Hoofdmenu

Bevroren Scangedrag

Gestart door redjered23, december 08, 2017, 11:49:15 AM

Vorige topic - Volgende topic

redjered23

Van snippen fazanten en patrijzen heb ik wel gezien dat ze stokstijf bevriezen en zich onbeweeglijk stil houden om niet door iets gevaarlijks gezien te worden. Zo heb ik een fazant in de sneeuw kunnen fotograferen op minder dan 3 meter afstand omdat hij dacht dat hij zoals altijd met zijn schutkleuren onzichtbaar was. Van kleinere vogeltjes zoals deze Appelvink had ik dat nog nooit gezien. Deze in het filmpje bleef (zelfs TE) dichtbij de vogelhut bij Otterlo in park de hoge Veluwe staan alsof hij bevroren was, zittend naast het drink vijvertje. Alle vogelgezang was stilgevallen alleen een hoog schril gepiep van een merel was te horen. Het geratel van sommige camera's liet hem onverstoord, hij leek doodsangsten uit te staan. Pas meer dan een minuut later scande hij, alleen schoksgewijs kleine hoekjes met zijn kop draaiend de omgeving af, waarna hij zich op een gegeven moment weer gewoon durfde te bewegen. Snippen of weidevogels drukken zich bij gevaar tegen de grond, maar dit rechtop zitten lijkt me niet echt effectief. Heeft iemand dit gedrag eerder gezien bij eventueel andere zangvogelsoorten. Hier het filmpje
https://youtu.be/qSebtGhz6yc
Gr René

still learning and concerning
like my films? :channel redjered or REDjeRED on youtube (adfree)