Hoofdmenu

tandkaak?

Gestart door AndreVrijens, juli 15, 2007, 22:12:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

AndreVrijens

Dit kleine spinnetje kwam ik in mijn tuin tegen. De felle kleuren trokken de aandacht.
Ik ben in het geheel niet thuis in de spinnen maar even terug op het forum staat een foto van een Enoplognatha ovata, Gewone tandkaak.
Het rood op het achterlichaam is iets anders van tekening, toch een gewone tandkaak? Of heeft het kleine verschil in kleur te maken met geslacht of leeftijd?
mvg.  AndrĂ©

spinnenvrouw

#1
Het is een tandkaak. Het verschil tussen de Gewone tandkaak (Enoplognatha ovata) en de Vergeten tandkaak (E. latimana) kan ik alleen aan de hand van het genitaal bepalen, en dat staat niet op de foto. Is er meestal ook te klein voor, als hij/zij er al geen pootje voor houdt.
De kleur is variabel, er zijn drie kleurvarianten: wit, streep en rood. En bij deze foto twijfel ik tussen streep en rood, dus zo duidelijk is het nu ook weer niet.
Jacomijn Prinsen

AndreVrijens

Dankjewel Jacomijn, Enoplognatha spec. dan maar.
mvg.  AndrĂ©

Maarten W. Kaales

Een leuke waarneming. Onlangs ook in de tuin waargenomen, maar dat exemplaar was niet rood maar meer tussen oranje en rood in. Ik vind dit exemplaar een stuk donkerder. Zijn er  meerdere kleurenvariaties bekend dan de drie bekende?

Maarten Kaales
ecoloog gemeente Zwolle
Maarten W. Kaales

spinnenvrouw

Verschillen in tint horen bij de normale variatie. Maar de drie varianten die ik noemde zijn meermalen onderwerp geweest van onderzoek. Rood is overal veel zeldzamer dan wit, maar of er selectiedruk is en zo ja welke factor dat dan is, is niet bekend. Het kan leuk zijn in je tuin tellingen te doen en die te vergelijken met die van volgend jaar.
Jacomijn Prinsen