Algemeen, Zeer algemeen, zeer zeldzaam, verborgen

Gestart door wim52, oktober 09, 2014, 18:00:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

wim52

Algemeen, Zeer algemeen, zeer zeldzaam, verborgen.
Vaak zal het wel kloppen, maar Waarneming is lang niet altijd bij de tijd.

Mijn foto van een Klokjesgentiaan - (Gentiana pneumonanthe) wordt automatisch verborgen wegens zeldzaamheid.
Aantal waarnemingen 54389 in 276 hokken.
Het laatste jaar 12702 exemplaren.  Hoezo zeldzaam?

Mijn Inktviszwam (Clathrus archeri) valt volgens waarneming onder algemeen.
Aantal waarnemingen 956 in 54 hokken.
Het laatste jaar exemplaren. 400 in 16 hokken.

De vlieg met  het kroontje, (Phasia aurigera) afgelopen jaar 4 exemplaren in 1 hok, het jaar daarvoor 7 exemplaren.
Deze vlieg wordt als Vrij algemeen bestempeld.

Dit zijn maar een paar voorbeelden. De betrouwbaarheid over de zeldzaamheid van iets is dus niet groot hier.

Gr. Wim


HPM

Je moet allereerst bedenken dat als tien mensen dezelfde 100 klokjesgentianen melden, dat 1000 klokjesgentianen oplevert.
Overigens komt de plantenatlas sinds 1990 op 345 uurhokken voor klokjesgentiaan. http://www.verspreidingsatlas.nl/0568

Je hebt gelijk dat het niet allemaal consequent is (of lijkt) maar dat komt omdat er soortgroepen zijn waarvan de zeldzaamheid niet goed bekend is. Maar de planten zijn redelijk betrouwbaar, omdat die op het aantal uurhokken gebaseerd is. Bij zeldzaamheid gaat het om de kans om een soort aan te treffen, ongeacht het aantal. In een beperkt aantal hokken kunnen best heel veel exemplaren staan, maar beinvloedtde zeldzaamheid niet. Er kunnen meer exemplaren van een zeldzame soort zijn dan van een algemene soort.

Overigens staan er op dit forum meerdere recente (en oudere) topic over dit onderwerp.
Herman van der Meer

Douwe van der Ploeg

Ik heb hier laatst iets over geschreven, en ik ben moe en lui, dus even een quote:

CiteerEen korte toelichting:
- Zeldzaamheid van nieuwe soorten kan pas sinds zeer recent als "onbekend" worden gegeven, daarvoor moest iets worden gebruikt en werd als standaard "Vrij algemeen" of "Algemeen" gebruikt.

- Bij veel bekeken groepen (Vogels, zoogdieren, reptielen/amfibieën, dagvlinders, libellen, sprinkhanen, bijvoorbeeld) klopt het allemaal redelijk goed. Hier zitten relatief weinig soorten in, die over het algemeen goed van foto te onderscheiden zijn en die mensen mooi/leuk vinden en dus sneller invoeren. Het voorbeeld van de sperwergrasmus klopt niet helemaal, want 2200+ waarnemingen is natuurlijk heel wat anders dan 2200+ individuën, zeker bij zeldzame soorten (en al helemaal bij vogels) heb je een waarnemerseffect in deze groepen. Er zijn vogels waar één individu meer dan 3000 waarnemingen opleverde, maar nog altijd één beestje dat op één klein stukje zit en dus gewoon zeer zedzaam is.

- Bij de minder bekeken groepen verschilt bovenstaande per familie. Vergelijk bijvoorbeeld iets als een vliegend hert (waar je redelijkerwijs vanuit kan gaan dat een groot deel van de mensen die m zien het ook herkent) met een klein schimmelkevertje waarvan het genitaal onder de binoc moet.

- Bij sommige soortgroepen is de zeldzaamheid enigzins bekend, maar staan er weinig waarneming in de database, bijvoorbeeld omdat ze alleen door experts zijn te determineren, en die experts hebben hun eigen systeem / geven de waarnemingen direct door aan EIS of een andere instantie.

Maar, bij heel veel soorten in de andere soortgroepen is het gewoon erg onbekend hoe algemeen iets is.

Welke criteria gehandhaaft worden? Verschilt per soortgroep, maar de belangrijkste opties zijn:
- Nattevingerwerk (bijvoorbeeld bij de vogels): op een gegeven moment is er zoveel bekend dat het wel enigzins betrouwbaar geschat kan worden door de admins hoe zeldzaam iets is. Je zal natuurlijk altijd grensgevallen hebben, maar voor het grootste deel werkt het prima als er veel bekend is. Als je je nog verveelt, hier een discussie erover te vinden: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=280796.0
- Aantal kilometerhokken: je weet hoeveel kilometerhokken er in Nederland zijn, je weet ongeveer in hoeveel hokken een soort voorkomt, dan kan je een percentage berekenen en zo de zeldzaamheid bepalen. Bijvoorbeeld: een soort komt in 50-100 % van de hokken voor, dan is het algemeen, 20-50 vrij algemeen, 5-20 zeldzaam en 0-5 zeer zeldzaam (fictieve waardes). Werkt goed voor dingen die op dezelfde plek blijven (planten, bijvoorbeeld) en waarvan de verspreiding vrij goed bekend is.
- Op één lijn trekken met een andere instanties: bij de nachtvlinders is dit recent gebeurt, de vlinderstichting geeft een lijstje met hoe zij over de zeldzaamheid van hun soortgroep denken, en waarneming.nl past het aan daarop. Dan moet je er maar vanuit gaan dat de andere instantie het goed heeft, maar het is niet meer jouw probleem en zij zijn de experts, tenslotte, die alle data hebben.
- Standaard aanhouden en alleen bekenden aanpassen. Dit geldt vermoed ik voor de meeste minder bekeken soortgroepen. Alle soorten staan op algemeen/vrij algemeen (en tegenwoordig onbekend, zie boven), behalve degene waar de admins genoeg over te weten omdat de soort/familie goed onderzocht is. Denk bijvoorbeeld aan dat vliegend hert, zweefvliegen of gewoonweg soorten waar geheel geen waarnemingen van bekend zijn, maar in het nabije buitenland wel.

Zie o.a. http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=295851.0 en veel meer topics.
Douwe van der Ploeg

gertjanvannoord

Citaat van: wim52 op oktober 09, 2014, 18:00:38 PM
Mijn foto van een Klokjesgentiaan - (Gentiana pneumonanthe) wordt automatisch verborgen wegens zeldzaamheid.

ik denk niet dat klokjesgentianen worden verborgen wegens zeldzaamheid.

Gertjan van Noord

hiskodevries

Citaat van: gertjanvannoord op oktober 09, 2014, 19:18:54 PM
Citaat van: wim52 op oktober 09, 2014, 18:00:38 PM
Mijn foto van een Klokjesgentiaan - (Gentiana pneumonanthe) wordt automatisch verborgen wegens zeldzaamheid.

ik denk niet dat klokjesgentianen worden verborgen wegens zeldzaamheid.
Ik ook niet, meer het verband tussen de plant en een ander levend wezen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

wim52

Tja, ik bedoel maar, waarom geldt dat wel voor de klokjesgentiaan en b.v. niet voor de zeldzamere inktviszwam?

Douwe van der Ploeg

Omdat die mogelijk zeldzamere inktviszwam niet dat verband heeft met een zeldzaam ander levend wezen, dat misschien wel gewild is bij verzamelaars.
Douwe van der Ploeg

wim52

Misschien dus...en daar ligt de grens? ;) Natte vingerwerk lijkt mij.

gertjanvannoord

vervaging van planten is destijds meen ik ingesteld op basis van een lijst van "100 uitsteek-gevoelige planten" die door Floron was samengesteld. Die lijst is met google nog wel te vinden.
Gertjan van Noord

Douwe van der Ploeg

Natuurlijk is het natte vingerwerk, dat is en zal altijd zo blijven met grenzen en andere gebieden waar de mens regeltjes probeert op te leggen aan de natuur.
Douwe van der Ploeg

xenion

De zeldzaamheden van de paddenstoelen zijn gelijk aan de zeldzaamheden die de NMV er aan geeft. Daar worden ze bepaald op basis van het aantal uurhokken waar een soort voorkomt, en dat wordt afgezet tegen het aantal uurhokken van de meest algemene soort. Aangezien waarneming.nl veel minder waarnemingen van paddenstoelen heeft dan de NMV kun je op basis van de data op waarneming.nl weinig tot niks zeggen over de echte zeldzaamheid.
Groeten,
Martin

Jeroen Nagtegaal

Laatst zelf nog wat over zitten nadenken, maar wellicht is de term zeldzaamheid wel verwarrend. Voorkomen dekt wellicht beter de lading? Dan kan een soort zelden voorkomen, maar wel in hoge aantallen (vb. Kraanvogel).
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

SlechtValk

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 11, 2014, 08:59:13 AM
Laatst zelf nog wat over zitten nadenken, maar wellicht is de term zeldzaamheid wel verwarrend. Voorkomen dekt wellicht beter de lading? Dan kan een soort zelden voorkomen, maar wel in hoge aantallen (vb. Kraanvogel).

Hoe dan ook blijf je het probleem houden dat je altijd afhankelijk bent van welke arbitraire grenzen je stelt... bepaalde soorten zijn in Nederland hoe dan ook zeldzaam, maar komen op bepaalde plekken lokaal veelvuldig voor. Ook moeten we niet vergeten dat bepaalde soorten/soortgroepen populairder zijn dan anderen... het feit dat er een klein aantal waarnemingen zijn wil dus ook niet zeggen dat een soort zeldzaam is.

Men moet echter niet uit het oog verliezen dat "verborgen" geen zeldzaamheidsstatus is!... er zijn vele andere redenen waarom bepaalde soorten verborgen kunnen zijn (zoals bij de klokjesgentiaan).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.