Roodhalsfuut in winterkleed?

Gestart door adijkstra, oktober 14, 2014, 09:04:52 AM

Vorige topic - Volgende topic

adijkstra

Ik zou graag met zekerheid willen weten welke soort dit is, kan eigenlijk niet beredeneren waarom het geen Roodhalsfuut zou zijn, maar ...
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/89137203
onzeker Roodhalsfuut - Podiceps grisegena gezien op 2014-10-12 De Deelen
Foto's:






bij voorbaat dank Andries Dijkstra

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

adijkstra

Waarom Bram? M.i. was deze 'fuutachtige' (veel) te groot voor een Dodaars, heeft ie een te forse snavel en nek, maar ...?
mvg Andries

BramtK

Hoi Andries, mijns inziens is deze fuutachtige precies groot genoeg voor een Dodaars, maar dat zeg ik natuurlijk omdat ik denk dat het een Dodaars is. Op de foto is voor wat betreft de grootte verder weinig houvast te vinden. Daarbij weten we dat inschatting van grootte notoir lastig is.

Als we dat punt van de grootte buiten beschouwing laten, dan zien ik een bruinig fuutje met gele snavelbasis en een pluizig kontje. Aan de foto's te zien actief duikend, waardoor het silhouet er wat anders uitziet dan bij een Dodaars in rust (misschien lijkt de snavel daardoor wat fors), maar wel alsnog met een betrekkelijk korte snavel, kop en lichaam. Dat past allemaal uitstekend bij een Dodaars.

Zie ter vergelijking de foto en profil bij deze waarneming van een Roodhalsfuut: http://waarneming.nl/waarneming/view/1824985
Meer wit op de wang, dikkere nek, zwartgrijze rug, hals en kopkap en langere snavel, kop en lichaam.
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Citaat van: adijkstra op oktober 14, 2014, 11:59:59 AM
Waarom Bram? M.i. was deze 'fuutachtige' (veel) te groot voor een Dodaars, heeft ie een te forse snavel en nek, maar ...?
mvg Andries

Ala aanvulling op de verder prima argumenten van Bram heb ik je Dodaars even naast/boven een Roodhalsfuut (onv. vogel) geplaatst zonder rekening te houden met het grootteverschil. Ik denk dat wat Bram aangeeft hierop prima terug te vinden is. Misschien nog als aanvulling: de Dodaars heeft op alle foto's wat water aan zijn snavel hangen wat de dikte en/of de vorm beïnvloedt.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

adijkstra

Bram en Frank, met dank en ik ben door jullie argumentatie overtuigd.

Mvg Andries