Witkruintapuit Discussie

Gestart door garryb, oktober 06, 2014, 15:40:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Ottens

Grappig is wel, en dat hoeft niets te zeggen, dat de biotoop in Oegstgeest (= die gele flats) wel wat doet denken aan de zandsteenkliffen langs diepe wadi's waar ik Witkuintapuiten in Israel vaak aantref.

JohanvantBosch

#61
Citaat van: Rob Koelman op oktober 07, 2014, 11:49:11 AM
Citaat van: HPM op oktober 07, 2014, 11:41:52 AMDe staart is gaaf, Rob, ook op die foto.

Ik zie toch echt een beschadigde staart (o.a. de afgebroken toppen van twee donkere staartpennen), die ook nog eens asymmetrisch lijkt (rechterkant korter dan linkerkant; maar dat kan nog een fotografisch effect zijn)...
Deze toppen zijn niet afgebroken, maar wit....
edit: zie bv deze foto http://waarneming.nl/foto/view/7532895

Cygnus

De veren van de vleugels zijn nogal een chaos (zie: http://waarneming.nl/fotonew/5/7532895.jpg). Zo zien vogels die net door een ringer zijn gevangen er vaak uit (of door iemand anders?)
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

meeuwiss

Bijgaand nog eens een plaatje van de vogel in Denemarken met zijn vergroeide rechter teennagel. Bron: foto Niels Poul Dreyer Netfugl.dk 02-07-2010. Het zou goed kunnen dat een Witkruintapuit door zijn gescharrel rond en in gebouwen in de menselijke omgeving meer risico's loopt op beschadiging van de poten. Zoals kooivogels blijven haken in het gaas, kan deze vogel hetzelfde overkomen tijdens zoektochten.

frankneijts

Citaat van: Gert Ottens op oktober 07, 2014, 11:18:39 AM
Citaat van: Edwin Schuller op oktober 07, 2014, 11:03:59 AM
Ik las wat commentaren over dat er een eventueel haakje aan de snavel zou zitten (vond ik zelf nog wel meevallen...) wat op gevangenschap zou wijzen. Zie dan deze foto op deze pagina (mijn Pools is wat roestig; volgens mij komen deze foto's uit Israël).

De vogel van deze links is een Monnikstapuit (tenminste, de vogel met dat haakje aan de snavel), dus waarschijnlijk niet helemaal te vergelijken met een Witkruin...

Zo'n 'haakje' zegt niks over eventuele escape-mogelijkheid van dergelijke vogels. Je ziet dat ook vaak bij wilde vogels zoals bijv. Robotaps en onverdachte Witkruintapuiten uit o.a. Israël . .... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Certhia

Grappig om te zien dat het vergelijken met de Duitsland vogel leidt tot een in het gunstig daglicht stellen van de NL vogel, aangezien de DL vogel aanvaard is ondanks de afwijkende nagel. Now that's a slippery slope in any book. I.p.v. je af te vragen of de DL vogel wel aanvaard had moeten worden stel je door eventuele aanvaarding van de NL vogel een nieuwe nullijn in en wordt er in de toekomst gerefereerd aan het kleed van de NL vogel. Hoe slecht moet een vogel er dan nog uit zien om aannemelijk te maken dat het om een escape gaat en niet aanvaard te worden?
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

HPM

Citaat van: frankneijts op oktober 07, 2014, 12:55:10 PM
Citaat van: Gert Ottens op oktober 07, 2014, 11:18:39 AM
Citaat van: Edwin Schuller op oktober 07, 2014, 11:03:59 AM
Ik las wat commentaren over dat er een eventueel haakje aan de snavel zou zitten (vond ik zelf nog wel meevallen...) wat op gevangenschap zou wijzen. Zie dan deze foto op deze pagina (mijn Pools is wat roestig; volgens mij komen deze foto's uit Israël).

De vogel van deze links is een Monnikstapuit (tenminste, de vogel met dat haakje aan de snavel), dus waarschijnlijk niet helemaal te vergelijken met een Witkruin...

Zo'n 'haakje' zegt niks over eventuele escape-mogelijkheid van dergelijke vogels. Je ziet dat ook vaak bij wilde vogels zoals bijv. Robotaps en onverdachte Witkruintapuiten uit o.a. Israël . .... 8)

Ontsnappen er  in Israel dan nooit Witkruintapuiten?  8)
Herman van der Meer

Edwin Schuller

Zouden er nog foto's te achterhalen zijn van de 23ste (http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=79527&page=1)? Wellicht zag hij er toen nog beter uit...
Misschien kan iemand dat ter plekke achterhalen, of zijn er nog mensen met contacten in Poelgeest... ?

Dit zou sowieso goed zijn voor de datumbepaling door het CDNA.
Edwin Schuller

Theo Linders

Citaat van: M. Hoogteijling op oktober 06, 2014, 20:43:18 PM
Opsomming uiteraard niet volledig :angel: Maar vwb de diefstal uit Avifauna: ik lees in geen enkel artikel dat er (een) Witkruintapuit(en) is/zijn gestolen maar wel dat de vogels die gestolen zijn gechipt en geringd zijn http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3748920/2014/09/16/Grote-roof-van-zeldzame-vogels-uit-vogelpark-Avifauna.dhtml

Sowieso houdt avifauna (of een andere dierentuin) uberhaupt geen witkruintapuiten, dus waar al die geruchten telkens vandaan komen.... Terwijl heel makkelijk te checken is of een bepaalde vogelsoort in dierentuinen wordt gehouden (www.zootierliste.de/en). Los van het feit dat hij zeker van een private kweker afkomstig kan zijn.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

frankneijts

Er worden genoeg tapuiten (waaronder Witkruin) in kooitjes gehouden (check de diverse tentoonstellingen straks in november/december maar eens) om het gevaar voor escapes reëel te noemen. In de bijlage een compo van 3 verschillende Oostelijke Blonde op een TT in Eindhoven vorig jaar november waarvan de bovenste overigens als Woestijntapuit tentoongesteld was... Hier zat ook nog een gewone Tapuit.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

migratorius

Citaat van: frankneijts op oktober 07, 2014, 14:31:09 PM
Er worden genoeg tapuiten (waaronder Witkruin) in kooitjes gehouden (check de diverse tentoonstellingen straks in november/december maar eens) om het gevaar voor escapes reëel te noemen. In de bijlage een compo van 3 verschillende Oostelijke Blonde op een TT in Eindhoven vorig jaar november waarvan de bovenste overigens als Woestijntapuit tentoongesteld was... Hier zat ook nog een gewone Tapuit.
Zonder uitzondering haaksnavels...

JanHein

Edwin Schuller

Citaat van: Edwin Schuller op oktober 07, 2014, 13:26:23 PM
Zouden er nog foto's te achterhalen zijn van de 23ste (http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=79527&page=1)? Wellicht zag hij er toen nog beter uit...
Misschien kan iemand dat ter plekke achterhalen, of zijn er nog mensen met contacten in Poelgeest... ?

Dit zou sowieso goed zijn voor de datumbepaling door het CDNA.

Nog zoiets; wie heeft nu eigenlijk die verzamelde veren in bezit? En wat is het plan hiermee?
Edwin Schuller

hiskodevries

Man dit is allemaal net zo spannend als een aflevering van Wallander
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Oenanthe

Citaat van: hiskodevries op oktober 07, 2014, 14:58:44 PM
Man dit is allemaal net zo spannend als een aflevering van Wallander
Nou! En die zijn ook niet op de werkelijkheid gebaseerd. ;D
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rob Koelman

Citaat van: Oenanthe op oktober 07, 2014, 15:10:07 PM
Citaat van: hiskodevries op oktober 07, 2014, 14:58:44 PM
Man dit is allemaal net zo spannend als een aflevering van Wallander
Nou! En die zijn ook niet op de werkelijkheid gebaseerd. ;D

;D
Met vriendelijke groet, Rob

frankneijts

Citaat van: migratorius op oktober 07, 2014, 14:48:29 PM
Citaat van: frankneijts op oktober 07, 2014, 14:31:09 PM
Er worden genoeg tapuiten (waaronder Witkruin) in kooitjes gehouden (check de diverse tentoonstellingen straks in november/december maar eens) om het gevaar voor escapes reëel te noemen. In de bijlage een compo van 3 verschillende Oostelijke Blonde op een TT in Eindhoven vorig jaar november waarvan de bovenste overigens als Woestijntapuit tentoongesteld was... Hier zat ook nog een gewone Tapuit.
Zonder uitzondering haaksnavels...

JanHein


Inderdaad maar ik gaf hierboven al aan dat dit ook bij wilde vogels (veel) voorkomt JH....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Edwin Schuller

Ik vind het qua haaksnavel nog erg meevallen met 'onze' vogel, zie bijvoorbeeld deze foto.
Edwin Schuller

PWink

Citaat van: Rob Koelman op oktober 07, 2014, 11:30:20 AM
Citaat van: Max Berlijn op oktober 06, 2014, 23:39:09 PMOpvallende zaken zijn dat ... de staart onbeschadigd is

Hoezo is de staart onbeschadigd: http://www.dutchbirding.nl/images/fotos/fotoid11407.jpg

Heerlijk hoe er door velen weer naar toe geredeneerd wordt dat dit exemplaar wel wild moet zijn...

Volgens mij stelt niemand dat de vogel wild moet zijn (of ik moet een berichtje gemist hebben). Er wordt, even in mijn eigen woorden, aangegeven dat een wilde herkomst mogelijk is. Andersom zijn sommigen wel behoorlijk stellig in hun overtuiging dat het een ontsnapte vogel betreft. Dit mag uiteraard maar ik denk dat op basis van de huidige informatie geen van beide standpunten hard te maken is. Uiteindelijk zal de CDNA dus een knoop moeten doorhakken.

Met betrekking tot de opmerkingen over de ringplicht: in Nederland dienen beschermde 'inheemse' vogelsoorten geringd te zijn (art. 5 en 6 Besluit vrijstelling beschermde dier- en plantensoorten). Een ontheffing van de ringplicht is alleen mogelijk voor bedrijfsmatig, met het oog op de productie, gefokte vogels (art. 5, tweede lid van het Besluit). Daarvan is hier geen sprake. Er geldt geen vrijstelling van de ringplicht indien de betreffende vogel een microchiptransponder heeft. De uitzondering voor 'gechipte' vogels  geldt alleen voor vogels uit bijlage A van de Verordening (EG) nr. 338/97. Zie: artikel 12, tweede lid van de Regeling vrijstelling beschermde dier- en plantensoorten Flora- en faunawet. Witkruintapuit en Roze pelikaan staan hier niet op.

Groet,
Pascal

HPM

Citaat van: Edwin Schuller op oktober 07, 2014, 14:49:19 PM

Nog zoiets; wie heeft nu eigenlijk die verzamelde veren in bezit? En wat is het plan hiermee?

Hoe is hij eigenlijk aan die veren gekomen?? Vragen, vragen....
Herman van der Meer

Gerben Mensink

Als een slecht verenpak bewijst dat een vogel uit gevangenschap afkomstig is dan vraag je je af hoe deze het ooit gered heeft  ;D
groet,
Gerben Mensink

Sven

Citaat van: Theo Linders op oktober 07, 2014, 13:44:59 PM
Citaat van: M. Hoogteijling op oktober 06, 2014, 20:43:18 PM
Opsomming uiteraard niet volledig :angel: Maar vwb de diefstal uit Avifauna: ik lees in geen enkel artikel dat er (een) Witkruintapuit(en) is/zijn gestolen maar wel dat de vogels die gestolen zijn gechipt en geringd zijn http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3748920/2014/09/16/Grote-roof-van-zeldzame-vogels-uit-vogelpark-Avifauna.dhtml

Sowieso houdt avifauna (of een andere dierentuin) uberhaupt geen witkruintapuiten, dus waar al die geruchten telkens vandaan komen.... Terwijl heel makkelijk te checken is of een bepaalde vogelsoort in dierentuinen wordt gehouden (www.zootierliste.de/en). Los van het feit dat hij zeker van een private kweker afkomstig kan zijn.
Zootierliste is niet altijd even betrouwbaar hè ;). Maar inderdaad is het niet waarschijnlijk dat hij/zij afkomstig is uit Avifauna.

slechtvalk07

Citaat van: HPM op oktober 07, 2014, 15:33:22 PM
Citaat van: Edwin Schuller op oktober 07, 2014, 14:49:19 PM

Nog zoiets; wie heeft nu eigenlijk die verzamelde veren in bezit? En wat is het plan hiermee?

Hoe is hij eigenlijk aan die veren gekomen?? Vragen, vragen....


Ik was er gisteravond bij toen de veren (hele kleine donsveertjes, zwart met wit) werden opgeraapt. Ze lagen op de grond van de galerij (van de flat met de daktuin waar de witkruintapuit zat), een beetje langs de kant, in een soort richeltje. De veren zouden naar Naturalis worden gebracht voor isotopenanalyse.


Groet,
Anne Sytske

Max Berlijn

#82
Inderdaad Gerben weer een voorbeeld van hoe slecht een echte dwaalgast er uit kan zien..
Nog even over de reactie van Marc van der Aa met de vraag waarom we de vogel van Den/Du zo serieus nemen: Strak in het pak in Denemarken vervolgens naar Duitsland om als een "voddebaal" te eindigen (met minimaal een missende teennagel). Isotopen onderzoek toont aan dat de vogel in Noord-Afrika is groot geworden, mijn vraag terug aan Marc is dus: "Hoe goed moet een geval zijn om door jou als wild te worden beschouwd"  ;D
Terecht, in mijn optiek, dat we dat geval als voorbeeld nemen bij de vogel in NL, die in de tweede helft van de tijdlijn van de Den/Du vogel zo ingevuld kan gaan worden??
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Edwin Schuller

Dan rest alleen nog die isotopen-analyse om je verhaal rond te krijgen Max! :)
Anne Sytske weet zo te lezen niet wie de veren heeft meegenomen? Iemand die dit wel weet?
Edwin Schuller

Edwin Russer

Citaat van: Gerben Mensink op oktober 07, 2014, 15:44:46 PM
Als een slecht verenpak bewijst dat een vogel uit gevangenschap afkomstig is dan vraag je je af hoe deze het ooit gered heeft  ;D


Al kan een flinke regenbui of gestage regen zo'n vogel er ook behoorlijk verfomfaaid eruit doen laten zien. Twee dagen later zat de vogel, na vangst, al een stuk beter in z'n verenpak 8)


http://www.bahc.be/documenten/BAHC%20Rapport%2030%201998-2003%20Oriolus%20vol%2070%202004%20p101-119.pdf
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Max Berlijn

Ik begreep Marc Guyt, maar hij is er nog steeds dus schroom niet iets te verzamelen.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

HPM

Citaat van: slechtvalk07 op oktober 07, 2014, 15:54:07 PM
Citaat van: HPM op oktober 07, 2014, 15:33:22 PM
Citaat van: Edwin Schuller op oktober 07, 2014, 14:49:19 PM

Nog zoiets; wie heeft nu eigenlijk die verzamelde veren in bezit? En wat is het plan hiermee?

Hoe is hij eigenlijk aan die veren gekomen?? Vragen, vragen....


Ik was er gisteravond bij toen de veren (hele kleine donsveertjes, zwart met wit) werden opgeraapt. Ze lagen op de grond van de galerij (van de flat met de daktuin waar de witkruintapuit zat), een beetje langs de kant, in een soort richeltje. De veren zouden naar Naturalis worden gebracht voor isotopenanalyse.


Groet,
Anne Sytske

Eerst toch wel even DNA om te bepalen of de veertjes van de juiste soort zijn?
Anders heb je zomaar isotopen van een soepduif.
Herman van der Meer

Edwin Schuller

Als de veren uitwijzen dat hij uit Afrika komt lijkt DNA analyse me niet meer nodig :)
Edwin Schuller

Certhia

#88
Citaat van: Max Berlijn op oktober 07, 2014, 15:59:46 PM
Inderdaad Gerben weer een voorbeeld van hoe slecht een echte dwaalgast er uit kan zien..
Nog even over de reactie van Marc van der Aa met de vraag waarom we de vogel van Den/Du zo serieus nemen: Strak in het pak in Denemarken vervolgens naar Duitsland om een "voddebaal" te worden (met minimaal een missende teennagel). Isotopen onderzoek toont aan dat de vogel in Noord-Afrika is groot geworden, mijn vraag terug aan Marc is dus: "Hoe goed moet een geval zijn om door jou als wild te worden beschouwd"  ;D
Terecht, in mijn optiek, dat we dat geval als voorbeeld nemen bij de vogel in NL, die in de tweede helft van de tijdlijn van de Den/Du vogel zo ingevuld kan gaan worden??

Goede vraag Max. Ik geef toe dat van die isotopen van de DK/DE vogel niet te hebben geweten. Als het in deze hele discussie al ergens genoemd is heb ik t gemist. In die zin snap ik de vergelijking met de DK/DE vogel. Een slecht verenpak hoeft dus inderdaad niet per se tegen een wilde vogel te spreken, maar isotopen-onderzoek zou in mijn ogen dan ook hier de doorslag moeten geven. Ik begrijp dat er veren verzameld zijn dus dat zou goed moeten komen.
Ik wil zeker niet beweren in deze hele discussie dat witkruintapuit geen heuse dwaalgast kan zijn maar voor een eerste voor NL zou ik liever een minder gehavende vogel zien, die de schijn iets minder tegen zich heeft.

Edit:
Rest nog wel de vraag hoeveel van de gehouden witkruintapuiten in gevangenschap uit wildvang afkomstig zijn of is dat allemaal kweek? Indien wildvang dan is isotopen-onderzoek ook niet 100% betrouwbaar lijkt me. Of snap ik nu iets niet van isotopen?

Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."

Hans Schekkerman

Vertrouw er niet te snel op dat het wel goed komt met die isotopenanalyse. Anders dan bij DNA-analyse (DNA kun je in het lab 'kopieren' tot je er genoeg van hebt) heb je voor isotopen toch wel aardig wat veermateriaal nodig, meer dan 'twee hele kleine donsveertjes'. Richt jullie aandacht op die paar oude slagpennen en vind die als ze vallen. Omdat het vrijwel uitgesloten is dat de vogel met actief ruiende vleugels naar NL is gevlogen, en dus al op zijn minst vanaf het begin van zijn (vleugel) rui in W-Europa moet zijn, zullen nieuwste-generatie veren een Europees isotopensignaal laten zien.