Soortgroepen > Reptielen, amfibieŽn en vissen

Vissen, amfibieŽn en reptielen in het nieuws

(1/47) > >>

Johan Helmus:
Er was al een soortgelijk topic voor vogels en zoogdieren, maar nog niet voor dit forumonderdeel. Bij dezen alsnog. Ik zal gelijk maar aftrappen:

VS creŽren grootste zeereservaat ter wereld

Klinkt positief! Wat me wel opvalt is de volgende tekst:
Het gebied is ongeveer drie keer groter dan de staat CaliforniŽ en ruim dertig keer groter dan Nederland. Binnen die oppervlakte verbieden de VS commerciŽle visserij, het dumpen van afval en het boren naar olie.
Het lijkt mij sterk dat het dumpen van afval in de oceaan gewoonlijk wel is toegestaan? Misschien bedoelt men bijvangst oid?

jva:
Allereerst; goed en leuk voornemen. Dank voor het aanmaken.

On topic: Klinkt idd historisch, maar voorzie hierin mogelijk wel een dubbele agenda; als ik me niet vergis heeft de VS ter plaatse ook een belangrijke Marinebasis en zal er ook veel aan gelegen zijn 'pottenkijkers' zoveel mogelijk buiten de deur te houden. Ik begreep dat er op betreffende basis ook wel eens dubieuze (martel)praktijken zouden plaatsvinden, zelfs schuilplaats zou zijn voor het vermiste Maleisisch toestel wat begin van het jaar plots van de radar verdween (als je de complot- theorieen moet geloven)..

Neemt niet weg dat het verbieden van visserij en oliewinning (in dat opzicht) een zegen voor het milieu zullen zijn. Win-win situatie zullen we maar zeggen. Het dumpen van afval lijkt me idd gewoonlijk elders ook niet legaal (vandaag de dag in ieder geval), maar gebeurt m.i. helaas nog wel op grote schaal en wordt wellicht minder hard gehandhaafd. Daarbij komt dat sommige atollen daar (mogelijk ook binnen het zeereservaat zelf) bewoond zijn en tja, die mensen leven ook niet meer in het stenen tijdperk.

grunsven:
De Amerikaanse marine heeft echt geen natuurgebied sttus nodig om mensen van hun basis af te houden.

Dat Maleisische vliegtuig is gewoon meegenomen door een ufo  O0

Op veel plekken is de zee een ideale plaat om je afval te laten. Zoek bijvoorbeeld maar eens op Thilafushi. Dat is een wat minder toeristisch eiland in de Malediven.

jva:

--- Citaat van: grunsven op september 25, 2014, 16:54:00 pm ---De Amerikaanse marine heeft echt geen natuurgebied sttus nodig om mensen van hun basis af te houden.
Dat Maleisische vliegtuig is gewoon meegenomen door een ufo  O0

--- Einde van citaat ---

Lees en huiver...

http://www.news.com.au/world/asia/comment-conspiracies-more-mysterious-than-mh370/story-fnh81fz8-1226894919767

Johan Helmus:
Steur duikt op bij de monding van de Westerschelde

Volgens het artikel goed nieuws, en dat is het ook zeker. Het toont echter ook aan dat het herstel van de steurpopulatie weinig kans van slagen heeft zolang er niet iets aan de huidige commerciŽle visserij wordt gedaan. Bijvoorbeeld door het terugbrengen ervan, of door ervoor te zorgen dat er selectiever wordt gevist. Met dat laatste is enige tijd geleden gelukkig al een flinke stap gemaakt, door de bijvangst mee te laten tellen in de vangstquota.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie