ObsMapp 4. Vragen, bugs, opmerkingen

Gestart door Alex Kwak, oktober 05, 2014, 17:42:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

Als ik in ObsMapp de waarneming op de kaart wil zien dan verdwijnt de blauw speld vrijwel direct. Pin ik de gele speld erop dan is die niet te verzetten.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Alex Kwak

Citaat van: Corryabbink op april 14, 2015, 12:31:54 PM
Als ik in ObsMapp de waarneming op de kaart wil zien dan verdwijnt de blauw speld vrijwel direct. Pin ik de gele speld erop dan is die niet te verzetten.

Welke kaart, OSM of een andere? En welke ObsMapp-versie?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Corryabbink

ObsMapp 4.7.1, Satellietkaarten. Nexus tablet. Het fenomeen doet zich voor bij het wijzigen van een waarneming.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Jaofik

Ha,

Eindelijk een smartfoon ongelofelijk :) Obbsmap is fantastisch maar dat wisten jullie 15 jaar geleden al. Ik heb een probleem: wanneer ik bij de 'toelichting' een gezellig tekstje typ verschijnt deze vervolgens niet op internet, na t uploaden.

Kan iemand me hiermee helpen?

Dank en hartelijke groet,

Herman van Oosten.

hiskodevries

Herman, mij lukt dat wel http://waarneming.nl/waarneming/view/100969116
je vult die tekst is nadat je de soort hebt geselecteerd en voordat je op opslaan tikt ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: Jaofik op april 15, 2015, 16:45:46 PM
wanneer ik bij de 'toelichting' een gezellig tekstje typ verschijnt deze vervolgens niet op internet, na t uploaden.

Kan je een voorbeeld van zo'n tekst geven, zitten er 'rare' karakters in?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jaofik

Ha! Nee geen andere karakters dan ik gewoon via wrn.nl gebruik. Overigens: ik tik mijn tekst en vervolgens wijs ik op de kaart aan waar ik de soort zie, dus ik sla niet meteen op, op de plek waar ik sta. Ik zal r morgen opletten en zo'n tekstje doorsturen. Dank voor de aandacht voor mijn ongetwijfeld eenvoudige probleem!

Groet,  Herman.

Jaofik

OK, ik heb het nader bekeken!

Wanneer ik (1) tekst bij toelichting invoer en in het invoerscherm opsla, verschijnt de toelichting ook op het WWW; (2) tekst bij toelichting plus pijl zetten op de kaart plus 'V+' aanklik (op het kaartscherm), dan verschijnt de mededeling 'waarneming opgeslagen' in het kaartscherm. Ik keer niet automatisch terug naar het invoerscherm, de toelichting verschijnt niet op het WWW; (3) tekst bij toelichting plus pijl zetten op de kaart plus 'V' (dus zonder '+' op het kaartscherm), dan word ik automatisch teruggestuurd naar het invoerscherm om daar vervolgens de waarneming op te slaan. De toelichting verschijnt wel op het WWW, na uploaden.

De crux zit m dus (in mijn geval) in 'V+' versus 'V'.

Is dit aan te passen?

Groet,

Herman van Oosten.

Alex Kwak

Hallo Herman,

Bedankt voor de duidelijke uitleg. Klinkt inderdaad als een bug. Ik ga er naar kijken.

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jaofik

Dag Alex,

Fijn, ben benieuwd!

Groet, Herman.

Johan op den Dries

Is het misschien mogelijk een melding te krijgen als je een landenlijst download en nog niet de wereldsoorten-lijst (observation-lijst?) hebt gedownload? Ik dacht dat alleen de landenlijst downloaden voldoende was voor Zweden totdat ik een Eland moest invoeren afgelopen week.  :)  En die stond er niet tussen..
Johan op den Dries
Sneek

Thijs Fijen

Citaat van: Johan op den Dries op mei 18, 2015, 20:48:59 PM
Is het misschien mogelijk een melding te krijgen als je een landenlijst download en nog niet de wereldsoorten-lijst (observation-lijst?) hebt gedownload? Ik dacht dat alleen de landenlijst downloaden voldoende was voor Zweden totdat ik een Eland moest invoeren afgelopen week.  :)  En die stond er niet tussen..
Vermoed dat deze er wel tussen staat maar dat je Europese Eland moest zoeken (of 'filter op beginletters' uit moet zetten). Kun je em dan wel vinden?
Thijs Fijen

Johan op den Dries

Citaat van: Thijs Fijen op mei 19, 2015, 11:52:00 AM
Citaat van: Johan op den Dries op mei 18, 2015, 20:48:59 PM
Is het misschien mogelijk een melding te krijgen als je een landenlijst download en nog niet de wereldsoorten-lijst (observation-lijst?) hebt gedownload? Ik dacht dat alleen de landenlijst downloaden voldoende was voor Zweden totdat ik een Eland moest invoeren afgelopen week.  :)  En die stond er niet tussen..
Vermoed dat deze er wel tussen staat maar dat je Europese Eland moest zoeken (of 'filter op beginletters' uit moet zetten). Kun je em dan wel vinden?

Nee stond er niet in. Heb op meerdere manieren gezocht. Ook bijvoorbeeld veelvraat of bruine beer stond er niet tussen. Pas na het downloaden van de complete wereldlijst waren ze wel zichtbaar
Johan op den Dries
Sneek

Alex Kwak

Klopt, je download alleen verwijzingen naar bestaande soorten. Is in feite een bug.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Johan op den Dries

ik heb nu ook last van crashes bij het gebruiken van OSM kaarten. Ik heb het vermoeden dat het (soms) mis gaat als het scherm weer aangezet wordt terwijl de kaart in beeld is. Ik heb je een rapport verzonden.
Johan op den Dries
Sneek

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Pieter Cox

#406
Vandaag weer een deel waarnemingen geüpload via obsmapp.
Normaal verloopt alles goed.
Vandaag leek dat ook het geval, tot ik een waarneming wilde herbekijken op waarnemingen.be.
2 (wel zelfde soort) waarnemingen waren niet toegevoegd, de overigen allemaal wel.
In de mail die je krijgt als je waarnemingen hebt geüpload, staan deze 2 waarnemingen wel vermeld.
Als je vervolgens op de link drukt (via de mail), kom je in je waarnemingenlijst, maar zie je geen waarnemingen staan.
(http://waarnemingen.be/user/view/42844?sp=186464)
Terwijl de overige waarnemingen wel goed geüpload zijn en via de link wel te bereiken zijn.

Het gaat over de soort 'Megarhyssa spec.' (bij Bijen, wespen en mieren NL) die ik had ingegeven.
Deze waarneming had ik ook vervaagd, maar dit heeft er normaal niets mee te maken.

Ben nu terug naar mijn 'oude waarnemingen' gegaan in obsmapp, vervolgens 'waarneming terugzetten' en dan opnieuw geupload.
Nu even afwachten of hij het nu wel doet.
Maar wilde dit probleem toch al eens snel aankaarten.

Alvast bedankt.

Mvg,
Pieter Cox
(Samsung SIII - Obsmapp 4.7.1 - Android 4.3)


EDIT: Deze 2 waarnemingen opnieuw geüpload, maar worden nog steeds niet weergegeven in waarnemingen.be.

hiskodevries

Pieter, in dat geval check je even of de soort wel geactiveerd is op waarnemingen.be, en dat blijkt dan niet het geval te zijn. Na activatie zie je http://waarnemingen.be/soort/view/186464?from=2014-05-24&to=2015-05-24
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: Johan op den Dries op mei 19, 2015, 21:29:54 PM
Citaat van: Thijs Fijen op mei 19, 2015, 11:52:00 AM
Citaat van: Johan op den Dries op mei 18, 2015, 20:48:59 PM
Is het misschien mogelijk een melding te krijgen als je een landenlijst download en nog niet de wereldsoorten-lijst (observation-lijst?) hebt gedownload? Ik dacht dat alleen de landenlijst downloaden voldoende was voor Zweden totdat ik een Eland moest invoeren afgelopen week.  :)  En die stond er niet tussen..
Vermoed dat deze er wel tussen staat maar dat je Europese Eland moest zoeken (of 'filter op beginletters' uit moet zetten). Kun je em dan wel vinden?

Nee stond er niet in. Heb op meerdere manieren gezocht. Ook bijvoorbeeld veelvraat of bruine beer stond er niet tussen. Pas na het downloaden van de complete wereldlijst waren ze wel zichtbaar

Johan, kijk hier even voor het vervolg:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=319929.new#new
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Folkert Jan

Ik ben overgestapt van IOBS naar ObsMapp, maar het lukt me nu niet meer om zaken vast te zetten.
Op mijn iphone kon ik selecteren dat zaken wilde vasthouden. Het gaat dan bijvoorbeeld om gedrag of het wel dan niet vervagen/embargo
Kan dit niet in ObsMapp? Ik zie wel dat ik een * kan invullen in het toelichtingsvak, maar dat geeft niet het gewenste resultaat
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Alex Kwak

Citaat van: Folkert Jan op mei 31, 2015, 14:10:59 PM
Ik ben overgestapt van IOBS naar ObsMapp, maar het lukt me nu niet meer om zaken vast te zetten.
Op mijn iphone kon ik selecteren dat zaken wilde vasthouden. Het gaat dan bijvoorbeeld om gedrag of het wel dan niet vervagen/embargo
Kan dit niet in ObsMapp? Ik zie wel dat ik een * kan invullen in het toelichtingsvak, maar dat geeft niet het gewenste resultaat

Dat doe je bij de soortgroep-instellingen. Wat bij iObs 'vastzetten' heet, is bij ObsMapp het standaard-kleed, -activiteit etc.

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Hans Verdaat

OpenStreetMap kaarten zijn geweldig! Ook heel handig in het buitenland.

Zouden OpenSeaMap kaarten ook als download optie toegevoegd kunnen worden?
http://www.openseamap.org/index.php?id=kartendownload&L=1

groet, Hans

Alex Kwak

Citaat van: Hans Verdaat op juni 01, 2015, 11:17:18 AM
Zouden OpenSeaMap kaarten ook als download optie toegevoegd kunnen worden?

Ik ga kijken of de structuur van die kaarten ook in ObsMapp past.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Pieter Cox

Citaat van: hiskodevries op mei 24, 2015, 08:10:15 AM
Pieter, in dat geval check je even of de soort wel geactiveerd is op waarnemingen.be, en dat blijkt dan niet het geval te zijn. Na activatie zie je http://waarnemingen.be/soort/view/186464?from=2014-05-24&to=2015-05-24

Hartelijk dank, Hisko!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op juni 01, 2015, 12:27:03 PM
Citaat van: Hans Verdaat op juni 01, 2015, 11:17:18 AM
Zouden OpenSeaMap kaarten ook als download optie toegevoegd kunnen worden?

Ik ga kijken of de structuur van die kaarten ook in ObsMapp past.

Helaas, die kaarten worden niet in een voor mij leesbaar/verwerkbaar formaat geleverd.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

jva

#415
Net terug van twee weken Algarve. Veel problemen met mijn OSM van Portugal in Obsmapp. Bij het tonen van de kaart (ik gebruik de kaarten ook geregeld als navigatiemiddel) kreeg ik zeer frequent de melding dat Obsmapp was gestopt en sloot vervolgens af. Zeer irritant. Ik kon op dat moment geen rapport genereren en nu weer thuis kan ik het niet reconstrueren. Een duidelijke bug naar mijn mening, maar goed ik zit dus inmiddels alweer thuis..

Edit: ik zie nu net de vorige post van Johan (23 mei), wsl hetzelfde verhaal.
Jelle

Alex Kwak

Citaat van: jva op juni 08, 2015, 17:11:05 PM
Net terug van twee weken Algarve. Veel problemen met mijn OSM van Portugal in Obsmapp. Bij het tonen van de kaart (ik gebruik de kaarten ook geregeld als navigatiemiddel) kreeg ik zeer frequent de melding dat Obsmapp was gestopt en sloot vervolgens af. Zeer irritant. Ik kon op dat moment geen rapport genereren en nu weer thuis kan ik het niet reconstrueren. Een duidelijke bug naar mijn mening, maar goed ik zit dus inmiddels alweer thuis..

Er is een bekend probleem met de OSM-kaarten met jet uit- en aan zetten van het toestel terwijl de kaart wordt getoond. Hier kan ik zelf helaas niets aan doen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

jva

Citaat van: Alex Kwak op juni 08, 2015, 17:14:05 PM
Citaat van: jva op juni 08, 2015, 17:11:05 PM
Net terug van twee weken Algarve. Veel problemen met mijn OSM van Portugal in Obsmapp. Bij het tonen van de kaart (ik gebruik de kaarten ook geregeld als navigatiemiddel) kreeg ik zeer frequent de melding dat Obsmapp was gestopt en sloot vervolgens af. Zeer irritant. Ik kon op dat moment geen rapport genereren en nu weer thuis kan ik het niet reconstrueren. Een duidelijke bug naar mijn mening, maar goed ik zit dus inmiddels alweer thuis..

Er is een bekend probleem met de OSM-kaarten met jet uit- en aan zetten van het toestel terwijl de kaart wordt getoond. Hier kan ik zelf helaas niets aan doen.

Het gebeurde bij mij overigens ook bij het in- en uitzoomen op de kaart. Was me bij het gebruik van andere kaarten in het buitenland (o.a. Letland, Estland, Spanje en Wit-Rusland) nog niet eerder overkomen.
Jelle

Alex Kwak

Citaat van: jva op juni 08, 2015, 17:25:09 PM
Het gebeurde bij mij overigens ook bij het in- en uitzoomen op de kaart. Was me bij het gebruik van andere kaarten in het buitenland (o.a. Letland, Estland, Spanje en Wit-Rusland) nog niet eerder overkomen.

Het kan natuurlijk ook dat er een fout in de kaart zat.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!