ObsMapp 4. Vragen, bugs, opmerkingen

Gestart door Alex Kwak, oktober 05, 2014, 17:42:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

j.simons

locatie bepalen
In een situatie waarin geen fix verkregen kan worden via gps of netwerk, wil je via de kaart een locatie vastleggen.
Dan druk ik op het wereldbol icon dan verschijnt de melding "ongeldige coördinaten". dus daarmee lukt het niet.
Naast het actieve radar icon de staat "wachten op locatie-fix....".
Dan maar via de vaste locatie, dus druk op radar en krijg nu een vink maar er blijft steeds "wachten op locatie-fix", dus dit lijkt ook niet te lukken.

Wat doe ik hier fout en hoe zou je moeten handelen als er geen gps wordt gevonden ( of dit te lang duurt) toch met de kaart de positie bepalen?
Of is dit het gevolg van Google policy?

alvast bedankt voor uitleg
Joost Simons

PS Alex bij het namaken van deze situaties is Obsmap 2x gestopt, hiervan is 1 rapport naar je toegestuurd.

Alex Kwak

Citaat van: j.simons op oktober 13, 2014, 21:07:35 PM
Wat doe ik hier fout en hoe zou je moeten handelen als er geen gps wordt gevonden ( of dit te lang duurt) toch met de kaart de positie bepalen?

Wat je zou moeten doen:
1) Geef via de locatie-instellingen een 'vaste locatie' in voor de locatie die je wilt gebruiken.
2) Ga naar het invoerscherm en kies via het menu voor de vaste locatie
3) Klik nu op de wereldbol om met die vaste locatie als middelpunt een locatie te bepalen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: j.simons op oktober 13, 2014, 21:07:35 PM
PS Alex bij het namaken van deze situaties is Obsmap 2x gestopt, hiervan is 1 rapport naar je toegestuurd.

Bedankt, ontvangen!
Is een bug in de (opensource) afhandeling van de OSM-kaarten. Hiervan komt binnenkort een nieuwe versie uit, hopelijk verhelpt die dit probleem.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

j.simons

Citeerkies via het menu voor de vaste locatie
ik had verwacht dat dit via het icon kon.
zeker omdat mijn toestel geen menu knop meer heeft zou dit wel een wens zijn.

Ik weet nu hoe het nu werkt en zal dus in het veld niet meer "vast" staan.

groeten Joost Simons

Peter Meininger

Paar opmerkingen over opvallende zaken na update.
1. Na invoer via het invoerscherm sspring de cursor naar "aantal" en niet (meer) naar "soort".
2. Na invoer via de kaart, mbv de groene "V" is de waarneming ingevoerd; bij terugkeer naar het invoerscherm staat daat weer de soortnaam en het aantal. Dat is onhandig.

met vriendelijke groet,

Peter Meininger

---------------------------------------------
Mijn weblog: http://www.zeelandnet.nl/weblog/data/vorser/

Alex Kwak

Citaat van: mein1 op oktober 14, 2014, 17:44:08 PM
Paar opmerkingen over opvallende zaken na update.
1. Na invoer via het invoerscherm sspring de cursor naar "aantal" en niet (meer) naar "soort".
2. Na invoer via de kaart, mbv de groene "V" is de waarneming ingevoerd; bij terugkeer naar het invoerscherm staat daat weer de soortnaam en het aantal. Dat is onhandig.

1. Wat bedoel je met de cursor? Met touchschermen heb je die toch niet meer?
2. Met de  :right: geef je alleen de locatie aan. met de  :right: met een plus-teken sla je de waarneming op op de geselecteerde positie
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

rudieh

1. Wat bedoel je met de cursor? Met touchschermen heb je die toch niet meer?
2. Met de  :right: geef je alleen de locatie aan. met de  :right: met een plus-teken sla je de waarneming op op de geselecteerde positie
En als je dan weer op invoerscherm komt staat daar nog steeds wat je als laatste waarneming hebt opgeslagen, volgens mij wordt dat bedoeld, was mij ook al opgevallen.

groet rudie huiting

Peter Meininger

Citaat van: rudieh op oktober 15, 2014, 00:03:22 AM
1. Wat bedoel je met de cursor? Met touchschermen heb je die toch niet meer?
2. Met de  :right: geef je alleen de locatie aan. met de  :right: met een plus-teken sla je de waarneming op op de geselecteerde positie
En als je dan weer op invoerscherm komt staat daar nog steeds wat je als laatste waarneming hebt opgeslagen, volgens mij wordt dat bedoeld, was mij ook al opgevallen.

groet rudie huiting


1. Er is toch wel sprake van een beginpositie. Die staat nu op "aantal", en niet op soort. Ik moet dus een keer extra klikken om de "soort" te selecteren. Dan kan oplopen tot een paar honderd extra handelingen per dag...

2. Dat bedoel ik inderdaad.
met vriendelijke groet,

Peter Meininger

---------------------------------------------
Mijn weblog: http://www.zeelandnet.nl/weblog/data/vorser/

wespenbuizerd

Citaat van: wespenbuizerd op oktober 13, 2014, 21:02:19 PM
Citaat van: Alex Kwak op oktober 13, 2014, 19:16:04 PM
Citaat van: wespenbuizerd op oktober 13, 2014, 18:34:20 PM
...
2) het is niet meer mogelijk om even accuraat als vroeger (= versie 3 van ObsMapp) het pinnetje waarmee de locatie van een waarneming wordt aangeduid op het kaartje, te plaatsen , het pinnetje springt automatisch naar de plaats waar het spontaan stond na het oproepen van het kaartje, zelfs bij een grote (of de grootste) uitvergroting van het kaartje betekent dat in de praktijk een verschil van (20 à) 40 m naargelang van de uitvergroting, tot de plaats waar men het pinnetje zou willen plaatsen, er verschijnt dan op het scherm een klein zwart rechthoekje,
...

...
2) Je kan zelfs heel erg precies de locatie aangeven, maar dat is een beetje verborgen: klik op het gele icoon en houdt het icoon aangeklikt. Na ongeveer een seconde verplaatst het icoon naar rechtsboven (zodat 'ie weer goed zichtbaar is en niet door de vinger wordt verborgen), en nu kan je deze heel precies verplaatsen. Precieser dan ooit mogelijk is geweest :-)
...




....
2) Ok , dat is dus opgelost,


Dat dacht ik dus. maar dat werkt helemaal niet in de praktijk. Je kan inderdaad op het gele icoon klikken en het icoon aangeklikt houden. Na ongeveer een seconde verplaatst het icoon zich inderdaad naar rechtsboven (zodat 'ie weer goed zichtbaar is en niet door de vinger wordt verborgen), en nu kan je deze inderdaad heel precies verplaatsen. Tot daar klopt het verhaal dus. Als je dan de locatie van je waarneming erg precies hebt gekozen, laat je het icoontje los op de plaats waar je wenst dat de waarneming wordt opgeslagen. Het probleem: de waarneming wordt niet opgeslagen op de plaats[/size] [/size]waar je het [/size]icoontje loslaat en waar je wenst dat de waarneming wordt opgeslagen. De waarneming is opgeslagen op de beginplaats vanwaar je het icoontje hebt verplaatst, dus op de plaats waar het icoontje stond voor je het ingedrukt hield. Ik heb het vele keren geprobeerd en telkens liep het zo . ...
Dirk

Johan op den Dries

Citaat van: mein1 op oktober 15, 2014, 11:32:05 AM

1. Er is toch wel sprake van een beginpositie. Die staat nu op "aantal", en niet op soort. Ik moet dus een keer extra klikken om de "soort" te selecteren. Dan kan oplopen tot een paar honderd extra handelingen per dag...


Nadat je op het veld "Soort" hebt gedrukt komt bij mij het toetsenbord te voorschijn maar moet je nog een keer extra op het veld "Soort" drukken om daadwerkelijk te kunnen invoeren. Dus om 1 waarneming in te voeren moet je 2 keer op "Soort" klikken. Bedoel je dit Peter?
Johan op den Dries
Sneek

Peter Meininger

Citaat van: Johan op den Dries op oktober 15, 2014, 22:45:25 PM
Citaat van: mein1 op oktober 15, 2014, 11:32:05 AM

1. Er is toch wel sprake van een beginpositie. Die staat nu op "aantal", en niet op soort. Ik moet dus een keer extra klikken om de "soort" te selecteren. Dan kan oplopen tot een paar honderd extra handelingen per dag...


Nadat je op het veld "Soort" hebt gedrukt komt bij mij het toetsenbord te voorschijn maar moet je nog een keer extra op het veld "Soort" drukken om daadwerkelijk te kunnen invoeren. Dus om 1 waarneming in te voeren moet je 2 keer op "Soort" klikken. Bedoel je dit Peter?


Ja, ik denk het wel.  Stel, ik wil snel invoeren:  Vink 8, Keep 6, Koperwiek 4, dan is het toch handiger dat ik direct in het soortveld kom en een soort kan invoeren i.p.v. eerst op soort te moeten klikken?
met vriendelijke groet,

Peter Meininger

---------------------------------------------
Mijn weblog: http://www.zeelandnet.nl/weblog/data/vorser/

Peter Meininger

#101
Citaat van: Alex Kwak op oktober 14, 2014, 18:05:07 PM
Citaat van: mein1 op oktober 14, 2014, 17:44:08 PM
Paar opmerkingen over opvallende zaken na update.
1. Na invoer via het invoerscherm springt de cursor naar "aantal" en niet (meer) naar "soort".
2. Na invoer via de kaart, mbv de groene "V" is de waarneming ingevoerd; bij terugkeer naar het invoerscherm staat daat weer de soortnaam en het aantal. Dat is onhandig.

2. Met de  :right: geef je alleen de locatie aan. met de  :right: met een plus-teken sla je de waarneming op op de geselecteerde positie


Ik voer in: Kwak 10, plaats het pijltje met de kaart, kies   :right: , spring terug naar het invoerscherm, waar dan nog steeds soort en aantal staan, en sla dan op.
Ik voer in:  Kwak 10, plaats het pijltje met de kaart, kies   :right: met een plus en er wordt één Kwak opgeslagen; in het invoerscherm blijft staan: Kwak 10.
Hier lijkt me toch iets niet te kloppen. 

Die   :right: plus lijkt alleen bruikbaar als je steeds één exemplaar van een soort wilt invoeren.
met vriendelijke groet,

Peter Meininger

---------------------------------------------
Mijn weblog: http://www.zeelandnet.nl/weblog/data/vorser/

Alex Kwak

Even ter info: ik ben nu druk bezig met de ondersteuning voor toestellen zonder menu-knop.
Dat kost even een paar dagen 100% van m'n tijd. Ik volg deze discussies wel, maar reageer pas inhoudelijk na komend weekend.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

rudieh

Even 2 vraagjes over de osm kaarten,
1 hoe kan ik het gebruik van de osm kaarten kiezen, want als ik in het kaartmenu zit kan ik alleen google of bing kaarten kiezen. Bij mij staat osm er niet bij?

2. Kan je de osm kaarten ook downloaden via obs map net als de google en bingkaarten

groet rudie

Alex Kwak

Citaat van: rudieh op oktober 16, 2014, 16:57:20 PM
1 hoe kan ik het gebruik van de osm kaarten kiezen, want als ik in het kaartmenu zit kan ik alleen google of bing kaarten kiezen. Bij mij staat osm er niet bij?
2. Kan je de osm kaarten ook downloaden via obs map net als de google en bingkaarten

Antwoord op 2 is Ja, en dat is ook het antwoord op 1  ;D

Oftewel: via het download-menu de osm-kaart downloaden en hij verschijnt automagisch in je menu!

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

rudieh


Lowieke

Citaat van: mein1 op oktober 16, 2014, 10:55:18 AM
Stel, ik wil snel invoeren:  Vink 8, Keep 6, Koperwiek 4, dan is het toch handiger dat ik direct in het soortveld kom en een soort kan invoeren i.p.v. eerst op soort te moeten klikken?
Als je in het menu "gebruikersinstellingen" de optie "toon toetsenbord" aanvinkt scheelt dat één maal tikken.
Jeroen.

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op oktober 09, 2014, 20:13:35 PM
Voor diegenen die problemen hebben met een crash tijdens het tonen van een Google-kaart: er is momenteel een probleem met het geheugenmanagement van die kaarten. Ligt geheel buiten ObsMapp, we vallen met de neus in de boter zeg maar  :(

Meer (technische) info: https://code.google.com/p/gmaps-api-issues/issues/detail?id=7187

Het probleem zou inmiddels opgelost moeten zijn door Google. De oplossing komt in de vorm van een update van "Google Play Services" en die komt automatisch een dezer dagen op je toestel. De nieuwe versie is 6.1.74
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

rudi

#108
Hallo!
2 probleempjes:
Als ik mn gegevens heb upgeload druk ik op de waarnemingsknop zodat het invoerscherm in beeld komt.
Prima maar soms tik ik mis en raak per ongeluk niet de waarneming knop maar de omgeving knop aan..
Ik kan dan niet terug in het programma maar moet wachten tot de locatiefix klaar is.
Dat kostte me 2-3 minuten. Ik zou graag terug in het programma kunnen en niet wachten tot de locatie gefixt is.
Ten tweede:
Het beeld staat soms op de kop als ik mn tel. een kwartslag draai.
Bij een "liggend" scherm. Bij een staand scherm is ok.
Voor de rest alles ok ik heb net weer  geupdated  dus laatste versie.
Groene kleur is mooi!
Vr gr rudi
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

tarsiger

Gisteren had ik volgend probleem: ik voerde een vogelsoort in, maar wilde die achteraf wijzigen in een zoogdier (had snel ingevoerd om de juiste locatie te hebben). Toen ik echter de soortgroep aanpaste kon ik wel een soort kiezen, maar opslaan was niet mogelijk. Binnen de groep vogels kon ik wel een andere soort kiezen, binnen een andere groep dus niet.

Vriendelijke groeten,
Simon Feys

Alex Kwak

Citaat van: tarsiger op oktober 20, 2014, 11:46:09 AM
Gisteren had ik volgend probleem: ik voerde een vogelsoort in, maar wilde die achteraf wijzigen in een zoogdier (had snel ingevoerd om de juiste locatie te hebben). Toen ik echter de soortgroep aanpaste kon ik wel een soort kiezen, maar opslaan was niet mogelijk. Binnen de groep vogels kon ik wel een andere soort kiezen, binnen een andere groep dus niet.

Klopt, is gerepareerd in de komende ObsMapp 4.3
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

rudi

Hallo,
Om een lang verhaal kort te maken..
Bij het invoerscherm kan ik rechtsboven klikken en krijg dan normaal een landkaart..na mn laatste upload van de laatste  versie niet. Ik moet het laden via de playstore maar dan krijg ik de melding geen verbinding.
Toen keek ik rond bij de instellingen en vond de afd. "Vaste locatie" ik wilde hier weer uit maar terug kan niet.

Dat ik geen verbinding heb met de appstore kan aan mijn tel.liggen dat ben ik aan het uitzoeken en ik probeer vanalles dus ik kijk ook in de app. Als ik sommige onderdelen aanklik dus zoals de "vaste locatie"  dan kan ik niet terug.
Vr gr rudi
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Alex Kwak

Citaat van: rudi op oktober 20, 2014, 18:02:28 PM
Hallo,
Om een lang verhaal kort te maken..
Bij het invoerscherm kan ik rechtsboven klikken en krijg dan normaal een landkaart..na mn laatste upload van de laatste  versie niet. Ik moet het laden via de playstore maar dan krijg ik de melding geen verbinding.
Toen keek ik rond bij de instellingen en vond de afd. "Vaste locatie" ik wilde hier weer uit maar terug kan niet.

Dat ik geen verbinding heb met de appstore kan aan mijn tel.liggen dat ben ik aan het uitzoeken en ik probeer vanalles dus ik kijk ook in de app. Als ik sommige onderdelen aanklik dus zoals de "vaste locatie"  dan kan ik niet terug.
Vr gr rudi

Klinkt als een mislukte download uit de Google Playstore?!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

rudi

Hallo alex,
Dien ik dan via internet naar de playstore site te gaan en daar een nieuwe download halen?
( ik heb geen idee).
De app zit in ieder geval nu vast gelopen.ik kom er niet weer uit.

Of moet ik de app eerst op een één of andere manier verwijderen?

Misschien was mijn tel. Verbinding te traag bij het downloaden en dat het daardoor mislukte?
Dan moet ik even wachten tot de 25e want dan gaat de nieuwe maand in van mn abbonement en heb ik meer snelheid.
Vr gr rudi
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Alex Kwak

Citaat van: rudi op oktober 20, 2014, 18:15:33 PM
Dien ik dan via internet naar de playstore site te gaan en daar een nieuwe download halen?

Dat denk ik wel
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Zojuist 4.3.1 in Google Play gezet:

Actionbars en swipe-menu's om moderne toestellen beter te ondersteunen
Knoppen bij instellen vaste locatie waren niet gekleurd
Nieuwe OSM-engine
Nieuw overzichtsscherm
Omgevingsoverzicht is nu te stoppen bij geen gps-fix
Diverse kleine aanpassingen

Zal rond 23:00 beschikbaar zijn.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wespenbuizerd

#116
de 'bugs' in ObsMapp die ik op 13 en 15 oktober 2014 op dit forum formuleerde, zijn nog niet opgelost in de huidige versie waarbij het invoerscherm inderdaad is verbeterd en aangepast aan toestellen zonder menuknop.
Die bugs waren: 1) het geslacht wordt niet terug op de standaardwaarde gebracht, bij het invoeren van een waarneming vaneen andere soort: stel mijn standaardwaarde bij geslacht is 'onbekend'. Als ik een waarneming van een andere soort ingeef, zelfs van een zelfde soortgroep, vb. 'vogels', dan zou dat na het ingeven van een waarneming , vb. 1 mannetje goudvink roepend, opnieuw op geslacht 'onbekend' moeten komen. Wanneer ik na het invoeren van de waarneming '1 mannetje goudvink roepend', vb. '2 goudhaantjes roepend' (zonder het geslacht ervan te weten en dus ook niet handmatig in te geven) wens in te geven, krijg ik in de huidige versie van ObsMapp als ik niet handmatig het geslacht opnieuw op 'onbekend' breng, dat er '2 mannetjes goudhaantjes roepend' wordt opgeslagen. Dat was tot nu toe niet het geval in ObsMapp en indertijd in WnPda. Dat lijkt mij dus een 'bug'.
2) het is niet meer mogelijk om even accuraat als vroeger (= versie 3 van ObsMapp) het pinnetje waarmee de locatie van een waarneming wordt aangeduid op het kaartje, te plaatsen , het pinnetje springt automatisch naar de plaats waar het spontaan stond na het oproepen van het kaartje, zelfs bij een grote (of de grootste) uitvergroting van het kaartje betekent dat in de praktijk een verschil van (20 à) 40 m naargelang van de uitvergroting, tot de plaats waar men het pinnetje zou willen plaatsen, er verschijnt dan op het scherm een klein zwart rechthoekje.
Je kan nu inderdaad op het gele icoon klikken en het icoon aangeklikt houden. Na ongeveer een seconde verplaatst het icoon zich inderdaad naar rechtsboven (zodat 'ie weer goed zichtbaar is en niet door de vinger wordt verborgen), en nu kan je deze inderdaad heel precies verplaatsen. Tot daar klopt het verhaal dus. Als je dan de locatie van je waarneming erg precies hebt gekozen, laat je het icoontje los op de plaats waar je wenst dat de waarneming wordt opgeslagen. Het probleem: de waarneming wordt niet opgeslagen op de plaats waar je het icoontje loslaat en waar je wenst dat de waarneming wordt opgeslagen. De waarneming is opgeslagen op de beginplaats vanwaar je het icoontje hebt verplaatst, dus op de plaats waar het icoontje stond voor je het ingedrukt hield. Ik heb het vele keren geprobeerd en telkens liep het zo . ...

Er is wel iets nieuws:


'het tonen van waarnemingen van deze soort' leidde telkens tot een crash.

Dirk
Dirk

Maarten Hotting

Citaat van: Have op oktober 22, 2014, 11:51:36 AM
Veranderingen volgen elkaar nu wel heel snel op. Ik heb Android versie 4.3. Een heleboel functies zijn verdwenen omdat er geen menu knop meer is.
In ObsMapp versie 4.3.1. ontbreekt nu de optie om waarnemingen te uploaden. Ook is het niet meer mogelijk om informatie, foto's en geluiden te tonen. Optie om oude waarnemingen, die reeds zijn opgeladen, te tonen ontbreekt ook.
Hoe kun je terug gaan naar een vorige versie?
Groet,
Helena
Dat zit er nog wel in als je vanaf de rand van de linkerkant van het scherm naar rechts veegt komt het menu tevoorschijn.
Die functies wordt netjes omschreven op het overzichtscherm als je alle waarneming hebt geüpload.
Zolang je nog waarnemingen hebt staan is dat niet helemaal duidelijk.
Groet,
Maarten

Maarten Hotting

De afstand tussen de tijd en het aantal staan nu tegen elkaar aan als de functie 'waarnemingen op 1 regel' aanstaat , wat een beetje verwarrend is.
Nu staat er 11:47:512 Houtduif, iets meer ruimte zo fijn zijn tussen de tijd en het aantal.
Groet,
Maarten

mariusbolck

Ik heb Obsmapp 4.3.1 op mn samsung note1.
Sinds vandaag ( volgens mij was er een update geinstalleerd) kan ik mn waarnemingen niet meer uploaden.
In dd actionbar staan alleen de opties voor: waarneming toevoegen, kaart en instellingen.
De menuknop werkt niet meer. Ik kan ook niet op een andere wijze de actionbar verder openen.
Wat doe ik fout?