Witkruintapuit Discussie

Gestart door garryb, oktober 06, 2014, 15:40:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Citaat van: Yeronimo op november 12, 2014, 16:09:48 PM
Witkruintapuit op 2 november gezien op Ameland (geringd exemplaar) via Facebook en kreeg het binnen via Wim Nap. Foto aan dit bericht toegevoegd.
Toeval?


Ik weet niet op wat voor toeval je doelt Jeroen maar dit lijkt in elk geval een escape met een kweekring uit 2012...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Ik vermoed dat Jeroen zich afvraagt of er een verband is met het twee maanden terug opduiken van de Witkruintapuit van Oegstgeest.
Het lijkt me niet voor de hand liggen aan te nemen dat er een verband bestaat tussen die ongeringde en deze geringde vogel.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

GertJ

Maar wel interessant om te weten of deze ontsnapt is op het eiland zelf of ergens op het vaste land.
In het laatste geval heeft-ie zich toch een aardig eindje verplaatst.
Groet Gert Jager

Martijn Bot

Leuk, hoor, de eerste wilde en de eerste ontsnapte Witkruintapuit voor Nederland binnen een paar weken. We boffen maar!

Edwin Russer

Citaat van: GertJ op november 12, 2014, 17:34:14 PM
Maar wel interessant om te weten of deze ontsnapt is op het eiland zelf of ergens op het vaste land.
In het laatste geval heeft-ie zich toch een aardig eindje verplaatst.


Hoe noemen ze dit ook alweer? vagrancy potential :police:
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

HPM

Citaat van: Martijn Bot op november 12, 2014, 18:09:34 PM

Leuk, hoor, de eerste wilde en de eerste ontsnapte Witkruintapuit voor Nederland binnen een paar weken. We boffen maar!

Nu nog bedenken waarom die ontsnapte er zoveel beter uitziet dan die 'wilde'.
Herman van der Meer

meeuwiss

#756
Citaat van: frankneijts op november 12, 2014, 16:28:51 PM
Citaat van: Yeronimo op november 12, 2014, 16:09:48 PM
Witkruintapuit op 2 november gezien op Ameland (geringd exemplaar) via Facebook en kreeg het binnen via Wim Nap. Foto aan dit bericht toegevoegd.
Toeval?


Ik weet niet op wat voor toeval je doelt Jeroen maar dit lijkt in elk geval een escape met een kweekring uit 2012...
Een kweekring uit 2012. Is rood dan de jaarkleur, gesloten en voorzien van compleet met nummers en letters (NL)? Dan is deze Amelandse escape in ieder geval legaal geringd. Een gekleurde splitring kan een vogel na verloop van tijd wel eens verliezen.
Groet

Rob Koelman

#757
Citaat van: HPM op november 12, 2014, 18:15:50 PMNu nog bedenken waarom die ontsnapte er zoveel beter uitziet dan die 'wilde'.

Maar iedereen weet ondertussen toch wel dat écht wilde exemplaren van dwaalgasten altijd teentjes missen en er uitzien als een 'opgekotst haarballetje'*  ;)

* citaat Davy Bosman bij http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=1&fid=11612&page=zoek)
Met vriendelijke groet, Rob

ealblas

#758
Citaat van: Vincent Hart op november 12, 2014, 17:06:12 PM
Ik vermoed dat Jeroen zich afvraagt of er een verband is met het twee maanden terug opduiken van de Witkruintapuit van Oegstgeest.
Het lijkt me niet voor de hand liggen aan te nemen dat er een verband bestaat tussen die ongeringde en deze geringde vogel.

Aangezien er naar mijn weten nooit eerder een Witkruintapuit (in welke staat dan ook) in Nederland is gezien, lijkt het nu juist geen toeval dat er binnen een paar weken twee vogels worden gezien (waarvan één zeker ontsnapt). Ik zie hier ook een duidelijke parallel met de waarnemingen van Azuurmees dit voorjaar.
Maar dat is misschien wel het probleem van deze hele discussie: dezelfde feiten maar verschillende conclusie.
Eric Jan Alblas

Rob Koelman

Citaat van: ealblas op november 12, 2014, 18:34:53 PMAangezien er naar mijn weten nooit eerder een Witkruintapuit (in welke staat dan ook) in Nederland is gezien, lijkt het nu juist geen toeval dat er binnen een paar weken twee vogels worden gezien (waarvan één zeker ontsnapt). Ik zie hier ook een duidelijke parallel met de waarnemingen van Azuurmees dit voorjaar.

Toeval of niet? We zullen het nooit met zekerheid weten. Die van Oegstgeest ging het toch al niet halen, en nu al helemaal niet meer...
Met vriendelijke groet, Rob

Bart van Hoogstraten

Is het 100% zeker dat het hier een kwekersring betreft?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

lupokatja

Citaat van: ealblas op november 12, 2014, 18:34:53 PM
Citaat van: Vincent Hart op november 12, 2014, 17:06:12 PM
Ik vermoed dat Jeroen zich afvraagt of er een verband is met het twee maanden terug opduiken van de Witkruintapuit van Oegstgeest.
Het lijkt me niet voor de hand liggen aan te nemen dat er een verband bestaat tussen die ongeringde en deze geringde vogel.

Aangezien er naar mijn weten nooit eerder een Witkruintapuit (in welke staat dan ook) in Nederland is gezien, lijkt het nu juist geen toeval dat er binnen een paar weken twee vogels worden gezien (waarvan één zeker ontsnapt). Ik zie hier ook een duidelijke parallel met de waarnemingen van Azuurmees dit voorjaar.
Maar dat is misschien wel het probleem van deze hele discussie: dezelfde feiten maar verschillende conclusie.

Natuurlijk is het geen toeval, als die eerste er niet was geweest had je nooit van die tweede geweten. Veel meer dan dat moet je er ook niet achter zoeken. Die parallel met de Azuurmees zie ik ook, maar ik vind het dus juist vreemd dat die is afgewezen op grond van een waarneming van een geringde vogel dagen later honderd kilometer verderop. Ik denk niet dat er iemand is die met enige precisie kan inschatten wat de kans is dat het een een dezelfde vogel betrof.

Lutzen

Fred Visscher

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 12, 2014, 18:53:29 PM
Is het 100% zeker dat het hier een kwekersring betreft?
Denk het wel Bart, en dan dit modelletje.
Gr Fred

Vincent Hart

Los van de herkomst van de vogel van Oegstgeest vind ik het totaal bizar om een verband te veronderstellen tussen een ongeringde Witkruintapuit in Oegstgeest en een geringde Witkruintapuit op Ameland. Verzin daar eens een scenario bij? Overigens is die in Oegstgeest daar al sinds medio september aanwezig, van de vogel van Ameland is niet duidelijk hoelang ie al vrij rondvliegt, dus waar die 'paar weken' vandaan komen ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Leo Heemskerk

Volgens mij heeft ie helemaal geen ring! zijn er andere foto's?


Groet,

Leo Heemskerk

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Vincent Hart op november 12, 2014, 19:40:05 PM
Los van de herkomst van de vogel van Oegstgeest vind ik het totaal bizar om een verband te veronderstellen tussen een ongeringde Witkruintapuit in Oegstgeest en een geringde Witkruintapuit op Ameland. Verzin daar eens een scenario bij? Overigens is die in Oegstgeest daar al sinds medio september aanwezig, van de vogel van Ameland is niet duidelijk hoelang ie al vrij rondvliegt, dus waar die 'paar weken' vandaan komen ...

Als het een geringd wild exemplaar is heeft iedereen feest! (Dan zijn alle ongeringde exemplaren telbaar).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

ealblas

#766
Citaat van: Vincent Hart op november 12, 2014, 19:40:05 PM
Los van de herkomst van de vogel van Oegstgeest vind ik het totaal bizar om een verband te veronderstellen tussen een ongeringde Witkruintapuit in Oegstgeest en een geringde Witkruintapuit op Ameland. Verzin daar eens een scenario bij? Overigens is die in Oegstgeest daar al sinds medio september aanwezig, van de vogel van Ameland is niet duidelijk hoelang ie al vrij rondvliegt, dus waar die 'paar weken' vandaan komen ...

Ik hou het maar bij feiten: Tot 6 oktober 2014 is er nooit een wilde/ontsnapte/dode Witkruintapuit in Nederland vastgesteld, totdat op die dag een vogel is ontdekt in Oegstgeest. Op 2 november wordt een (geringde) vogel gefotografeerd op Ameland. De periode 6 oktober - 2 november beslaat 28 dagen (in spreektaal 'een paar weken').
Een realistisch scenario bedenken is niet zo moeilijk, maar puur speculatie.
Eric Jan Alblas

Vincent Hart

#767
Lees dan nog even wat Lützen daarover schrijft, Eric Jan. EDIT: Lees ook mijn tekst die je citeert nog eens. De vogel bleek al weken voor 6 oktober aanwezig. Als we het toch over 'feiten' hebben ...
@Leo: Wordt nagevraagd.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Citaat van: Fred Visscher op november 12, 2014, 19:32:07 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 12, 2014, 18:53:29 PM
Is het 100% zeker dat het hier een kwekersring betreft?
Denk het wel Bart, en dan dit modelletje.

Dat zou kunnen Fred maar die op jouw foto zijn zogenaamde 'knijpringen' die je ook bij volwassen vogels kunt om doen (zoals die ringers gebruiken). Deze worden bijv. gebruikt om een individueel mannetje (of vrouwtje) in een gezelschapsvolière voor een bepaalde periode snel als zodanig te kunnen herkennen. Voor een officiële registratie hebben ze echter geen enkele waarde omdat ze nu eenmaal in een vloek en een zucht om en af zijn te doen en geen inscriptie hebben. Maar vogelkwekers kennen ook gesloten ringen die alleen bij jonge vogels (tot ca. 1 week oud) kunnen worden omgedaan en waarvan het o.a. de bedoeling was dat zij fraude zouden tegengaan. Die hebben per kweekjaar een bepaalde kleur: voor 2012 was dat rood. Ze zijn voorzien van bepaalde nummers waarmee (ook) in principe de kweker achterhaald kan worden.
(Overigens heb ik zo 1-2-3 geen ringonderzoek kunnen vinden dat gebruik maakt van kleurringen bij Witkruintapuiten..)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

ealblas

#769
Ik denk dat een gefotografeerde Witkruintapuit op Ameland best op eigen kracht het nieuws had kunnen halen, bijvoorbeeld via de rubriek 'determinatie' van deze website. Er worden wel meer zeldzame vogels via (gedeelde) amateurfoto's ontdekt, daar zijn zat voorbeelden van, al gaat het dan lang niet altijd om iets bijzonders of inheems.
Eric Jan Alblas

Vincent Hart

Ik denk dat je er ook rustig vanuit kunt gaan dat maar een deel van de 'zeldzaamheden' (ontsnapt danwel wild) 'het nieuws haalt', sterker nog, ueberhaupt door iemand wordt opgemerkt. En dan waren er een paar jaar geleden geen Facebook, geen Waarneming.nl, geen internet, geen Dutch Birding. 'Wat je niet ziet, bestaat niet' is natuurlijk geen overdreven sterk betoog (maar een liedje van Kinderen voor Kinderen) ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Gert Ottens

Citaat van: frankneijts op november 12, 2014, 20:12:51 PM
Citaat van: Fred Visscher op november 12, 2014, 19:32:07 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 12, 2014, 18:53:29 PM
Is het 100% zeker dat het hier een kwekersring betreft?
Denk het wel Bart, en dan dit modelletje.

Dat zou kunnen Fred maar die op jouw foto zijn zogenaamde 'knijpringen' die je ook bij volwassen vogels kunt om doen (zoals die ringers gebruiken). Deze worden bijv. gebruikt om een individueel mannetje (of vrouwtje) in een gezelschapsvolière voor een bepaalde periode snel als zodanig te kunnen herkennen. Voor een officiële registratie hebben ze echter geen enkele waarde omdat ze nu eenmaal in een vloek en een zucht om en af zijn te doen en geen inscriptie hebben. Maar vogelkwekers kennen ook gesloten ringen die alleen bij jonge vogels (tot ca. 1 week oud) kunnen worden omgedaan en waarvan het o.a. de bedoeling was dat zij fraude zouden tegengaan. Die hebben per kweekjaar een bepaalde kleur: voor 2012 was dat rood. Ze zijn voorzien van bepaalde nummers waarmee (ook) in principe de kweker achterhaald kan worden.
(Overigens heb ik zo 1-2-3 geen ringonderzoek kunnen vinden dat gebruik maakt van kleurringen bij Witkruintapuiten..)


In het zuiden van Israel heeft recentelijk een kleurringproject met Witkruintapuiten gelopen. Ik weet in ieder geval van gele en groene kleurringen, maar natuurlijk zijn deze vogels ook voorzien van een metalen ring.

ealblas

Beetje flauw die woordspelletjes Vincent. Ik haak af.
Eric Jan Alblas

Vincent Hart

Op een inhoudelijk verhaal ga ik met liefde inhoudelijk in. Dit is gezwets.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jan van der Laan

Citaat van: lupokatja op november 12, 2014, 18:59:50 PM
Citaat van: ealblas op november 12, 2014, 18:34:53 PM
Citaat van: Vincent Hart op november 12, 2014, 17:06:12 PM
Ik vermoed dat Jeroen zich afvraagt of er een verband is met het twee maanden terug opduiken van de Witkruintapuit van Oegstgeest.
Het lijkt me niet voor de hand liggen aan te nemen dat er een verband bestaat tussen die ongeringde en deze geringde vogel.

Aangezien er naar mijn weten nooit eerder een Witkruintapuit (in welke staat dan ook) in Nederland is gezien, lijkt het nu juist geen toeval dat er binnen een paar weken twee vogels worden gezien (waarvan één zeker ontsnapt). Ik zie hier ook een duidelijke parallel met de waarnemingen van Azuurmees dit voorjaar.
Maar dat is misschien wel het probleem van deze hele discussie: dezelfde feiten maar verschillende conclusie.

Natuurlijk is het geen toeval, als die eerste er niet was geweest had je nooit van die tweede geweten. Veel meer dan dat moet je er ook niet achter zoeken. Die parallel met de Azuurmees zie ik ook, maar ik vind het dus juist vreemd dat die is afgewezen op grond van een waarneming van een geringde vogel dagen later honderd kilometer verderop. Ik denk niet dat er iemand is die met enige precisie kan inschatten wat de kans is dat het een een dezelfde vogel betrof.

Lutzen
Voorbeelden legio: de Grote kanoet van de Oostvaardersdijk werd teruggevonden in de Putten bij Camperduin. En de Renvogel van Camperduin werd teruggevonden op Texel. De Audouins Meeuw van Zeeland in Engeland en als klap op de vuurpijl: de eerste Stejnegeri RBTapuit in NL (Texel) werd teruggevonden honderden kilometers verderop in een ander land (Portland)!

HPM

Citaat van: Vincent Hart op november 12, 2014, 20:36:21 PM

Op een inhoudelijk verhaal ga ik met liefde inhoudelijk in. Dit is gezwets.

Dan zijn er twee mogelijkheden die meer voor de hand liggen:
- Je reageert niet
- Je geeft het goede voorbeeld door iets inhoudelijks te melden.
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

(Voor de buitenstaanders die hier toevallig langskomen en zich afvragen wat er aan de hand is...: het is hier gewoon gezellig hoor  ;) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Rob Koelman

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 12, 2014, 21:37:42 PM(Voor de buitenstaanders die hier toevallig langskomen en zich afvragen wat er aan de hand is...: het is hier gewoon gezellig hoor  ;) ).

:duim:
Met vriendelijke groet, Rob

Jan Zwaaneveld

Citaat van: Leo Heemskerk op november 12, 2014, 19:44:31 PM
Volgens mij heeft ie helemaal geen ring! zijn er andere foto's?


Ik ben er ook nog niet van overtuigd dat het een ring is.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Vincent Hart

Citaat van: HPM op november 12, 2014, 21:32:40 PM
Citaat van: Vincent Hart op november 12, 2014, 20:36:21 PM

Op een inhoudelijk verhaal ga ik met liefde inhoudelijk in. Dit is gezwets.

Dan zijn er twee mogelijkheden die meer voor de hand liggen:
- Je reageert niet
- Je geeft het goede voorbeeld door iets inhoudelijks te melden.
Haha, advies van jou om niet te reageren?  ;D
Ik laat inhoudelijk zien dat Eric Jan geen coherent verhaal heeft, vervolgens heet dat 'taalspelletjes' als het Eric Jan het te moeilijk wordt.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers