NL- Wantsennamen - Coreidae, Rhopalidae. Lygaeidae, Nabidae, Reduviidae enz

Gestart door thijsdegraaf, oktober 08, 2014, 11:15:50 AM

Vorige topic - Volgende topic

jck

Geocorinae:

Geocoris betekent Aard-/Bodem-/Grondwants. Daar heb je niet veel aan maar wel aan de bolle ogen.

Onderfamilie Geocorinae - Boloogwantsen?

Geocoris grylloides - Krekelwants (staat al zo in Wrn).
Geocoris ater - Zwarte boloogwants
Geocoris megacephalus - Grootkop boloogwants (letterlijke vertaling wetenschappelijke soortnaam)

James

thijsdegraaf

Ze staan er. Het lijkt me de meest logische naam. Ik zal de namen, die zo'n beetje rond zijn ook onder de onderfamilie zetten.  Ik wacht nog even eventuele opmerkingen van anderen af.
Onderfamilie Orsillinae vind ik een moeilijke om een toepasselijke Nederlandse naam voor te bedenken.

jck

Orsillinae:

Ik kan de etymologie van Orsillinae maar niet vinden. Ik heb wel een lijst Orsillinae en Nysius kenmerken gevonden (Journaal of Kansas Etymology!) maar ik zie daar niet meteen een kenmerk om er een naam aan op te hangen. Wat ik wel gezien heb, is dat ze wel eens Seed Bugs worden genoemd.

Orsillinae - Zaadbodemwantsen (ik heb bodem laten staan omdat er vast meerdere wantsen in andere families in zaadjes zitten?)

Verder zijn de soorten in jouw lijst naar waardplanten vernoemd; lijkt me prima. Gekielde Nysius voor N. helveticus?


Oxycareninae: (ik denk dat Oxycarininae op BB een fout is)

Letterlijk is dit Spitskopwantsen of Scherpkopwantsen.

Oxycarenus modestus - Elzenpropjeswants? Vaak daarin te vinden tijdens de wintermaanden.
Tropidophlebia costalis - Ribbelrugwants (geslachtsnaam = met gekielde aders: zie ook foto op Ekkehard-Wachmann.de, rij 11,
                                  helemaal rechts)
De gebroeders Metopoplax zoals ze in jouw lijst staan

En nu nog de Rhyparochrominae! ;D

James

thijsdegraaf

Tja.... seed bugs wordt voor alle bodemwantsen gebruikt op Bug Guide. Er zijn er inderdaad meer. http://bugguide.net/node/view/129/bgimage Ik las ergens dat Orsillinae ook wel eens als zelfstandige familie is behandeld http://en.wikipedia.org/wiki/Lygaeidae.  Ik zie geen betere naam.
Ik zal straks de namen toevoegen. Als ik nog iets tegenkom meld ik het natuurlijk.
Ja nu die rookwantsen nog.   :rolleye:
Ik heb me wat meer met de blindwantsen beziggehouden. Elke keer als je het lijstje doorleest, zie je weer een betere oplossing voor een wants. Toch begint dat ook wel wat te worden.

jck

Dag Thijs,

Zou jij Peritrechus nubilus en Peritrechus lundii aan de Rhyparochrominae willen toevoegen? Misschien dat er meer soorten ontbreken maar ik heb ze niet allemaal gecontroleerd.

James

thijsdegraaf

Zijn er bijgezet James. Ik zag geen andere ontbrekende, maar je ziet snel wat over het hoofd,

jck

Ik heb de lijst van Berend (2011) net weer doorgelezen:

1. Tropistethus heet holosericus (er was twijfel over de spelling)
2. Gonianotus marginepunctatus ontbreekt op onze lijst.

James

thijsdegraaf

#97
Tropistethus staat als Tropistethus holosericeus in Waarneming. Zolang hij er zo in staat, lijkt het me niet handig om de naam te veranderen, want dan is hij niet meer op te zoeken.
Weer wat vergeten.  :(  Hij staat erbij.

jck

Rhyparochrominae (tussen de Phytocorissen door ;)):

Ik heb nu foto's van alle soorten gevonden, behalve Drymus pumilio, op betrouwbare websites (BB, Ekkehard-Wachmann, Natur in NRW, Koleopterologie.de en Fugleognatur.dk - althans ik geloof dat ze betrouwbaar zijn). Alle NL soorten staan ook op Natur in NRW, dus er is ook informatie over waardplant/biotoop) en er is altijd een hoop te lezen op BB.

Wat de dikke poten en getande dijen betreft: ik denk dat deze 2 kenmerken beter niet gebruikt moeten worden in de soortnaam, met uitzondering van Gastrodes spec waar het juist extra ontwikkeld is. Er zijn te veel geslachten met 1 of beide kenmerken. Op BB staan er 8 geslachten waarbij tanden op de femur (in welke samenstelling dan ook - 1 grote, 2 grote, kleinere tandjes) worden genoemd. Er zijn echter een hoop anderen die niet op BB staan en dan moet je naar foto's kijken - die worden bijna altijd in bovenaanzicht gemaakt en de onderkant van de dijen is niet te zien...Hetzelfde speelt bij de dikte van de dijen - niet goed te beoordelen van boven. Dit zijn kenmerken waar gebrek aan ervaring echt een rol speelt :(

Drymus - tot nu toe waren we niet verder dan Drymus als geslachtsnaam gekomen. Op Natur in NRW wordt er bij alle soorten (m.u.v. sylvaticus) mos genoemd als biotoop plant. Kunnen we de Drymus soorten Moswantsen noemen?

James

PS Rhyparochromus phoenicius is een beeldschone wants - zie foto op Ekkehard-Wachmann!

thijsdegraaf

#99
Ja dat wist ik James, alleen is het bijna niet te doen om een kenmerk te vinden, dat slechts één van de soorten heeft. Ik heb me daarover al suf gepiekerd. Je moet niet te streng zijn voor jezelf denk ik.
Net zoiets als voor de blindwantsen vlowants en springwants. Dat gebeurt bij de wetenschappelijke namen ook niet altijd. Voorbeeld bij Pachybrachius.  Pachybrachus = dikke armen. Hier gaan ze er ook aan voorbij, dat dit voor veel meer soorten geldt.
Ik was een tijdje, zoals je gezien hebt, overgestapt naar de blindwantsen.
Voor de Drymus had je al een naam bedacht. Bijna onderaan bladzijde 1.
Ik zet het hier even neer. Drymus - het Griekse drymos betekent een bosje. Voor zover ik het kan zien, is dit in de richting van een jongere, kortere begroeiing waar de planten dicht op elkaar staan en niet een goed ontwikkeld bos met oude, hoge bomen. Zo heb ik ze in de lijst gezet. Maar moswants vind ik ook goed hoor. In de tuin kom ik tot nu toe twee drymussoorten tegen. Drymus ryeii zie ik op allerlei plaatsen. Verschillende keren op planten, maar ook tussen verdorde gevallen bladeren. Drymus brunneus heb ik maar één keer over het terras zien wandelen.
British Bugs is een fijne site. Alleen merkte ik bij het naamgeven van de blindwantsen soms verschillen in de planten, die zij aangeven en die van de Deense site (b.v. bij P. dimidiatus) en één keer zelfs met de gegevens van Berend.
Drymus pumilio kon ik ook niet vinden, maar pumilio betekent dwerg. Dus die is zonder plaatje te doen.

Voor Rhyparochromus phoenicius had ik op  https://www.insekten-sachsen.de/Pages/TaxonomyBrowser.aspx?id=453212  gekeken. Daar is hij niet zo mooi. Ik heb van zijn voornaam "rode" gemaakt.

thijsdegraaf

#100
Ik heb de soorten met een dikke voordij, waarvan er meer dan één in een genus zitten, bij elkaar gezet om eens een overzicht te hebben van de namen, die ze gekregen hebben. Bij de soortennamen heb ik de uitleg weggelaten, die staat in de lijst.

- Eremocoris  Heremietwants, stipvleugelwants.  Eremo + Grieks kluizenaar coris = wants – Twee geelwitte vlekken op het membraam.  Duits: Klausner

Eremocoris abietis              Dennenstipvleugelwants, Dennenheremietwants
Eremocoris plebejus            Gewone stipvleugelwants, Gewone heremietwants
Eremocoris podagricus        Grotestipvleugelwants, Grote heremietwants

- Gastrodes   Sapbodemwants   Duits: Zapfenwanze. Groot probleem is merk ik nu, dat intussen de onderfamilie Blissinae Sapbodemwantsen zijn gaan heten. Veranderen in Naaldboomwants??

Gastrodes abietum             Sparrensapbodemwants
Gastrodes grossipes            Dennensapbodemwants 

- Pachybrachius  Dikarmwants, dikarmpje  Pachybrachus = dikke armen (dat zijn natuurlijk de voordijen) of Ingesnoerde bodemwants, want pronotum is sterk ingesnoerd (geen aansprekende en lange naam) Duits: Luchwanze

Pachybrachius fracticollis     Gewone dikarmwants 
Pachybrachius luridus         Harige dikarmwants         

- Peritrechus   Dartelwants, heenenweertje of loop(bodem)wants. Tijdens het vegen, viel een Peritrechus nubilus me op omdat hij veel meer liep, dan de Kleidocerys resedae die er ook waren.  Peritrechus = heen en weer rennend. Er zijn natuurlijk meer soorten, die veel en goed lopen. Duits: Waldläufer Loopwants sluit daar goed bij aan.

Peritrechus angusticollis        Diksprietdartelwants
Peritrechus geniculatus         Valse sombere dartelwants
Peritrechus lundii                 Lund's dartelwants
Peritrechus nubilus              Sombere dartelwants

- Scolopostethus Zaagpoot (vanwege de doorns op de dikke voordij. Hebben meer soorten), dikpoot, bicepsbodemwants (erg lang), bicepje Duits: Wicht

Scolopostethus affinis               Kortvleugelige zaagpoot
Scolopostethus decoratus          Kleurrijke zaagpoot
Scolopostethus grandis              Grote zaagpoot
Scolopostethus pictus               Bonte zaagpoot
Scolopostethus pilosus             Harige zaagpoot
Scolopostethus puberulus         Donzige zaagpoot
Scolopostethus thomsoni          Thomson's zaagpoot

- Taphropeltus  Greppelschild   peltus = schild taphro = greppel

Taphropeltus contractus        Gewone greppelschild
Taphropeltus hamulatus        Donkere greppelschild

- Tarpezonotus    trapeziumrug notus = rug trapezo = trapeziumvormig Duits: Trapp

Trapezonotus arenarius        Zandtrapeziumrug
Trapezonotus desertus         Solitaire trapeziumrug)
Trapezonotus dispar            Afwijkende trapeziumrug

jck

 :duim: :duim:

Gastrodes - Sapbodemwants hadden we voor de Blissinae...
Trapezonotus - Is Schuinschild ook nog een optie?

James

thijsdegraaf

Gastrodes: Vandaar dat ik naaldboomwants als suggestie erbij heb gezet.
Trapezonotus:  Trapeziumrug had jij ook bedacht James, dus als je wat anders wilt, kan dat natuurlijk. Ik wacht weer met veranderen, totdat iedereen gelegenheid heeft gehad om alles te kunnen bekijken. Misschien komen er nog nieuwe ideeën of andere voorkeuren.                                         

thijsdegraaf

#103
Gastrodes – Sapbodemwants is veranderd in naaldboomwants.
Trapezonotus: Trapeziumrug is veranderd in schuinschild.
- Wil je de naam voor Drymus (bosjeswants) nog veranderd hebben James?

Over de volgende namen heb ik nog een vraag.
Vraag 1.
Eremocoris:  Stipvleugelwants of  heremietwants?
Vraag 2.
Pachybrachius:  Dikarmwants aanhouden?
Vraag 3.
Peritrechus:  Dartelwants of loopwants?

jck

Hoi Thijs,

Ik ben vandaag toevallig weer aan deze begonnen!
- Vraag 1 - ik zou voorlopig Eremietwants aanhouden - er zijn er meer met stippen en misschien dat we stipvleugel later " nodig
                hebben".
- Vraag 2 en 3 - Ik ben nog niet bij de P, ben met de A begonnen ;D Komt nog.

Hoe vind je deze:
1. Acompus rufipes - zoals ie er nu in staat.
2. Aellopus atratus - idem.
3. Aphanus rolandri - Rolanders rookwants (was een entomoloog en geen verwarring meer met Oranjetipjes en Lantaarntjes)
4. Drymus - ik heb een zwakte voor Moswants, iets meer beschrijvend dan Bosjeswants. Reyii - D. reyii is Ryes...(spelling!)
                D. pilicornis - Haarspriet moswants?
5. Emblethis - het schijnt (zie BB) dat deze een sterk gekielde pronotum hebben. Ik zat te denken aan Gootschilden...en dan de
                Gewone gootschild, de Grijze gootschild en de Toorts gootschild.
6. Eremocoris - Eremietwantsen
7. Gastrodes - jouw voorstel.

James


thijsdegraaf

#105
Ha James,
Allemaal goed.  :)  Ik pas het aan.

Gonianotus marginepunctatus had ik nog geen naam gegeven (vergeten) maar volgens BugGuide synoniem van Emblethis vicarius (Sand bug). Op de foto's zit hij inderdaad in het zand. http://waarneming.nl/soort/photos/25289 Nota bene bij mij in de buurt in duinen. Ik zie gelijkenis met de Emblethis soorten. Ik laat de naam aan jou over.  :)

jck

Gonianotus staat niet met synoniem op Nederlandse Soorten maar Zandgootschild zou best kunnen? ik zie dat ik Beosus ben vergeten - daar had ik Bonte zandrookwants voor bedacht (hij is nogal contrastrijk - o.a. 2-kleurige poten en antennen).

James

thijsdegraaf

#107
Ik zet ze erbij. Hier staan de synoniemen aangegeven voor Gonianotus marginepunctatus /  Emblethis vicarius. Toch wel een betrouwbare site, maar gek, dat er niets in Nederland is te vinden.

Aanvulling Ik zie nu dat daar Emblethis griseus ook als synoniem wordt genoemd. Ik snap het niet helemaal. Vermoedelijk een vergissing. Ik zal straks toch nog wat verder zoeken.
Op file:///C:/Users/Q8200/Downloads/094314.pdf zijn de twee ook als synoniem aangegeven. De andere soorten staan er niet bij. (op de eerste bladzijde = blz. 17.) Verwarrend voor ons leken. De twee genussen lijken me in ieder geval nauw verwant.

Douwe van der Ploeg

Ga me niet met deze groep bemoeien, maar wat bedoel je met "eremiet"?
Douwe van der Ploeg

thijsdegraaf

Ik heb de fout van James overgenomen Douwe.  :rolleye:
Er moet een "H"voor. Eremo = Grieks kluizenaar.  Eigenlijk de schuld van de Grieken.


jck

Excuses voor de spelling....

Nog een groepje (Megalonotus moet nog):
- Graptopeltus lynceus - Geoogde rookwants (beschrijvend)
- Ischnocoris angustulus - zie lijst
- Lamproplax picea - Glanzende veenwants (kenmerk+biotoop)
- Lasiosomis enervis - Harige rookwants
- Macrodema microptera - zie lijst.
- Pachybrachius fracticollis - Eendoorn veenwants (kenmerk+biotoop)
- Pachybrachius luridus - Tweedoorn veenwants (idem)
- Peritrechus angusticollis - Smalnek dartelwants (angusticollis - smalnek)
- Peritrechus geniculatus - Sombere dartelwants
_ Peritrechus lundii - Lunds dartelwants
- Peritrechus nubilus - Gewone dartelwants

James


jck

Weer een groepje:

- Pionosomus varius - Zandstoppelwants
- Plinthisius - beide soorten zoals in lijst
- Pterotmetus staphyliniformis - Kortschildkeverwants (cf. Staphylinidae)
- Raglius alboacuminatus - Balloterookwants
- Rhyparochromus - zoals in de lijst maar R. pini zou ik Dennenrookwants noemen

James

thijsdegraaf

#114
Tjonge! Wil je het voor 2015 af hebben James?  :)   Kortschildkeverwants vind ik leuk gevonden.

jck

Bijna klaar  :blink:

- Sphragisticus nebulosus - Nevelrookwants of Valse dartelwants?
- Stygnocoris fuligineus - Doffe donsrug
- Stygnocoris rusticus - Zwarte donsrug
- Stygnocoris sabulosus - Glanzende donsrug
- Taphropeltus - 2x zoals in de lijst
- Trapezonotus arenarius - Zandschuinschild
- Trapezonotus dispar - Loofbos schuinschild (ontleend aan natur in NRW, meer een soort van half bebost gebied)
- Trapezonotus desertus - Heideschuinschild ( van Natur in NRW)
- Tropistethus holosericus - Tijmrookwants (van Natur in NRW)
- Xanthochilus quadratus - Zwartvlekrookwants (die met de ruiten schijnt X. saturnius te zijn)

Megalonotus nog en dan ben ik klaar :'(

James

thijsdegraaf

#116
Ah nu zie ik hoe je aan "donswants" kwam. Tja we vallen straks wel in een gat als het klaar is. Gelukkig zijn er nog een paar lastige blindwantsen  ;D  Ik zet ze er vandaag bij. Ik heb alle wantsen, die van de onderfamilie Rhyparochrominae af zijn, ook onder de onderfamilie gezet. Behalve Scolopostethus. Ik wist niet of je daar nog iets wilde veranderen. Megalonotus had ik er wel ingezet, dat komt ervan als je je niet aan het alfabet houdt  ;) , maar dat verander ik wel.
Nevelrookwants vind ik mooier. Als er helemaal geen alternatief is grijp ik terug naar "valse"

jck

Megalonotus:

- M. antennatus - Bruinpoot grootrug (enige met 3 volledig bruine poten)
- M. chiragra - Gewone grootrug
- M. dilatatus - Kaalschild grootrug
- M. emarginatus -  Gelobde grootrug (achterrand pronotum aan de zijkant met een lob)
- M. praetextatus - Glanzende grootrug
- M. sabulicola - Zandgrootrug

Scolopostethus zoals hierboven en.....klaar!

Ik zal ze erg missen.

James

PS Drymus ryeii - RYES moswants i.p.v. Reyes

thijsdegraaf

#118
Knap werk! Misschien moet je hierna een website gaan maken James. Dat is ook leuk om te doen.

Ik heb Bruinpoot grootrug en Kaalschild grootrug aan elkaar geschreven. Ik heb ook steeds de neiging om twee lange woorden, die uit zelfstandignaamwoorden bestaan los van elkaar te schrijven, maar het hoort volgens mij één woord te worden. Leuk voor galgje (spelletje)

Ik denk, dat we het een maandje moeten laten staan. zodat iedereen tijd heeft om opmerkingen te plaatsen. Misschien zien we zelf nog iets.
De enige familie van de behandelde wantsenfamilies, die niet af is, zijn de blindwantsen.
Volgende week zal ik alle namen van de blindwantsen, die volgens mij voor verbetering vatbaar zijn, opschrijven.
Daarna moeten we maar eens gaan zeuren over het plaatsen van de namen. 

Douwe van der Ploeg

Citaat van: thijsdegraaf op december 27, 2014, 20:04:23 PM

Ik heb Bruinpoot grootrug en Kaalschild grootrug aan elkaar geschreven. Ik heb ook steeds de neiging om twee lange woorden, die uit zelfstandignaamwoorden bestaan los van elkaar te schrijven, maar het hoort volgens mij één woord te worden. Leuk voor galgje (spelletje)
Ja: http://nl.wikipedia.org/wiki/Engelse_ziekte_%28taal%29
Citeer
Ik denk, dat we het een maandje moeten laten staan. zodat iedereen tijd heeft om opmerkingen te plaatsen. Misschien zien we zelf nog iets.
Oeh, ik mag?  ;D Zal ergens in het nieuwe jaar eens de boel afkraken ;)
Citeer
De enige familie van de behandelde wantsenfamilies, die niet af is, zijn de blindwantsen.
Volgende week zal ik alle namen van de blindwantsen, die volgens mij voor verbetering vatbaar zijn, opschrijven.
Daarna moeten we maar eens gaan zeuren over het plaatsen van de namen.

Ik zou, voordat je gaat zeuren over hat plaatsen van namen, eerst maar eens contact opnemen met bijv. Berend of hij nog opmerkingen heeft. Sowieso wachten op het commentaar van Arp, die is tenslotte deels begonnen.
Douwe van der Ploeg