NL-Wantsennamen - Pentatomidae/Acanthosomatidae

Gestart door thijsdegraaf, augustus 14, 2014, 20:58:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

gardensafari

#30
Dat is het helemaal, Thijs.
Als je ze bij elkaar wilt houden dan brons ipv bronzen.
Dus dan krijg je gewoon twee bronswantsen.
Wat mij betreft is dat probleem daarmee opgelost.
En het zijn namen, dus andoornbronsschildwants, gewoon aan elkaar vast.
Het is wat lang, maar er is ook een openbreedbandhuismoeder, en eerlijk gezegd vind ik dan andoornbronsschildwants begrijpelijker dan openbreedbandhuismoeder.
Daarbij denk ik altijd aan een slonzige huisvrouw die reklame maakt voor UPC.

Citaat van: thijsdegraaf op oktober 05, 2014, 20:13:25 PM

Als ik voor elke keer, dat ik iemand heb uitgelegd, dat een schorpioenvlieg geen vlieg is een euro zou krijgen, zou ik aardig wat verdiend hebben.  ;D

Een tamelijk vulgair standpunt, maar wel communis opinio   :lol:
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

thijsdegraaf

Bedankt Hans. Ik heb het veranderd. Het wordt nog wel eens wat.  :D

gardensafari

Andoornbronsschilwants

Typefoutje, Thijs, of heb je er nog een appeltje mee te schillen?
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

jck

Eysarcoris venustissimus:

Hoe vinden jullie deze? Venustissimus is een afleiding van Venus en betekent mooi (of liever mooiste, het is een overtreffende trap).
De Prachtbronsschildwants?

James

thijsdegraaf

Ik schil wat af.  :rolleye:  Typefoutje Hans.
Leuk James. Staat erbij.

Arp

De recente berichtjes van Ramon en Thijs zijn verplaatst naar het groepsnamentopic :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

#36

Bij het laatste overzicht heb ik de andere families van de superfamilie toegevoegd.
Je zou Acanthosomatidae ook kielwants kunnen noemen. Het is korter en voor leken misschien beter te begrijpen. Je kunt dan Cydnidae zonder probleem doornwants noemen, zonder verwarring te krijgen. Met graafwants of aardwants zit je weer met Lygaeidae.  Is het wat of is het niks?  :-\

Familie Scutelleridae - Schildwanzen - shield-backed bugs, Jewel bugs. Ik begrijp wel waarom de Duitsers voor schildwants hebben gekozen, want bij deze wantsen is het schild het grootst.  Schildrugwants is te lang en kan gelezen worden als schil drugwants. Rugwants misschien?  :)  Juweelwants vind ik niet zo van toepassing op onze niet zo glimmende wantsen.

GerardL

Die kielwants zie ik wel zitten, kijken wat andere er van denken.
Korte naam, is toch wel belangrijk, maar er komen misschien andere 'invallen".
Juweelwants, was het enigste wat ik kon verzinnen, wachten tot iemand iets treffender vind!
Maar misschien moeten we de namen wel laten staan, en dan kijken of er betere komen,
en tot zo lang deze hanteren. Er komt nog een flinke rij met wantsen achteraan.
en Pentatomidae`s is hier een relatief kleinere groep, wel een goed bekende hier,
dus ik hoop dat we daar uit komen!

Denk maar eens na, wat we bij de blindwantsen tegen komen!

Grtzzzz

Gerard


thijsdegraaf

#38
Aan blindwantsen denk ik nog even niet Gerard. Ik denk niet dat we alles blindwants kunnen noemen. Eerst maar de makkelijkere groepen doen lijkt me.  :rolleye:  Bedankt weer.


Ik heb bij m'n laatste lijst bij de andere families ook wat Nederlandse namen gezet. Het is maar een opzetje. Voor het meeste moeten betere namen mogelijk zijn denk ik. (de Eurygasters bijvoorbeeld)  :)  achterafgezien vond ik juweelwants toch beter klinken dan rugwants.

jck

Scutelleridae: een scutellum is een schild (een schildje, eigenlijk). Hoe vind je Pantserwants - i.i.g. een knipoog naar de wapen in de wetenschappelijke naam?

James

thijsdegraaf

Ja, dat vind ik een goeie James. Ik voeg hem toe.

gardensafari

De Nabidae vormen een lastig groep.
Worden meestal "roofwants" genoemd, maar vormen een aparte, kleine familie.
Met twee algemeen voorkomende soorten: de kortvleugelige en de mierenvormige.
Dat miervormige slaat alleen op het larvale stadium.
Maar dat doen namen als spanner en pijlstaart ook...

Thijs, waar ben je aan begonnen  :rolleye:
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

thijsdegraaf

#42
De schuld van Arp Hans.  :)  Ik weet het, die heb ik ook in m'n tuin. Toch zie ik het meest tegen de blindwantsen op. Even een vraag Arp. Heb je nog een berichtje naar het Vlaamse forum gestuurd?

jck

Nabidae: deze naam schijnt afgeleid te zijn van een Latijns woord voor giraf en is dus een verwijzing naar de bouw. Hoe vind je Slankhalswants?

Nog een vraag: als je een Droge grasjuweelwants hebt ( en het zo schrijft), is het niet zo dat je een droge wants hebt i.p.v. een wants van droog gras?

James

thijsdegraaf

#44
Vandaar dat ik schreef, dat het een opzetje was voor verbetering vatbaar James.  ;D  Misschien brengt het mensen op een idee, dus ik heb het zo maar laten staan. Ik denk er ook nog over na. Droog grasjuweelwants Droog graspantserwants,  vochtig grasjuweelwants, vochtig graspantserwants is misschien al wat beter.  :-\
Slankhalswants zou kunnen. Ik denk dat die familienamen het beste bij het topic van Gerard kunnen worden doorgegeven. Dan zakt het ook niet te ver weg.

gbeersma

Hoewel ik weinig van wantsen weet wil ik graag een opmerking maken over het geven van al die namen. Het is niet alleen belangrijk om logische en korte namen te geven, maar ook om ze hardop uit te spreken voor ze definitief de wereld in gestuurd worden. Bij andere groepen ken ik voorbeelden waarbij dit vermoedelijk niet gedaan is, met onuitsprekelijke soorten als gevolg. Bijvoorbeeld de wespspin (nu gelukkig omgedoopt tot tijgerspin). En wat dacht je van het geschubde of het gestreepte blauwplaatstaalsteeltje? Ik was ooit in Zuid Afrika waar de borstvlekgraszanger (Cisticola brunnescens) luisterde naar de (toch wel schattige) Zuid Afrikaanse naam 'bleekkopklopkloppie'.

Gerard Beersma
www.gerardbeersma.nl
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

thijsdegraaf

Die laatste vind ik wel leuk. Je hebt gelijk natuurlijk.

thijsdegraaf

#47
Ik heb al een tijd geen opmerkingen meer gezien. Daarom heb ik alles nog eens in een, dacht ik, iets duidelijker schema gezet. In de vorige lijst stonden soms verschillende namen. Als er een duidelijk het beste was, heb ik die laten staan.
Alleen voor de familie Acanthosomatidae heb ik nog veel open gelaten. Zie ook de opmerkingen van Arp in een eerder deel van dit topic. Ik heb wel gekozen voor kielwants in plaats van stekelwants. Ik heb daar tot nu toe geen bezwaren over gehoord. Van de mogelijkheden door Arp geopperd, ben ik begonnen met de naam, die een lichte voorkeur van mij heeft. Maar dat zegt verder niets.


Superfamilie schildwantsen - Pentatomoidea

Familie Schildwantsen (boomwantsen) Pentatomidae  Baumwanzen   

                                                         
Aelia acuminata                    Mijterschildwants      (Getreidewanze, Spitzling - Bishop's Mitre Shieldbug)
Aelia klugii                           Klugs mijterschildwants 
Arma custos                         Snuitkeverschildwants     (Waldwächter)
Carpocoris fuscispinus           Vruchtenschildwants      (Nördliche Fruchtwanze (larve in vruchten)   
Carpocoris purpureipennis     Purperen vruchtenschildwants     (Purpur-Baumwanze) 
Chlorochroa juniperina          Jeneverbesschildwants  
Chlorochroa pinicola               Dennenschildwants   
Dolycoris baccarum               Bessenschildwants (Beerenwanze - Sloe bug - Punaise des baies, Pentatome des baies)
Eurydema dominulus            Scharlaken schildwants (Zierliche Gemüsewanze, Rotschwarze Gemüsewanze - Scarlet Shieldbug)
Eurydema oleracea               Koolschildwants (Kohlwanze - Green cabbage bug - punaise potagère)
Eurydema ornata                  Sierlijke schildwants (Schwarzrückige Gemüsewanze - Ornate Shieldbug - Punaise rouge du chou, Punaise ornée)
Eurydema ventralis               Bloemkoolschildwants (cimice dei cavolfiori) ventralis = behorende bij de buik. In Italië schijnt hij schadelijk te zijn voor bloemkool, maar hij zit natuurlijk op meer planten.
Eysarcoris aeneus                 Bronsschildwants (New Forest Shieldbug)   
Eysarcoris venustissimus      Prachtbronsschildwants (Woundwort Shieldbug) 
Graphosoma italicum             Pyjamaschildwants (Streifenwanze - Striped shield bug -  Punaise arlequin)
Halyomorpha halys               Bruingemarmerde schildwants (brown marmorated stink bug) exoot, eerste waarneming Nederland in april 2018.
Holcogaster fibulata              Bonte dennenschildwants
Holcostethus sphacelatus     Toortsschildwants    
Jalla dumosa                         Rode duivelschildwants   
Neottiglossa pusilla              Kleine grasschildwants (Small Grass Shieldbug) 
Nezara viridula                    Witstippelschildwants, Zuidelijke groene stinkschildwants, Witstippelstinkwants(southern green stink bug, green vegetable bug - Punaise verte puante, Punaise verte ponctuée)
Palomena prasina               Groene stinkschildwants, Groene schildwants, Groene stinkwants (Grüne Stinkwanze - Green shield bug - punaise verte)
Palomena viridissima           Helgroene schildwants, Helgroene stinkwants  (Green Shield Bug) 
Pentatoma rufipes               Roodpootschildwants (Rotbeinige Baumwanze - Red-legged Shieldbug, Forestbug - Punaise à pattes rousses, Punaise des bois)
Peribalus strictus                Zuidelijke schildwants (Vernal Shieldbug)
Picromerus bidens             Tweetandschildwants, Spijkerschildwants (Zweizähnige Dornwanze, Zweispitzwanze -  Spiked Shieldbug)
Piezodorus lituratus            Bremschildwants (Gorse Shieldbug) 
Pinthaeus sanguinipes         Bloedpootschildwants  
Podops inuncta                  Haakjesschildwants (Amboß-Schildwanze - Turtle Shieldbug) Opvallende haakjes op de schouders
Rhacognathus punctatus      Heideschildwants (Heather Shieldbug)
Rhaphigaster nebulosa       Grauwe schildwants (Graue Gartenwanze - Mottled Shieldbug - punaise nébuleuse, punaise grise)
Rubiconia intermedia         Andoornschildwants
Sciocoris cursitans              Zandloperschildwants  (Sand-runner Shieldbug)
Sciocoris homalonotus         Platte zandschildwants
Stagonomus bipunctatus     Mannetjesereprijsschildwants   
Troilus luridus                     Spitsbuikschildwants (Spitzbauchwanze - Bronze Shieldbug)
Zicrona caerulea                Blauwe schildwants (Blue Shieldbug)

Familie Kielwantsen (Buikdoornwantsen of Stekelwantsen) Acanthosomatidae   Stachelwanzen Bauchkielwanzen  Arp: Voor zover bekend schijnen alle Elasmucha (ook elders) broedzorg te plegen, dus geen probleem om daar als groepsnaam wat mee te doen. Misschien is kortweg "Broedwants" dan ook wel een optie 
Familie kielwantsen? Dat is korter en voor leken duidelijker! Geen verwarring met de doornwantsen.

Acanthosoma haemorrhoidale  Grote kielwants/ Bessenkielwants/ Meidoornkielwants  (Wipfel-Stachelwanze  Hawthorn Shield Bug) 
Cyphostethus tristriatus           Jeneverbeskielwants/ Cipressenkielwants/ Coniferenkielwants  (Buntrock  -  Juniper Shieldbug)
Elasmostethus interstinctus      Berkenkielwants (Bunte Blattwanze - Birch Shieldbug)
Elasmostethus minor                Kamperfoeliekielwants 
Elasmucha ferrugata                Bosbesbroedwants/ Bosbeskielwants (Kleine Bunte Blattwanze – Heidelbeerwanze) 
Elasmucha fieberi                     Veenbroedwants/ Heidebroedwants/ (Hoog?) Veen-berkenbroedwants/ Haakjesberkenkielwants (Gezähnte Brutwanze)
Elasmucha grisea                    Gewone broedwants/ Berkenbroedwants/ Gewone berkenbroedwants/ Berkenbroedkielwants  (Fleckige Brutwanze  - Parent Bug - Punaise grise ou grisâtre)


Familie Doornwantsen  - Cydnidae. Erdwanzen - burrowing bugs, burrower bugs.   
                                     
Adomerus biguttatus           Stipdoornwants (Cow-wheat Shieldbug)
Byrsinus flavicornis              Borstelige doornwants    
Cydnus aterrimus               Gegolfde doornwants (achterrand dekschild gegolfd) 
Legnotus limbosus              Witranddoornwants  (Bordered Shieldbug  Zweeds: Vitbrämad taggbening)
Legnotus picipes                 Heidedoornwants   (Heath Shieldbug Zweeds: Mårataggbening)
Microporus nigrita              Zwarte doornwants (Black Ground Bug)
Sehirus luctuosus                Vergeet-mij-nietdoornwants   (Forget-me-not Shieldbug)       
Sehirus morio                     Dofzwarte doornwants 
Tritomegas bicolor               Doveneteldoornwants (Schwarzweißen Erdwanze - Pied Shieldbug)
Tritomegas sexmaculatus     Ballotedoornwants   (Rambur's Pied Shieldbug)

Familie pantserwantsen (juweelwantsen) Scutelleridae -  Schildwanzen - shield-backed bugs, Jewel bugs

Eurygaster austriaca          Zuidelijke pantserwants      Austriaca = uit Oostenrijk
Eurygaster maura              Schaarse pantserwants
Eurygaster testudinaria      Schildpadpantserwants   
Odontoscelis fuliginosa       Bruinharige pantserwants   
Odontoscelis lineola           Zilverharige pantserwants 
Phimodera humeralis         Steenpantserwants  Lijkt wat op een steentje vind ik. Zandpantserwants zou misschien beter zijn, maar de Odontoscelis leeft ook in zanderige gebieden. Zeer zeldzaam.

Familie Zwartwantsen Thyreocoridae - Negro bugs,  Ebony bugs

Thyreocoris scarabaeoides  Keverzwartwants (Scarab Shieldbug)

jck

Dag Thijs,

Weer aan het werk en weinig hiernaar gekeken de laatste tijd. Maar goed, een paar dingetjes:
1. Picromerus bidens - Spiked en spijkers zijn niet hetzelfde. Een spike in het Engels is een scherpe punt in het algemeen, niet een
    spijker. Scherpschouderschildwants dekt de lading maar is helaas bijna onuitspreekbaar. Bidens betekent tweetand -
    Tweetandschildwants?
2. Pinthaeus sanguinipes - Bloedpootschildwants? Letterlijke vertaling van de soortnaam.
3. Elasmostethus - interstinctus wordt vertaald als -kielwants en minor als -stekelwants. Misschien moeten deze 2 dezelfde naam
    dragen om de verwantschap aan te tonen.
4. Thyreocoris - Keverschildwants? Zwartwantsen hebben we verder niet als groep of familie.
5, Podops inuncta - Kraagschildwants?
6. Eurygaster - ik zou gras in de naam weglaten en gewoon Pantserwants van maken. Hoe vind je Schaarse pantserwants voor
   E. maura en Schildpadpantserwants voor E. testudinaria?

Moet opschieten, wordt vervolgd!

James

thijsdegraaf

#49

Hoi James,
Ik had er ook niet meer naar gekeken. Nu nog niet trouwens. Ik heb alleen dit weekend in Word de rijtjes wat netter gemaakt. Het viel echter tegen om het dan ook in het forum zo afgedrukt te krijgen.
Wat betreft Picromerus bidens. Ik had zelf Doornschildwants neergezet toen Harry met de naam Spijkerschildwants kwam. Doornschildwants viel af omdat dat verwarring kon op leveren met de doornwantsen. Dat spijker geen goede vertaling was, wist ik wel, maar ik vond het grappig en makkelijk te onthouden. En die punten lijken wel wat op spijkers. (De echte dan niet op de tegenwoordige draadnagels). Dus hoe langer ik er over nadacht hoe meer ik toch voor Harry's naam begon te voelen.
Bij  Elasmostethus minor was ik vergeten de stekel in kiel te veranderen. Staat nu goed. Bedankt.
Ik stop nu ook en zal straks verder kijken en aanvullen.  Werk ze.

Aanvulling:
4. Bij keverschildwants, breng je hem onder in een familie, waarin hij niet zit. Geeft dat niet verwarring?
5 Podops inuncta – Kraagschildwants. Dat haakje op de schouder is wel een heel duidelijk kenmerk van deze wants. Zo staat hij nu ook in Waarneming.  Zie http://waarneming.nl/soort/info/8767  Ik heb jouw naam er wel achter gezet. Dan kunnen anderen ook hun mening geven.

6. Eens..... heb ik veranderd.

RamonVerstraaten

#50
De groene soorten
Palomena prasina - Groene Stinkschildwants
Palomena viridissima - Helgroene Schildwants
Nezara viridula - Zuidelijke Groene Stinkschildwants

'Zuidelijke' in de naam ben ik niet zo'n voorstander van, vergelijk met de Zuidelijke Boomsprinkhaan die inmiddels ook in het noorden van NL voorkomt. Ik zou hier zoveel mogelijk werken met determinatiekenmerken, dat kan weer een hoop zoekwerk en forum-vragen schelen, ook al omdat het drie lastige soorten zijn die erg op elkaar lijken. Bijvoorbeeld:

Palomena prasina - Groene Stinkwants. M.i. ingeburgerde naam, ik zou daar geen 'schild' tussenzetten. Of die andere groenen ook zo stinken weet ik niet, maar ze lijken zo op elkaar dat ik er qua NL-naam één groep van zou maken.
Palomena viridissima - Bolle Stinkwants, Helgroene Stinkwants
Nezara viridula - Witstippelstinkwants
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

thijsdegraaf

#51
Hallo Ramon,

De familie  Rhopalidae worden scentless plant bugs (reukloze) genoemd, dat geeft al aan dat de meeste wantsen kunnen stinken, hoewel ze zich bij mij altijd netjes gedragen. Stink bugs wordt in het Engels voor de hele groep gebruikt, terwijl de groene stinkwants juist Green shield bug wordt genoemd. Een veel betere benaming, hoewel ze daar de Nezara viridula weer green stinkbug noemen. Omdat mensen gewend zijn aan stinkwants heb ik er groene stinkschildwants van gemaakt, terwijl Groene schildwants eigenlijk beter is. Maar om het nu helemaal zo te laten? Dan kun je grauwe veldwants, bessenwants (die ergens het verwijt krijgt, dat hij de bessen laat stinken) enz ook laten staan. Daar zijn de mensen ook aan gewend.  Ik zet je voorstel en ook groene schildwants erbij (in een andere kleur om te laten zien, dat ze bij elkaar horen). Dan kan men zelf een keuze maken. Je hebt natuurlijk gelijk dat ze zo wat betreft de naam met elkaar verbonden zijn. Tussen de Palomena presina http://waarneming.nl/soort/info/1436?_popup=1  en  de Palomena viridissima   https://www.insekten-sachsen.de/Pages/TaxonomyBrowser.aspx?Id=454095 zijn de verschillen minimaal. Een klein verschil wat betreft de antenne, wat niet in de naam te verwerken is.
Witstippel vind ik een leuk idee.

jck

Dag Thijs,

Ik was iets anders aan het zoeken toen ik deze zag: Piezodorus lituratus is de Gorse Shieldbug. Gorse is gaspeldoorn en geen brem.

James

thijsdegraaf

#53
Hoi James, Ik weet het, maar hij wordt hier al zo genoemd,, het is lekker kort en hij leeft ook op brem. British bugs: Although often associated with gorse, larvae also feed on broom, dyer's greenwood and other plants in the Genisteae, and have also been found on laburnum and clovers.
Duitse Wikipedia: Man findet die Tiere an verschiedenen Hülsenfrüchtlern (Fabaceae), vor allem an Besenginster (Sarothamnus scoparius) und Färber-Ginster (Genista tinctoria), aber auch an Schneckenklee (Medicago), Wicken (Vicia), Steinklee (Melilotus) Kronwicken (Coronilla), Esparsetten (Onobrychis), Lupinen (Lupinus) und anderen.
In m'n tuin zat hij in de vlinderstruik.  ;) Maar ik heb hem daarna nooit meer gezien.

jck

Ik zal de volgende keer eerst verder kijken...Leuke tuinsoort! Ik heb hem dit jaar voor het eerst gezien: hij zat erg ongelukkig voor een foto en ik wilde hem verplaatsen. Dat lukte niet - hij kroop over mijn hand, dan omhoog over mijn arm en vloog de bomen in.. :'(
Er staan op deze plek wat bremstruiken langs de weg.

James

thijsdegraaf

Ja ik ken dat. Aan de ene kant ben je blij, dat je hem gezien hebt aan de andere kant is het toch wel heel vervelend, dat je geen foto hebt.

thijsdegraaf

#56
In het topic (onderaan) http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=309234.0 heeft Henk enige terechte kritiek gevonden op de van de oude naam overgenomen naam 'snuitkeverwants' Moeten we er nog iets mee doen? Hij vang ze wel eens natuurlijk.