ObsMapp 4. Vragen, bugs, opmerkingen

Gestart door Alex Kwak, oktober 05, 2014, 17:42:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Datura

Sinds een week of 2 (geen idee vanaf welke update precies) is Obsmapp de soort 'vergeten' nadat ik een foto met mijn telefoon heb gemaakt om bij de waarneming te voegen. Dus normaal was het 1) nieuwe waarneming; 2) soort invoeren; 3) foto toevoegen selecteren; 4) foto maken & opslaan (meestal na nog een keer roteren); 5) terug naar de waarneming; 6) waarneming opslaan. Nu moet ik dus tussen punt 5 & 6 de soort opnieuw invoeren. Probleem is te overzien, maar wel dubbelop (terwijl dat eerst nooit hoefde).
Telefoongegevens: Samsung galaxy s3 mini, Androidversie 4.1.2
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Alex Kwak

Bas & Kim: jullie beschrijven een vergelijkbaar probleem, dat ik niet kan reproduceren. Ik heb wel 'iets' aangepast in versie 4.6 die ik zo in Google Play ga zetten. Kan je daarin controleren of het opgelost is?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Datura

Gaat nu wel goed (bij de ene waarneming die ik heb geprobeert)  :duim:
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Maarten Hotting

Citaat van: Alex Kwak op februari 10, 2015, 19:37:19 PM
Citaat van: Maarten Hotting op februari 10, 2015, 18:26:06 PM
Citaat van: Alex Kwak op februari 10, 2015, 15:58:30 PM
Citaat van: Maarten Hotting op februari 10, 2015, 14:59:35 PM
Bij het aanpassen van de soortlijsten in het scherm 'Omgeving'  wordt de zeldzaamheid automatisch op 'zeer zeldzaam' gezet.
Het onthouden van de zeldzaamheid werkt na de laatste update (4.5.1) wel weer goed, maar de soortgroep wordt niet onthouden.

Werkt de zeldzaamheid nu wel of niet goed volgens jou?!
De soortgroep zou de soortgroep moeten zijn die je het laatst hebt gebruikt.

Ik gebruik nu al soortgroep de Verzamelgroep, ingedeeld met Vogels, Zoogdieren en Dagvlinders.
De zeldzaamheid van waarnemingen in de omgeving heb ik standaard op Vrij algemeen staan.
Als ik het scherm 'Omgeving' open worden netjes alle waarnemingen met de status 'Vrij algemeen' of zeldzamer getoond, dat gaat dus goed!
Echter staan hier ook waarnemingen van planten tussen (die heb ik niet in de Verzamelgroep staan), dat gaat dus niet goed.
Als ik ervoor kies om de soortlijsten in de instellingen aan te passen en ik kies bijvoorbeeld voor vogels (maar bij alle soortlijsten gebeurd het zelfde) wordt automatisch de zeldzaamheid veranderd naar Zeer zeldzaam.

Dus wat er nog fout gaat is:
- Bij het aanpassen van de soortlijsten wordt de zeldzaamheid op Zeer zeldzaam gezet
- De gebruikte soortlijsten worden in de omgeving niet gebruikt (het lijkt erop dat alle soortgroepen worden getoond).

En hoort de naam "Soortlijsten" in de instellingen van het scherm 'Omgeving' niet "Soortgroepen" te zijn?

Bedankt voor de duidelijke omschrijving, ik ga er zsm mee aan de slag!
Alex, heb je hier nog naar gekeken?
Groet,
Maarten

Alex Kwak

Citaat van: Maarten Hotting op maart 10, 2015, 07:34:57 AM
Alex, heb je hier nog naar gekeken?

Staat op m'n todo-lijstje, maar terecht dat je het weer even onder aandacht brengt!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

anthony

Hallo,

IK zit met 2 vraagjes. Enige tijd geleden kon ik in het kaartscherm altijd mijn waarnemingen zien van eenzelfde soort(rode stippen), nu echter niet meer...
Bij de instellingen ben ik al gaan zien naar "aantal waarnemingen" en "aantal uren", daar lijkt me alles goed te zijn.
Eveneens kon ik vroeger mijn afgelegd traject mooi volgen in het kaartscherm, terwijl dit nu niet meer het geval is(terwijl "afgelegd traject" aangevinkt is).
Wat kan het probleem zijn?

Alvast dank,

Anthony

Alex Kwak

Citaat van: anthony op maart 10, 2015, 19:34:55 PM
IK zit met 2 vraagjes. Enige tijd geleden kon ik in het kaartscherm altijd mijn waarnemingen zien van eenzelfde soort(rode stippen), nu echter niet meer...
Bij de instellingen ben ik al gaan zien naar "aantal waarnemingen" en "aantal uren", daar lijkt me alles goed te zijn.
Eveneens kon ik vroeger mijn afgelegd traject mooi volgen in het kaartscherm, terwijl dit nu niet meer het geval is(terwijl "afgelegd traject" aangevinkt is).
Wat kan het probleem zijn?

Gebruik je wel de meest recente versie van ObsMapp? (4.6.4)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

anthony

Jazeker, Obsmapp wordt bij mij automatisch geupdate. Bij "toon waarnemingen" heb ik 99999 ingevoerd en "aantal uren" 9999.

Groeten,

Anthony

Alex Kwak

Citaat van: anthony op maart 11, 2015, 09:31:37 AM
Jazeker, Obsmapp wordt bij mij automatisch geupdate. Bij "toon waarnemingen" heb ik 99999 ingevoerd en "aantal uren" 9999.

Welk kaarttype gebruik je? OSM, Google Maps, ...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

anthony


Taka

Kaarttype heeft geen OSM meer. Ik zie alleen maar Google en Bing als mogelijkheid. Hoe kan ik toch offline kaarten gebruiken?
(Sybe)

Alex Kwak

Citaat van: Taka op maart 11, 2015, 11:18:03 AM
Kaarttype heeft geen OSM meer. Ik zie alleen maar Google en Bing als mogelijkheid. Hoe kan ik toch offline kaarten gebruiken?

Plaats het bestand (dat eindigt op .map) in de directory [sdkaart]/obsmapp/osm en hij wordt automatisch getoond
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Taka

Maar met Kitkat zijn er geen schrijfrechten op die map. Zie ook http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=298929.0
Op andere mappen zijn er wel schrijfrechten. Nou had ik het netjes ingesteld, maar bij een van de updates is er iets veranderd, en nu werkt het niet meer.


(Sybe)

Alex Kwak

Citaat van: Taka op maart 11, 2015, 12:18:55 PM
Maar met Kitkat zijn er geen schrijfrechten op die map. Zie ook http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=298929.0
Op andere mappen zijn er wel schrijfrechten. Nou had ik het netjes ingesteld, maar bij een van de updates is er iets veranderd, en nu werkt het niet meer.

Je kan het betreffende bestand eenvoudig met bijvoorbeeld ES File Explorer of Dropbox naar de map kopieren. Dat werkt, óók met Android 4.x of 5.x. Of je kopieert als je een losse sd-kaart hebt via een adapter en je pc.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Taka

Dat werkt dus niet met ES File Explorer op Kitkat, in elk geval niet op mijn versie (heb ik zojuist geprobeerd).

Maar ik heb het al opgelost. het .map bestand laten staan waar het stond en bij de instellingen van obsmapp naar die plek verwijzen. Dat is nogal een lang pad en ik had niet gelijk gezien dat dat anders was dan waar het volgens obsmapp moest staan.


(Sybe)

Alex Kwak

Citaat van: Taka op maart 11, 2015, 12:28:04 PM
Dat werkt dus niet met ES File Explorer op Kitkat, in elk geval niet op mijn versie (heb ik zojuist geprobeerd).

Ik doe dat zo ongeveer dagelijks...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

anthony

Hallo Alex,

Denk je nog eens aan mijn probleempje van die waarnemingen en afgelegde track in het kaartveld...
Ik gebruik dus Bing hybride kaarten.

Groeten,

Anthony

marcel123

tesktuele bug: ''Waarschuwing. De gps op dit toestel staat uit. ......Graag aanzetten ondat anders veel functies ...

Alex Kwak

Citaat van: optilete op maart 12, 2015, 23:05:51 PM
tesktuele bug: ''Waarschuwing. De gps op dit toestel staat uit. ......Graag aanzetten ondat anders veel functies ...

Aangepast in eerstvolgende versie.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Albert de Jong

Hoi Alex,

Diverse meldingen van mensen die de rode stip missen als ze een waarneming plaatsen in Google Maps. Zojuist werd het eenmalig een witte stip. Nu komt er geen stip te staan als ik een waarneming zet. De waarnemingen worden wel opgeslagen overigens. Ook de knop V+ verdween zojuist.
Ik heb het gewerkt met een Google Nexus in versie 4.6.4.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Johan op den Dries

Afgelopen woensdag de bmp module gebruikt icm met een locus kaart van Bing en maximaal standaard zoomniveau.
Ik had moeite om de stip op de juiste plek te kunnen zetten. Het leek dat er een grof raster in deze kaart zit waardoor je alleen op de "kruispunten" een stip kon zetten Daartussen is het niet mogelijk.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik nog niet geprobeerd heb met andere locus-kaarten of OSM. Herkent iemand dit?


Gebruikt: Galaxy tab2 7.0 met CM11 en Obsmapp 4.6.4
Johan op den Dries
Sneek

Alex Kwak

#351
Citaat van: Albert de Jong op maart 16, 2015, 17:28:05 PM
Diverse meldingen van mensen die de rode stip missen als ze een waarneming plaatsen in Google Maps. Zojuist werd het eenmalig een witte stip. Nu komt er geen stip te staan als ik een waarneming zet. De waarnemingen worden wel opgeslagen overigens. Ook de knop V+ verdween zojuist.
Ik heb het gewerkt met een Google Nexus in versie 4.6.4.

Je weet wel zeker dat je BMP-modus nog aan hebt staan?
En welke soort en activiteit probeerde je in te voeren?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Johan op den Dries op maart 16, 2015, 18:35:29 PM
Afgelopen woensdag de bmp module gebruikt icm met een locus kaart van Bing en maximaal standaard zoomniveau.
Ik had moeite om de stip op de juiste plek te kunnen zetten. Het leek dat er een grof raster in deze kaart zit waardoor je alleen op de "kruispunten" een stip kon zetten Daartussen is het niet mogelijk.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik nog niet geprobeerd heb met andere locus-kaarten of OSM. Herkent iemand dit?

Je kan bij OSM-kaarten gewoon daar klikken waar je een waarneming wilt plaatsen. Bij de andere kaarten kan je nog veel nauwkeuriger een waarneming plaatsen, namelijk door de pointer aangeklikt te houden: deze versprint dan iets naar boven zodat hij onder je vinger vandaan komt, en je kan 'm daarna heel precies verschuiven.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: anthony op maart 10, 2015, 19:34:55 PM
IK zit met 2 vraagjes. Enige tijd geleden kon ik in het kaartscherm altijd mijn waarnemingen zien van eenzelfde soort(rode stippen), nu echter niet meer...
Bij de instellingen ben ik al gaan zien naar "aantal waarnemingen" en "aantal uren", daar lijkt me alles goed te zijn.
Eveneens kon ik vroeger mijn afgelegd traject mooi volgen in het kaartscherm, terwijl dit nu niet meer het geval is(terwijl "afgelegd traject" aangevinkt is).
Wat kan het probleem zijn?

Ik heb dit geprobeerd na te spelen, maar hier gaat dit altijd wel goed. Heb je bij de instellingen (drie streepjes linksboven) bij de optie POI wel aangevinkt dat je track en waarnemingen wilt zien?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Johan op den Dries

#354
Dat van het indrukken wist ik nog niet en lost mijn probleem waarschijnlijk wel op.
Op mijn oneplus one net ook wat geprobeerd en het volgende geconstateerd. Bij osm kan je nauwkeurig een stip naast een andere stip zetten om een betere locatie vast te leggen elkappar. Bij locus of ander kaarttype lijk je toch afhankelijk van een raster en kan je niet vlakbij een al bestaande gele stip het scherm aanraken. Pas na een x aantal mm verplaatst de gele punt.
Ik heb je een mail met een screencast gestuurd ter verduidelijking.
Johan op den Dries
Sneek

Alex Kwak

Citaat van: Johan op den Dries op maart 16, 2015, 19:46:55 PM
Dat van het indrukken wist ik nog niet en lost mijn probleem waarschijnlijk wel op.
Op mijn oneplus one net ook wat geprobeerd en het volgende geconstateerd. Bij osm kan je nauwkeurig een stip naast een andere stip zetten om een betere locatie vast te leggen elkappar. Bij locus of ander kaarttype lijk je toch afhankelijk van een raster en kan je niet vlakbij een al bestaande gele stip het scherm aanraken. Pas na een x aantal mm verplaatst de gele punt.
Ik heb je een mail met een screencast gestuurd ter verduidelijking.

Hoi Johan, je mail verduidelijkte het nog een keer. It's not a bug, it's a feature  B)

Google heeft bedacht dat als je 'vlakbij' een ander icoontje klikt, dat je waarschijnlijk bedoeld had er op te klikken. En dat corrigeert 'ie dan voor jou. Aardig toch? Nee dus. Het is technisch NIET mogelijk om vlakbij een andere icoon te klikken. Android ziet dat altijd als een klik op de icoon en geeft als locatie daarna de icoonlocatie door. De feitelijke locatie gaat dan verloren. het is een keuze, maar mijns inziens gewoon dusdanig slechte keuze dat het een bug is.   :angry:

Bij de OSM-kaart gebruik ik een 'third-party' kaartafhandeling, en die hebben het wél begrepen. Helaas is die afhandeling niet bruikbaar voor de Google- en Locuskaarten.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Johan op den Dries

Hmm... Dan is dat ook weer duidelijk :-) bedankt voor je antwoord.
Johan op den Dries
Sneek

wespenbuizerd

Ik los een dergelijk probleem op door het kaartje uit te zoomen.


Dirk
Dirk

anthony

Hallo Alex,

Mijn probleem met de stippen en track is opgelost.
Ik moest idd bij de POI's waarnemingen en track aanvinken, dit wist ik dus niet :'(
Bedankt voor de tip!


Groeten,

Anthony

ajvwijk

Met de excuses voor de eerste vage melding van mijn probleem. Heb de laatste Obsmapp 4.7.1 geupdate en het probleem blijft bestaan.
Heb een probleem in het invoerscherm bij het aanpassen van het aantal van de soort. Obsmapp draait op een Galaxy S3 android 4.3. Voor zo ver ik het me kan herinneren is het probleem ontstaan toen standaard (per soort) een "gedrag" werd ingevoerd, bijv. "paar in broedbiotoop" oid.
Inmiddels heb ik uitgevonden dat het afhankelijk is van de soort die ik invul.
Bijv. Brandgans selecteren, en ik kan vervolgens met de + / - toets het aantal veranderen. Ook kan ik direct in het aantal scherm een getal invoeren. Als ik daarentegen bijv. Fuut als soort kies, dan werken de + / - toetsen en het aantal veld niet. Dit alles wordt gedaan bij gebruikersinstellingen   "Gebruik volumeknop als teller" op 0. Als ik "Gebruik volumeknop als teller" op 1 zet dan kan ik wel het aantal met de volumeknop aanpassen.
Met vriendelijke groeten
Ton van Wijk