Hoi Erwin,
Vermoed dat het iets met sluipwespen te maken heeft, maar weet het niet zeker. Je ziet vaak dat rupsen of bladwesplarven door sluiwespen worden geïnfecteerd waarbij de rups of larve dan dienst als voedselbron. Zie ook deze
info op Vlindernet over dit onderwerp.
Ik weet niet wat voor fototoestel je hebt, maar ik maak al mijn foto's met een Lumix compactcamera. En dat is in alle opzichten beperkter in mogelijkheden dan een spieglreflexcamera. De foto's zoals die van Albert de Wilde (zie
zijn site) zijn om je vingers bij af te likken, maar worden vaak ook in een soort van studio gemaakt.
Maar als je een compactcamera in de macromodus gebruikt, dan is het zaak om met spotmeting scherp te stellen. Dat punt (op het scherm zichtbaar als klein blokje of kruisje) richt ik dan exact op het onderwerp. Dat is lastig bij bewegende beestjes, maar als je een aantal opnamen achter elkaar maakt, kies je daar de beste uit. En met flitsopnames binnen, zoals met de geparasiteerde larven uit
dit topic, heb ik nu vlug met karton een doosje gemaakt zoadat ik minder last heb van schaduwwerking van de lens. (zie ook
hier voor info). Soort reflectiescherm waardoor je een meer gelijkmatige belichting krijgt. (foto van schaduwprobleem en doosje bijgevoegd).
Gewoon blijven proberen en de moed niet opgeven! En uit de oorspronkelijke opname (zoals de bovenste bijlage) maak ik altijd een crop en dan lijkt het al meteen heel wat meer.