Witkruintapuit Discussie

Gestart door garryb, oktober 06, 2014, 15:40:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

lupokatja

Citaat van: Edwin Schuller op oktober 07, 2014, 09:53:00 AM
Azuurmees is niet aanvaard vanwege 't geringde beest dat een paar dagen later opdook: "Determinatie correct, maar niet aanvaard vanwege mogelijk niet wilde herkomst (cf geringde vogel een aantal dagen later).". Dat is hier niet het geval, dus de vergelijking met Azuurmees gaat mank.

Ik zie vooral overeenkomsten. In beide gevallen staat allerminst vast dat de vogel zelf ontsnapt is/was, maar zijn er wel aanwijzingen (al dan niet sterk) dat dat zo is/was. Waarom zou een waarneming van een vogel een paar dagen later en 100km verderop sterker bewijs vormen dan beschadigingen aan het verenkleed van het individu zelf? Het gaat er dus niet om of een wilde vogel in een dergelijke staat kan voorkomen, maar of het gewoon genoeg is om de vogel het voordeel van de twijfel te geven. Vagrancy potential van beide soorten lijkt laag, dus dan zou er wel eens niet veel voor nodig hoeven zijn om die balans naar de negatieve kant (niet aanvaarden) door te laten slaan.

Lutzen

lupokatja

Citaat van: Max Berlijn op oktober 07, 2014, 15:59:46 PM
Inderdaad Gerben weer een voorbeeld van hoe slecht een echte dwaalgast er uit kan zien..
Nog even over de reactie van Marc van der Aa met de vraag waarom we de vogel van Den/Du zo serieus nemen: Strak in het pak in Denemarken vervolgens naar Duitsland om als een "voddebaal" te eindigen (met minimaal een missende teennagel). Isotopen onderzoek toont aan dat de vogel in Noord-Afrika is groot geworden, mijn vraag terug aan Marc is dus: "Hoe goed moet een geval zijn om door jou als wild te worden beschouwd"  ;D
Terecht, in mijn optiek, dat we dat geval als voorbeeld nemen bij de vogel in NL, die in de tweede helft van de tijdlijn van de Den/Du vogel zo ingevuld kan gaan worden??

"Eine Mauserfeder des Saharasteinschmätzers wurde am IfV untersucht. Die Deuterium-Werte deuten auf einen südlichen Ursprung
hin, was bedeutet, dass das Großgefeder mit großer Wahrscheinlichkeit nicht inMitteleuropa gewachsen ist (M. Förschler, schriftl.)."

bron: Seltene Vögel in Deutschland  2010

Lutzen

laatvlieger

Citaat van: Hans Schekkerman op oktober 07, 2014, 16:44:05 PM
Richt jullie aandacht op die paar oude slagpennen en vind die als ze vallen.
die buitenste is hij zo te zien al kwijt:
http://waarneming.nl/foto/view/7536295
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

H.Valkema

Citaat van: Hans Schekkerman op oktober 07, 2014, 16:44:05 PM
Vertrouw er niet te snel op dat het wel goed komt met die isotopenanalyse. Anders dan bij DNA-analyse (DNA kun je in het lab 'kopieren' tot je er genoeg van hebt) heb je voor isotopen toch wel aardig wat veermateriaal nodig, meer dan 'twee hele kleine donsveertjes'. Richt jullie aandacht op die paar oude slagpennen en vind die als ze vallen. Omdat het vrijwel uitgesloten is dat de vogel met actief ruiende vleugels naar NL is gevlogen, en dus al op zijn minst vanaf het begin van zijn (vleugel) rui in W-Europa moet zijn, zullen nieuwste-generatie veren een Europees isotopensignaal laten zien.

Technieken zijn tegenwoordig sterk verbeterd, met een paar mm veermateriaal van een primary heb je al genoeg om isotopen te verkrijgen.
Groeten,
Haije Valkema

Gert Veurink

Citaat van: Gerben Mensink op oktober 07, 2014, 15:44:46 PM
Als een slecht verenpak bewijst dat een vogel uit gevangenschap afkomstig is dan vraag je je af hoe deze het ooit gered heeft  ;D

En of deze het wel gaat redden  :-) http://waarneming.nl/foto/view/7272873
groet!
Gert Veurink



Peter de Vries

Ik had toevallig vandaag nog contact met een befaamd Brits lab voor isotopen onderzoek (aan een andere spannende soort). Voor een C, N en H isotope analyse (rekening houdend met exchangeable hydrogen) heb je ca. 2 mg materiaal nodig, dit komt overeen met ongeveer 2 cm veer lengte.
groet,
Peter

Mars Muusse

Bijna alles is wel gezegd over de vogel? Hier een plaatje met wat close up van de bovenzijde van de staart...

M.Haverkamp

Citaat van: Rob Koelman op oktober 07, 2014, 11:30:20 AM
Citaat van: Max Berlijn op oktober 06, 2014, 23:39:09 PMOpvallende zaken zijn dat ... de staart onbeschadigd is

Hoezo is de staart onbeschadigd: http://www.dutchbirding.nl/images/fotos/fotoid11407.jpg

Heerlijk hoe er door velen weer naar toe geredeneerd wordt dat dit exemplaar wel wild moet zijn...


Dat is conform de theorie van de cognitieve dissonantie.

Johan Buckens

Citaat van: Gerben Mensink op oktober 07, 2014, 15:44:46 PM
Als een slecht verenpak bewijst dat een vogel uit gevangenschap afkomstig is dan vraag je je af hoe deze het ooit gered heeft  ;D

Hola, niet te snel conclusies trekken. Het was rotweer die dag, met bijna non-stop gietende regen. Zo ziet een zeiknatte trap eruit. In opgedroogde vorm (helaas enkel zo in het voc te bezichtigen) zag hij er al een stuk beter uit. Het betrof trouwens een eerste winter vogel, met gave tenen.

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

laatvlieger

weet iemand de ruistrategie van een witkruintapuit?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Bart van Hoogstraten

Citaat van: laatvlieger op oktober 07, 2014, 19:19:33 PM
weet iemand de ruistrategie van een witkruintapuit?

Of het onderscheid tussen de drie ondersoorten? (Niets te vinden op internet).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

frankneijts

Citaat van: laatvlieger op oktober 07, 2014, 19:19:33 PM
weet iemand de ruistrategie van een witkruintapuit?

Zie BWP deel 5 blz 884:
"Adult post-breeding. Complete, primaries descendant In S. Algeria adult nominate starts with shedding p1 early april to early may; 2kj start from late march on average 20 days earlier than full adult; moult completed with regrowth of p9-p10 in second half of july or first half of august (those completing early july probably 2kj). In central Algeria ans Morocco moult starts about first half of may completed early august. In ssp ernesti from Sinai moult half-way through (primary moult score 25) in july and first half of august, completed early august or september. probably starts june or early july but none with primary score below 20 examined. Body and wing=coverts start at primary moult score 15-20: median upper wing-coverts first, followed by some feathers of forehead, mantle and sides of breast and a few scapulars and tertials; head, body, tertials and wing-coverts largely completed at score ca. 35. Start of tail rather variable; central pairs of feathers first, at primary score 0-15; completed with outermost at score 25-45. Secondaries moult during last stages of primary moult.".....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 07, 2014, 19:29:21 PM
Of het onderscheid tussen de drie ondersoorten? (Niets te vinden op internet).

Ook die staan op blz. 884 in BWP 5: onder 'Geographical variation'. De verschillen zijn vooral in biometrie (ernesti 't grootst), mate van glans v.d. zwarte delen en mogelijk een beetje in de tekening van de staart.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

#104
Hierbij een kaartje met het jaarrond-leefgebied van Witkruintapuit (oranje) en de extremisten/escapes in de 20e en 21e eeuw (rode stippen).

(Durft nou echt niemand dit beest naar een eigen topic te verplaatsen?)

Kaartje verwijderd. Een nieuwe staat bij http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=300045.msg1709833#msg1709833
Herman van der Meer


Marcel Klootwijk

Mocht deze vogel aanvaard worden dan kan er waarschijnlijk ook nog wel een keer naar de Marmereend gekeken worden...
Groeten,

Marcel Klootwijk
www.vogelsinbeeld.nl

Bart van Hoogstraten

Citaat van: HPM op oktober 07, 2014, 19:53:24 PM
(Durft nou echt niemand dit beest naar een eigen topic te verplaatsen?)

Een split naar eigen topic lijkt mij inmiddels ook wel gepast. Admins?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

lennartv

Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

migratorius

Citaat van: lennartv op oktober 07, 2014, 23:36:16 PMOok RTV West heeft er nog een item over. Het interessante deel start rond 9:54
Ik dacht eerst dat "Het ziet er gezellig uit maar schijn bedriegt" ook nog op dit item sloeg.

JanHein

RoelofdeB

Wat ik tot nu toe even heb gemist in de discussie is dat Witkruintapuit echt bizar algemeen is binnen zijn verspreidingsgebied, ik spreek dan over Marokko. Aanzienlijk deel van de woestijnbiomassa wordt daar gevormd door deze soort. Dit maakt verdwalen/zwerven van één enkel ex wat waarschijnlijker hoewel grootste deel van de populatie standvogel is.

Yeronimo

Zelfs Pownews heeft er een item over gemaakt. Het is wel hip bij hun die vogelitems, daarbuiten latend of dat een goed iets is...
http://www.powned.tv/uitzendinggemist/pownews.html
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

meeuwiss

Marc,
Op geen enkele manier heb ik me uitgelaten over aanvaarding van de Nederlandse vogel, dat doe jij wel. Met de Deense foto laat ik de overeenkomsten, de ontbrekende teennagels, zien tussen beide vogels. Hoe je dit gebrek gaat uitleggen bij de beoordeling voor de wilde herkomst moet iedereen voor zich weten.

Certhia

Citaat van: meeuwiss op oktober 08, 2014, 00:39:14 AM
Marc,
Op geen enkele manier heb ik me uitgelaten over aanvaarding van de Nederlandse vogel, dat doe jij wel. Met de Deense foto laat ik de overeenkomsten, de ontbrekende teennagels, zien tussen beide vogels. Hoe je dit gebrek gaat uitleggen bij de beoordeling voor de wilde herkomst moet iedereen voor zich weten.

Ik neem aan dat je tegen mij hebt in bovenstaande.
Ik sprak in het algemeen, het argument wordt namelijk wel degelijk aangehaald als ondersteuning voor wilde herkomst en dus voor aanvaarding. En inderdaad ieder mag t voor zich weten al laten de meesten zich leiden door de CDNA.
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

Guus Peterse

Citaat van: Certhia op oktober 08, 2014, 10:18:07 AM
het argument wordt namelijk wel degelijk aangehaald als ondersteuning voor wilde herkomst en dus voor aanvaarding.
Dat is toch niet zo vreemd? Met name die teennagel leek mij een nogal lastig punt (zie ook opmerking daarover van Sander Bot), maar als dat ook is vastgesteld bij een bewezen wilde vogel, is dat punt toch minder lastig lijkt me. Niet dat daarmee wilde herkomst is bewezen, maar het heeft natuurlijk wel invloed.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

lupokatja

Citaat van: guusp op oktober 08, 2014, 10:44:29 AM
Citaat van: Certhia op oktober 08, 2014, 10:18:07 AM
het argument wordt namelijk wel degelijk aangehaald als ondersteuning voor wilde herkomst en dus voor aanvaarding.
Dat is toch niet zo vreemd? Met name die teennagel leek mij een nogal lastig punt (zie ook opmerking daarover van Sander Bot), maar als dat ook is vastgesteld bij een bewezen wilde vogel, is dat punt toch minder lastig lijkt me. Niet dat daarmee wilde herkomst is bewezen, maar het heeft natuurlijk wel invloed.

Maar dat ook wilde vogels wel eens een teennagel missen was toch wel bekend? Het punt is dat het (veel?) vaker voorkomt bij gehouden vogels en wat dat betreft verschaft die ene Duits/Deense tapuit nauwelijks nieuw inzicht.

Lutzen

Certhia

Citaat van: guusp op oktober 08, 2014, 10:44:29 AM
Citaat van: Certhia op oktober 08, 2014, 10:18:07 AM
het argument wordt namelijk wel degelijk aangehaald als ondersteuning voor wilde herkomst en dus voor aanvaarding.
Dat is toch niet zo vreemd? Met name die teennagel leek mij een nogal lastig punt (zie ook opmerking daarover van Sander Bot), maar als dat ook is vastgesteld bij een bewezen wilde vogel, is dat punt toch minder lastig lijkt me. Niet dat daarmee wilde herkomst is bewezen, maar het heeft natuurlijk wel invloed.
Nee, hoor, zeker niet vreemd, en ook niks mis mee. Op moment van aanhalen wist ik nog niet dat die wildheid aannemelijk was aangetoond aan de hand van isotopen.
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

snwja3

Citaat van: lupokatja op oktober 08, 2014, 11:14:10 AM
Citaat van: guusp op oktober 08, 2014, 10:44:29 AM
Citaat van: Certhia op oktober 08, 2014, 10:18:07 AM
het argument wordt namelijk wel degelijk aangehaald als ondersteuning voor wilde herkomst en dus voor aanvaarding.
Dat is toch niet zo vreemd? Met name die teennagel leek mij een nogal lastig punt (zie ook opmerking daarover van Sander Bot), maar als dat ook is vastgesteld bij een bewezen wilde vogel, is dat punt toch minder lastig lijkt me. Niet dat daarmee wilde herkomst is bewezen, maar het heeft natuurlijk wel invloed.

Maar dat ook wilde vogels wel eens een teennagel missen was toch wel bekend? Het punt is dat het (veel?) vaker voorkomt bij gehouden vogels en wat dat betreft verschaft die ene Duits/Deense tapuit nauwelijks nieuw inzicht.

Lutzen


Komt het of denken we dat het bij gehouden vogels vaker voorkomt?
99% van bijvoorbeeld de Tapuiten die ik zie, lopen in het gras, zie ik de tenen niet en let ik er ook niet op ..... hoe hard is deze aanname?
Wietze Janse

Jaap Denee

#118
Citaat van: snwja3 op oktober 08, 2014, 11:23:57 AM
Citaat van: lupokatja op oktober 08, 2014, 11:14:10 AM
Citaat van: guusp op oktober 08, 2014, 10:44:29 AM
Citaat van: Certhia op oktober 08, 2014, 10:18:07 AM
het argument wordt namelijk wel degelijk aangehaald als ondersteuning voor wilde herkomst en dus voor aanvaarding.
Dat is toch niet zo vreemd? Met name die teennagel leek mij een nogal lastig punt (zie ook opmerking daarover van Sander Bot), maar als dat ook is vastgesteld bij een bewezen wilde vogel, is dat punt toch minder lastig lijkt me. Niet dat daarmee wilde herkomst is bewezen, maar het heeft natuurlijk wel invloed.

Maar dat ook wilde vogels wel eens een teennagel missen was toch wel bekend? Het punt is dat het (veel?) vaker voorkomt bij gehouden vogels en wat dat betreft verschaft die ene Duits/Deense tapuit nauwelijks nieuw inzicht.

Lutzen


Komt het of denken we dat het bij gehouden vogels vaker voorkomt?
99% van bijvoorbeeld de Tapuiten die ik zie, lopen in het gras, zie ik de tenen niet en let ik er ook niet op ..... hoe hard is deze aanname?

Zo zacht als boter als je het mij vraagt. Hoeveel mensen kijken er goed genoeg naar 'gewone' vogels in het veld om dergelijke afwijkingen te herkennen? Herman Bouman liet gister (via de whatsapp) een handje vol foto's zien van diverse geringde, wilde vogels (Boompieper, Vink, Koolmees) met missende nagels en tenen. Het waren allemaal vogels die in een netje gevlogen zijn op de spaarzame momenten dat het netje overeind staat. Het komt dus best met enige regelmaat voor bij wilde vogels. Uiteraard is het jammer dat nu net deze ene Witkruintapuit ook afwijkingen aan een poot heeft en dus tot een relatief kleiner deel van een populatie behoort, maar het zegt ons niets over bewezen herkomst, wild of uit een kooitje.

En Lützen, stel dat in de populatie gekooide vogels inderdaad een hoger % afwijkingen aan de poten heeft dan in de wilde populatie, is het dan niet ook zo dat een groter % van die gekooide populatie een ring om heeft? En hoe verhoudt het absolute aantal wilde vogels met een pootafwijking zich tot het absolute aantal vogels zónder ring maar mét pootafwijkingen in gevangenschap?

Heel simpel: weten we niet.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

HPM

Ik weet niet of er wel eens een Witkruintapuit met kwekersring is waargenomen. Zulke gevallen worden natuurlijk niet gepubliceerd.
Herman van der Meer