Aggregaties van Harmonia axyridis

Gestart door AntoonLoomans, oktober 10, 2005, 16:05:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

AntoonLoomans

Het veelkleurig Aziatisch lieveheersbeestje zwermt massaal !!

In de maand oktober gaan volwassen exemplaren van Harmonia axyridis op zoek naar plekken om te overwinteren. Overdag bij warm / zonnig weer -  zoals afgelopen weekend en vandaag - gaan ze massaal op de vleugels en landen vervolgens op lichtgekleurde / witte vertikale strukturen zoals gebouwen en huizen, pilaren, torens, etc., maar ook op bomen zoals berk. Vooral op de warme zuidzijde zijn ze overdag erg actief en vliegen aan (en af). Erg spectaculair! In de loop van de dag kan dat uitmonden in aggregaties van tientallen tot honderden exemplaren. Uiteindelijk dringen ze ter plekke spleten en kieren binnen, en kruipen daar bij elkaar. Soms komen ze in grote aantallen huizen binnen. Afgelopen weekend is de eerste aanzet tot dit aggregatiegedrag al waargenomen en duurt mogelijk nog enkele weken.
Meld je waarnemingen aan dit gedrag, met informatie over welke ondergrondtype en -kleur het betreft, schatting van aantallen, dag en tijd en expositie ...

groet,
Antoon Loomans  



Stippen

De link naar de LHB folder werkt bij mij niet.
Ik heb inmiddels aan de belgische instanties gevraagd of ik de folder via stippen.nl mag distribueren. Zodra ik toestemming heb zal ik hem daar aanbieden.

Via email kan ik ieder die geinteresseerd is wel alvast de folder (in pdf format) toesturen, roept u maar.

Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

geertje

Zou er graag een ontvangen! :)
Is het mogelijk om deze in HTML te krijgen?
Heb geen PDF op deze pc....
(Als niet kan geen probleem, dan stuur ik hem door)
Alvast bedankt!  :duim:

Gera
Groeten,
Gera Nieland

Stippen

Het lukt niet om er een html van te maken, eventueel wel een jpg.
Stuur even je email adres naar stippen @ gmail . com dan krijg je zowel de pdf als de jpg

Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

marcel123

#5
Kolonie lieveheersbeestjes gevonden
In opdracht van Staatsbosbeheer zijn op Fort Ruigenhoek bij Utrecht vleermuizen geteld. Tijdens deze telling is in één van de gebouwen een grote groep lieveheersbeestjes gevonden. Het blijkt te gaan om het veelkleurige Aziatische lieveheersbeestje. Deze zijn oorspronkelijk uitgezet als bladluisbestrijder, maar doen het hier blijkbaar iets te goed.

Het Fort op de Ruigenhoekse Dijk maakt onderdeel uit van de Nieuwe Hollandse Waterlinie die koning Willem I tussen 1815 en 1885 liet aanleggen als bescherming tegen aanvallen vanuit het Oosten. Ironisch genoeg was het Fort al bij oplevering niet langer bestand tegen de toenmalige ontwikkeling op het gebied van oorlogsvoering. Sinds 1997 is Fort Ruigenhoek overgedragen aan Staatsbosbeheer. Het is een bijzonder natuurgebied; door de jarenlange afsluiting en de rust is het een waardevolle plek geworden voor bedreigde planten en dieren.
Opvallend en kleurig

Een lieveheersbeestje is een kever (Harmonia axyridis). De meeste lieveheersbeestjes zijn onmiddelijk als zodanig te herkennen, omdat ze opvallend en kleurig getekend zijn. Ze hebben ook meestal een circelvormig lichaam. Maar die defintitie is niet altijd toereikend. Vooral omdat er ook langwerpige, nietkleurige en onopvallende lieveheersbeestjes zijn.

Omdat sommige lieveheersbeestjes van bladluis leven, ligt het voor de hand om ze als bestrijder in te zetten, en dat gebeurt ook met succes. Behalve dat bladluizen door vraat schade toebrengen aan gewassen en aan bomen, scheiden ze ook een kleverige stof af (honingdauw) die soms hinderlijk van de bomen druipt. Liever dan gif te spuiten of de bomen te kappen kunnen de kevers voor een milieuvriendelijke oplossing zorgen.

Voor het inzetten van lieveheersbeestjes in de buitenlucht worden in Nederland tegenwoordig alleen inheemse soorten gebruikt, en dan nog uitsluitend die soorten waarvoor door het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) een ontheffing is verleend. Voor bladluis die buiten voorkomt, word het tweestippelig lieveheersbeestje gebruikt. In kassen is deze soort niet goed in te zetten, ze schijnen zich binnen niet thuis te voelen. Tropische soorten worden dan wel gebruikt, waarbij van tevoren is uitgeprobeerd of ze zich hier zouden kunnen vestigen

Bron: Staatsbosbeheer


Meldingen kunnen doorgegeven worden via Stippen.nl.