NL-Wantsennamen - Pentatomidae/Acanthosomatidae

Gestart door thijsdegraaf, augustus 14, 2014, 20:58:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Edit Arp: Het is een beetje moeizaam om inleidende berichtjes bovenaan te krijgen als er berichten van elders verplaatst worden hierheen. Ik probeer dat zo goed en zo kwaad als het gaat toch te organiseren, maar moet hier en daar oudere berichtjes misbruiken/recyclen om iets bovenaan tussen te kunnen voegen ... datums bovenaan kloppen dus niet altijd.
Dit is origineel een bericht van Thijs - het eerste bericht met een naamlijst voor de Pentatomidae/Acanthosomatidae. Ik misbruik het hier als inleidend bericht voor dit topic om steeds de actuele voorstellen bovenaan samen te vatten.



Dit is een afsplitsing van het overleghoekje Nederlandse Wantsennamen. Ondertussen zijn in dit verband de volgende forumtopics opgestart:
In dit specifieke topic wordt geprobeerd om samen een lijst op te stellen met Nederlandse namen voor Pentatomidae en Acanthosomatidae (en misschien later meer?)

Zoals in de andere topics worden de uitkomsten/voorstellen zoveel mogelijk steeds in de eerste berichtjes samengevat en eventueel, waar nodig, afgewerkte discussiepunten later weer verwijderd om het topic korter/overzichtelijker te houden.


Voorlopige lijst Nederlandse namen:
(wordt steeds bijgewerkt)

Schildwantsen, boomwantsen Pentatomidae  Baumwanzen   

NederlandsWetenschappelijkDuitsEngelsFrans
MijterwantsAelia acuminataGetreidewanze, SpitzlingBishop's Mitre Shieldbug-
-Aelia klugii---
SnuitkeverwantsArma custosWaldwächter--
-Carpocoris fuscispinusNördliche Fruchtwanze--
-Carpocoris purpureipennisPurpur-Baumwanze--
JeneverbesstinkwantsChlorochroa juniperina--
-Chlorochroa pinicola---
BessenwantsDolycoris baccarumBeerenwanzeSloe bugPunaise des baies, Pentatome des baies
-Eurydema dominulusZierliche Gemüsewanze, Rotschwarze GemüsewanzeScarlet Shieldbug-
KoolwantsEurydema oleraceaKohlwanzeGreen cabbage bugpunaise potagère
-Eurydema ornataSchwarzrückige GemüsewanzeOrnate ShieldbugPunaise rouge du chou, Punaise ornée
-Eurydema ventralis---
-Eysarcoris aeneus-New Forest Shieldbug-
-Eysarcoris venustissimus-Woundwort Shieldbug-
PyjamawantsGraphosoma lineatumStreifenwanzeStriped shield bugPunaise arlequin
-Holcostethus sphacelatus---
-Jalla dumosa---
-Neottiglossa pusilla-Small Grass Shieldbug-
Southern Green Stink Bug?!?Nezara viridula -southern green stink bug, green vegetable bugPunaise verte puante, Punaise verte ponctuée
Groene StinkwantsPalomena prasinaGrüne StinkwanzeGreen shield bugpunaise verte
-Palomena viridissima-Green Shield Bug-
RoodpootschildwantsPentatoma rufipesRotbeinige BaumwanzeRed-legged Shieldbug, ForestbugPunaise à pattes rousses, Punaise des bois
-Peribalus strictus-Vernal Shieldbug-
-Picromerus bidensZweizähnige Dornwanze, ZweispitzwanzeSpiked Shieldbug-
-Piezodorus lituratus-Gorse Shieldbug-
-Pinthaeus sanguinipes---
HaakjeswantsPodops inunctaAmboß-SchildwanzeTurtle Shieldbug-
-Rhacognathus punctatus-Heather Shieldbug-
Grauwe veldwantsRhaphigaster nebulosaGraue GartenwanzeMottled Shieldbugpunaise nébuleuse, punaise grise
-Rubiconia intermedia---
-Sciocoris cursitans-Sand-runner Shieldbug-
-Stagonomus bipunctatus---
-Troilus luridusSpitzbauchwanzeBronze Shieldbug-
Blue Bug?!?Zicrona caerulea-Blue Shieldbug-



Acanthosomatidae   Stachelwanzen

NederlandsWetenschappelijkDuitsEngelsFrans
Hawthorn Shield Bug?!?Acanthosoma haemorrhoidaleWipfel-StachelwanzeHawthorn Shield Bug-
JeneverbesschildwantsCyphostethus tristriatusBuntrockJuniper Shieldbug-
BerkenschildwantsElasmostethus interstinctusBunte BlattwanzeBirch Shieldbug-
-Elasmostethus minor---
-Elasmucha ferrugataKleine Bunte Blattwanze--
HaakjesberkenwantsElasmucha fieberiGezähnte Brutwanze--
BerkenwantsElasmucha griseaFleckige BrutwanzeParent BugPunaise grise ou grisâtre

Arp

#1
reserve
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jck

Hoi Thijs,

Als je de familieoverzichten aanvinkt en dan de taal rechtsboven verandert, zijn er een paar kleine verschillen t.o.v. de namen in jouw overzicht. Ik heb het met Frans als taal geprobeerd:

http://waarneming.nl/familie/view/1509?lang=fr&local=nl

James

thijsdegraaf

#3
Hoi Arp.
Ik ben diep onder de indruk van het strakker maken van het schema.  :duim: ;D Ik probeerde net de suggestie van James er in te zetten, maar ik ben bang dat ik hem verpruts. Ik moet dat eerst eens beter bekijken. Ik heb nu niet veel tijd.
Hoi James.
Ik had voor de namen vooral op wikipedia en British bugs gezocht. Als ik daarna niets zag, heb ik het laten zitten. Op de Engelse kant van mijn site zet ik bij de beestjes ook op die manier de Duitse en Franse namen.
Jouw manier had ik nog nooit bekeken. Heel handig is Waarneming toch. Ik heb net nog even verder op internet gesnuffeld.

Acanthosoma haemorrhoidale kan dan zijn:La punaise de l'Aubépine, La Punaise ensanglantée, La Punaise à bouclier, La Punaise des bois  :rolleye:

Er zijn meer sites dan ik dacht, die zich met namen bezig houden, maar door hun uitgebreidheid (alle insecten samen) zijn ze ook onoverzichtelijk.

Ik bedoel:  http://denbourge.free.fr/Liste_alphabetique_especes.htm  en  http://www.cebe.be/inventairecebe/index.htm         


thijsdegraaf

Ben weer terug uit Italië. O.a. Venetië James.  ;)  De Kleidocerys resedae is nu veel minder hinderlijk aanwezig in de tuin. Ik was nieuwsgierig naar de vorderingen van de namen. Moet ik nog ergens bij helpen Arp?


thijsdegraaf

#7
 Hallo allemaal,

Omdat het wat stil blijft, heb ik een poging gedaan om Nederlandse namen te bedenken, bij de Pentatomidae en Acanthosomatidae.
Bij Pentatomidae heb ik gekozen voor schildwants, bij Acanthosomatidae voor stekelwants.
Het valt nog niet mee moet ik zeggen. Ik spreek geen Latijn en het is me dan ook vaak een raadsel wat de wetenschappelijke naam betekent. Aeneus blijkt dan weer een oude Griek te zijn. Wat die in de naam in Eysarcoris aeneus doet???
Ik vond het jammer dat de Eurydemasoorten niet in de Nederlandse namen terug te vinden zijn. Je zou dat kunnen oplossen door ze bijv. euryschildwantsen te noemen i.p.v. schildwantsen.
Er zijn maar weinig wantsen die uitsluitend bij één plantensoort zitten. Als een plantensoort vaak bezocht wordt, moet dat ook kunnen denk ik. Anders is het naamgeven bijna niet te doen. Verder is lastig te beslissen, wanneer je de naam aan elkaar kunt schrijven en wanneer je er beter twee woorden van kunt maken. Een naam afleiden van het uiterlijk vind ik vaak heel moeilijk. Ik heb als het kon gebruik gemaakt van de buitenlandse namen.

Hoe het verder moet weet ik niet. Misschien komen er enthousiastelingen, die nu betere namen weten te verzinnen. Misschien heeft Arp ze al lang al op papier staan. Iemand zal in ieder geval uiteindelijk moeten beslissen welke het wordt. (als het project doorgaat)



Schildwantsen, boomwantsen Pentatomidae  Baumwanzen   


                                                         Duits, Engels, Frans
Mijterwants - Aelia acuminata  - Getreidewanze, Spitzling  -  Bishop's Mitre Shieldbug,
Zeldzame mijterwants - Aelia klugii          
Snuitkeverschildwants - Arma custos -  Waldwächter -
Vruchten carpocorisschildwants   - Carpocoris fuscispinus -  Nördliche Fruchtwanze  (larve in vruchten)   
Purperen carpocorisschildwants - Carpocoris purpureipennis - Purpur-Baumwanze 
Jeneverbesschildwantswants - Chlorochroa juniperina 
Sparschildwants - Chlorochroa pinicola
Bessenschildwants - Dolycoris baccarum - Beerenwanze  -  Sloe bug  - Punaise des baies, Pentatome des baies
Scharlakenschildwants of i.pv. schildwants euryschildwants? Eurydema dominulus  - Zierliche Gemüsewanze, Rotschwarze Gemüsewanze  -  Scarlet Shieldbug
Koolschildwants - Eurydema oleracea  - Kohlwanze - Green cabbage bug - punaise potagère
Sierlijke schildwants - Eurydema ornata  -  Schwarzrückige Gemüsewanze - Ornate Shieldbug  -  Punaise rouge du chou, Punaise ornée
Bloemkoolschildwants - Eurydema ventralis -  cimice dei cavolfiori
Bronzenschildwants - Eysarcoris aeneus  - New Forest Shieldbug 
Andoorn bronzenschildwants - Eysarcoris venustissimus -  Woundwort Shieldbug 
Pyjamaschildwants - Graphosoma lineatum  - Streifenwanze - Striped shield bug -  Punaise arlequin 
Toortsschildwants - Holcostethus sphacelatus 
Rode duivelschildwants - Jalla dumosa 
Kleine grasschildwants Neottiglossa pusilla  Small Grass Shieldbug 
Zuidelijke groenestinkschildwants - Nezara viridula -  southern green stink bug, green vegetable bug - Punaise verte puante,Punaise verte ponctuée
Groene stinkschildwants - Palomena prasina  Grüne Stinkwanze - Green shield bug  - punaise verte
Groene schildwants - Palomena viridissima[/i- Green Shield Bug 
Roodpootschildwants - Pentatoma rufipes - Rotbeinige Baumwanze   -   Red-legged Shieldbug, Forestbug - Punaise à pattes rousses, Punaise des bois
Strictusschildwants - Peribalus strictus - Vernal Shieldbug  -  Vernal is in de oude naam betekent lente in latijn? Strictus betekent beperk in latijn?
Doornschildwants - Picromerus bidens - Zweizähnige Dornwanze, Zweispitzwanze -  Spiked Shieldbug
Bremschildwants - Piezodorus lituratus  -  Gorse Shieldbug 
Roodgeelpootschildwants - Pinthaeus sanguinipes 
Haakjesschildwants - Podops inuncta  - Amboß-Schildwanze  -  Turtle Shieldbug -
Heideschildwants - Rhacognathus punctatus  - Heather Shieldbug
Grauwe veldschildwants - Rhaphigaster nebulosa - Graue Gartenwanze -  Mottled Shieldbug - punaise nébuleuse, punaise grise
Andoornschildwants - Rubiconia intermedia
Zandloperschildwants - Sciocoris cursitans - Sand-runner Shieldbug
Mannetjesereprijsschildwants - Stagonomus bipunctatus
Spitsbuikschildwants - Troilus luridus - Spitzbauchwanze - Bronze Shieldbug
Blauwe schildwants - Zicrona caerulea  -  Blue Shieldbug


Stekelwantsen Acanthosomatidae   Stachelwanzen Bauchkielwanzen

Meidoornstekelwants  Acanthosoma haemorrhoidale Wipfel-Stachelwanze  - Hawthorn Shield Bug
Jeneverbesstekelwants - Cyphostethus tristriatus -  Buntrock  -  Juniper Shieldbug
Berkenstekelwants - Elasmostethus interstinctus - Bunte Blattwanze  -  Birch Shieldbug
Bosbesstekelwants - Elasmostethus minor  Elasmucha ferrugata - Kleine Bunte Blattwanze - Heidelbeerwanze 
Haakjesberkenstekelwants - Elasmucha fieberi  -  Gezähnte Brutwanze
Berkenbroedstekelwants - Elasmucha grisea  -  Fleckige Brutwanze  - Parent Bug - Punaise grise ou grisâtre


jck

Dag Thijs,

Mooi stuk werk! Ik vind het heel interessant, alleen nu geen tijd om me in te verdiepen. Ik kan je wel een klein beetje helpen:

Eysarcoris aeneus - Eysarcoris is m.i. een samenstelling van eu (goed) + sark- (lijf) + coris (wants:denk aan Antho-coris) en aeneus = bronzen (hier een bijvoeglijk naamwoord: Aeneas was de oude Griek die de ondergang van Troje overleefd en later de stad Roma stichtte - als je de Romeinse dichter Vergilius gelooft!). Kortom: wantsje met mooi bronzen lijf.

Eurydema = breed lijf.

James

GerardL

#9
Heb zelf ook een idee, maar dacht eigenlijk net iets anders.

Als je eerst voor de Latijnse familienaam een Nederlandse naam hebt,
Bijvoorbeeld:
Pentatomidae : schildwants
Tingidae : netwants
Coridae : randwants
enzov enzov.

Dan kun je de wantsen , bijv groene stinkwants, groene stinkschildwants noemen,
waar schildwants weer naar de familienaam verwijst.

Coridae = randwantsen,   Gonocerus acuteangulatus is nu ook al : smalle randwants
enzov enzo.

Miridae  = Blindwantsen : bijv. brandnetelblindwants  - Liocoris tripustulatus.

Ik vind het zo duidelijk, en logisch en verwijst meteen naar familienaam.

Denk dat dit bij andere wantsen ook zo gedaan kan worden.

Maar let wel, dit is mijn visie, en respecteer ieder ander idee hoor !

Grtzzzz

Gerard









jck

ik zou ook voorzichtig zijn met het overnemen van een deel van de wetenschappelijke naam in de Nederlandse naam.

De Vruchten carpocorisschildwants betekent de vruchten vruchten (carpo-) wants (coris) schildwants. Een beetje te veel van het goede? :blink:

James

Douwe van der Ploeg

Aeneas was natuurlijk een Trojaan (lag in het huidige Turkije), geen Griek ;)

Een paar puntjes over wat van je namen. Het lijkt misschien veel, doe ik niet om vervelend te zijn of je inzet af te kraken, ik vind gewoon dat dit soort dingen goed gedaan moeten worden en ik houd wel van wat mierenneuken :P "Verder is lastig te beslissen, wanneer je de naam aan elkaar kunt schrijven en wanneer je er beter twee woorden van kunt maken. " Hier ben ik dan weer best goed in, dus ik help daar graag in mee. Ik weet verder niks van wantsen, dus als ik onzin uitkraam wat betreft kenmerken in namen: vergeef me ;)

Zeldzame mijterwants: Zou ik niet doen. Een leek zal het verschil niet zien tussen de soort "Zeldzame Mijterwants" en een mijterwants die toevallig ergens zeldzaam is.
Vruchten carpocorisschildwants -> Vruchtencarpocorisschildwants, de wants is niet van vrucht gemaakt..
Jeneverbesschildwantswants -> -wants? :P
Bessenschildwants -> Ook nog specifieke soort bessen?
Scharlakenschildwants -> Scharlaken schildwants
Koolschildwants -> Specifieke soort kool?
Bronzenschildwants -> Bronzen schildwants
Andoorn bronzenschildwants -> Andersom is beter, denk ik.. Bronzen andoorschildwants?
Groene stinkschildwants -> Je hebt ook een zuidelijke, dus om verwarring te voorkomen (tussen de "verzamelgroep" groene stinkschildwantsen en de soort) is Gewone groene stinkschildwants misschien beter?
Strictusschildwants -> Ik denk dat woorden uit de wetenschappelijke (niet Latijnse!) naam overnemen zonder dat je weet waarom besloten is tot die naam niet handig is (met uitzondering van namen van mensen). Als dat ergens op slaat zou "Voorjaarsschildwants" misschien een optie zijn?
Roodgeelpootschildwants -> Wat is er precies roodgeel? Want er zit verschil tussen roodgeel en rood-geel, de eerste is een roodachtig geel en de tweede is afwisselend rood en geel.
Grauwe veldschildwants -> Waarom hier ineens veld erbij (behalve dat ie in het Nederlands al zo heet)?
Blauwe schildwants -> Is dit de enige schildwants die blauw kan zijn?

Tot slot nog een algemeen puntje: consequentie is fijn, je hebt bijvoorbeeld "Bosbes", "Spar" en "Jeneverbes" in je namen, maar ook bijvoorbeeld "Bessen" en "Berken", die ineens meervoud zijn. Ik zou zeggen: kies of je waardplanten als enkelvoud of meervoed doet en houd je daaraan.
Douwe van der Ploeg

thijsdegraaf

#12
Leuk dat er op gereageerd wordt.  :duim: :duim: :duim:  Arp zal alles naar een apart topic verplaatsen denk ik. Bij heel veel had ik ook nog twijfels. Maar het leek me handig om een begin te hebben.
Ik had voor bronzenschildwants gekozen om aan te geven, dat beide Eysacoris soorten bij elkaar horen. Net als bij Carpocoris, maar dat zal anders moeten als ik de vertaling van James bekijk. Voor bessenschildwants had ik gewoon heel lui schild tussen de bestaande naam gezet Douwe. Aan voorjaarsschildwants had ik gedacht, maar het beest is het hele jaar te zien las ik.
De suggestie van jou had ik al toegepast Gerard. Ik had overal schildwants van gemaakt. En daarom heb ik voor Acanthosomatidae eerst de naam Stekelwantsen bedacht. (gepikt uit het Duits)
Ik heb nu ook niet veel tijd, dus dit is wat haastig opgeschreven. Het lijkt me, dat het samen niet zo moeilijk moet zijn om het beter te krijgen als ik de reacties bekijk.
Ik moet toch eens een cursus Latijn doen.  :-\

RamonVerstraaten

#13
Als de Nederlandse namen bedoeld zijn om wantsen voor een groot publiek toegankelijker te maken, dan zou ik die namen zo eenvoudig mogelijk houden. 'Pyjamawants', 'Blauwe Wants', 'Grauwe Wants', 'Groene Stinkwants' e.d. zijn m.i. duidelijk genoeg, als je die namen onnodig lang maakt dan is dat voor een leek alleen maar lastig om te onthouden. Zeker de algemene, makkelijk herkenbare soorten zou ik een zo kort mogelijke naam geven.

Groene Schildwants en Groene Stinkschildwants lijkt me sowieso geen goed idee, nu heeft de zeldzaamste soort de eenvoudigste naam - dat gaat de admins een hoop extra werk opleveren  :blink:.
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

thijsdegraaf

#14
Het probleem is dat met alleen wants zoveel verwarring kan ontstaan Ramon. Daar is dit initiatief  juist uit ontstaan. Er is ook een grondwantsje dat in de berken leeft en nu ook berkenwants wordt genoemd. Die gaf dit jaar overlast en zelfs op het journaal werd een foto van de verkeerde berkenwants getoond. Bij zweefvliegen zijn de namen op dezelfde manier bedacht en dat werkt heel goed. Maar ik ben het eens dat ze zo kort mogelijk moeten zijn.
Jammer dat ik niet veel tijd heb, zondagavond weer denk, hoop ik.

xerocomis

#15
Als beginnend wantsenliefhebber heb ik ook een idee/spinsel:

Als we van alle wantsen die op WN staan en die geen Nederlandse naam hebben per stuk en per goedgekeurde foto's op het forum plaatsen met de al dan niet voorhanden zijnde buitenlandse namen, waardplanten en verdere informatie die al voorhanden is erbij vermeld, dan kan eenieder op basis van deze informatie er op reageren, ik denk wel dat we dan tot een consensus kunnen komen.

Voorbeeld:

Hawthorn Shield Bug - Acanthosoma haemorrhoidale - Meidoornwants


Met vriendelijke groet,
Bas de Graaff

gardensafari

Bij soorten die sterk op elkaar lijken is er al heel lang de gewoonte de "standaardsoort" de gewone te noemen en de gelijkende soort op basis van een kenmerk apart te benoemen.
Zo zou je Stenodema laevigatum heel goed de gewone graswants kunnen noemen, Stenodema calcarata de tweedoorngraswants, Stenodema trispinosa de driedoorngraswants en Stenodema holsata de brede graswants.
Hoef ik op mijn site ook nog maar weinig uit te leggen over de verschillen, alleen maar waar die doorntjes zitten...  ;D
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Henk Soepenberg

Citaat van: RamonVerstraaten op oktober 03, 2014, 08:01:12 AM
Groene Schildwants en Groene Stinkschildwants lijkt me sowieso geen goed idee, ... - dat gaat de admins een hoop extra werk opleveren  :blink:.

Voorbeeld als dat mag bij de cicaden: waarnemingen van de Groene rietcicade (Cicadella viridis), geplaatst bij de Groene cicade (Edwardsiana flavescens) ... 
https://waarneming.nl/soort/photos/24682
Vriendelijke groeten,
Henk

thijsdegraaf

#18
Toch wat tijd. Ik heb een aantal opmerkingen in het lijstje verwerkt. Met kleur aangegeven.

Eurydema oleracea zou dan dus kool breedlijfschildwants kunnen worden. Ik ben bang dat het voor veel mensen te lang wordt. (koolschildwants.) Zie opmerking Ramon.


Strictusschildwants heb ik even laten staan Douwe maar je hebt gelijk, dat het geen goede naam is. Maar nogmaals voorjaar klopt volgens mij ook niet. Wat betreft het  meervoud heb je ook gelijk. Ik stond voor de klas toen het in was om spellingregels te veranderen pannekoek pannenkoek. We werden er gek van. Als je voor enkelvoud kiest wordt het beswants en berkwants, maar ik vind het niet lekker klinken. Dat geldt echter ook voor kolenschildwants.
Zeldzame mijterwants is niet geweldig, maar ik kon niet op iets anders komen.

Bedankt Bass. Het lijkt me veel werk. Foto's kun je zo al zien: http://waarneming.nl/familie/view/1502 en http://waarneming.nl/familie/view/1509. Verder is men niet tevreden over enkele Nederlandse namen. Dus die moeten er bij. Trouwens de buitenlandse namen kun je ook op waarneming vinden. Zie opmerking van James. Dat wist ik ook niet. Ik vind het niet netjes om alles door Arp te laten doen, terwijl hij het al druk genoeg heeft. Vandaar, dat ik de lijstjes heb gemaakt. Maar ik heb geen zin om er nog meer bij uit te zoeken.  :rolleye:

Palomena viridissima was ik vergeten, ik had dus nog snel de vertaling van de Engelse naam erbij gezet, maar was toen al bang voor verwarring. Ik heb er nu zeldzame bijgezet. Maar dat is ook niet alles. Beter is een andere naam met een kenmerk en stinkwants erin. Ik ben het met je eens Hans (en Henk), maar ben nog zoekende naar een leuk kenmerk. Dus een andere naam graag!  ;D


Schildwantsen, boomwantsen Pentatomidae  Baumwanzen   


                                                         Duits, Engels, Frans
Mijterwants - Aelia acuminata  - Getreidewanze, Spitzling  -  Bishop's Mitre Shieldbug,
Klugs mijterwants Zeldzame mijterwants - Aelia klugii          
Snuitkeverschildwants - Arma custos -  Waldwächter -
Vruchtenschildwants   Vruchten carpocorisschildwants   - Carpocoris fuscispinus -  Nördliche Fruchtwanze  (larve in vruchten)   
Purperen vruchtenschildwants Purperen carpocorisschildwants - Carpocoris purpureipennis - Purpur-Baumwanze 
Jeneverbesschildwants - Chlorochroa juniperina 
Dennenschildwants Sparschildwants - Chlorochroa pinicola
Bessenschildwants - Dolycoris baccarum - Beerenwanze  -  Sloe bug  - Punaise des baies, Pentatome des baies
Scharlaken schildwants Scharlakenschildwants of i.pv. schildwants euryschildwants? Eurydema dominulus  - Zierliche Gemüsewanze, Rotschwarze Gemüsewanze  -  Scarlet Shieldbug
Koolschildwants - Eurydema oleracea  - Kohlwanze - Green cabbage bug - punaise potagère
Sierlijke schildwants - Eurydema ornata  -  Schwarzrückige Gemüsewanze - Ornate Shieldbug  -  Punaise rouge du chou, Punaise ornée
Bloemkoolschildwants - Eurydema ventralis -  cimice dei cavolfiori
Bronzen schildwants Bronzenschildwants - Eysarcoris aeneus  - New Forest Shieldbug 
Andoorn bronzen schildwants Andoorn bronzenschildwants - Eysarcoris venustissimus -  Woundwort Shieldbug 
Pyjamaschildwants - Graphosoma lineatum  - Streifenwanze - Striped shield bug -  Punaise arlequin 
Toortsschildwants - Holcostethus sphacelatus 
Rode duivelschildwants - Jalla dumosa 
Kleine grasschildwants Neottiglossa pusilla  Small Grass Shieldbug 
Zuidelijke groene stinkschildwants Zuidelijke groenestinkschildwants - Nezara viridula -  southern green stink bug, green vegetable bug - Punaise verte puante,Punaise verte ponctuée
Groene stinkschildwants - Palomena prasina  Grüne Stinkwanze - Green shield bug  - punaise verte
Helgroene schildwants  Zeldzame groene schildwants Groene schildwants - Palomena viridissima[/i- Green Shield Bug 
Roodpootschildwants - Pentatoma rufipes - Rotbeinige Baumwanze   -   Red-legged Shieldbug, Forestbug - Punaise à pattes rousses, Punaise des bois
Zuidelijke schildwants Strictusschildwants - Peribalus strictus  - Vernal Shieldbug  -  Vernal is in de oude naam betekent lente in latijn? Strictus betekent beperk in latijn?
Spijkerschildwants of Doornschildwants - Picromerus bidens - Zweizähnige Dornwanze, Zweispitzwanze -  Spiked Shieldbug
Bremschildwants - Piezodorus lituratus  -  Gorse Shieldbug 
Rood-geelpootschildwants Roodgeelpootschildwants - Pinthaeus sanguinipes 
Haakjesschildwants - Podops inuncta  - Amboß-Schildwanze  -  Turtle Shieldbug -
Heideschildwants - Rhacognathus punctatus  - Heather Shieldbug
Grauwe schildwants Grauwe veldschildwants - Rhaphigaster nebulosa - Graue Gartenwanze -  Mottled Shieldbug - punaise nébuleuse, punaise grise
Andoornschildwants - Rubiconia intermedia
Zandloperschildwants - Sciocoris cursitans - Sand-runner Shieldbug
Mannetjesereprijsschildwants - Stagonomus bipunctatus 
Spitsbuikschildwants - Troilus luridus  - Spitzbauchwanze - Bronze Shieldbug
Blauwe schildwants - Zicrona caerulea  -  Blue Shieldbug


Stekelwantsen Acanthosomatidae   Stachelwanzen Bauchkielwanzen

Meidoornstekelwants  Acanthosoma haemorrhoidale Wipfel-Stachelwanze  - Hawthorn Shield Bug
Jeneverbesstekelwants - Cyphostethus tristriatus  -  Buntrock  -  Juniper Shieldbug
Berkenstekelwants - Elasmostethus interstinctus - Bunte Blattwanze  -  Birch Shieldbug
Bosbesstekelwants - Elasmostethus minor  Elasmucha ferrugata - Kleine Bunte Blattwanze - Heidelbeerwanze 
Haakjesberkenstekelwants - Elasmucha fieberi  -  Gezähnte Brutwanze
Berkenbroedstekelwants - Elasmucha grisea  -  Fleckige Brutwanze  - Parent Bug - Punaise grise ou grisâtre


jck

Een paar opmerkingen:

1. Aelia klugii - Klug schijnt een bekende Duitse entomoloog te zijn geweest. Klugs mijterwants?
2. Chlorochroa pinicola - pinicola betekent (losjes) in dennen wonend. Dennenschildwants?
3. Palomena viridissima - viridissima is een overtreffende trap. Helgroene schildwants?

James

thijsdegraaf

#20
Ik heb ze erbij gezet James. Lijkt me veel beter.  :)  Op mijn website had ik "Vooral in de dennen, maar ook in sparren staan" en dan zet ik sparschildwants.  :-X

jck

Peribalus strictus:

Een moeilijke naam om iets mee te doen. De Peribalus gedeelte heeft te maken met een werkwoord dat zoiets als omsingelen betekent en strictus heeft inderdaad met beperkt te maken. Nu schijnt het dat een Peribalus kenmerk is dat "the juga are contiguous anterior to the tylus". Als ik dit goed interpreteer, betekent het dat de wangen strak tegen elkaar aan zitten voor het middelste stukje van de kop. Kortom, je hebt er niets aan bij het bedenken van een Nederlandse naam.

Vernal is ook een beetje hopeloos. Alle soorten die als imago overwinteren mag je ook Vernal noemen - ze verschijnen immers allemaal in de lente.

Voorstel: (houd het eenvoudig) Zuidelijke schildwants?

James

thijsdegraaf

Dat lijkt me wel wat James.  Een lastig beestje.

harry60

#23
geen idee of deze al in een van de lijstjes staat ?

Picromerus bidens - Spiked Shieldbug - Spijkerschildwants - een andere NL voor deze die ik tegenkwam is roodbruine stekelwants ?
M.Vr.Gr. Harry de Koning

thijsdegraaf

#24
Staat er niet bij Harry. Ik had voor Doornschildwants gekozen, maar deze is ook wel grappig. Ik zet hem erbij.

jck

Kom ik weer muggensiften :angel: Een spike is niet hetzelfde als een spijker. Een spike in het Engels is iets lang met een scherpe punt en een spijker is een nail, een specifiek voorwerp.

Als ik er toch bezig ben, de Elasmucha's:
1. E. grisea - Gewone broedstekelwants?
2. E. fieberi - Fiebers broedstekelwants ( nog een Duitse entomoloog)?
3. E. ferrugata - Gedoornde broedstekelwants?

Als ze niet alle 3 om hun broedzorg bekend staan, is stekelwants i.p.v. broedstekelwants een betere oplossing?

James

Arp

Hallo allemaal :)

Sorry dat ik het wat heb laten liggen de afgelopen weken - ben enigszins verzand in allerlei andere projecten die langdradiger bleken dan gehoopt (niet alleen beestjeshobby)  :rolleye:

Geweldig dat jullie het weer hebben opgepakt  :duim:  :duim:

Een hoop mooie suggesties en ook nuttige kanttekeningen hierboven.

Morgen ben ik de hele dag onderweg, maar ik beloof plechtig zondag hier weer eens het één en ander te verherverorganiseren en verder uit te werken enzo  :angel:

Dit brainstormen over namen is volgens mij bijzonder nuttig en ik zou iedereen die het leuk vindt willen aanmoedigen om vooral meer en ook andere suggesties te doen - ook dingen waarvan je van te voren al denkt dat ze niet beter zijn dan wat er al bedacht is(!) want die brengen anderen wellicht weer op ideetjes of zijn elders bruikbaar. Gewoon per soort/groep een stuk of wat namen of naamsystemen verzinnen zodat we wat keuze en inspiratie hebben.

Wel wil ik zondag dan ook nog eens wat "grondbeginselen" voor het naamgevingsproces uitwerken uit de eerder opgevoerde literatuur voor andere diergroepen en uit de diverse suggesties hierboven, zodat we wat houvast/toetsingscriteria hebben.



Enfin, ook even meebrainstormen:

Acanthosomatidae

Groepsnaam: Thijs stelt, analoog aan het Duits (Stachelwanze) voor om ze "Stekelwantsen" te noemen. Vind ik mooi, qua eenvoud en hoe het bekt. Een andere Duitse naam is Bauchkielwanzen. Mede daardoor was ik al eens op "Buikdoornwantsen" uitgekomen. Dat is iets duidelijker beschrijvend voor wat er aan de hand is, maar hoewel het eveveel lettergrepen zijn is het toch wat langer en bekt wat minder (vind ik). Maar gooi hem in het kader van "verzamelen" toch weer even erbij :)

Voor zover bekend schijnen alle Elasmucha (ook elders) broedzorg te plegen, dus geen probleem om daar als groepsnaam wat mee te doen. Misschien is kortweg "Broedwants" dan ook wel een optie (ipv Broedstekelwants of het onmogelijke Broedbuikdoornwants). Dat sluit ook weer aan bij het Duits en Engels. Je mist dan het familieverband, dus daar moet een keuze gemaakt worden. Kort en bondig of langer en consistenter.

Voor de soortnamen van de Elasmuchas is er wellicht ook nog wat met biotoop of waardplant te verzinnen:
Gewone broedwants of Berkenbroedwants of Gewone berkenbroedwants voor grisea
Heidebroedwants of (Hoog?)Veenbroedwants of Veen-berkenbroedwants voor fieberi
Bosbesbroedwants voor ferrugata

Ook hier weer: slechts extra suggesties om over na te denken, niet dat ik per se denk dat ze beter zouden zijn.
grisea en fieberi ontwikkelen zich beide hoofdzakelijk aan Berk (en Els), maar grisea "overal" en fieberi naar men zegt op veengronden en heidegebieden. Bosbes behoort technisch gezien tot de heide-achtige planten (Ericaceae), dus er zijn wat verwarringsopties met die namen.

Anderzijds zou het ook mogelijk zijn om deze waardplant/biotoop trend wat door te trekken naar de andere Acanthosomatidae:

  • C.tri.: Jeneverbesstekelwants/Cipressenstekewants/Coniferenstekelwants
  • E.min.: Kaperfoeliestekelwants (die zie ik hierboven ergens als Bosbesstekelwants staan - daar zijn twee regels/soorten doorelkaar gehusseld denk ik  ;)
  • E.int.: Berkenstekelwants
  • A.hae.: Meidoornstekelwants/Bessenstekelwants/... ik zie die nooit op meidoorn ;) Hier zou overigens "Grote stekelewants" ook een bruikbare kunnen zijn. Voor het Duitse "Wipfel" zou je Kruin- of Boomtop- kunnen nemen.
Pentatomidae

Zou op zich niet onaardig zijn om inderdaad een opvallende groep als Eurydema of Carpocoris een eigen groepsnaam te geven. Maar misschien ook eens kijken of er wat te verzinnen valt voor subfamilies, zoals misschien de Asopinae die zich morfologisch en qua gedrag ook redelijk onderscheiden (Roofschildwantsen? Breedneuschildwantsen? - ik roep maar wat ;) )

Qua "groene stinkerds" en "zuidelijke" moeten we met de terminologie ook serieus rekening houden dat Nezara viridula erbij in te passen is. Het lijkt onontkoombaar dat die zich gaat vestigen.

Tot zover. Moet naar m'n mandje anders krijg ik straf morgen  ;D Zondag verder
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

#27
Hallo Arp,
Dat was weer een latertje voor je.  :o  Blij dat je tevreden bent over ons gepruts. Heel goed Gerard. Eigenlijk had dat eerst gemoeten, maar ik ben een beetje ongeduldig. Je kunt natuurlijk ook eerst zoals nu een familie doen en dan goed over die familienaam nadenken en als die klaar is met de volgende beginnen. Ik heb zelf al met de familie Cydnidae zitten te puzzelen. Ik kon de naam doornwantsen alleen op Gardensafari vinden. Ik heb hem zelf naar aanleiding daarvan ook een tijdje op mijn site gebruikt, maar heb hem weer weggehaald, omdat ik hem nergens anders zag. Ik was van plan om deze week eens verder te zoeken. Maar als het goed is komt Arp met suggesties. Ik heb nu weer meer tijd. (Vierde dit weekend bij ons de 94e verjaardag van mijn moeder.  ;D )

Ik zet hieronder weer mijn lijstje, maar heb de namen, die afvallen weggehaald. Dat zijn allemaal bedenksels van mij, dus dat moet kunnen. Daarna wil ik nog eens naar Arp zijn ideeën kijken en die erbij zetten. De vorige lijstjes kunnen dan wel weer weg. Je kunt met mijn schrijfsels natuurlijk doen wat je wilt Arp.

Het is verleidelijk om namen voor de subfamilies te bedenken. Het vervelende blijft dat ze zo lang worden. Daar hebben ze bij het bedenken van de wetenschappelijke namen geen last van. Dat is hun kracht, maar ook hun zwakte.

Heb je al wat duidelijkheid of de Nederlandse namen op Waarneming gebruikt mogen worden Arp?


Superfamilie schildwantsen - Pentatomoidea

Familie Schildwantsen, boomwantsen Pentatomidae  Baumwanzen   

                                                         Duits, Engels, Frans
Mijterschildwants - Aelia acuminata  - Getreidewanze, Spitzling  -  Bishop's Mitre Shieldbug,
Klugs mijterschildwants  - Aelia klugii         
Snuitkeverschildwants - Arma custos -  Waldwächter -
Vruchtenschildwants   - Carpocoris fuscispinus -  Nördliche Fruchtwanze  (larve in vruchten)   
Purperen vruchtenschildwants  - Carpocoris purpureipennis - Purpur-Baumwanze 
Jeneverbesschildwants - Chlorochroa juniperina 
Dennenschildwants  - Chlorochroa pinicola
Bessenschildwants - Dolycoris baccarum - Beerenwanze  -  Sloe bug  - Punaise des baies, Pentatome des baies
Scharlaken schildwants   Eurydema dominulus  - Zierliche Gemüsewanze, Rotschwarze Gemüsewanze  -  Scarlet Shieldbug
Koolschildwants - Eurydema oleracea - Kohlwanze - Green cabbage bug - punaise potagère
Sierlijke schildwants - Eurydema ornata  -  Schwarzrückige Gemüsewanze - Ornate Shieldbug  -  Punaise rouge du chou, Punaise ornée
Bloemkoolschildwants - Eurydema ventralis -  cimice dei cavolfiori
Bronsschildwants of bronzen schildwants  - Eysarcoris aeneus  - New Forest Shieldbug 
Prachtbronsschildwants of Andoornbronsschildwants of Andoornschildwants of Andoorn bronzen schildwants  - Eysarcoris venustissimus -  Woundwort Shieldbug 
Pyjamaschildwants - Graphosoma lineatum  - Streifenwanze - Striped shield bug -  Punaise arlequin 
Toortsschildwants - Holcostethus sphacelatus
Rode duivelschildwants - Jalla dumosa 
Kleine grasschildwants - Neottiglossa pusilla Small Grass Shieldbug 
Zuidelijke groene stinkschildwants  - Nezara viridula -  southern green stink bug, green vegetable bug - Punaise verte puante,Punaise verte ponctuée
Groene stinkschildwants - Palomena prasina  Grüne Stinkwanze - Green shield bug  - punaise verte
Helgroene schildwants  - Palomena viridissima  Green Shield Bug 
Roodpootschildwants - Pentatoma rufipes - Rotbeinige Baumwanze   -   Red-legged Shieldbug, Forestbug - Punaise à pattes rousses, Punaise des bois
Zuidelijke schildwants - Peribalus strictus  - Vernal Shieldbug  -  Vernal is in de oude naam betekent lente in latijn? Strictus betekent beperk in latijn?
Spijkerschildwants of Doornschildwants - Picromerus bidens - Zweizähnige Dornwanze, Zweispitzwanze -  Spiked Shieldbug
Bremschildwants - Piezodorus lituratus  -  Gorse Shieldbug 
Rood-geelpootschildwants  - Pinthaeus sanguinipes
Haakjesschildwants - Podops inuncta  - Amboß-Schildwanze  -  Turtle Shieldbug -
Heideschildwants - Rhacognathus punctatus  - Heather Shieldbug
Grauwe schildwants of Grauwe veldschildwants - Rhaphigaster nebulosa - Graue Gartenwanze -  Mottled Shieldbug - punaise nébuleuse, punaise grise
Andoornschildwants - Rubiconia intermedia
Zandloperschildwants - Sciocoris cursitans - Sand-runner Shieldbug
Mannetjesereprijsschildwants - Stagonomus bipunctatus
Spitsbuikschildwants - Troilus luridus  - Spitzbauchwanze - Bronze Shieldbug
Blauwe schildwants - Zicrona caerulea  -  Blue Shieldbug


Familie kielwantsen misschien? Dat is korter en voor leken duidelijker! Familie Buikdoornwantsen of Stekelwantsen Acanthosomatidae   Stachelwanzen Bauchkielwanzen

Bessenstekelwants/ Grote stekelewants of Meidoornstekelwants  Acanthosoma haemorrhoidale Wipfel-Stachelwanze  - Hawthorn Shield Bug
Cipressenstekewants/Coniferenstekelwants of Jeneverbesstekelwants - Cyphostethus tristriatus  -  Buntrock  -  Juniper Shieldbug
Berkenstekelwants - Elasmostethus interstinctus - Bunte Blattwanze  -  Birch Shieldbug
Kamperfoeliestekelwants Elasmostethus minor  :-[
Bosbesbroedwants of Bosbesstekelwants - Elasmucha ferrugata - Kleine Bunte Blattwanze - Heidelbeerwanze 
Heidebroedwants of (Hoog?)Veenbroedwants of Veen-berkenbroedwants of Haakjesberkenstekelwants - Elasmucha fieberi  -  Gezähnte Brutwanze
Gewone broedwants of Berkenbroedwants of Gewone berkenbroedwants of Berkenbroedstekelwants - Elasmucha grisea  -  Fleckige Brutwanze  - Parent Bug - Punaise grise ou grisâtre


Familie Doornwantsen??? - Cydnidae. Erdwanzen - burrowing bugs, burrower bugs.                                           
                                       
Zwartkorendoornwants, Stipdoornwants - Adomerus biguttatus    - Cow-wheat Shieldbug
Borstelige doornwants - Byrsinus flavicornis    -     
Gegolfde doornwants (achterrand dekschild gegolfd) - Cydnus aterrimus    -
Witranddoornwants - Legnotus limbosus    - Bordered Shieldbug  Zweeds: Vitbrämad taggbening
Heidedoornwants - Legnotus picipes    - Heath Shieldbug       Zweeds:  Mårataggbening
Zwarte doornwants - Microporus nigrita      - Black Ground Bug
Vergeet-mij-niet doornwants - Sehirus luctuosus    - Forget-me-not Shieldbug       
Dofzwarte doornwants - Sehirus morio             -
Doveneteldoornwants - Tritomegas bicolor - Schwarzweißen Erdwanze - Schwarzweißen Erdwanze Pied Shieldbug
Ballotedoornwants - Tritomegas sexmaculatus  - Rambur's Pied Shieldbug

Familie pantserwants!! juweelwants Scutelleridae -  Schildwanzen - shield-backed bugs, Jewel bugs

Zuidelijke grasjuweelwants - Eurygaster austriaca   
Droog grasjuweelwants- Eurygaster maura    
Vochtig grasjuweelwants - Eurygaster testudinaria       
Bruinharige zandjuweelwants - Odontoscelis fuliginosa
Zilverharige zandjuweelwants- Odontoscelis lineola   
Steenjuweelwants- Phimodera humeralis

Familie Zwartwantsen Thyreocoridae - Negro bugs (discriminerend??) Ebony bugs

Keverzwartwants - Thyreocoris scarabaeoides - Scarab Shieldbug --- Staat in de Duitse Wikipedia onder Corimelaenidae. Onderfamilie Thyreocorinae. Staat dicht bij Cydnidae heb ik begrepen.

De uiteindelijke lijst staat op pagina 2!!

gardensafari

Mooi lijstje Thijs, alleen die andoorn bronzen vind ik niets.
Dat zou volgens mij dan de bronzen andoornschildwants moeten worden.
En voor de duidelijkheid zou dan de andoornschildwants gewone andoornschildwants moeten heten.
Lijkt mij duidelijker en gevoelsmatig logischer.

En niet teveel leunen op de huidige systematische indeling.
Denk aan de verschuiving bij de vlinders, zoiets kan overal zomaar opduiken, nu steeds meer groepen op allerlei manieren worden onderzocht.
Die Erebidae heten nu spinneruilen, maar ik blijf de vrij uniforme groep van snuituilen gewoon snuituilen noemen.
En van de blindwantsen zijn er zoveel, dat je ze volgens mij niet allemaal persé op blindwants moet laten eindigen (qua naam).

En wie gaat nu nadenken over de schorpioenvliegen?
Daar hebben we een Panorpa communis en een P. vulgaris. Kijk dat wordt pas leuk aansluiten bij de wetenschappelijke naam :P
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

thijsdegraaf

#29
Bedankt Hans. Dat bronzen zit me ook niet lekker. Ik had het eerst aan elkaar geschreven. Toen zag het er niet gek uit, maar Dolf had me er terecht op gewezen dat het uit elkaar moest en ook beter andersom. Ik heb het uit elkaar gehaald maar de volgorde laten staan om toch aan te geven, dat de soorten bij elkaar horen. Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Volgens http://www.britishbugs.org.uk/heteroptera/Pentatomidae/eysarcoris_aeneus.html is de voedselplant van E. aeneus niet duidelijk Dan kan ik daar geen Andoorn bijzetten. Daar kom je dus niet verder dan Bronzen schildwants. De E. venustissimus zou dan worden Andoornschildwants. Zo klinken beide namen goed, maar is de samenhang weg.
Je zou ook brons kunnen gebruiken i.p.v. bronzen. Dan kan het wel aan elkaar worden geschreven als bronswesp, goudwesp.
Je krijgt dan bronsschildwants en Andoorn bronsschildwants.
Je hebt gelijk, dat je niet te veel op de groepen moet letten, omdat ze kunnen veranderen. De eenvoud van naam moet heel belangrijk blijven. Aan de andere kant is het bij een groep als Carpocoris redelijk duidelijk dat die bij elkaar blijven horen.
Blindwantsen wordt inderdaad lastig, vooral als je ook de wantsen in de verschillende tribes bij elkaar wil laten horen. Je zult dus keuzes moeten maken.
Als ik voor elke keer, dat ik iemand heb uitgelegd, dat een schorpioenvlieg geen vlieg is een euro zou krijgen, zou ik aardig wat verdiend hebben.  ;D