Witkruintapuit Discussie

Gestart door garryb, oktober 06, 2014, 15:40:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Edwin Russer

Citaat van: Martijn Bot op oktober 08, 2014, 20:39:29 PM
Jan-Hein, ik begreep dat jij de vogel ook hebt losgelaten op een Brits forum? Is er daar nog wat interessants gezegd? Ben wel benieuwd hoe buitenlandse vogelaars en (al dan niet zelf benoemde) experts deze vogel zien? Neemt men 'm überhaupt serieus? Niet dat wij ons daar ook maar iets van hoeven aan te trekken, maar een mening "van buiten" kan best verfrissend werken.

Martijn, je kunt heel makkelijk een account aanmaken op Birdforum en dan vervolgens topic Rare Bird Sightings, dan Rare Bird Information en tenslotte European Rarities. Er wordt daar nog niet uitgebreid over onze vogel gediscussieerd maar is deze laatste reactie van Laurent Raty wellicht nog vermeldingswaardig.


Originally Posted by Xenospiza/Jan Hein van Steenis View Post

JH: The DK/D bird (which apparently showed a similar moult pattern in the same time of year once it had settled in Wremen NI, had a correct δD for a Saharan provenance and was accepted into category A) may give it just about enough credibility to be admitted to the list.

LR: I know nothing about these issues, but...
How does captivity actually affect the δD of bird feathers? As I understand it, stable isotopes do not really reflect "where the bird was when its feathers were growing". They reflect the foodwebs from which the bird took its food at this time, which in turn are assumed to integrate the isotopic ratios of the local precipitations. It's probably less of a problem for, eg., captive ducks that are kept outside, but captive songbirds may be kept entirely cut from the external environment. They will probably often have been fed primarily with industrial food (this type of thing) and commercially purchased fruits/seeds, both of which I would not expect to have been produced locally at all. (At first glance and without actually checking, "eine südlichen Ursprung" may indeed seem quite likely...?) Do we have any idea of whether such captive songbirds still show a δD value typical of where they are kept?
What was the δD value in the German bird's feather, exactly? I can't find this anywhere.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

laurent raty

#241
Citaat van: HPM op oktober 09, 2014, 12:50:14 PMDe Italiaanse gevallen vond ik vooral interessant omdat de herkomst van de dode Noord-Duitse vogel op basis van een isotopenanalyse Tunesie/Libya was, dus op de lengtegraad van de Italiaanse laars.
Clinching an origin down to "Tunisia or Lybia" using hydrogen isotope ratio sounds like science fiction.
According to the RC report, the analyses "deuten auf einen südlichen Ursprung hin, was bedeutet, dass das Großgefeder mit großer Wahrscheinlichkeit nicht in Mitteleuropa gewachsen ist (M. Förschler, schriftl.)". Going beyond this ("southern origin") is at best wishful thinking. See also my question here, I'd be most interested if anyone can answer.

migratorius

Citaat van: laurent raty op oktober 09, 2014, 16:55:55 PM
Citaat van: HPM op oktober 09, 2014, 12:50:14 PMDe Italiaanse gevallen vond ik vooral interessant omdat de herkomst van de dode Noord-Duitse vogel op basis van een isotopenanalyse Tunesie/Libya was, dus op de lengtegraad van de Italiaanse laars.
Clinching an origin down to "Tunisia or Lybia" using hydrogen isotope ratio souns like science fiction.
Bedankt Laurent!
Die lokalisering werd natuurlijk niet door Herman van der Meer gemaakt, maar door Arnoud van den Berg.
Ik beken schuld dat ik "zuidelijke oorsprong" met Sahara heb vertaald: dat is al onzorgvuldig genoeg.

JanHein

HPM

#243
Citaat van: laurent raty op oktober 09, 2014, 16:55:55 PM
Citaat van: HPM op oktober 09, 2014, 12:50:14 PMDe Italiaanse gevallen vond ik vooral interessant omdat de herkomst van de dode Noord-Duitse vogel op basis van een isotopenanalyse Tunesie/Libya was, dus op de lengtegraad van de Italiaanse laars.

Clinching an origin down to "Tunisia or Lybia" using hydrogen isotope ratio souns like science fiction.
According to the RC report, the analyses "deuten auf einen südlichen Ursprung hin, was bedeutet, dass das Großgefeder mit großer Wahrscheinlichkeit nicht in Mitteleuropa gewachsen ist (M. Förschler, schriftl.)". Going beyond this ("southern origin") is at best wishful thinking. See also my question here, I'd be most interested if anyone can answer.

And then comes the big trick: "Zieht man vom dänischen Beobachtungsort über Wremen hinaus
eine Linie, erreicht diese Marokko, ein Brutgebiet der Art
."
(When I draw that line the origine must be the Atlantic Ocean far west of the Canary Islands.)

But somewhere I have not read "southern origin" but "southern part of the Mediterranean basin", or something like that.
Herman van der Meer

Edwin Russer

Citaat van: Edwin Schuller op oktober 09, 2014, 15:04:28 PM
Een stukje analyse van de Deens/Duitse vogel: http://www.netfugl.dk/pictures.php?id=showpicture&picture_id=35873. Of was deze al langs gekomen?

Edit: gaan z'n veren er nou op vooruit (behalve de staart dan... die wordt eerder slechter)? Of gaat mijn kritisch beoordelingsvermogen erop achteruit?


En bij deze foto ook goed zichtbaar,
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

meeuwiss

#246
Bijgaand een bijzonder leuk verslag van Victoria Mountain van de ontdekking van een 2e KJ Witkruintapuit op zondag 25 maart 2001 in Cruzinha Algarve Portugal. Nadat ze na de kerkdienst thuis kwamen werd de vogel ontdekt door Isabel Suarez. In hun enthousiasme schreeuwden ze zo hard dat de vogel uit het zicht verdween, later toch weer teruggevonden. Volgens de beschrijving zag de vogel er prima uit, geen gebreken, gave vleugels, poten en tenen. Ze hebben extra goed gelet op eventuele beschadigingen van de poten/nagels. Citaat: "Deze beschadiging kan ontstaan als de vogel in gevangenschap wordt gehouden. Dit kan duiden dat je te maken hebt met een ontsnapte kooivogel". Op de ene foto hiervan, zie 2e bijlage, valt weinig te zien. PDF bestand met moeite omgezet naar Word.
Bron, Observatory Report 2000/2001 Portugese bird rarities-A Rocha.
Groet
Guido Meeuwissen

Thijs Fijen

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/politiek/84716-drogredenen-herkennen-en-weerleggen.html
Degene die met forum-berichten als eerste een volle bingokaart heeft, krijgt een biertje in de Pé!
Thijs Fijen

arnoud.vandenberg

#248
Citaat van: Justin Jansen op oktober 08, 2014, 21:06:04 PM
Trouwens over de Duitse/Deense vogel van Birdforum: The one from Aug-Nov in Germany was the same as the Danish bird which was found in late June. A stable isotope analysis of the remains suggested an origin in the southern Mediterranean Basin, i.e. southern Tunisia or Libya, but IIRC the general conclusion was that it was ship-assisted all the way to Denmark.


sorry, lokalisering werd me in de mond gelegd; 'zuidelijk van centraal Europa' kan bijvoorbeeld ook Italia zijn

Guus Peterse

Even terugkomend op het stukje van Laurent Raty waar Edwin naar verwijst: begrijp ik het nou goed dat het hele isotopenverhaal dus de prullenbak in kan en de vogel van Denemarken en Duitsland dus herzien mag worden?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Fvegmond

Over hoe de witkruintapuit werkelijk naar nederland kwam ;)

Jaap Denee

Citaat van: Thijs Fijen op oktober 09, 2014, 20:03:07 PM
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/politiek/84716-drogredenen-herkennen-en-weerleggen.html
Degene die met forum-berichten als eerste een volle bingokaart heeft, krijgt een biertje in de Pé!

Thijs, hoe groot zijn die bingokaarten, man!? Hebben we niet allang een winnaar?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

HPM

Citaat van: guusp op oktober 09, 2014, 20:39:03 PM

Even terugkomend op het stukje van Laurent Raty waar Edwin naar verwijst: begrijp ik het nou goed dat het hele isotopenverhaal dus de prullenbak in kan en de vogel van Denemarken en Duitsland dus herzien mag worden?

Op basis van de beschikbare informatie (uit officiele en openbare publicaties) kan niet anders dan de conclusie worden getrokken dat hij niet uit midden-Europa  (= Duitsland) kwam, maar zuidelijker.

Ik weet niet of er rekening is gehouden met de mogelijkheid dat hij tijdens gevangenschap is gevoerd met insecten van zuidelijke herkomst.

"Trotz dieser Hinweise auf einen möglichen Wildvogel bleibt unklar, woher er stammt und wie er nach Mitteleuropa gelangte."
(DAK, Seltene Vögel in Deutschland 2010,  p37)
Herman van der Meer

Gert Veurink

Ok ik ben overtuigd, escape lijkt me aannemelijk. Lekker bezig, mooi op tijd nog voor aanvaarding en zo,  vermakelijk ook. Kunnen we nog een paar in de revisie doen? Welke doen we nu? Buffelkopeend? Kokarde? Pelikaan? Groene reiger?
groet!
Gert Veurink



Thijs Fijen

Citaat van: Jaap Denee op oktober 09, 2014, 20:55:31 PM
Citaat van: Thijs Fijen op oktober 09, 2014, 20:03:07 PM
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/politiek/84716-drogredenen-herkennen-en-weerleggen.html
Degene die met forum-berichten als eerste een volle bingokaart heeft, krijgt een biertje in de Pé!

Thijs, hoe groot zijn die bingokaarten, man!? Hebben we niet allang een winnaar?
Vast wel. Er zijn weinig reacties die niet te betrappen zijn op een drogreden...
Thijs Fijen

HPM

Citaat van: Thijs Fijen op oktober 09, 2014, 21:24:03 PM
Citaat van: Jaap Denee op oktober 09, 2014, 20:55:31 PM
Citaat van: Thijs Fijen op oktober 09, 2014, 20:03:07 PM

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/politiek/84716-drogredenen-herkennen-en-weerleggen.html
Degene die met forum-berichten als eerste een volle bingokaart heeft, krijgt een biertje in de Pé!

Thijs, hoe groot zijn die bingokaarten, man!? Hebben we niet allang een winnaar?

Vast wel. Er zijn weinig reacties die niet te betrappen zijn op een drogreden...

Als je die dan even op een rijtje zet en inlevert bij de commissie, ben jij de winnaar.
Herman van der Meer

laatvlieger

Citaat van: Thijs Fijen op oktober 09, 2014, 20:03:07 PM
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/politiek/84716-drogredenen-herkennen-en-weerleggen.html
Degene die met forum-berichten als eerste een volle bingokaart heeft, krijgt een biertje in de Pé!
heb je hem nog niet Thijs? 😉
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/


migratorius

Citaat van: FrankR op oktober 09, 2014, 18:46:46 PMT.a.v. isotopen-analyse vroeg ik me overigens af waarom daarvoor zoveel veermateriaal nodig zou zijn: een massaspectrometer  heeft toch een oplossend vermogen/gevoeligheid op ppm-niveau? Zijn die veertjes van 2 cm daarbij niet ruim voldoende mits niet afkomstig van een vliegende rat? (Afgezien van het feit of deuterium-analyse iets zegt over herkomst).
Volgens Peter de Vries (in een eerder bericht) is 2 µg veer nodig.

JanHein

Thijs Fijen

Citaat van: laatvlieger op oktober 09, 2014, 21:55:35 PM
Citaat van: Thijs Fijen op oktober 09, 2014, 20:03:07 PM
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/politiek/84716-drogredenen-herkennen-en-weerleggen.html
Degene die met forum-berichten als eerste een volle bingokaart heeft, krijgt een biertje in de Pé!
heb je hem nog niet Thijs? 😉
Hier, heb je er weer een ;) Persoonlijke aanval ;)
Thijs Fijen

Thijs Fijen

Oh, bingokaart bijna vol met één reactie op DB: http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=1&fid=11405&page=zoek en dan de reactie van Joost Mertens op 9-10 om 22:21. Beroep op autoriteit, beroep op traditie, persoonlijke aanval, overhaaste generalisatie, voorkomen van een afwijkende mening en over andere valt de discussieren (jij-ook argument is hier meer 'ik-ook in andere gevallen).
Ik hou op hoor, deze discussie is niet leuk (over het internet).
Thijs Fijen

JonathanLeeuwis

#261
Waarom geen zieke kooivogel die maar is losgelaten om te voorkomen dat hij de rest besmet?

En dat de vogel zwakker begint te worden zou te maken kunnen hebben met het missen van bepaalde voeding die hij in een kooi wel krijgt.

migratorius

Citaat van: FrankR op oktober 10, 2014, 00:21:58 AMAh, ik had ergens 2 cm gelezen. Aannemende dat een veertje veel meer weegt dan 2 µg, en er zijn er blijkbaar 2 opgeraapt, moet het lukken. Ben benieuwd naar de uitslag.
Sorry, je hebt beter gelezen dan ik. Het citaat is:
"2 mg materiaal nodig, dit komt overeen met ongeveer 2 cm veer lengte"

En dit is wel interessant: http://seaduckjv.org/atlantic_migration_study/sop_feathers_stable_isotopes_sea_ducks.pdf

JanHein

HPM

#263
Hierbij een vernieuwd kaartje van het leefgebied van Witkruintapuit, met aangevulde gevallen ten noorden daarvan.

13 oktober kaartje verwijderd. Een nieuwe staat bij http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=300045.msg1709833#msg1709833
Herman van der Meer

Mars Muusse

Ik heb wat foto's van de tapuit gestuurd naar een vriend in Israel. In zijn reaktie was hij redelijk mild voor de vogel z'n verenpak. Het is maar een mening van een enkel persoon (bovendien uit Israel waar een andere ondersoort voorkomt), maar ik plaats hem er toch maar bij hier op het forum, om weer eens een andere opinie te lezen (ikzelf heb de vogel als escape ingevoerd, omdat ik vind dat een eerste geval voor Nederland er beter moet uitzien dan dit).
====
Hi Mars
I never ever heard of such a wheatear as a game bird here in israel, so chances for that are slim. From time to time we see distant birds in bad condition and I do not think it's an issue. This bird's moult is pretty much okay, perhaps a bit late, but really nothing much to worry about. Anyway this bird in the Netherlands would be perhaps the North Africa ssp.? And I do not know what the timing is for that ssp moult. Regarding the nails: I can't advise you but apparently it happens sometimes. If I had to sum it up, I would consider it a pretty normal rarity.
Amir

HPM


Onnatuurlijke tamheid, broodproef en verstoring zijn hier nog niet aan de orde geweest. Daarom dit citaat:

"Interactions with humans
The Baga'a are a great favourite of the local Bedu, our hosts
and guides in Sinai. The birds have a 'confiding' nature similar
to European robins (Erithacus rubecula). A Baga'a is always
welcome in a bedouin garden - those with white crowns are called
'birds of happiness'. No matter how tough the times, the Bedu
try to spare some water and food for their avian friends: they
have many folk tales about the Baga'a, including stories of how
they have saved people's lives by warning them of approaching
snakes
."

Ecology of the white-crowned black wheatear (Oenanthe leucopyga)
http://ecology.nottingham.ac.uk/wheatears.html
Herman van der Meer

M. Hoogteijling

Citaat van: Mars Muusse op oktober 10, 2014, 09:46:02 AM
Ik heb wat foto's van de tapuit gestuurd naar een vriend in Israel. In zijn reaktie was hij redelijk mild voor de vogel z'n verenpak. Het is maar een mening van een enkel persoon (bovendien uit Israel waar een andere ondersoort voorkomt), maar ik plaats hem er toch maar bij hier op het forum, om weer eens een andere opinie te lezen (ikzelf heb de vogel als escape ingevoerd, omdat ik vind dat een eerste geval voor Nederland er beter moet uitzien dan dit).
====
Hi Mars
I never ever heard of such a wheatear as a game bird here in israel, so chances for that are slim. From time to time we see distant birds in bad condition and I do not think it's an issue. This bird's moult is pretty much okay, perhaps a bit late, but really nothing much to worry about. Anyway this bird in the Netherlands would be perhaps the North Africa ssp.? And I do not know what the timing is for that ssp moult. Regarding the nails: I can't advise you but apparently it happens sometimes. If I had to sum it up, I would consider it a pretty normal rarity.
Amir

ha, een nuchter perspectief op onze vogel van iemand zonder enig belang. Wil je dit aub ook op de DB-site plaatsen? Ik zag het daar nog niet staan.
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Edwin Schuller

Citaat van: FrankR op oktober 10, 2014, 00:21:58 AM
Ah, ik had ergens 2 cm gelezen. Aannemende dat een veertje veel meer weegt dan 2 µg, en er zijn er blijkbaar 2 opgeraapt, moet het lukken. Ben benieuwd naar de uitslag.

Ik zou niet te vroeg juichen, geruchten genoeg maar vooralsnog weet niemand wie die veren nu daadwerkelijk heeft.
Edwin Schuller

Thijs Fijen

Citaat van: Edwin Schuller op oktober 10, 2014, 11:05:35 AM
Citaat van: FrankR op oktober 10, 2014, 00:21:58 AM
Ah, ik had ergens 2 cm gelezen. Aannemende dat een veertje veel meer weegt dan 2 µg, en er zijn er blijkbaar 2 opgeraapt, moet het lukken. Ben benieuwd naar de uitslag.
Ik zou niet te vroeg juichen, geruchten genoeg maar vooralsnog weet niemand wie die veren nu daadwerkelijk heeft.
Wat een gedram! Ben je zelf al actief (dus niet met drammende posten op fora) opzoek geweest naar de verzamelaar?
Thijs Fijen