Anti-tekenkleding

Gestart door Melchior van Tweel, september 19, 2014, 10:24:07 AM

Vorige topic - Volgende topic

Melchior van Tweel

Hallo allemaal,

Tijdens de Dutch Bird Fair kwam ik een stand tegen die anti-tekenkleding verkocht. Dit is iets waar ik me al eerder in wilde verdiepen, dus maakt ik een praatje met een verkoper. Ik vroeg hem hoe die kleding werkte. Daarop vertelde hij dat de teken het gif (permethrine) aankrabt en daaraan dood gaat. Mijn vervolgvraag was hij iets kon vertellen over de effecten van dat gif op het ecosysteem. Daarop kon hij mij niet direct antwoord geven, maar zou dat wel uitzoeken. Recent heb ik een antwoord gekregen: Permethrine ligt het zenuwstelsel lam, maar wordt niet opgenomen door de teek zelf. Dat leek mij een contradictie. Om het zenuwstelsel lam te leggen moet het eerst worden opgenomen. Ik heb hem hiermee geconfronteerd en hij vertelde dat hij er zelf geen verstand van heeft, maar deze informatie van de fabrikant heeft gekregen.

Ik ben nu in dubio. Ga ik mijn veldkleding vervangen of niet. Ik houd niet van teken. Zij echter wel van mij, wat al eens tot lyme geleid heeft. Aan de andere kant wil ik geen extra gif in het milieu brengen waarvan de effecten (bijvoorbeeld op andere geleedpotigen) blijkbaar onduidelijk zijn. Hoewel teken voor mij geen oncontroleerbaar probleem zijn, zou het wel gemakkelijk zijn als ik er niet steeds op hoef te letten.

Wat vinden jullie? Wat is jullie ervaring met anti-tekenkleding? Weten jullie misschien meer van de effecten van Permethrine op het milieu en in het bijzonder op geleedpotigen?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

grunsven

Permethrine wordt ook veel gebruikt om klamboes mee te impregneren. Het is snel werkend en dood veel verschillende geleedpotigen.
Voor de meeste zoogdieren is het ongevaarlijk. Katten kunnen er slecht tegen maar dat is ook afhankelijk van de concentratie uiteraard (nooit antivlooienmiddelen bedoeld voor honden op katten gebruiken).


De impact van het dragen van deze kleding voor het milieu kan ik moeilijk inschatten maar als het voor lange tijd werkt (zoals beweerd wordt) zal er maar zeer weinig permetrine van je broek in het natuurgebied terecht komen. Dit betekent dat het daar weinig tot geen effect kan hebben.


Of er stoffen vrijkomen als je het water in gaat is natuurlijk een aparte vraag. Deze stof is erg schadelijk voor aquatische geleedpotigen en vissen. Maar permethine lost zeer moeilijk op in water dus lijkt dit probleem heel beperkt.


Uiteindelijk draait het allemaal om de concentraties die vrij komen. zie ook http://npic.orst.edu/factsheets/PermGen.html
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

HPM

Wat gebeurt er als je de kleding wast? Verdwijnt het dan uit je kleding en in het riool?

Herman van der Meer

Melchior van Tweel

Citaat van: HPM op september 19, 2014, 13:06:54 PM
Wat gebeurt er als je de kleding wast? Verdwijnt het dan uit je kleding en in het riool?
Ze beweren dat je de kleding 50x kan wassen voordat de werking verdwijnt (net zolang als de kleding dus meegaat).
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Melchior van Tweel

Citaat van: grunsven op september 19, 2014, 12:22:07 PM
Permethrine wordt ook veel gebruikt om klamboes mee te impregneren. Het is snel werkend en dood veel verschillende geleedpotigen.
Voor de meeste zoogdieren is het ongevaarlijk. Katten kunnen er slecht tegen maar dat is ook afhankelijk van de concentratie uiteraard (nooit antivlooienmiddelen bedoeld voor honden op katten gebruiken).


De impact van het dragen van deze kleding voor het milieu kan ik moeilijk inschatten maar als het voor lange tijd werkt (zoals beweerd wordt) zal er maar zeer weinig permetrine van je broek in het natuurgebied terecht komen. Dit betekent dat het daar weinig tot geen effect kan hebben.


Of er stoffen vrijkomen als je het water in gaat is natuurlijk een aparte vraag. Deze stof is erg schadelijk voor aquatische geleedpotigen en vissen. Maar permethine lost zeer moeilijk op in water dus lijkt dit probleem heel beperkt.


Uiteindelijk draait het allemaal om de concentraties die vrij komen. zie ook http://npic.orst.edu/factsheets/PermGen.html
Dat er heel weinig vrijkomt geloof ik ook wel. Maar giftigheid heeft altijd met dosis-effect te maken. Ook een kleine hoeveelheid kan al giftig zijn. De factsheet geeft daar wel wat info over. Toch ben ik nog niet helemaal gerustgesteld.
Dat permethrine slecht in water oplost wil nog niet zeggen het onschadelijk is voor aquatische beesten. Diverse soorten eten zwevende deeltjes of detritus en kunnen het dus binnenkrijgen.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Douwe van der Ploeg

Ik ben toevallig bezig met iets samenstellen over het effect van verscheidene soorten pesticiden op milieus, en dit is wat ik over deze stof heb gezegd:

"Permethrine is niet tot weinig selectief, en is zeer schadelijk voor alle geleedpotigen, waardoor het ook ernstige schade kan veroorzaken aan populaties nuttige insecten. Hiernaast is de stof ook in zeer lage concentraties dodelijk voor vissen en ander aquatisch leven. De stof is relatief weinig acuut giftig voor mensen, maar zal bij lichtere zoogdieren nog wel schade kunnen veroorzaken, vooral katten zijn erg gevoelig voor deze stof. Er zijn echter wel aanwijzingen dat de stof bij chronisch gebruik en in hoge concentraties mogelijk ziekteverwekkend is. Ook zijn bij proefdieren effecten op de vruchtbaarheid en het immuunsysteem aangetoond"

Dat gezegd, de kans dat het daadwerkelijk in het water terechtkomt van een dergelijke behandelde broek is zeer laag. Zoals gezegd: het is zeer lastig oplosbaar, en zeker als een broek ermee geïmpregneerd is zal het niet zomaar rond gaan zweven zodra het wat nat wordt. Ik durf echter niks te zeggen over wat er gebeurt als je de broek wast, maar zelfs als er dan wat uitkomt zal de verdunning dusdanig groot zijn dat er geen schadelijke effecten zullen zijn.

Samengevat: vooral gevaarlijk (en dodelijk) voor insecten die in aanraking met je broek, en jij en je kat moeten er niet op gaan liggen kauwen..

(NB: Dit is mijn interpretatie van verscheidene artikelen, factsheets en websites, dus zie het niet als feit maar eerder als onderbouwde mening).
Douwe van der Ploeg

Melchior van Tweel

Bedankt. Dat stelt me we meer gerust!
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

belle

Voor wie er nog iets meer over wil lezen:

http://www.bosschap.nl/cmsAdmin/uploads/rapport-praktijkproef-tekenwerende-werkkleding.pdf

Ik heb zo'n anti-tekenbroek en heb sindsdien (tijdens het dragen van de broek) nooit een teek op de huid gehad. En er zijn hier veel teken.....  :blink:
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

bas waanders

Sinds het bekend worden van de ziekte van Lyme ( er zijn overigens meerdere ziekten die je kunt oplopen door tekenbeten ) is het onderwerp elke zomer weer overactueel ..... Ik wandel al 58 jaar op deze aardkloot rond en heb nog nooit teken op me gehad . Wel eens op een camping met kinderen : die hadden ze in de knieholten . Om een lang verhaal kort te houden : ik bespeur van de zijde van de media een hype rond teken de laatste jaren en vaak zie ik ouders bijna panisch worden als het kroost alleen al door de natuur loopt .... shoppen is veiliger :p
Mijn eigen remedie ? Heel simpel . Ik draag om te beginnen werkschoenen , hoge schoenen . Iets langere sokken en een lange (spijker)broek ronden het geheel af , óók als het 30 graden is ! Vooral de laatste vijf jaar dat ik macrofotografie als hobby heb , heb ik nog nooit ook maar één teek op me gehad . En ik heb al heel wat rondgestruind door gras , struiken , bossen .... noem maar op . Natuurlijk ben ik me er van bewust en na elke wandeling controleer ik mezelf wél op teken , maar nogmaals , ik ben ze nog nooit op mezelf tegengekomen . Of ze lusten me niet :-)
Je moet je er wel van bewust zijn dat als je eentje op je hebt , het wondje goed moet verzorgen en enkele weken de plek in de gaten houden . Dus al die speciale kleding : is dat wel nodig of is dat alleen maar goed voor de fabrikanten en distributeurs ? Ik durf dat niet te zeggen , maar de simpele dingen die ik doe om het te voorkomen werken bij mij wel effectief en goed .

Douwe van der Ploeg

Ik doe hetzelfde, Bas, en ik heb toch redelijk wat teken.. Het verschilt een beetje per jaar en plek, maar af en toe 3 vastgebeten (en een aantal die nog rondwandelen) op een dag is geen uitzondering.
Douwe van der Ploeg

KorHaan

#10
Ieder zijn hobby. Ik ben als amateur-naturist helemaal niet blij met die teken, maar ik merk weinig van die krengen, gelukkig.
Heel af en toe haal ik er wel eens één weg, maar over het algemeen lusten ze me niet. Ik houd er wel rekening mee en zoek niet de plekken op waar je ze kunt verwachten.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

HPM


Ik heb er ook maar heel weinig last van. Ze komen zelden verder dan de buitenkant van mijn broekspijpen. Waarschijnlijk  komt dat doordat ik in risicogebieden en risicogedrag onderweg regelmatig controleer.  Daar wacht ik dus niet mee tot ik thuis ben. Ik loop, zit en lig ook gewoon in elk vegetatietype waar ik wil zijn.
Eigenlijk kan je beter met blote benen lopen want dan zie en voel je ze eerder.
Herman van der Meer

bas waanders

Haha , dat laatste , om met blote benen te lopen , dát doe ik juist niet . Ongeacht het weertype . Maar ik vraag me wel eens af als ik dit allemaal lees of dat aan je bloed kan liggen of je wel of niet door teken te grazen genomen word ...

Violet (en Remco)

Wij lopen elk weekeind met onze vlinderwerkgroep door diverse natuurgebieden buiten de paden (met vergunning natuurlijk).
De één heeft nooit last van teken, de ander juist wel.
Remco is een tekenmagneet, ik gelukkig wat minder. Maar zelfs met de pijpen in de sokken, kleding direct bij thuiskomst uitdoen en controle, helaas toch met enige regelmaat een teek. Ook van diverse boswachters/beheerders horen we wisselende ervaringen. Denk steeds meer dat het inderdaad te maken heeft met of ze je wel of niet lekker vinden.
En ik denk dat die speciale kleding zeker helpt en echt niet alleen maar is om geld aan te verdienen.
Als je zelf nooit last hebt van teken is het natuurlijk onzin om zoiets aan te schaffen, heb je echter wel regelmatig teken, dan lijkt het me een goede oplossing.
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

bas waanders

Daar kan ik het helemaal mee eens zijn . Maar zelfs de broekspijpen stop ik niet in mijn sokken .... en nog nooit een teek gehad :-)
Misschien ligt het wel aan de Southern Comfort waarvan ik elke avond een bodempje nuttig :D Daar schrikken die teekjes van :-)
Maar goed : voor wie het nuttig is : kleding aanschaffen . Voor mij persoonlijk zie ik de noodzaak nog niet , m.vr.gr. Bas

xerocomis

Hier in het Robbenoordbos hangen bij de paden waarschuwingen voor teken geplaatst door Staatsbosbeheer/bedrijf. Ik kom daar regelmatig en nog nooit een teek gezien. Voordeel is dat er veel dagjesmensen met kinderen en honden weg blijven, lekker rustig.
Met vriendelijke groet,
Bas de Graaff

bas waanders

Hey Bas , goed idee , ik ga ook een hoop van die bordjes plaatsen ;D ;D

Sipke Gonggrijp

Hier in de duinen van het Noordhollands duinreservaat loop ik vaak en is het altijd raak, zelden gelukkig dat ze zich al hebben vast gebeten, maar ik controleer mezelf altijd achteraf!

Groet, Sipke.

HPM

Op een Overijssels particulier landgoed hebben ze ook eens van die bordjes geplaatst. Niet om de mensen te waarschuwen, maar omdat ze liever geen bezoekers op het landgoed wilden hebben. Ze lieten ook de paden dichtgroeien om de toegang te bemoeilijken. Ze vingen natuurlijk wel subsidie voor openstelling.
Herman van der Meer

jva

Citaat van: HPM op september 26, 2014, 21:53:57 PM
Op een Overijssels particulier landgoed hebben ze ook eens van die bordjes geplaatst. Niet om de mensen te waarschuwen, maar omdat ze liever geen bezoekers op het landgoed wilden hebben. Ze lieten ook de paden dichtgroeien om de toegang te bemoeilijken. Ze vingen natuurlijk wel subsidie voor openstelling.


Dat lijkt me HET antwoord op de onlangs gelanceerde Grote Natuur Enquete.. ;D
Jelle

M.Vullings

Nadat mijn man de ziekte van Lyme had opgelopen (overigens zonder een teek te zien en rode ring te hebben) en we regelmatig teken beten opliepen, hebben we beide teek werende kleding aangeschaft.
Sindsdien hooguit nog een enkele keer een teek op de hand gehad.
M.v.g. Margot
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

Melchior van Tweel

Hallo Margot,
Bedankt voor je bericht. Het sterkt me in mijn voornemen voor komend voorjaar een deel van mijn veldkleren te vervangen. Ik laat dat nog wel afhangen van het type veldwerk dat ik komende zomer te doen krijg. Ik hoorde trouwens laatst dat je teekwerende kleding niet in de machine mag wassen omdat dat heel slecht voor je machine zou zijn. Wat is jullie ervaring daarmee?
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Bart van Hoogstraten

#22
Ik zweer bij een gladde leren broek in combi met hoge militaire kistjes. Een model met nauwe pijpen van onder zodat ze goed over de schoenen sluiten en regelmatig in het vet zetten zodat hij mooi glad en waterdicht blijft. Het ziet er een beetje kinky uit maar sinds dat mijn veldtenue is heb ik nooit meer een teek gehad (het oppervlak biedt geen houvast). De broek hoef je nooit te wassen, krijgt na verloop van tijd een perfecte pasvorm (second skin), is winddicht, 's winters lekker warm en is 's zomers (als het niet al te heet is) ook goed te doen (broeit niet, neemt vocht op van binnenuit en ademt). Geen chemicaliën, geen natte bips als je ermee in vochtig gras gaat zitten, droge benen als het regent of als je door nat struikgewas struint. Modder/stof veeg je thuis gewoon met een vochtige doek af en doornen en stekende/bijtende insecten kunnen er niet doordringen (en wellicht dat een adder er ook niet doorheen weet te bijten :blink: ). Het duurt wel lang voordat de stugge kistjes eindelijk zitten en geen blaren meer veroorzaken maar als ze eenmaal zitten zijn het perfecte wandelschoenen die lang meegaan en ze kosten (nieuw, dus ongebruikt) bij de dumpshop maar ± € 90,-. Een leren broek is wat prijziger maar het aantal spijkerbroeken wat je verslijt gedurende zijn leven is een stuk duurder (zeker als je het aantal wasbeurten erbij optelt). De broek had ik al vanwege mijn motorfiets maar ik kwam op het idee om het als veldbroek te gaan gebruiken nadat ik een over mijn spijkerbroek kruipende teek probeerde weg te vegen/kloppen. Dat gaat dus gewoon niet -> die beestjes drukken zich plat en klemmen zich muurvast aan het textiel. Je kunt ze er alleen maar af plukken. (Doodknijpen tussen je vingers lukt overigens ook niet; je moet die taaie rakkers tussen je duimnagels zetten om ze te kraken).
(De broek op de foto kostte trouwens iets van 250 guldens. [Kun je nagaan hoe lang zoiets meegaat]).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Melchior van Tweel

Zo stoer ben ik echt niet Bart.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Melchior van Tweel op november 06, 2014, 10:40:59 AM
Zo stoer ben ik echt niet Bart.

Ze zijn ook verkrijgbaar in de kleur bruin (en een maf hoedje erbij op compenseert veel  ;) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

M.Vullings

Wij hebben kleding van Rovince, je mag die gewoon in de wasmachine wassen, maar geen wasverzachter gebruiken.
Dat het schadelijk zou zijn voor de wasmachine heb ik niet eerder gehoord, mij lijkt dat dat wel in de wasvoorschriften zou staan als dat zo was.
Weet jij in welk opzicht dat niet goed voor de wasmachine zou zijn?
M.v.g. Margot
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

agnes

mijn man en ik wandelen al vele jaren door Nederland en Frankrijk ,zitten altijd op campings ,vroeger ook met de kinderen
Alle vier kinderen wel een of meerdere teken gehad,wij ieder jaar wel een of twee
Goed controleren,in de gaten houden, weghalen met tekenpen en naarde dokter met rode kring,(pas 1x)
We lopen (en liepen met de kinderen)altijd in korte broek,als het kan/kon .Ook  een teek gehad met helemaal sluitende kleding.Bv bij begrafenis op begraafplaats.
Dus wij maken ons er niet zo druk over......
groet agnes

Bart van Hoogstraten

(Als het wassen van een anti-tekenbroek schadelijk zou zijn voor een wasmachine zou ik me over twee heel andere dingen bezorgd maken voordat ik er eentje aantrok...  ;) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Frank van de Putte

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 06, 2014, 10:05:39 AM
Ik zweer bij een gladde leren broek in combi met hoge militaire kistjes.

Oftewel een jaren 80 heavy-metal outfit, maar het staat je goed Bart, ik denk dat ik ook zo iets ga aanschaffen, best cool eigenlijk  ;D
Een mouwloos Waarneming.nl-shirt zou het natuurlijk helemaal mooi maken, maar dat verkopen ze niet..  ;)

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

Margreet Kwh

Dan haal je die mouwen er toch gewoon af, Frank? :angel:
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven