Hoofdmenu

welke roofvogel?

Gestart door jpoulissen, oktober 04, 2005, 09:49:39 AM

Vorige topic - Volgende topic

jpoulissen

Goedemorgen,

Gisteren heb ik op weg naar huis een op het oog slechtvalk waargenomen, zittend op een torenvalknestkast.

Ik heb mijn auto aan de kant van de weg geparkeerd en uitgebreid met mijn verrekijker én telescoop de vogel bekeken. Dit zijn de voornaamste kenmerken:

- valkachtige vogel,
- iets kleiner dan Buizerd (voor mij een handige referentie aangezien de vele waarnemingen)
- geheel witte onderkant, volledig egaal wit
- donkere kin
- streepjes (verticaal) in de nek (voorkant)
- donker 'hoofddeksel' - wit gezicht - geen strepen of dergelijke in gezicht
- geen mondstrepen
- grijs/blauwe vleugels (zoals slechtvalk)
- knalgele poten

Ik kom er zelf niet uit met mijn parate kennis en mijn vogelgids. Juveniele Slechtvalk misschien?

Ik hoor het graag van de experts!

alvast bedankt

Jos Poulissen

jpoulissen

#1
ai, ik had gehoopt dat er wel iemand zou zijn die me meer zou kunnen vertellen...

ik breek er al 36 uur mijn hoofd over....
bestaan er geen subsoorten van de slechtvalk? of Aziatische of Afrikaanse familie misschien?

De kenmerken kloppen 100%, alleen de donkere kin zou eventueel ook schaduw kunnen zijn geweest (achteraf gezien begin ik te twijfelen en zeker nu ik steeds wanhopiger wordt)

Ik hoop écht dat er nog reacties gaan komen!

groeten

Jos Poulissen

Guus Peterse

Als de kenmerken voor 100% kloppen, waarom zou het dan géén slechtvalk geweest zijn? Ik heb alleen moeite met die egaal witte onderzijde, moet gestreept zijn, in geval van adult nogal fijn dwarsgestreept, maar dat kan misschien door de afstand komen.

Guus
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

jpoulissen

ik bedoelde dat de kenmerken zoals ik ze omschreven heb 100% kloppen.
en het was geen slechtvalk. behalve de niet aanwezige strepen op de borst had hij ook geen mondstrepen (geheel wit gezicht).

Jos

tekenaar

Het probleem met valken is dat er nog wel eens hybriden ontsnappen die voor de jacht worden gehouden. Die hybriden zijn vaak aanleiding voor discussies. Eerlijk gezegd vraag ik me af of we daar zonder foto uitkomen. Maar dat wist je vermoedelijk zelf al wel...  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

jpoulissen

#5
dat idee had ik al ja helaas....

ik rijd nu al 2 dagen rond met mijn camera maar ikdenk niet dat ik een kans krijg om een foto te maken  :(

hiskodevries

bedoel je dat het beest er nog steeds is ?
als je een goede lokatie geeft kunnen we eens kijken of we mensen die kant op kunnen krijgen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jpoulissen

nee helaas, ik bedoelde dat ik mijn camera standby heb voor het geval ik hem nogmaals zou zien.

Dat is nog niet gebeurd.... maar ik hou mijn ogen open! Als ik hem zie zal ik het direct melden met een goede locatie omschrijving.

Jos  

RWester

Hallo Jos,

Zoals eerder door mensen gevraagd: Zou je misschien aan kunnen geven waar je de vogel hebt gezien. Misschien dat er iets bekend is over rondzwervende valkachtigen in die omgeving. Zo hangen tussen Zwolle en Groningen een aantal escapes (Giervalk, Sakervalk, hybride Giervalk x..)rond, die onder andere bij Slechtvalknestkasten wel eens op willen duiken.

Groet,

Remco Wester
VWG Nijmegen
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


jpoulissen

Goedemorgen,

Hij zat er vanmorgen weer! Om 8:30 Op exact dezelfde lokatie, op dezelfde nestkast (volgens mij voor torenvalken)

De lokatie:

Posterholt (limburg)
Aan het begin van de provinciale weg van Posterholt naar Brunssum (nummer zoek ik even op, kom ik zo op terug)
De weg begint sinds kort met een rotonde, al op de rotonde kan je rechts in het weiland de nestkast zien staan, op ongeveer 80m schat ik.

Het was vanmorgen mistig maar de donkere kin klopt in ieder geval wel, deze keer kon het geen schaduw zijn. de donkere kin loopt wel iets door tot de wangen, verder is de rest van zijn gezicht wit (zoals omschreven)

Ik heb geen foto omdat ik er eigenlijk niet op telde de vogel nog tegen te komen. (het was zowieso met de mist geen duidelijke foto geworden) Morgen gaat de camera tóch maar weer me in de auto!

groetjes

Jos Poulissen  

jpoulissen

Het is de N274.
Posterholt ligt een kilometer of 15 ten zuid-oosten van Roermond.

Groetjes,

Jos

RWester

Hé Jos!

Je maakt het wel heel spannend! De meeste grotere valken hebben wel een (aanzet van een) mond(baard!)streep.  Je hebt het over een vogel kleiner dan een Buizerd, maar hoeveel kleiner?
Je kent, neem ik aan, de uitspraak 'het kleinste vrouwtje Havik kan zo groot zijn als het grootste mannetje Sperwer' ? En je hebt het over een valkachtige: Steken de vleugelpunten duidelijk uit? Kan het geen ranke witte vorm Buizerd zijn? Heb net de vogelmonografie van de Buizerd bekeken (van Dick Poppe en Bernard Vos) en zij laten behoorlijke grootteverschillen zien...

Misschien dat een roofvogelwerkgroep een fotobestand heeft met dubieuze vogels.(ff Googlen)

Fototoestel weer tot het vaste meubilair van de auto laten zijn en succes!

Groeten,

Remco Wester
VWG Nijmegen
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Guus Peterse

Citeer'het kleinste vrouwtje Havik kan zo groot zijn als het grootste mannetje Sperwer'
Omgekeerd, dacht ik: het kleinste mannetje havik kan zo groot zijn als het grootste vrouwtje sperwer.

Guus
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Bram Rijksen

Niet om flauw te doen, maar totnogtoe heb ik idd geen kenmerk gelezen waarom het niet om een Buizerd gaat.. Zeker de egaal witte onderzijde duidt eigenlijk maar op één soort. Als het géén Buizerd is, maar een valkachtige dan zijn óf de onderdelen níet egaal wit, of het gaat om een escape; ook hybride valken vertonen altijd tekening op de onderdelen.
Het gaat volgens mij dus toch om een Buizerd of om één of andere ontsnapte (valkeniers?)vogel. Ben erg nieuwsgierig naar eventuele foto's...

RWester

Hallo allemaal!

Guusp bedankt voor de reactie, zat er ff mee te goochelen, de kenmerken van de beschreven vogel vlogen telkens door m'n hoofd. Maar Jos, misschien een x vliegend de vogel zien? Wel ff het thuisfront laten weten dat het wat later kan worden...maar je weet dan wel meer.

Groeten,

Remco Wester
VWG Nijmegen
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


jpoulissen

Ik heb inderdaad maar wat gegoogled om naar hybriden en dubieuze valken te zoeken.

Ik denk inmiddels mede door de informatie op verschillende sites dat het om een escape gaat van een hybridevorm. Er worden er nogal wat gekweekt en er zijn er ook behoorlijk veel ontsnapt heb ik gelezen (vorig jaar meer dan 100 tegelijk in Engeland) . Tot zoverre heb ik er al veel van opgestoken van deze waarneming.. Zelfs dat het om een kruising tussen een Buizerd en een Valk kan gaan! Persoonlijk vind ik het jammer dat er zoveel gekruist wordt door valkeniers.

Het lijkt me overigens sterk dat het om een Buizerd gaat. Dan zou het om een klein uitgevallen, ranke Buizerd gaan met een vrij korte staart en lange vleugels met de vleugelkleuren van een Slechtvalk.  

Ik neem voorlopig gewoon de camera mee in de auto en zal ook nog proberen de vogel vliegend te kunnen waarnemen.

Wordt vervolgd...??

RWester

Hallo!

Dit begint bijna op 'Hints' te lijken (het bestaat nog, yeah!), maar zo kort als ik nu ingelogd ben op deze site, merk ik wel dat ik weer strakker en sneller naar kenmerken in het veld kijk. Mooi meegnomen  ;)

Ik wacht de uitslag af,

Met vriendelijke groet,

Remco Wester
VWG Nijmegen

PS. Foto's aub niet té vaag, krijgen we daar weer discuzz over, maar zet 'm op!
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Scio

CiteerIk heb inderdaad maar wat gegoogled om naar hybriden en dubieuze valken te zoeken.

Ik denk inmiddels mede door de informatie op verschillende sites dat het om een escape gaat van een hybridevorm. Er worden er nogal wat gekweekt en er zijn er ook behoorlijk veel ontsnapt heb ik gelezen (vorig jaar meer dan 100 tegelijk in Engeland) . Tot zoverre heb ik er al veel van opgestoken van deze waarneming.. Zelfs dat het om een kruising tussen een Buizerd en een Valk kan gaan! Persoonlijk vind ik het jammer dat er zoveel gekruist wordt door valkeniers.

Het lijkt me overigens sterk dat het om een Buizerd gaat. Dan zou het om een klein uitgevallen, ranke Buizerd gaan met een vrij korte staart en lange vleugels met de vleugelkleuren van een Slechtvalk.  

Ik neem voorlopig gewoon de camera mee in de auto en zal ook nog proberen de vogel vliegend te kunnen waarnemen.

Wordt vervolgd...??
Heej Jos, het zou ook om een beest uit Gangelt kunnen komen. Zoals je misschien (niet)  weet zit daar een valkenier die vaak shows geeft en vrij bekend is. bij hem zijn al vaker beesten ontsnapt

gr Scipio
Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

jpoulissen

Hallo allemaal,

De vogel is gevlogen...ik heb de vreemde valk niet meer gezien helaas.

Ik wist niet dat in Gangelt een valkenier zit, maar het zo zomaar kunnen inderdaad. Gangelt is hemelsbreed maar een kilometer of 10-15 denk ik.

groetjes,

Jos Poulissen