NL- Wantsennamen - Coreidae, Rhopalidae. Lygaeidae, Nabidae, Reduviidae enz

Gestart door thijsdegraaf, oktober 08, 2014, 11:15:50 AM

Vorige topic - Volgende topic

jck

Er zijn meer dan je denkt  :blink:
-Tropistethus
- Aellopus
- Xanthochilus
- Acompus
- Pterometus
Het zou leuk zijn om eventueel een eigen naam voor de grotere geslachten (Scolopostethus o.i.d.) te bedenken?

James

thijsdegraaf

Pff... nog meer. Je hebt nu meer rookwantsen, dan bodemwantsen. Ik denk inderdaad dat je de naam niet voor alle gevallen moet gebruiken. Dat maakt het er niet duidelijker op.
Voor Scoloposteth had ik al twee namen bedacht, maar tevreden ben ik daar nog steeds niet over. Ik heb het de laatste tijd laten rusten. Dan kan je er later nog eens met een frisse blik naar kijken.

jck

Scolopostethus: ik zie niet waar de puntige rug/schild in de wetenschappelijke geslachtsnaam vandaan komt maar ze hebben allemaal een rij tandjes op de onderkant van dij 1. Wat vind je van Zaagpoten (zaagpootrookwants lijkt me te lang)?
S. affinis - Kortvleugelige zaagpoot (zie beschrijving op BB)
S. decoratus - Kleurrijke zaagpoot (zie ook BB)
S. grandis - Grote zaagpoot
S. pictus - Geschilderde zaagpoot
S. pilosus - Harige zaagpoot
S. puberulus - Donzige zaagpoot
S. thomsoni - Thomsons zaagpoot

James

thijsdegraaf

#63
Zou kunnen James.  :duim:  Er zitten wel meer wantsen in deze onderfamilie met tandjes op de onderkant dij bijv. Taphropeltus, Eremocoris . Ik zet hem er in ieder geval bij.
Kritiekpuntje: ....mijn eerste affinis was langvleugelig! thomsoni is altijd kortvleugelig. Misschien toch wat verwarrend?

Menko Vlaardingerbroek

S. pictus - Geschilderde zaagpoot => Ik zou er Bonte zaagpoot van maken.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

thijsdegraaf

Is wel mooier Menko. Eens kijken wat James er van vindt. Ik zet hem erbij.

jck

Bonte zaagpoot vind ik prima.
Ik weet niet of er andere soorten die zowel kort- als langvleugelig zijn. Zoniet is Variabele zaagpoot een optie?

Ik weet dat er anderen zijn met getande/gedoornde dijen maar als je een naam MOET hebben die helemaal uniek voor een soort is, dan wordt het echt moeilijk of de namen worden 2 regels lang. Er is een hoop overlap in uiterlijk, voedselbron enz. Als je een naam kiest die met voedselplant te maken heeft, kan je niet aan het beestje zien wat hij lust. Niet alle wantsen op bijvoet zijn bijvoetblindwantsen en niet alle bijvoetblindwantsen zitten op bijvoet. En zo kan je een tijdje doorgaan. Ik vind zaagpoot oké maar ben absoluut bereid om een andere oplossing te accepteren als die komt. :blink:

James

RamonVerstraaten

Ik vind Zaagpoot niet zo'n duidelijke naam... het eerste wat bij zo'n Scolopostethus opvalt is dat de poten dik zijn, niet dat ze gezaagd zijn. Het lijkt mij een stuk logischer om zowel Scolopostethus als Pachybrachius 'dikpootwants' o.i.d. te noemen. Bij andere soortgroepen zie je ook weleens dat een Nederlandse naam meerdere genera omvat, bijv. bij de zweefvliegen de platbekken (Heringia, Pipiza) en de doflijfjes (Chrysogaster, Melanogaster).
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

RamonVerstraaten

eh ik bedoel natuurlijk '-dikpoot', dat scheelt weer een lettergreep  :blink:
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

thijsdegraaf

#69
Hallo Ramon. Ik had er al voordij/biceps(bodem)wants bij staan. Dikpootwants / dikpoot valt ook bij dat groepje benamingen. Ik zet hem erbij. Dan kan iedereen er eens rustig over nadenken. Probleem blijft net als bij zaagpoot, dat er meer wantsen in deze onderfamilie zijn met deze voordijen bijv. Taphropeltus, Eremocoris.

RamonVerstraaten

Taphropeltus past ook wel bij het groepje-Scolopostethus (Smalhalsdikpoot?), Eremocoris niet echt, die heeft ook andere duidelijke kenmerken.
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

jck

Dikpootwants lijkt mij een probleem - dan horen de Gastrodes soorten er ook bij...het is nou eenmaal zo dat ID-kenmerken soms bijna niet te zien zijn. Denk aan Drieteenstrandloper - de tenen zie je bijna nooit maar het maakt hem wel uniek en daar is ie tenslotte naar vernoemd. De reacties op zaagpoot geven duidelijk aan dat meer denkwerk op z'n plaats is. :rolleye: :blink:

James

thijsdegraaf

#72
Tja. Net als jij (Ramon) heb ik het voorbeeld van de zweefvliegen voor ogen. Daar zie je dat elk genus, ook de verwante op elkaar lijkende genussen, een eigen naam heeft gekregen. Dat doen we bij de wantsen dan niet als we verschillende genussen dezelfde naam gaan geven.  De naam ridderwants, door James bedacht, is voor een kleine onderfamilie en schept ook duidelijkheid. Daar kan ik wel mee leven. Rhyparochrominae is een zeer grote onderfamilie. De helft van de bodemwantsen veranderen dan in rookwantsen. Dat schiet niet zo op. Als je enkele genussen die naam geeft, ga je afwijken van de manier waarop ze bij de zweefvliegen hebben gewerkt. Dat zelfde heb je als je verschillende genussen dikpootwants gaat noemen. Aan de andere kant heb ik dat gevoel niet bij de graswantsen bij de blindwantsen, terwijl dat ook verschillende genussen zijn. Hoogstwaarschijnlijk omdat je er al aan gewend bent, dat ze zo genoemd worden.
We moeten er in ieder geval voorzichtig mee zijn denk ik. Eigenlijk is dit meer voor het startpunt topic, maar je loopt er pas bij deze twee grote families tegenaan.

thijsdegraaf

#73
Ik was een heel tijdje aan het tikken (en andere dingen aan het doen) daardoor had ik jouw antwoord op Ramon niet gezien James. Zoals ik al schreef, zijn er ook meer wantsen met stekels aan de onderkant van de dijen. De groep met dikke voordijen is inderdaad nog veel groter. Ik probeer wel alle standpunten weer te geven in de lijsten. Het is natuurlijk niet de bedoeling om alleen mijn eigen voorkeur er in te zetten. Als ik moet kiezen zou ik ook voor zaagpoot gaan, hoewel het inderdaad niet zo duidelijk is voor de leek.

RamonVerstraaten

Hallo Thijs, het leek mij handig als de soorten die min of meer dubbelgangers van elkaar zijn, dezelfde naam hadden. Dan valt het in een lange lijst beter op, want alfabetisch staan gelijkende soorten soms een behoorlijk eind van elkaar vandaan. Maar als je ze liever zoveel mogelijk een eigen naam geeft, is dat ook prima.

met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

thijsdegraaf

#75
Hallo Ramon,
Voor beide valt wat te zeggen. Het mooiste is als elk genus zijn eigen naam heeft als bij de zweefvliegen. Dat doe ik ook niet als ik ze gewoon bodemwants noem. Maar elk klein genus een eigen naam geven vind ik bij blindwantsen en bodemwantsen heel lastig. De grotere genussen of apart uitziende genussen een eigen naam geven moet je wel proberen lijkt me. Alle ideeën zijn welkom. Mijn mening is niet belangrijker dan die van de anderen al heb ik het beheer over het lijstje.  ;D

jck

Ik ploeter een beetje door met de bodemwantsen. Wat vinden jullie van het volgende?

Ik probeer bij de onderfamilies een Nederlandse naam te bedenken en dan de familieleden afzonderlijk een naam te geven (zie de Ridderwantsen in reactie 54). Een paar voorbeelden:

1. Cyminae - Stippelbodemwantsen (BB heeft het over de bestippeling). Voor de soortnamen, zie de lijst van Thijs. Het is, denk ik,
    logisch om -bodemwants in de onderfamilienaam te gebruiken en bij de soortnaam weg te laten. Als je een foto van iemand op
    het forum op naam brengt, kan je zeggen "Dit is een Gouden Cymus, het is één van de Stippelbodemwantsen". Bij deze groep
    zou ik C. claviculus anders noemen. Wat vinden jullie van de Kaalschouder Cymus? Volgens BB heeft ie een kenmerkend
    onbestippelde baan op zijn schouder. Andere namen conform de lijst van Thijs.

2. Artheneinae - ik kan geen voor de hand liggende naam vinden maar het is een onderfamilie met 2 soorten. Eén zit op Lisdodde,
   en de andere op riet (artikel van Berend waarin staat dat Holcocranum op Phragmites australis zit - misschien ingevoerd op
   materiaal voor dakbedekking?). Familienaam Moerasbodemwantsen? Soorten: Lisdoddewants (lijst van Thijs) en Rietwants?

3. Ischnorhynchinae - de Kleidocerys bende! De wetenschappelijke naam betekent Smalsnuiten. Wat vinden jullie van Smal-
   snuitbodemwantsen? En dan de Berkensmalnuit (resedae), de Elzensmalsnuit (privignus) en de Heidesmalsnuit (ericae)? Het is een
   beetje vloeken maar de hele discussie of het berkenwantsen zijn of niet is gelijk afgelopen!

Ben bezig met de andere onderfamilies maar wil graag horen wat anderen hiervan vinden voordat ik meer ga typen.

James
   

thijsdegraaf

#77
Ja ik voel daar wel voor James. Ik was net aan het kijken of ik rookwantsen in een genusnaam kon stoppen. Maar dat was lastig. De groepjes hebben allemaal meer of minder een naam, die vallen dan af. Als groepsnaam vind ik het prima. Dat praat lekkerder. Ik wacht je lijstje af.
Ik heb nog wat Duitse namen achter verschillende wantsen gezet. Misschien brengt het op ideeën.  :)

Menko Vlaardingerbroek

CiteerWeet niet wat cymoides betekent.
Misschien: Grieks kyma 'golf' (in samenstellingen kymo- of kymato-) plus -oides 'lijkend op, -achtig'.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

thijsdegraaf

Knap Menko. Ik denk, dat ik het op  Koolzaad nysius houd. In Duits vond ik een 'gecamoufleerde' nysius, maar zo veel vind ik hem niet verschillen van de andere. Ik zet je vertaling erachter.

jck

Ik heb een naar vermoeden dat Nysius cymoides betekent de Nysius die op een Cymus lijkt. Golf had ik ook bij Cymus soorten bekeken maar ik zag niet hoe dat werkt. Geocoris grylloides is de Geocoris die op een Gryllus lijkt.
Wat de rookwantsen betreft, ik denk dat je de Rhyparochrominae Rookwantsen kunt noemen en rookwants misschien alleen gebruiken voor het geslacht Rhyparochromus in de Nederlandse soortnaam - dan heb je meer vrijheid om de rest van de familie te dopen.

James

jck

Heterogastrinae:

Ik zou brandnetel niet in de naam van de onderfamilie gebruiken - er is nog een Heterogaster (H, artemisiae) en die is een soort van tijm (zie BB). Weliswaar nog niet bekend uit NL maar wel in alle omringende landen - VK, Belgie, Frankrijk en Duitsland. ALS die hier opduikt, zou het raar zijn om hem een netelwants te noemen. Heterogaster betekent met een buik die anders/afwijkend is. Het is moeilijk om een naam te verzinnen met die betekenis die redelijk kort is - ik neem aan dat dit slaat op de geblokte connexivum maar dit blijft speculatie. Wat wel klopt, zijn de ringen op de poten (tibia) - 3 voor urticae en 1 voor artemisiae.

Voorstel: Heterogastrinae worden Ringpootbodemwantsen met Netelringpoot voor H. urticae. Als artemisiae hier ook blijkt te zitten, dan kan hij de Tijmringpoot worden.

James

thijsdegraaf

#82
Je hebt je aardig in de onderfamilies verdiept James. Ik heb me daar tot nu toe niet zo mee beziggehouden. Ik heb er net British Bugs bij opengeslagen en zal het vandaag eens bekijken. Ik weet van de onderfamilies van blindwants meer, omdat die geordend in subfamilies en tribes op m'n website staan. M'n 9 bodemwantsen staan vanwege het kleine aantal gewoon alfabetisch. Ik zal de onderfamilie er bijzetten.
Voor de naamgeving geeft jouw manier meer structuur. Hoewel ik niet denk, dat ze op Waaneming net als bij British Bugs er bijgezet zullen worden.
Ik zal de naam voor Rhyparochromus veranderen in rookwants (hoewel ik loopwants ook een geslaagde vind  :) )

jck

Blissinae (Ischnodemus en Geocoris):

De Blissinae zijn uniek als onderfamilie binnen de Lygaeidae omdat ze zich uitsluitend voeden met sap uit plantenweefsel i.p.v. de zaadjes (heeft me uren gekost om dat juweeltje te ontdekken!). Dan wordt het iets makkelijker.

Blissinae - Sapbodemwantsen

Ischnodemus sabuleti - Slanklijf sapwants?

Geocoris - ik zie dat de Duitsers krekel voor in ieder geval 2 soorten gebruiken, dat kunnen wij ook

Geocoris grylloides - Krekelwants (naam wordt nu al op Wrn gebruikt)
Geocoris ater - Zwarte krekelwants
Geocoris megacephalus - Grootkop krekelwants (letterlijke vertaling van de soortnaam)

James

PS Precies waar het word Blissinae vandaan komt, is me nog steeds een raadsel.

thijsdegraaf

#84
Weer een stapje verder. Ik heb de onderfamilies met de Nederlandse naam in de lijst boven het hoofdstuk 'bodemwantsen' gezet met de door jou bedachte Nederlandse namen.
Voor de duidelijkheid heb ik onder de onderfamilies de daarbij behorende soorten geplaatst (alleen wetenschappelijke naam) behalve onder de Rhyparochrominae. Door de grote hoeveelheid heeft dat geen zin natuurlijk.
Hopelijk wordt het dan voor iedereen, die het topic volgt duidelijk. Alles blijft zo in één lijst staan.
Ik heb alle naamsveranderingen in de lijst ingevoerd. Als ik wat vergeten ben, hoor ik het wel.


Alleen... Over de Geocoris is veel onduidelijkheid. Zowel wat betreft de familie als onderfamilie. Kijk bijvoorbeeld hier maar eens. Nederlandse soorten heeft hem wel onder bodemwantsen gezet, maar zonder onderfamilie. Volgens mij kan er in de toekomst nog van alles met dit beestje gebeuren. Ik heb de naam krekelboloogwants veranderd in krekelwants. Ik had voor boloog gekozen om het genus bij elkaar te houden. Naar aanleiding van o.a. genoemde stukje en omdat er veel meer soorten in de wereld zijn, die niet echt op een krekel lijken, maar wel bolle ogen hebben. zie bijvoorbeeld deze foto's.

jck

Sorry, ik heb een fout gemaakt - Geocorinae staat als een onderfamilie in de lijst van Berend. Er is iets misgegaan toen ik de Lygaeidae in een Word document heb gecopieerd. Wordt aan gewerkt! Excuses.

James

thijsdegraaf

Geeft niet. Je hebt ook genoeg fouten bij mij ontdekt.  ;)  Ik zie wel of je toch de voorkeur blijft houden voor krekelwants. Mij maakt het ook weer niet zo veel uit.

thijsdegraaf

Ik heb de onderfamilies van de bodemwantsen er nu allemaal staan met de soorten, die erbij horen.

jck

 :duim: Henestaris is nog niet hier bekend volgens Nederlandse Soorten.

James