index van de Micro moths eens erbij gepakt en veelbelovende namen gechekt met resultaat:

Scoparia --> Micro & plant
Leucoptera --> Micro & plant

Verder nog gevonden:
Batis --> vogel en plant

Wellicht zoek ik nog eens verder als het minder lekker weer is :)
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Windekind

Hoe is de regelgeving wat dit betreft ? Ik dacht dat geslachtsnamen uniek dienden te zijn binnen gehele flora en fauna.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Datura

Nope, ze dienen uniek te zijn binnen 1 van de 3 Nomenclatuurstandaards: Planten en aanverwante, dieren en aanverwante en schimmels en aanverwante (waarbij ik even niet weet waar incelligen bijzitten). Zoals Rutger al zei, een genusnaam kan dus theoretisch maximaal 3x gebruikt worden.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

wim van wijngaarden

#7
ik ben niet precies op de hoogte, maar omdat de 'international codes' en de daarbij behorende congressen voor planten en dieren verschillen lijkt het me niet uitgesloten dezelfde genusnaam te gebruiken. Mogelijk dat het geen verbodsregel is, maar wel een aanbeveling het niet te doen. Geen idee of Linnaeus zich hieraan heeft gehouden.


Nu sinds het congres van Melbourne 2011 de botanische naamgeving is geregeld in de International Code of Nomenclature for algae, fungi and plants, lijkt het me voor de hand liggen dat dubbelingen binnen deze groepen niet zijn toegestaan. Dat zou dan ook m.i. inhouden dat een genusnaam voor een schimmel niet gebruikt mag worden voor een licheen (door Rutger genoemde Syzygospora).


Botanisch mag in elk geval het epitheton niet gelijk zijn aan de genusnaam van de betreffende soort, dus  Oenanthe oenanthe (juiste benaming van de tapuit) kan niet voor een Torkruid. Wel toegestaan is bv. Solanum dulcamara: Dulcamara is een oude geslachtsnaam waarbinnen het Bitterzoet viel, die bij een nieuwe soortsopvatting als epitheton in Solanum is gebruikt.


Maar ik kan er heel goed naast zitten. Ik ben blij niet hierover te hoeven bekvechten op een groot congres. Al zal de nazit hier ongetwijfeld heel aangenaam zijn.


mvg Wim

p.m. ik was al ingehaald tijdens het typen, laat mijn reactie toch maar staan

met vriendelijke groet, wim
http://www.floron.nl/florazeelandica

there must be some way out of here, said the joker to the thief, there is too much confusion...
bob dylan

Geum rivale

#8
En Rutgers Porella zal dan helaas in één van de drie gevallen ook moeten worden aangepast, nu de werkgroep van planten (in mijn eigen woorden) is samengevoegd met die van schimmels; áls het een schimmel is, want volgens Wikipedia is het een 'oerdiertje', wat dat ook mag wezen.
Kees van Reenen

Datura

Die zal dan vast onder de bacteriën vallen (dat zijn degene met een aparte code, niet de fungi). Zeer lezenswaardig hierover is de Engelse wikipediapagina.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Datura

Citaat van: wim van wijngaarden op oktober 18, 2014, 17:49:36 PM

Maar ik kan er heel goed naast zitten. Ik ben blij niet hierover te hoeven bekvechten op een groot congres. Al zal de nazit hier ongetwijfeld heel aangenaam zijn.



Mee eens Wim, mochten ze het congres eens in Nederland houden, dan moeten we toch maar proberen een delegatie de 3e helft binnen te smokkelen, ik stel me bij deze vrijwillig kandidaat  ;D .
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Pieter Stolwijk

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

RutgerB

Citaat van: Geum rivale op oktober 18, 2014, 19:41:09 PM
En Rutgers Porella zal dan helaas in één van de drie gevallen ook moeten worden aangepast, nu de werkgroep van planten (in mijn eigen woorden) is samengevoegd met die van schimmels; áls het een schimmel is, want volgens Wikipedia is het een 'oerdiertje', wat dat ook mag wezen.
Helaas niet goed gekeken   :'(

De paddenstoel was een Bisporella...

De twee anderen;

Porella concinna - Bryocryptellidae (valt binnen de weekdieren) - http://waarnemingen.be/soort/info/86636
Beekpelsmos - Porella cordaeana - Porellaceae (Pelsmosfamilie) - http://waarnemingen.be/soort/view/212608


Geum rivale

#13
Maar er zijn dus nog steeds drie Porella-groepen: levermos - mosdiertje (volgens Wikipedia net iets anders dan weekdier, andere stam van dezelfde superstam) - 'oerdiertje'.
Trouwens razend knap om zo'n lijst van voorbeelden te vinden.

De lijst telt inmiddels dertig geslachtsnamen (inclusief de tiwjfelachtige Syzygospora) en drie familie/klassenamen...
Kees van Reenen

RutgerB

Citaat van: Geum rivale op oktober 21, 2014, 19:50:04 PM
Trouwens razend knap om zo'n lijst van voorbeelden te vinden.

Ik dacht al, wie maakt daar een opmerking over. Ik heb namelijk gewoon even de totaalsoortenlijst van waarnemingen.be door een excel getrokken...   ;D 

Het is dus razendknapper er nog meer te vinden.

Datura

Mijn methode duurde langer, en brengt minder op, maar wel succes vrijwel verzekerd :). Dus gewoon de registers langslopen in gidsen van faunagroepen, hoe simpeler de naam, hoe groter de kans dat het ook een plant is (wat eenvoudig te checken is in observado).
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides



Datura

Mooi, zijn we in 1 keer klaar :-).

Nu is het wel nog de uitdaging alle genera te vinden die 3x gebruikt worden, ik vond deze: http://en.wikipedia.org/wiki/Hystrix  :)
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides