Witkruintapuit Discussie

Gestart door garryb, oktober 06, 2014, 15:40:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Oenanthe

Citaat van: Oenanthe op oktober 09, 2014, 13:31:51 PM
Pootafwijkingen worden bij VRS Meijendel altijd geregistreerd maar het probleem is dat die registratie op zodanige manier gebeurt dat een snel overzicht niet te genereren is. Mijn eigen ervaring is dat als er een soort is waarbij regelmatig pootafwijkingen voorkomen, dat de veldleeuwerik is. Die heeft vaker dan gemiddeld gezwellen. Peter Lina heeft daarnaar in de 70er jaren onderzoek gedaan en geconcludeerd dat het vrijwel altijd vogelpokken betreft. Misschien ligt dat artikel nog bij ons in het archief. Ik zal er eens naar zoeken.

Het betrokken artikel is te vinden in Meijendel Mededelingen van juli 1980. Drie door VRS Meijendel gevangen Veldleeuweriken met meerdere gezwellen aan de poten zijn onderzocht. In alle gevallen bleek het om pokken te gaan. Het betrof in geen geval het soort pootgebreken dat de witkruintapuit van Oegstgeest vertoont.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

bert regensburg

Citaat van: Oenanthe op oktober 19, 2014, 14:00:14 PM
Citaat van: Oenanthe op oktober 09, 2014, 13:31:51 PM
Pootafwijkingen worden bij VRS Meijendel altijd geregistreerd maar het probleem is dat die registratie op zodanige manier gebeurt dat een snel overzicht niet te genereren is. Mijn eigen ervaring is dat als er een soort is waarbij regelmatig pootafwijkingen voorkomen, dat de veldleeuwerik is. Die heeft vaker dan gemiddeld gezwellen. Peter Lina heeft daarnaar in de 70er jaren onderzoek gedaan en geconcludeerd dat het vrijwel altijd vogelpokken betreft. Misschien ligt dat artikel nog bij ons in het archief. Ik zal er eens naar zoeken.

Het betrokken artikel is te vinden in Meijendel Mededelingen van juli 1980. Drie door VRS Meijendel gevangen Veldleeuweriken met meerdere gezwellen aan de poten zijn onderzocht. In alle gevallen bleek het om pokken te gaan. Het betrof in geen geval het soort pootgebreken dat de witkruintapuit van Oegstgeest vertoont.

De publikatie over het eerste onderzoek aan materiaal verzameld op VRS Meijendel dateert uit 1973:
Lina,P.H.C., Van Noord,H.J., De Groot,F.G. (1973)
Detection of virus in sqamous papillomas of the wild bird species Fringilla coelebs
Journal of the National Cancer Institute 50 567-571.
http://jnci.oxfordjournals.org/content/50/2/567.full.pdf+html?sid=1c22d7bc-e7b6-4dd7-9858-3e74626232e9
(abstract, hele pdf helaas alleen tegen betaling)
Het gaat in dit verhaal om wratachtige gezwellen, die vaak op de poten van Vinken voorkomen (ook Kepen lijden hieraan), veroorzaakt door Fringilla Papilloma Virus (FPV).

m.vr.gr. Bert Regensburg

Mars Muusse

Type in Google voor de grap eens in:
"leg abnormalities in birds"
En je krijgt legio artikelen hoe je pootafwijkingen bij gekooide vogels kunt toedichten aan niet-optimale condities van licht, fosfor, calcium, tanine sorghum graankorrels etc etc... In kippen vooral, en dan gaat het niet over pokkenvirus. Blijkbaar een 'aandachtspuntje' bij pluimveehouders. ;-)

meeuwiss

#573
Op 4 juli 2012 te koop of ruilen op de Italiaanse webvogelmarkt: Witkruintapuit, 2 mannetjes en 1 vrouwtje.
De vogels lijken er op de originele foto goed uit te zien en met gave staart bovendien.
Keurig geringd met metalen nummer-ring, als ik het goed zie.
Bron Birds & Birds:
www.birdsandbirds.com/vediannuncio.asp?idrichiesta=3155
Groet

arnoud.vandenberg

#574


Citaat van: meeuwiss op oktober 20, 2014, 00:34:42 AM
Op 4 juli 2012 te koop of ruilen op de Italiaanse webvogelmarkt: Witkruintapuit, 2 mannetjes en 1 vrouwtje.
De vogels lijken er op de originele foto goed uit te zien en met gave staart bovendien.
Keurig geringd met metalen nummer-ring, als ik het goed zie. Bron: Birds&Birds.
Groet


Deze 2 of 3 vogels van een handelaar in Varese zijn reeds een paar keer genoemd (zie ook DB-fotoforum, bijvoorbeeld). Of gaat het toch om een andere?

frankneijts

Ik kan me dergelijke foto's niet herinneren. Wel heb ik een paar dagen geleden hiernaar verwezen: http://www.birdsandbirds.com/de-alleva_razza.asp?id_razza=1067 (zelfde bron)...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

#576
Herman van der Meer

HPM

#577
Hierbij een nieuwe versie van een eerder getoond kaartje met verspreiding van buitenissige gevallen van Witkruintapuit, aangepast volgens mijn laatste inzichten.
De locaties zijn weergegeven als maandnummer of een range van maandnummers. Uiteraard is dat voor het Nederlandse geval maar voorlopig.
Cyprus is nu ook verwerkt. Dat gaat dan om vijf gevallen, terwijl er zeven zouden zijn. Kroatië (2011) staat nu op de juiste plaats. Ik heb hem niet opgevat als alleen een paar dagen in augustus, maar  als een overzomeraar van april tot september. De Franse (april 1884) staat tussen haakjes omdat als vindplaats alleen "Zuid-Frankrijk" bekend is. De Mediterrane kust lijkt mij het meest waarschijnlijk.

Een aantal oude gevallen heb ik vervaagd weergegeven. Het gaat om een Belgische, vier Britse, een Ierse en een Spaanse. Die Spaanse (mei 1977) is van de lijst afgevoerd maar ik heb niet kunnen vinden waarom. Van de andere gevallen (aanvankelijk Zwarte tapuiten O. leucura) was de soort niet te bepalen. Dat zal bij de Spaanse ook wel zo geweest zijn.
De Beierse (mei 1986) is een geval apart want wel een zekere Witkruin, maar door de Duitsers als mogelijk niet wild beschouwd. Ik heb hem ook buiten de 'clustering' gehouden omdat hij om meerdere redenen tussen wal en schip valt. De clustering heb ik wat 'aangescherpt'.

De terracottakleurige gebieden vormen het veronderstelde jaarrond woongebied van de soort (volgens IUCN). Op de kalender rechts is te zien wat de verdeling over de maanden is, inclusief die van de vervaagde gevallen. Het broedseizoen is ruwweg van februari-mei.

Herman van der Meer

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

meeuwiss

#579
Citaat van: frankneijts op oktober 20, 2014, 12:21:15 PM
Citaat van: HPM op oktober 20, 2014, 12:02:32 PM
Citaat van: frankneijts op oktober 20, 2014, 11:57:49 AM

Ik kan me dergelijke foto's niet herinneren. Wel heb ik een paar dagen geleden hiernaar verwezen: http://www.birdsandbirds.com/de-alleva_razza.asp?id_razza=1067 (zelfde bron)...

Volgens mij gaf je deze link http://www.birdsandbirds.com/de-vediannuncio.asp?idrichiesta=5368

In bericht http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=300045.msg1711673#msg1711673


Ook.

De foto van de Witkruintapuiten slaat op deze advertentie:
www.birdsandbirds.com/vediannuncio.asp?idrichiesta=3155
Ook fraaie teentjes en staart. Voor vergroting op foto aanklikken: openen in nieuw tabblad

Groet Guido

Cygnus

Op het gevaar af dat dit al ergens geschreven is, de foto is in een groter formaat te zien op: http://www.birdsandbirds.com/allevatori/MALITA/362.JPG
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

meeuwiss

#581
Citaat van: Cygnus op oktober 20, 2014, 14:57:01 PM
Op het gevaar af dat dit al ergens geschreven is, de foto is in een groter formaat te zien op: http://www.birdsandbirds.com/allevatori/MALITA/362.JPG


Ik heb bij de advertentie geschreven  hoe je de foto kan vergroten, zie hierboven. Dus jouw voorgevoel was goed, maar even zo goed bedankt!
Groet

meeuwiss

#582
Citaat van: HPM op oktober 20, 2014, 12:17:59 PM
Hierbij een nieuwe versie van een eerder getoond kaartje met verspreiding van buitenissige gevallen van Witkruintapuit, aangepast volgens mijn laatste inzichten.
De locaties zijn weergegeven als maandnummer of een range van maandnummers. Uiteraard is dat voor het Nederlandse geval maar voorlopig.
Cyprus is nu ook verwerkt. Dat gaat dan om vijf gevallen, terwijl er zeven zouden zijn. Kroatië (2011) staat nu op de juiste plaats. Ik heb hem niet opgevat als alleen een paar dagen in augustus, maar  als een overzomeraar van april tot september. De Franse (april 1884) staat tussen haakjes omdat als vindplaats alleen "Zuid-Frankrijk" bekend is. De Mediterrane kust lijkt mij het meest waarschijnlijk.

Een aantal oude gevallen heb ik vervaagd weergegeven. Het gaat om een Belgische, vier Britse, een Ierse en een Spaanse. Die Spaanse (mei 1977) is van de lijst afgevoerd maar ik heb niet kunnen vinden waarom. Van de andere gevallen (aanvankelijk Zwarte tapuiten O. leucura) was de soort niet te bepalen. Dat zal bij de Spaanse ook wel zo geweest zijn.
De Beierse (mei 1986) is een geval apart want wel een zekere Witkruin, maar door de Duitsers als mogelijk niet wild beschouwd. Ik heb hem ook buiten de 'clustering' gehouden omdat hij om meerdere redenen tussen wal en schip valt. De clustering heb ik wat 'aangescherpt'.

De terracottakleurige gebieden vormen het veronderstelde jaarrond woongebied van de soort (volgens IUCN). Op de kalender rechts is te zien wat de verdeling over de maanden is, inclusief die van de vervaagde gevallen. Het broedseizoen is ruwweg van februari-mei.
Herman, interessant kaartje geworden inmiddels, nu je dit hebt bijgewerkt. Alle onzekere gevallen vervaagd.
Alle vier vetgedrukte Noordwestgevallen liggen nu aan de kust, als je Oegstgeest ook rekent tot Katwijk e.o.
We hebben dus nu nog: Kessingland in Suffolk, Saltbaek op Jutland, Wremen bij Cuxhaven en Oegstgeest.
De Duitsers hebben hun vogel als ship-assisted in de D-categorie geplaatst. En als Wremen is gelijk aan Saltbaek en ook nog eens de Oegstgeest WKT niet als wild wordt aanvaard blijft er niet zoveel over van de Noord-Westeuropa cluster. Tenminste, dat is mijn idee.
Als je dit gaat toetsen tegen de Middelandse Zeegroep betwijfel ik of dit significant zal zijn.
Bij die toetsing zou ik het gewicht van de maanden zeker meenemen.
Kessingland met 2-5 juni, weliswaar net buiten het voorjaar, is heel kortdurend.
Ook Denemarken van 30 juni tot 3 juli is kort, maar Nederland en Duitsland zijn in beide gevallen tot dusver van lange duur.
Denk jij dat de Noordwest-europa groep en de Middelandse-zeegroep nog afwijkend van elkaar verschillen?
Groet
Guido Meeuwissen

HPM

Guido, ik ben niet zo sterk (meer) in toetsen en in dit geval weet ik niet wat er te toetsen is. Wat ik zie zijn een stuk of twintig gevallen in het zuiden en 3-4 gevallen in het noorden, die zowel in tijd als in ruimte gescheiden zijn. Er zijn alleen overlappen met een in Kroatie overzomerend exemplaar (als het niet alleen vier dagen in augustus is) en een in augustus in Turkije(Pinarbasi, 12 augustus 1993). Welke conclusies je aan dit alles moet verbinden weet ik niet.

Overigens zouden de mediterrane gevallen geografisch nog onderverdeeld kunnen worden. Portugal zou door de ligging misschien beter passen bij de 'Atlantische' groep van de Canarische en Kaapverdische eilanden. Verder hebben we dan een centrale 'Italiaanse' groep en een 'Turkse' groep, waarvan de laatste wel aan de ondersoort ernesti gerelateerd zal zijn.
Herman van der Meer

Vincent Hart

Diverse dwaalgasten met een zeer beperkt aantal gevallen (veel beperkter dan het aantal aanvaarde gevallen van WKT in NW-Europa dus) hebben ons geleerd dat het loslaten van toetsen daarop zeer beperkte waarde heeft.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

arnoud.vandenberg

Citaat van: HPM op oktober 20, 2014, 20:00:05 PM
Guido, ik ben niet zo sterk (meer) in toetsen en in dit geval weet ik niet wat er te toetsen is. Wat ik zie zijn een stuk of twintig gevallen in het zuiden en 3-4 gevallen in het noorden, die zowel in tijd als in ruimte gescheiden zijn. Er zijn alleen overlappen met een in Kroatie overzomerend exemplaar (als het niet alleen vier dagen in augustus is) en een in augustus in Turkije(Pinarbasi, 12 augustus 1993). Welke conclusies je aan dit alles moet verbinden weet ik niet.

Overigens zouden de mediterrane gevallen geografisch nog onderverdeeld kunnen worden. Portugal zou door de ligging misschien beter passen bij de 'Atlantische' groep van de Canarische en Kaapverdische eilanden. Verder hebben we dan een centrale 'Italiaanse' groep en een 'Turkse' groep, waarvan de laatste wel aan de ondersoort ernesti gerelateerd zal zijn.


Herman: Kirwan meldt in zijn Turkijeboek dat de op ondersoort gedetermineerde vogels van Cyprus/Turkije kennelijk Noord-Afrikaanse betroffen, niet ernesti van het dichterbij gelegen Israel: ...'Cyprus records have apparently involved the more westerly breeding nominate race, and Turkish occurrences have probably been from a similar vector. "

RoelofdeB

Citaat van: meeuwiss op oktober 20, 2014, 19:01:42 PM
Citaat van: HPM op oktober 20, 2014, 12:17:59 PM
Hierbij een nieuwe versie van een eerder getoond kaartje met verspreiding van buitenissige gevallen van Witkruintapuit, aangepast volgens mijn laatste inzichten.
De locaties zijn weergegeven als maandnummer of een range van maandnummers. Uiteraard is dat voor het Nederlandse geval maar voorlopig.
Cyprus is nu ook verwerkt. Dat gaat dan om vijf gevallen, terwijl er zeven zouden zijn. Kroatië (2011) staat nu op de juiste plaats. Ik heb hem niet opgevat als alleen een paar dagen in augustus, maar  als een overzomeraar van april tot september. De Franse (april 1884) staat tussen haakjes omdat als vindplaats alleen "Zuid-Frankrijk" bekend is. De Mediterrane kust lijkt mij het meest waarschijnlijk.

Een aantal oude gevallen heb ik vervaagd weergegeven. Het gaat om een Belgische, vier Britse, een Ierse en een Spaanse. Die Spaanse (mei 1977) is van de lijst afgevoerd maar ik heb niet kunnen vinden waarom. Van de andere gevallen (aanvankelijk Zwarte tapuiten O. leucura) was de soort niet te bepalen. Dat zal bij de Spaanse ook wel zo geweest zijn.
De Beierse (mei 1986) is een geval apart want wel een zekere Witkruin, maar door de Duitsers als mogelijk niet wild beschouwd. Ik heb hem ook buiten de 'clustering' gehouden omdat hij om meerdere redenen tussen wal en schip valt. De clustering heb ik wat 'aangescherpt'.

De terracottakleurige gebieden vormen het veronderstelde jaarrond woongebied van de soort (volgens IUCN). Op de kalender rechts is te zien wat de verdeling over de maanden is, inclusief die van de vervaagde gevallen. Het broedseizoen is ruwweg van februari-mei.
Herman, interessant kaartje geworden inmiddels, nu je dit hebt bijgewerkt. Alle onzekere gevallen vervaagd.
Alle vier vetgedrukte Noordwestgevallen liggen nu aan de kust, als je Oegstgeest ook rekent tot Katwijk e.o.
We hebben dus nu nog: Kessingland in Suffolk, Saltbaek op Jutland, Wremen bij Cuxhaven en Oegstgeest.
De Duitsers hebben hun vogel als ship-assisted in de D-categorie geplaatst. En als Wremen is gelijk aan Saltbaek en ook nog eens de Oegstgeest WKT niet als wild wordt aanvaard blijft er niet zoveel over van de Noord-Westeuropa cluster. Tenminste, dat is mijn idee.
Als je dit gaat toetsen tegen de Middelandse Zeegroep betwijfel ik of dit significant zal zijn.
Bij die toetsing zou ik het gewicht van de maanden zeker meenemen.
Kessingland met 2-5 juni, weliswaar net buiten het voorjaar, is heel kortdurend.
Ook Denemarken van 30 juni tot 3 juli is kort, maar Nederland en Duitsland zijn in beide gevallen tot dusver van lange duur.
Denk jij dat de Noordwest-europa groep en de Middelandse-zeegroep nog afwijkend van elkaar verschillen?
Groet
Guido Meeuwissen

We halen alles weg, dan blijft er niks over...Beieren ship assist?

Succes met je analyse..

HPM

Citaat van: arnoud.vandenberg op oktober 20, 2014, 20:18:11 PM
Citaat van: HPM op oktober 20, 2014, 20:00:05 PM
Guido, ik ben niet zo sterk (meer) in toetsen en in dit geval weet ik niet wat er te toetsen is. Wat ik zie zijn een stuk of twintig gevallen in het zuiden en 3-4 gevallen in het noorden, die zowel in tijd als in ruimte gescheiden zijn. Er zijn alleen overlappen met een in Kroatie overzomerend exemplaar (als het niet alleen vier dagen in augustus is) en een in augustus in Turkije(Pinarbasi, 12 augustus 1993). Welke conclusies je aan dit alles moet verbinden weet ik niet.

Overigens zouden de mediterrane gevallen geografisch nog onderverdeeld kunnen worden. Portugal zou door de ligging misschien beter passen bij de 'Atlantische' groep van de Canarische en Kaapverdische eilanden. Verder hebben we dan een centrale 'Italiaanse' groep en een 'Turkse' groep, waarvan de laatste wel aan de ondersoort ernesti gerelateerd zal zijn.


Herman: Kirwan meldt in zijn Turkijeboek dat de op ondersoort gedetermineerde vogels van Cyprus/Turkije kennelijk Noord-Afrikaanse betroffen, niet ernesti van het dichterbij gelegen Israel: ...'Cyprus records have apparently involved the more westerly breeding nominate race, and Turkish occurrences have probably been from a similar vector. "

Opmerkelijk. Dat zou je toch helemaal niet verwachten zo dichtbij de Levant.
Is Beieren dan de enige ernesti? Andere ben ik volgens mij nog niet tegengekomen.

Herman van der Meer

HPM

Citaat van: RoelofdeB op oktober 20, 2014, 20:20:06 PM

We halen alles weg, dan blijft er niks over....

Doe niet zo flauw, Roelof. Niemand wil alles weghalen. Hoe meer gegevens hoe beter, maar je moet niet vast willen houden aan wat niet houdbaar is.
Herman van der Meer

RoelofdeB

Citaat van: HPM op oktober 20, 2014, 21:05:44 PM
Citaat van: RoelofdeB op oktober 20, 2014, 20:20:06 PM

We halen alles weg, dan blijft er niks over....

Doe niet zo flauw, Roelof. Niemand wil alles weghalen. Hoe meer gegevens hoe beter, maar je moet niet vast willen houden aan wat niet houdbaar is.

Ik vind het kaartje dat je hebt gemaakt prima Herman, ik houd ook nergens in het bijzonder aan vast, ik struikelde alleen even over het wegstrepen door Guido van al de gevallen in Engeland en Belgie die jij gewoon op je kaartje hebt laten staan, dan "blijft er inderdaad 'niet zoveel over van de Noord-Westeuropa cluster" ..
Verder is het Beierse geval, zoals eerder langsgekomen, om onduidelijke reden in D geplaatst (iig geen ship assist-reden of ik heb wat gemist-goed mogelijk inmiddels trouwens) en is het voor mij overigens geen uitgemaakte zaak dat dit Ernesti betreft, lastig te zien in het veld namelijk.

HPM

Citaat van: RoelofdeB op oktober 20, 2014, 21:24:42 PM
Citaat van: HPM op oktober 20, 2014, 21:05:44 PM
Citaat van: RoelofdeB op oktober 20, 2014, 20:20:06 PM

We halen alles weg, dan blijft er niks over....

Doe niet zo flauw, Roelof. Niemand wil alles weghalen. Hoe meer gegevens hoe beter, maar je moet niet vast willen houden aan wat niet houdbaar is.

Ik vind het kaartje dat je hebt gemaakt prima Herman, ik houd ook nergens in het bijzonder aan vast, ik struikelde alleen even over het wegstrepen door Guido van al de gevallen in Engeland en Belgie die jij gewoon op je kaartje hebt laten staan, dan "blijft er inderdaad 'niet zoveel over van de Noord-Westeuropa cluster" ..
Verder is het Beierse geval, zoals eerder langsgekomen, om onduidelijke reden in D geplaatst (iig geen ship assist-reden of ik heb wat gemist-goed mogelijk inmiddels trouwens) en is het voor mij overigens geen uitgemaakte zaak dat dit Ernesti betreft, lastig te zien in het veld namelijk.

Voor mij doen die zeven gevallen niet mee omdat het niet bekend is om welke soort het ging en ik had ze dus weg kunnen laten, maar min of meer als compromis heb ik ze op een andere manier weergegeven. Nu kan iedereen zien dat ze bestaan (en waar) en ermee doen wat hij wil, maar mijn NW-cluster is geslonken tot 4(of 3) gevallen. Dat vind ik een redelijke interpretatie van de feiten.

Wat Beieren als ernesti betreft ga ik uit van wat de literatuur zegt. Er zijn ook waarnemingen waarvoor de nominaat wordt genoemd en ik geloof zelfs een waarbij ernestie wordt uitgesloten.
Herman van der Meer

meeuwiss

#591
Helena, je hebt inderdaad gelijk, de vogel van Wremen, staat in categorie A.
Deze vogel had ik verward met de Duitse vogel uit Beieren, die na een aantal jaren in categorie D is geplaatst.

Herman heeft de Noordwest-Europa groep verdeeld in 2 groepen, dat is duidelijk. Als iemand ook de grijze, vervaagde groep wil betrekken bij de vergelijking moet hij dat natuurlijk zelf weten. Ik ben uitgegaan van de vogels waar de meeste zekerheid over bestaat. Dat ik aan het wegstrepen ben is niet de opzet, de opmerking vind ik ook nogal cynisch. In het geval dat er over een vogel meer duidelijkheid wordt gevonden, dan kunnen we deze toch weer opnieuw toevoegen?

meeuwiss

Helena, in 2010 werd door de Duitse commissie aanvankelijk toegevoegd ship-assisted, maar de WKT is daarna aanvaard in A.
Ik heb de opmerking voor de duidelijkheid maar verwijderd.

meeuwiss

Helena,
Op Birdforum, melding hiervan wordt gemaakt, ik meen op dit forum. Heel gedoe om het terug te vinden.
Met groet

HPM

Citaat van: meeuwiss op oktober 20, 2014, 22:50:03 PM
Helena,
Op Birdforum, melding hiervan wordt gemaakt, ik meen op dit forum. Heel gedoe om het terug te vinden.
Met groet

Hier en/of op DB is het geloof ik als mogelijkheid genoemd en zeker op Netfugle, maar dat is natuurlijk iets anders dan dat de DAK dat gezegd zou hebben.
Herman van der Meer

meeuwiss

Helena,
Duitse/Deense vogel van Birdforum: The one from Aug-Nov in Germany was the same as the Danish bird which was found in late June. A stable isotope analyse of the remains suggested an origin in the southern Mediterranean Basis, i.e. southern Tunesia of Libya, but IIRC the general conclusion was that it was Ship-assisted all the way to Denmark.

Dit is te lezen op dit forum op blz. 6. Een citaat van een van de forumlezers.
Maar zoals ik heb begrepen van jou staat dit zeker niet in het verslag van DAK.
Groet
Guido

arnoud.vandenberg

Citaat van: HPM op oktober 20, 2014, 20:53:47 PM
Citaat van: arnoud.vandenberg op oktober 20, 2014, 20:18:11 PM
Citaat van: HPM op oktober 20, 2014, 20:00:05 PM
Guido, ik ben niet zo sterk (meer) in toetsen en in dit geval weet ik niet wat er te toetsen is. Wat ik zie zijn een stuk of twintig gevallen in het zuiden en 3-4 gevallen in het noorden, die zowel in tijd als in ruimte gescheiden zijn. Er zijn alleen overlappen met een in Kroatie overzomerend exemplaar (als het niet alleen vier dagen in augustus is) en een in augustus in Turkije(Pinarbasi, 12 augustus 1993). Welke conclusies je aan dit alles moet verbinden weet ik niet.

Overigens zouden de mediterrane gevallen geografisch nog onderverdeeld kunnen worden. Portugal zou door de ligging misschien beter passen bij de 'Atlantische' groep van de Canarische en Kaapverdische eilanden. Verder hebben we dan een centrale 'Italiaanse' groep en een 'Turkse' groep, waarvan de laatste wel aan de ondersoort ernesti gerelateerd zal zijn.


Herman: Kirwan meldt in zijn Turkijeboek dat de op ondersoort gedetermineerde vogels van Cyprus/Turkije kennelijk Noord-Afrikaanse betroffen, niet ernesti van het dichterbij gelegen Israel: ...'Cyprus records have apparently involved the more westerly breeding nominate race, and Turkish occurrences have probably been from a similar vector. "

Opmerkelijk. Dat zou je toch helemaal niet verwachten zo dichtbij de Levant.
Is Beieren dan de enige ernesti? Andere ben ik volgens mij nog niet tegengekomen.


Hoe meer je je met 'dwaalgasten' bezig houdt, hoe vaker je verwachtingen zullen worden gelogenstraft.

HPM

Citaat van: arnoud.vandenberg op oktober 20, 2014, 23:47:54 PM
Citaat van: HPM op oktober 20, 2014, 20:53:47 PM
Citaat van: arnoud.vandenberg op oktober 20, 2014, 20:18:11 PM

Herman: Kirwan meldt in zijn Turkijeboek dat de op ondersoort gedetermineerde vogels van Cyprus/Turkije kennelijk Noord-Afrikaanse betroffen, niet ernesti van het dichterbij gelegen Israel: ...'Cyprus records have apparently involved the more westerly breeding nominate race, and Turkish occurrences have probably been from a similar vector. "

Opmerkelijk. Dat zou je toch helemaal niet verwachten zo dichtbij de Levant.
Is Beieren dan de enige ernesti? Andere ben ik volgens mij nog niet tegengekomen.


Hoe meer je je met 'dwaalgasten' bezig houdt, hoe vaker je verwachtingen zullen worden gelogenstraft.

Dan zal de eerste voor Qatar wel uit Marokko gekomen zijn.
Herman van der Meer

Gert Ottens

#598
Citaat van: HPM op oktober 20, 2014, 20:53:47 PM
Citaat van: arnoud.vandenberg op oktober 20, 2014, 20:18:11 PM
Citaat van: HPM op oktober 20, 2014, 20:00:05 PM
Guido, ik ben niet zo sterk (meer) in toetsen en in dit geval weet ik niet wat er te toetsen is. Wat ik zie zijn een stuk of twintig gevallen in het zuiden en 3-4 gevallen in het noorden, die zowel in tijd als in ruimte gescheiden zijn. Er zijn alleen overlappen met een in Kroatie overzomerend exemplaar (als het niet alleen vier dagen in augustus is) en een in augustus in Turkije(Pinarbasi, 12 augustus 1993). Welke conclusies je aan dit alles moet verbinden weet ik niet.

Overigens zouden de mediterrane gevallen geografisch nog onderverdeeld kunnen worden. Portugal zou door de ligging misschien beter passen bij de 'Atlantische' groep van de Canarische en Kaapverdische eilanden. Verder hebben we dan een centrale 'Italiaanse' groep en een 'Turkse' groep, waarvan de laatste wel aan de ondersoort ernesti gerelateerd zal zijn.


Herman: Kirwan meldt in zijn Turkijeboek dat de op ondersoort gedetermineerde vogels van Cyprus/Turkije kennelijk Noord-Afrikaanse betroffen, niet ernesti van het dichterbij gelegen Israel: ...'Cyprus records have apparently involved the more westerly breeding nominate race, and Turkish occurrences have probably been from a similar vector. "

Opmerkelijk. Dat zou je toch helemaal niet verwachten zo dichtbij de Levant.
Is Beieren dan de enige ernesti? Andere ben ik volgens mij nog niet tegengekomen.

Witkruintapuiten in Israel (dus van de ondersoort ernesti) worden maar bij hoge uitzondering, en dan nog tot max. 150 km., buiten de gebieden gezien waar ze zich gedurende het jaar op houden. Dus dat die gevallen in Turkije & Cyprus aan de nominaat worden toegeschreven verbaast me niets.

HPM

Citaat van: Gert Ottens op oktober 21, 2014, 09:57:21 AM
Citaat van: HPM op oktober 20, 2014, 20:53:47 PM
Citaat van: arnoud.vandenberg op oktober 20, 2014, 20:18:11 PM

Herman: Kirwan meldt in zijn Turkijeboek dat de op ondersoort gedetermineerde vogels van Cyprus/Turkije kennelijk Noord-Afrikaanse betroffen, niet ernesti van het dichterbij gelegen Israel: ...'Cyprus records have apparently involved the more westerly breeding nominate race, and Turkish occurrences have probably been from a similar vector. "

Opmerkelijk. Dat zou je toch helemaal niet verwachten zo dichtbij de Levant.
Is Beieren dan de enige ernesti? Andere ben ik volgens mij nog niet tegengekomen.

Witkruintapuiten in Israel (dus van de ondersoort ernesti) worden maar bij hoge uitzondering, en dan nog tot max. 150 km., buiten de gebieden gezien waar ze zich gedurende het jaar op houden. Dus dat die gevallen in Turkije & Cyprus aan de nominaat worden toegeschreven verbaast me niets.

Dat is toch het klassieke beeld van de hele soort en niet alleen van ernesti?
Herman van der Meer