Hoofdmenu

russula's

Gestart door knabenkraut, oktober 10, 2005, 23:29:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

knabenkraut

De eerste is een rode van 6cm groot. Gevonden in een gemengd bos met veel berken en naaldbomen.
groetjes,
Dini

knabenkraut

de onderkant ziet er zo uit.
groetjes,
Dini

knabenkraut

De tweede is een gele en erg opvallend vanwege z'n  dikke steel van 5,5 cm. De hoed was 14 cm. Hij stond dicht bij een eikeboom samen met een vliegenzwam.
groetjes,
Dini

knabenkraut

ook hiervan een onderkant
groetjes,
Dini

knabenkraut

En de derde is weer een rode, deze is gevonden in een beukenbos waar ze massaal de grond uit kwamen.  
groetjes,
Dini

knabenkraut

nog een foto.
groetjes,
Dini

Dragonfly

#6
De gele lijkt mij een gele berkenrussula (alhoewel ik de steel wat aan de dikke kant vind...). De andere twee durf ik (nog) geen naam te geven.
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

feel4nature

#7
de eerste zou ik een appelrussula durven noemen, alleen zie ik wel een roze achtige gloed op de steel....en dan is het weer iets anders....... de tweede zou ook heel goed een geel-witte russula kunnen zijn.....

groet, Ali.
natuurlijk met groet, Ali.

han.endt

Citeerde eerste zou ik een appelrussula durven noemen, alleen zie ik wel een roze achtige gloed op de steel....en dan is het weer iets anders.......
Een roze-achtige gloed op de steel past heel goed op een Appelrussula, waarmee ik nog niet zeker ben dat dit er één is. De tweede lijkt mij een Gele Berkenrussula, ook het voorkomen dicht bij een Vliegezwam wijst in die richting. Als in een beukenbos grote aantallen wit-rode paddestoelen verschijnen dan zijn het eigenlijk altijd Braak- of Stevige Braakrussula's. Hier is de hoed wel erg glimmend. Regenbuitje?

Bij melkzwammen en russula's is het echt van belang om zoveel mogelijk gegevens te noteren, vooral de smaak en de geur zijn erg belangrijk. En ook de precieze boomsoort kan helpen. Dus niet een naaldboom, maar liever den, spar of lariks.

Gr.
Han.

knabenkraut

ik heb nog niet zoveel verstand van de verschillende naaldbomen maar ik zal er op letten. Met geuren heb ik erg veel moeite, het enige wat ik ruik is een stinkzwam. maar de smaak, hoe doe je dat? Eet je echt iets van de hoed of de plaatjes?  
groetjes,
Dini

Elachista

Neem een flesje water mee, en proef, bijv. een klein stukje van de rand van de paddestoel.
Daarna het uitspugen en verstandig dan even de mond spoelen.
Maar hou het alleen bij boleten en melkzwammen (of eetbare soorten waarvan je het zeker weet, die mag je zelfs bakken  :P (jonge exemplaren aanbevolen)).
Ik doe het niet zó vaak, maar dit is een manier.
Groet,
Tymo

knabenkraut

je moet maar een krulzoom voor een melkzwam aankijken :o  
groetjes,
Dini

han.endt

#12
Nee, zo giftig is een Krulzoom niet. Pas na langdurig en veelvuldig krulzomen eten kan men last krijgen van vergiftigingsverschijnselen. Vroeger stond de soort dan ook als consumptiepaddestoel bekend. Van even proeven en direct het beetje wat men even tegen de tong houdt weer uitspugen kan men bij de krulzoom geen vergiftiging oplopen. Ook van zeer giftige soorten waarschijnlijk niet, maar dat ga ik niet proberen. Trouwens alleen bij russula's en melkzwammen is het nodig en daar kan het geen kwaad, maar uit voorzorg: een heel kleine beetje en niet slikken!

Gr.
Han.