Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1] 2   Omlaag

Auteur Topic: Wensen voor WinObs  (gelezen 4678 keer)

Ies Meulmeester

• Moderator
Wensen voor WinObs
« Gepost op: september 22, 2014, 20:26:16 pm »

Laat in dit topic je wensen achter voor nieuwe functionaliteit in WinObs.

jvdschans

• Member
Re: Wensen voor WinObs
« Reactie #1 Gepost op: september 22, 2014, 20:57:28 pm »

Ies,

Klopt het dat je de soorten allemaal apart moet downloaden en er geen meerdere tegelijk kan selecteren?
Zou handig zijn.

Jurgen
Twitter: Jurgen_vds

jvdschans

• Member
« Reactie #2 Gepost op: september 23, 2014, 20:35:45 pm »

Ook zou het handig zijn met het verwijderen van de geŁploade waarnemingen dat je meteen alles kan selecteren (en verwijderen).

Jurgen

Alex Kwak

• Forum beheerder
    • alexkwak.nl
« Reactie #3 Gepost op: september 24, 2014, 18:08:38 pm »

Net geÔnstalleerd en de volgende puntjes gevonden:
- activiteit is alfabetisch gesorteerd, hierdoor staan de meestgebruikte niet meer bovenaan. beter is om op id te sorteren
- "iets niet ingevuld", dat kan specifieker  :P
- Een paar keer in en uit de app gegaan, en nu blijft 'ie opeens op "laden..." staan. Hij hangt dus.
- Op het detailsscherm staat de locatie met 10+ cijfers achter de komma, elders met veel minder. 5 of 6 lijkt mij beter.
- waarschijnlijk is het 'des Windows', maar ik moet in de soortenlijst echt op een soortnaam klikken in de lijst, de regel alleen is niet voldoende, al verdwijnt dan wel het toetsenbord.
- waarom kan ik geen kleed kiezen als ik nog geen soort heb gekozen? edit: kan ik als ik 2 soortgroepen heb gekozen niet aangeven dat ik maar uit 1 wil selecteren?
Alex Kwak, ontwikkelaar WnPda, WnSmart en ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!
www.alexkwak.nl

Ies Meulmeester

• Moderator
« Reactie #4 Gepost op: september 24, 2014, 18:29:40 pm »

- waarom kan ik geen kleed kiezen als ik nog geen soort heb gekozen? edit: kan ik als ik 2 soortgroepen heb gekozen niet aangeven dat ik maar uit 1 wil selecteren?
Afhankelijk van de gekozen soort (en daarmee ook de soortgroep(bijv. een vogel of vlinder omdat je meerdere soortgroepen tegelijk kan laten zien)) krijg je de kleden / activiteit te zien die bij die gekozen soort horen. Je krijg zo dus altijd de kleden en activiteiten te zien uit de juiste soortgroep!

@Alex, dat laden puntje ben ik benieuwd naar, nog niet eerder gemerkt..

Verder iedereen bedankt voor de punten tot zo ver, kunnen we weer even mee verder;)
« Laatst bewerkt op: september 24, 2014, 18:32:09 pm door Ies Meulmeester »

Alex Kwak

• Forum beheerder
    • alexkwak.nl
« Reactie #5 Gepost op: september 24, 2014, 18:47:21 pm »

Afhankelijk van de gekozen soort (en daarmee ook de soortgroep(bijv. een vogel of vlinder omdat je meerdere soortgroepen tegelijk kan laten zien)) krijg je de kleden / activiteit te zien die bij die gekozen soort horen. Je krijg zo dus altijd de kleden en activiteiten te zien uit de juiste soortgroep!

Wat ik bedoel is dat ik veel soortgroepen wil downloaden omdat ik zo ongeveer alles wat ik zie wel in wil voeren. Maar het kan ook zijn dat ik later een tijdje alleen maar vogels in wil voeren, dan krijg ik nu toch altijd als ik "huis" invoer ook de huismuis en de huiscavia te zien als ik alleen maar huismus zou willen zien.
www.alexkwak.nl

Alex Kwak

• Forum beheerder
    • alexkwak.nl
« Reactie #6 Gepost op: september 24, 2014, 18:48:26 pm »

@Alex, dat laden puntje ben ik benieuwd naar, nog niet eerder gemerkt..

Als ik het kan reproduceren laat ik het weten. Tot nu toe klik ik me helemaal wezeloos als Windows Phone-newbie  :P
www.alexkwak.nl

Ies Meulmeester

• Moderator
« Reactie #7 Gepost op: september 24, 2014, 18:51:37 pm »

Wat ik bedoel is dat ik veel soortgroepen wil downloaden omdat ik zo ongeveer alles wat ik zie wel in wil voeren. Maar het kan ook zijn dat ik later een tijdje alleen maar vogels in wil voeren, dan krijg ik nu toch altijd als ik "huis" invoer ook de huismuis en de huiscavia te zien als ik alleen maar huismus zou willen zien.
Ga naar downloads, selecteer de groep (kan door te tikken voor de regel op het scherm of door op het selecteren knopje in de menu balk te klikken) die je niet meer wilt gebruiken en klik op de knop inactief..;)

Alex Kwak

• Forum beheerder
    • alexkwak.nl
« Reactie #8 Gepost op: september 24, 2014, 18:52:48 pm »

Ga naar downloads, selecteer de groep (kan door te tikken voor de regel op het scherm of door op het selecteren knopje in de menu balk te klikken) die je niet meer wilt gebruiken en klik op de knop inactief..;)

:duim:
www.alexkwak.nl

jvdschans

• Member
« Reactie #9 Gepost op: september 24, 2014, 20:52:33 pm »

Probleem van het hangen heb ik ook twee keer gehad. Na afsluiten en meteen opnieuw starten van de App.
Daarna niet meer voorgekomen. Heb overigens al wel een keer een update van de App gehad....

Verder gaat het goed, meer kleuren mag. Ook uploaden van buitenlandse waarnemingen komen op de juiste site!
(ik woon op de grens)

Jurgen

michielg

• Member
« Reactie #10 Gepost op: oktober 08, 2014, 17:44:12 pm »

Zou fijn zijn als je in het overzicht alle waarnemingen in een keer kan verwijderen die al geupload zijn. Nu moet je ze handmatig selecteren.

GPS werkt supersnel net als de app :)

Jurgen Rotteveel

• Member
« Reactie #11 Gepost op: oktober 10, 2014, 14:48:28 pm »

- Ik mis bij het typen de voorbeeldwoorden die normaal boven het toetsenbord verschijnen en als ik in de beschrijving typ begint het eerste woord niet met een hoofdletter.
- Een kaartje om de locatie van de waarnemingen exact in te voeren zou ik wel handig vinden.
- De melding bij het invoeren van een zeldzame soort en de kleuren van waarneming toepassen ((donker)rood voor zeldzame soorten).

Groeten, Jurgen Rotteveel.
« Laatst bewerkt op: oktober 10, 2014, 14:50:29 pm door Jurgen Rotteveel »

Ies Meulmeester

• Moderator
« Reactie #12 Gepost op: oktober 10, 2014, 16:01:34 pm »

- Ik mis bij het typen de voorbeeldwoorden die normaal boven het toetsenbord verschijnen en als ik in de beschrijving typ begint het eerste woord niet met een hoofdletter.
- Een kaartje om de locatie van de waarnemingen exact in te voeren zou ik wel handig vinden.
- De melding bij het invoeren van een zeldzame soort en de kleuren van waarneming toepassen ((donker)rood voor zeldzame soorten).

Groeten, Jurgen Rotteveel.
Bedankt Jurgen, het aanvullen (eerste punt) had ik juist voor iemand anders uitgezet, misschien dan maar een instelling voor maken. Laatste punt ga ik ook naar kijken.

Het kaartje zal in ieder geval niet in de eerste versie zitten, komt wel maar kan even duren.

Herwin

• Member
« Reactie #13 Gepost op: oktober 16, 2014, 22:41:00 pm »

De eerste indruk is prima: de app werkt echt supersnel!

Tot nu toe mis ik 2 dingen:
- Zoals Michiel ook al aangaf zou het handig zijn als je alle geŁploade waarnemingen in ťťn keer tegelijk kan selecteren om die te verwijderen.
- Een optie om het 'Kleed' (stadium) te kunnen onthouden. Bijvoorbeeld bij vlinder- en libellenwaarnemingen zijn de soorten die ik in het veld invoer (bijna) altijd imago's. In Webobs maakte ik dankbaar gebruik van de handige optie om dit per soortgroep in te kunnen stellen. En wellicht is het ook handig om de 'Activiteit' te kunnen onthouden.

Groeten,
Herwin

jwj1976

• Member
« Reactie #14 Gepost op: oktober 18, 2014, 12:57:29 pm »

Even in het juiste topic:

Ik mis een mogelijk om alle soortgroepen in eens te downloaden. Wellicht dat dat toegevoegd kan worden met een toevoeging van de bestandsgrootte, zodat je in kan schatten of het nog past op je telefoon.

Misschien kan het gecombineerd worden met een 1e gebruik schermpje, waarbij je evt je inloggegevens ingeeft + gewenste soortgroepen.

En kan het kloppen dat je niet direct een foto kan maken om toe te voegen?
Groeten Wim

OlivierO

• Member
« Reactie #15 Gepost op: oktober 21, 2014, 20:05:03 pm »

Als je een waarneming wilt aanpassen, staat er nergens een knop om na de aanpassing op te slaan. Je moet nu "back" drukken en dat vind ik nogal vreemd.
Olivier Olyslaegers

theo53

• Member
« Reactie #16 Gepost op: november 14, 2014, 11:24:48 am »

Er zijn nu drie verschillende versies. Is er een bij die ik kan gebruiken op mijn Blackberry 9720?
Theo Admiraal

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #17 Gepost op: november 14, 2014, 17:13:58 pm »

Nee niet voor blackberry toestellen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=1534.0

benjaminbrandt

• Member
« Reactie #18 Gepost op: november 22, 2014, 11:05:19 am »

Hallo waarneming,

Ik was erg enthousiast toen ik zag dat er eindelijk een waarneming app voor de windows Phone uitkwam.
Ik vind het toevoegen van waarnemingen erg goed gaan.
Zou het ook mogelijk zijn als er een "omgeving" knop op komt zoals op de android app?
Dat vind ik een erg fijne optie.

Bedankt voor de app en succes met de ontwikkeling.

Groet Benjamin

OlivierO

• Member
« Reactie #19 Gepost op: december 02, 2014, 19:27:38 pm »

Gegroet,

ik heb een vraag aan Ies en Hisko: Ik heb "alle vogels van de wereld" gedownload op mijn gsm, zodat ik overal altijd elke vogel kan ingeven.

Als ik nu iets ingeef dat niet actief is in waarnemingen.be of waarneming.nl (of een andere regio waar je dan net bent), kan ik dat dan toch invoeren of gaat er dan een fout optreden? Ik kan het testen tot en met het ingeven op mijn gsm, dat lukt dus ook, maar ik wil het niet uploaden, want dan gaan er ongetwijfeld vragen komen, mensen alerts krijgen, etc ... Is hier rekening mee gehouden?

Groeten,
Olivier Olyslaegers

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #20 Gepost op: december 02, 2014, 21:25:41 pm »

Olivier als jij de juiste soort benoemd binnen winobs zul je niet snel een probleem hebben. Je maakt het alleen jezelf erg moeilijk door die hele vogellijst mee te sjouwen  scrollen door 20 merels brrr

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=1534.0

OlivierO

• Member
« Reactie #21 Gepost op: december 02, 2014, 21:39:50 pm »

Olivier als jij de juiste soort benoemd binnen winobs zul je niet snel een probleem hebben. Je maakt het alleen jezelf erg moeilijk door die hele vogellijst mee te sjouwen  scrollen door 20 merels brrr

Okť.

Het is ook maar in een testfase dat ik dat nu doe. Als dat scrollen me teveel wordt wijzig ik het wel weer, maar tot nu toe valt het mee.

Een andere optie is om meerdere lijsten te downloaden en dan de relevante te activeren.
Olivier Olyslaegers

Martijn van Tol

• Member
« Reactie #22 Gepost op: december 09, 2014, 09:15:28 am »

"Raadplegen waarnemingen in de buurt" zou een hele leuke optie zijn!
groet,
Martijn

Paul Ruiters

• Member
« Reactie #23 Gepost op: februari 26, 2015, 12:08:25 pm »

Uploaden naar Observado.org behoort tot de mogelijkheden. Dat is heel mooi. Maar als je de WinObs echt ergens in het buitenland zou willen gebruiken, zou het zeer handig zijn om soortenlijsten van 1 land te kunnen downloaden. Ik kan nu alleen kiezen voor Nederland, BelgiŽ en de hele Wereld.
« Laatst bewerkt op: februari 26, 2015, 12:18:53 pm door optilete »

Robert Ketelaar

• Member
« Reactie #24 Gepost op: maart 11, 2015, 16:47:34 pm »

Ik gebruik WinObs nu al een paar weken. Het werkt supersnel, erg prettig!

Ik sluit me van harte aan bij het wensenlijstje van anderen (invoeren via kaart, ge-uploade waarnemingen allemaal tegelijk selecteren, knop met leuke waarnemingen in de omgeving etc.). Ik wil er graag een paar aan toevoegen:

1. Het zou mooi zijn om te switchen van Nederlandse naar wetenschappelijke namen, of bij het downloaden ook te kiezen voor wetenschappelijke namen. Voor het invoeren van vliegen is het werken met de Nederlandse namen echt ondoenlijk: vrijwel niemand kent die uit zijn hoofd.
2. Bij het invoeren van het aantal is het handig om, wanneer het voor ingevulde getal "1" moet worden veranderd, bij de invoer van het nieuwe getal het getal "1" gelijk wordt overschreven. Nu is een backspace nodig om de 1 te verwijderen.
3. Bij het weergeven van de coordinaten zijn de Amersfoort coordinaten mijns inziens passender. Daar wordt veel mee gewerkt en alle topografische kaarten zijn voorzien van dit stelsel.

De laatste twee punten zijn kleine wensen, het eerste is denk ik vrij essentieel om echt goed met WinObs te kunnen werken voor andere groepen dan b.v. vogels, zoogdieren en planten (waar de Nederlandse namen echt "ingeburgerd" zijn).

groet!    Robert

Robert Ketelaar

• Member
« Reactie #25 Gepost op: maart 22, 2015, 20:02:45 pm »

Beste ontwikkelaars van WinObs,

Ik zou het fijn vinden om te horen of het werken met de wetenschappelijke namen binnen WinObs binnenkort kan worden gerealiseerd. Het is m.i. vrij essentieel om al die wat minder courante insektengroepen te kunnen invoeren. Als dat niet lukt, moet ik voor het in het veld invoeren van die groepen iets anders verzinnen. En het lente/zomerveldseizoen staat voor de deur!

groet,   Robert

guidor

• Member
« Reactie #26 Gepost op: juni 01, 2015, 16:11:50 pm »

WinObs: (beginners?)problemen en naweeŽn op de computer

Sinds kort werk ik met WinObs, omdat ik 'de pijl' (gps-coŲrdinaten) wel kan waarderen.
Handig, maar soms lijkt het meer op een vloek dan op een gemak.

- Het begint al met het downloaden van de lijsten. Kan er geen intermediair niveau tussen B of NL en de wereld gecreŽerd worden? West-Palaearctisch of Middellandse Zeelanden of alleen Afrika...?

- Taal: Als een 'wereldsoort' een Engelse naam heeft, ben je als Nederlandstalige verplicht de 'vernacular name' te kennen, want de wetenschappelijke naam lukt vaak niet. Waarom in internationale context niet gewoon de wetenschappelijke naam gebruiken? Daarvoor is dat systeem ontworpen en het heeft al meer dan 200 jaar zijn diensten bewezen.

- Soms blijken gewiste waarnemingen niet echt gewist te zijn en worden ze weer mee verzonden met de nieuwigheden, zodat sommige wnm tot 7x in observation.org zitten. Kan dat automatisch gewist worden? Wat als het origineel nog enige manuele wijzigingen heeft ondergaan die niet te zien zijn op een overzichtslijst van 'mijn waarnemingen'? Is de onderste dan de oudste, de originele?

- Uit een reeks verzonden waarnemingen werden er drie wel "verzonden" volgens de display, maar ze duiken niet op in "mijn waarnemingen". Het betrof "verkeerde' ondersoorten van een Belgische soort en een niet-Belgische soort (ik gebruik, bij gebrek aan aanwezigheid of beperkte leesbaarheid op smartphone, wel eens 'gelijkende' namen die ik achteraf op de PC corrigeer). Ze lijken momenteel gewoon verdwenen in cyberspace. Worden die automatisch geschrapt als iets "niet kan" volgens ťťn of andere referentielijst van soorten? Wat doe je dan met een nieuwe soort voor een land?

- ook is eens de eerste=onderste wnm van een lijstje niet mee verzonden.

Problemen op de computer:
- een pijl over de grens verplaatsen, bijv. van het Belgisch naar het Nederlands deel van het Zwin, lukt niet.
- Kan de gebruiker of de beheerder een batchwijziging doorvoeren, bijv. een verkeerde datum corrigeren van een groot aantal waarnemingen?

Enkele ontbrekende soorten/taxa:

plant Kreta: Tulipa doerfleri
plant Middellandse Zee: Plantago weldenii (vervangt 'onze' P.coronopus, of wordt P.weldenii niet aanvaard?)
mos: 'Levermos onbekend"
Reptielen: 'zeeschildpad onbekend' en 'zeeschildpad excl. lederschildpad onbekend'
Geleedpotigen: garnaal Penaeus kerathurus syn. Melicertus kerathurus

hiskodevries

• Forum beheerder
« Reactie #27 Gepost op: juni 01, 2015, 16:24:55 pm »

als soorten niet te vinden zijn op http://observado.org kun je ze aanvragen op http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=55244.0

Diemer

• Admins
« Reactie #28 Gepost op: juni 29, 2015, 12:09:56 pm »

Dag Ies,

Voor een project in Brussel (Zoogdierenatlas) heb ik reclame gemaakt bij de vrijwilligers om waarnemingen in te voeren met de apps. Veel van de vrijwilligers zijn echter Franstalig en met ObsMapp en iObs is dat geen probleem, maar blijkbaar is WinObs nog niet verkrijgbaar in het Frans. (Een van de vrijwilligers was toch wel teleurgesteld dat ze de app niet in het Frans kon krijgen.) Op welke termijn zou WinObs (inclusief soortenlijsten) ook in het Frans beschikbaar kunnen zijn?

Vriendelijke groeten,
Diemer Vercayie

OlivierO

• Member
« Reactie #29 Gepost op: juli 05, 2015, 19:06:52 pm »

Gegroet Ies,

is deze wens ondertussen eventueel bekeken? Ik ben enorm voorstander hiervan en ik zou het dan ook een meerwaarde vinden.

Groeten,
Olivier Olyslaegers
Pagina's: [1] 2   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.025 seconden met 19 queries.