Witkruintapuit Discussie

Gestart door garryb, oktober 06, 2014, 15:40:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

Het is verleidelijk om de gevallen in (bv) Koeweit, Irak en Iran ook eerder aan ernesti toe te wijzen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Vincent Hart op oktober 21, 2014, 10:31:13 AM

Het is verleidelijk om de gevallen in (bv) Koeweit, Irak en Iran ook eerder aan ernesti toe te wijzen.

Dat lijkt me niet meer dan logisch. Daarom verbaas ik me erover dat het bij de Turkse/Cyprische niet zo zou zijn.
Maar ik weet niet hoeveel er daarvan tot op ondersoort gedetermineerd zijn. Uit het door Arnoud gegeven citaat van Kirwan et al  blijkt in ieder geval dat het bij de drie Turkse niet is gebeurd.
Herman van der Meer

Gert Ottens

Citaat van: Vincent Hart op oktober 21, 2014, 10:31:13 AM
Het is verleidelijk om de gevallen in (bv) Koeweit, Irak en Iran ook eerder aan ernesti toe te wijzen.

Dat ligt inderdaad voor de hand. In Koeweit is het een zeldzame wintergast (min. 22 gevallen) vooral in het vroege voorjaar (afkomstig uit Saudi-Arabie of Jordanie?). De soort staat overigens niet op een checklist van Irak uit 2010, maar wellicht zijn er recente gevallen? Ik weet niet waar het enige geval voor Iran is waargenomen, maar dat zal vrijwel zeker ernesti zijn geweest. Dat geldt ook voor het ene geval in Qatar en de Omaanse gevallen (afkomstig uit het oosten van Saudi-Arabie?).

Bas vd Burg

In het boek "Birds of the Middle East" van Porter (second edition) wordt iig gesproken over gevallen in onder meer Irak, Iran, Koeweit, Quatar, UAE, Oman. Er wordt echter niet gesproken over welke ondersoort het dan zou betreffen. Ik heb ook nog even gezocht in het boek "Rare birds where and when". Bij De witkruintapuit staat niet zo veel info, maar bij Afrikaanse Woestijngrasmus (ook een soort die niet veel trekt maar waarvan waarnemingen bekend zijn uit Spanje/Frankrijk), wordt verwezen naar Witkruintapuit. In die zin dat de gevallen in Spanje/Frankrijk van Afrikaanse Woestijngrasmus wel kunnen aangezien er ook Witkruintapuiten opduiken.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of de Witkruintapuit ook dispersie vertoond in zuidelijke richting, daar heb ik nog weinig over kunnen vinden.

En over lange teennagels gesproken (of heb ik dit nu helemaal mis?): http://www.warbler.phytoconsult.nl/wcr_wheatear.htm
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Gert Ottens

#604
Citaat van: Bas vd Burg op oktober 21, 2014, 11:29:53 AM
In het boek "Birds of the Middle East" van Porter (second edition) wordt iig gesproken over gevallen in onder meer Irak, Iran, Koeweit, Quatar, UAE, Oman. Er wordt echter niet gesproken over welke ondersoort het dan zou betreffen. Ik heb ook nog even gezocht in het boek "Rare birds where and when". Bij De witkruintapuit staat niet zo veel info, maar bij Afrikaanse Woestijngrasmus (ook een soort die niet veel trekt maar waarvan waarnemingen bekend zijn uit Spanje/Frankrijk), wordt verwezen naar Witkruintapuit. In die zin dat de gevallen in Spanje/Frankrijk van Afrikaanse Woestijngrasmus wel kunnen aangezien er ook Witkruintapuiten opduiken.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of de Witkruintapuit ook dispersie vertoond in zuidelijke richting, daar heb ik nog weinig over kunnen vinden.

En over lange teennagels gesproken (of heb ik dit nu helemaal mis?): http://www.warbler.phytoconsult.nl/wcr_wheatear.htm

Dat boek is zeker niet het laatste woord als het gaat om het voorkomen van vogels als dwaalgast in het Midden-Oosten...
Maar voor de UAE inderdaad ook nog 12 gevallen (met name in april), vrijwel allemaal van Das eiland. Dat eiland ligt 'middenin' de Perzische Golf, op ca. 100 km. van de kust van Qatar en de UAE (as the wheatear flies). Dat duidt toch in ieder geval op enige dispersie. Daar trouwens ook 'influxen' van meerdere gevallen (in hetzelfde seizoen) per jaar. Dat was in Italie toch ook vastgesteld (weliswaar van de nominaat)?

HPM

Citaat van: Gert Ottens op oktober 21, 2014, 11:20:52 AM
Citaat van: Vincent Hart op oktober 21, 2014, 10:31:13 AM
Het is verleidelijk om de gevallen in (bv) Koeweit, Irak en Iran ook eerder aan ernesti toe te wijzen.

...  De soort staat overigens niet op een checklist van Irak uit 2010, maar wellicht zijn er recente gevallen? Ik weet niet waar het enige geval voor Iran is waargenomen, maar dat zal vrijwel zeker ernesti zijn geweest....

First record of White-crowned Black Wheatear Oenanthe leucopyga for Iraq.
Sandgrouse Volume 32 (2) Autumn 2010
Niet vrij toegankelijk dus ik weet niet om welk jaar dat gaat. Misschien 2009. Als die niet in de checklist 2010 voorkomt is hij misschien niet geaccepteerd.
Herman van der Meer

Gert Ottens

Citaat van: HPM op oktober 21, 2014, 12:01:40 PM
Citaat van: Gert Ottens op oktober 21, 2014, 11:20:52 AM
Citaat van: Vincent Hart op oktober 21, 2014, 10:31:13 AM
Het is verleidelijk om de gevallen in (bv) Koeweit, Irak en Iran ook eerder aan ernesti toe te wijzen.

...  De soort staat overigens niet op een checklist van Irak uit 2010, maar wellicht zijn er recente gevallen? Ik weet niet waar het enige geval voor Iran is waargenomen, maar dat zal vrijwel zeker ernesti zijn geweest....


First record of White-crowned Black Wheatear Oenanthe leucopyga for Iraq.
Sandgrouse Volume 32 (2) Autumn 2010
Niet vrij toegankelijk dus ik weet niet om welk jaar dat gaat. Misschien 2009. Als die niet in de checklist 2010 voorkomt is hij misschien niet geaccepteerd.

Ik heb Sandgrouse dus zal het (voor de volledigheid) even checken later.

HPM

Citaat van: Bas vd Burg op oktober 21, 2014, 11:29:53 AM
...

En over lange teennagels gesproken (of heb ik dit nu helemaal mis?): http://www.warbler.phytoconsult.nl/wcr_wheatear.htm

Niet erg duidelijk maar dat lijken een paar verschrikkelijke jubelnagels.
Dat Teus daar zelf nog niet mee is gekomen.

Herman van der Meer

Gert Ottens

Citaat van: Bas vd Burg op oktober 21, 2014, 11:29:53 AM
En over lange teennagels gesproken (of heb ik dit nu helemaal mis?): http://www.warbler.phytoconsult.nl/wcr_wheatear.htm

De rechterpoot van deze tapuit lijkt sowieso niet helemaal in orde te zijn. Gebroken (geweest)?

meeuwiss

Lijken me sliertjes aan het prikkeldraad, tenen zien er gaaf uit, voor zover te zien. De rechterpoot gaat verscholen achter de paal.
Groet

HPM

Citaat van: HPM op oktober 20, 2014, 12:17:59 PM
...
Een aantal oude gevallen heb ik vervaagd weergegeven. Het gaat om een Belgische, vier Britse, een Ierse en een Spaanse. Die Spaanse (mei 1977) is van de lijst afgevoerd maar ik heb niet kunnen vinden waarom. Van de andere gevallen (aanvankelijk Zwarte tapuiten O. leucura) was de soort niet te bepalen. Dat zal bij de Spaanse ook wel zo geweest zijn.
...

Dat zal bij de Spaanse dus niet de reden geweest zijn, want in 'Observaciones de aves raras en España, 2005' staat bij de acceptatie van die van La Palma als eerste voor Spanje dat een van de twee in 1977 een adult was.
" ... con una cita previa en España, sin homologar, referida a un adulto y un inmaduro en Doñana, el 28 de mayo de 1977 "

Ardeola 54(2), 2007, 405-446
http://www.ardeola.org/files/1338.pdf pag 437 (33 in het document)
Herman van der Meer

Cygnus

#611
Citaat van: HPM op oktober 21, 2014, 12:01:40 PM
First record of White-crowned Black Wheatear Oenanthe leucopyga for Iraq.
Sandgrouse Volume 32 (2) Autumn 2010
Niet vrij toegankelijk dus ik weet niet om welk jaar dat gaat. Misschien 2009. Als die niet in de checklist 2010 voorkomt is hij misschien niet geaccepteerd.

Hele nummer te downloaden via: http://www.archive.org/download/sandgrouse322orni/sandgrouse322orni.pdf

De waarneming is van 19 februari 2010 bij het Sawa lake in het zuiden van Irak.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Gert Ottens

Citaat van: Cygnus op oktober 21, 2014, 14:08:19 PM
Citaat van: HPM op oktober 21, 2014, 12:01:40 PM
First record of White-crowned Black Wheatear Oenanthe leucopyga for Iraq.
Sandgrouse Volume 32 (2) Autumn 2010
Niet vrij toegankelijk dus ik weet niet om welk jaar dat gaat. Misschien 2009. Als die niet in de checklist 2010 voorkomt is hij misschien niet geaccepteerd.

Hele nummer te downloaden via: http://www.archive.org/download/sandgrouse322orni/sandgrouse322orni.pdf

De waarneming is van 19 februari 2010 bij het Sawa lake in het zuiden van Irak.

Deze lokatie (en die van het Iraanse geval (in Zuid-Iran), die in dit artikel ook wordt genoemd) ligt toch al gauw meerdere honderden kilometers van de dichtstbijzijnde broedgebieden in Saudi-Arabie (cf. BWP) vandaan. Zal ABBA eens checken naar de broedverspreiding op het Arabisch Schiereiland. Hoe dan ook is ernesti dus duidelijk tot flinke omzwerving in staat (binnen het Midden-Oosten).

Bas vd Burg

En voor wat betreft de gebieden ten zuiden van het verspreidingsgebied, kwam ik dit artikel tegen: http://malimbus.free.fr/articles/V30/Malimbus30-2-2008-169-170.pdf
(Witkruintapuit Yankari Game Reserve Nigeria in 2007, voor locatie kijk op het laatste kaartje van Herman en dan globaal de letter "O" van "Oenanthe"). In het artikel wordt nog verwezen naar 2 andere gevallen in Nigeria
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

HPM

#614
Citaat van: Cygnus op oktober 21, 2014, 14:08:19 PM
Citaat van: HPM op oktober 21, 2014, 12:01:40 PM
First record of White-crowned Black Wheatear Oenanthe leucopyga for Iraq.
Sandgrouse Volume 32 (2) Autumn 2010
Niet vrij toegankelijk dus ik weet niet om welk jaar dat gaat. Misschien 2009. Als die niet in de checklist 2010 voorkomt is hij misschien niet geaccepteerd.

Hele nummer te downloaden via: http://www.archive.org/download/sandgrouse322orni/sandgrouse322orni.pdf

De waarneming is van 19 februari 2010 bij het Sawa lake in het zuiden van Irak.

Ik had al eerder wat van Sandgrouse gevonden op archive.org, maar ik was daar niet verder gaan zoeken omdat de site (bij mij) onvoorstelbaar traag is. Niet doorheen te komen. Vroeger was dat toch anders.

PS. Deze download failed.
Herman van der Meer

meeuwiss

#615
Dierenpark Emmen Forum:
Geboren tussen 29 mei en 7 augustus 2013: 3 Witkaptapuiten.
Als je er toch een keer bent zou ik zeker even een kijkje nemen in de vogelafdeling. Er zijn veel en grote volieres.
Groet
Guido

HPM

Citaat van: Bas vd Burg op oktober 21, 2014, 15:10:10 PM

En voor wat betreft de gebieden ten zuiden van het verspreidingsgebied, kwam ik dit artikel tegen: http://malimbus.free.fr/articles/V30/Malimbus30-2-2008-169-170.pdf
(Witkruintapuit Yankari Game Reserve Nigeria in 2007, voor locatie kijk op het laatste kaartje van Herman en dan globaal de letter "O" van "Oenanthe"). In het artikel wordt nog verwezen naar 2 andere gevallen in Nigeria

Malamfatori 1963 is 'precies' in het midden van Nigeria
Maiduguri undated (maar in ieder geval voor 1994) is in het noordoosten, boven de O van Oenanthe

Herman van der Meer

Jan van der Laan

Citaat van: meeuwiss op oktober 21, 2014, 15:44:35 PM
Dierenpark Emmen Forum:
Geboren tussen 29 mei en 7 augustus 2013: 3 Witkaptapuiten.
Als je er toch een keer bent zou ik zeker even een kijkje nemen in de vogelafdeling. Er zijn veel en grote volieres.
Groet
Guido
Goed idee. Met de kerstvakantie in het vooruitzicht (die 9 weken zijn zo voorbij) lijkt me dat een goede dagbesteding.

Steven Wytema

Citaat van: HPM op oktober 21, 2014, 15:43:53 PM
Citaat van: Cygnus op oktober 21, 2014, 14:08:19 PM
Citaat van: HPM op oktober 21, 2014, 12:01:40 PM
First record of White-crowned Black Wheatear Oenanthe leucopyga for Iraq.
Sandgrouse Volume 32 (2) Autumn 2010
Niet vrij toegankelijk dus ik weet niet om welk jaar dat gaat. Misschien 2009. Als die niet in de checklist 2010 voorkomt is hij misschien niet geaccepteerd.

Hele nummer te downloaden via: http://www.archive.org/download/sandgrouse322orni/sandgrouse322orni.pdf

De waarneming is van 19 februari 2010 bij het Sawa lake in het zuiden van Irak.

Ik had al eerder wat van Sandgrouse gevonden op archive.org, maar ik was daar niet verder gaan zoeken omdat de site (bij mij) onvoorstelbaar traag is. Niet doorheen te komen. Vroeger was dat toch anders.

PS. Deze download failed.


Ik heb m gedownload. Als je wil kan ik hem toesturen (12Mb) of alleen het artikel eruithalen (kleiner, wrsch wel mailbaar)
Steven Wytema


HPM

Citaat van: Steven Wytema op oktober 21, 2014, 16:46:25 PM
Citaat van: HPM op oktober 21, 2014, 15:43:53 PM

Ik had al eerder wat van Sandgrouse gevonden op archive.org, maar ik was daar niet verder gaan zoeken omdat de site (bij mij) onvoorstelbaar traag is. Niet doorheen te komen. Vroeger was dat toch anders.

PS. Deze download failed.


Ik heb m gedownload. Als je wil kan ik hem toesturen (12Mb) of alleen het artikel eruithalen (kleiner, wrsch wel mailbaar)

Bedankt voor het aanbod, Steven, maar doe maar niet, want ik weet toch nog niet of ik wat zou gaan doen met die gevallen. Het is in ieder geval nu al duidelijk dat de dispersie alle kanten op gaat. Alleen nog niet hoe ver oostelijk en zuidelijk ze komen.
Herman van der Meer

RoelofdeB

Citaat van: HPM op oktober 20, 2014, 21:40:42 PM
Citaat van: RoelofdeB op oktober 20, 2014, 21:24:42 PM
Citaat van: HPM op oktober 20, 2014, 21:05:44 PM
Citaat van: RoelofdeB op oktober 20, 2014, 20:20:06 PM

We halen alles weg, dan blijft er niks over....

Doe niet zo flauw, Roelof. Niemand wil alles weghalen. Hoe meer gegevens hoe beter, maar je moet niet vast willen houden aan wat niet houdbaar is.

Ik vind het kaartje dat je hebt gemaakt prima Herman, ik houd ook nergens in het bijzonder aan vast, ik struikelde alleen even over het wegstrepen door Guido van al de gevallen in Engeland en Belgie die jij gewoon op je kaartje hebt laten staan, dan "blijft er inderdaad 'niet zoveel over van de Noord-Westeuropa cluster" ..
Verder is het Beierse geval, zoals eerder langsgekomen, om onduidelijke reden in D geplaatst (iig geen ship assist-reden of ik heb wat gemist-goed mogelijk inmiddels trouwens) en is het voor mij overigens geen uitgemaakte zaak dat dit Ernesti betreft, lastig te zien in het veld namelijk.

Voor mij doen die zeven gevallen niet mee omdat het niet bekend is om welke soort het ging en ik had ze dus weg kunnen laten, maar min of meer als compromis heb ik ze op een andere manier weergegeven. Nu kan iedereen zien dat ze bestaan (en waar) en ermee doen wat hij wil, maar mijn NW-cluster is geslonken tot 4(of 3) gevallen. Dat vind ik een redelijke interpretatie van de feiten.

Wat Beieren als ernesti betreft ga ik uit van wat de literatuur zegt. Er zijn ook waarnemingen waarvoor de nominaat wordt genoemd en ik geloof zelfs een waarbij ernestie wordt uitgesloten.



Opmerkelijk dat er geen zekere meldingen van Zwarte tapuiten in het cluster zitten. Ik beschouw Zwarte tapuit (misschien ten onrechte trouwens) als een vogel die niks spannends doet buiten ongeveer 100 meter van zijn nest, maar zag wel al foto voorbijkomen van gevangen Zwataps. Je zou toch verwachten dat gezien de illegale handel en het dichterbij voorkomen dat deze soort ook regelmatig ongeringd zou opduiken buiten zijn broedgebied?

Vincent Hart

Bij Vroege Vogels gaan ze uit van een dwaalgast!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rob Koelman

Citaat van: Vincent Hart op oktober 21, 2014, 19:27:25 PMBij Vroege Vogels gaan ze uit van een dwaalgast!

Die laten ze zich bij hun topics altijd inhoudelijk informeren door een 'deskundige'. In dit geval hebben ze blijkbaar hun informatie van een 'believer' gekregen...  :rolleyes:
Met vriendelijke groet, Rob

Cygnus

Citaat van: Vincent Hart op oktober 21, 2014, 19:27:25 PM
Bij Vroege Vogels gaan ze uit van een dwaalgast!
OK, dan zijn we er uit. Dan kan dit topic nu wel op slot  ;)
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

HPM

Citaat van: RoelofdeB op oktober 21, 2014, 19:02:10 PM
...

Opmerkelijk dat er geen zekere meldingen van Zwarte tapuiten in het cluster zitten. ...

Dat is niet zo opmerkelijk voor een kaart die de verspreiding van Witkruintapuit beoogt weer te geven.
Opmerkelijker is dat er desondanks zes meldingen van Zwarte op staan, maar dan wel vervaagd.
Herman van der Meer

Vincent Hart

Overigens staat er een claim van Zwarte Tapuit op Waarneming.nl: http://waarneming.nl/waarneming/view/64196178
(staat op in behandeling maar volgens mij met de directe link ook voor niet-admins te zien?)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

OlivierO

Citaat van: Vincent Hart op oktober 21, 2014, 19:55:40 PM
(staat op in behandeling maar volgens mij met de directe link ook voor niet-admins te zien?)

Affirmatief.  :right:
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

RoelofdeB

Citaat van: HPM op oktober 21, 2014, 19:42:22 PM
Citaat van: RoelofdeB op oktober 21, 2014, 19:02:10 PM
...

Opmerkelijk dat er geen zekere meldingen van Zwarte tapuiten in het cluster zitten. ...

Dat is niet zo opmerkelijk voor een kaart die de verspreiding van Witkruintapuit beoogt weer te geven.
Opmerkelijker is dat er desondanks zes meldingen van Zwarte op staan, maar dan wel vervaagd.

Dat zijn toch undets? Het zijn alle gevallen van uit de oertijd, toen Wikru nog niet in de Peterson stond. Ik ben benieuwd naar de omzwervingen van Zwatap, zijn die überhaupt ooit  met zekerheid boven de Pyreneeën vastgesteld?

frankneijts

Citaat van: RoelofdeB op oktober 21, 2014, 20:04:39 PM
Ik ben benieuwd naar de omzwervingen van Zwatap, zijn die überhaupt ooit  met zekerheid boven de Pyreneeën vastgesteld?

Zeker: de soort was in de 19e eeuw nog "commune dans les milieus favorables de Provence et du Languedoc-Rousillon" waar hij overigens als "strictement sédentaire" gold. De soort hield als broedvogel nog lang stand in de omgeving van Collioure in de Pyrenées-Orientales maar stierf waarschijnlijk rond 1995 uit als broedvogel in Frankrijk. Ondanks zijn reputatie als strikte standvogel zijn er uit Frankrijk diverse waarnemingen in de laatste decennia van de 20e eeuw uit o.a. de Provence nádat de soort hier verdwenen was (ca. 1938). Bron: Inventaire des Oiseaux de France (Dubois et al 2000)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: RoelofdeB op oktober 21, 2014, 20:04:39 PM
Citaat van: HPM op oktober 21, 2014, 19:42:22 PM
Citaat van: RoelofdeB op oktober 21, 2014, 19:02:10 PM
...

Opmerkelijk dat er geen zekere meldingen van Zwarte tapuiten in het cluster zitten. ...

Dat is niet zo opmerkelijk voor een kaart die de verspreiding van Witkruintapuit beoogt weer te geven.
Opmerkelijker is dat er desondanks zes meldingen van Zwarte op staan, maar dan wel vervaagd.

Dat zijn toch undets? Het zijn alle gevallen van uit de oertijd, toen Wikru nog niet in de Peterson stond...

Ja, dat waren (geaccepteerde?) Zwarte en pas indet geworden nadat er een Witkruin in GB was geaccepteerd. Ook als er daar nog eens een Zwarte wordt geaccepteerd zullen ze dus nooit meer iets worden.

Zwarte Tapuit Oenanthe leucura
"Native: Algeria; France; Libya; Morocco; Portugal; Spain; Tunisia; Western Sahara"

Vagrant: Bulgaria; Greece; Israel; Italy; Liechtenstein; Malta; Mauritania; Montenegro; Norway; Serbia"
(IUCN)

Een standvogel die dus kennelijk wel  regelmatig duizenden kilometers  naar het oosten vliegt en en geen meter naar het noorden. En als er eens een naar het noorden gaat (Noorwegen) telt die niet mee.
Begrijp jij het? Ik niet.
Herman van der Meer