Ogen van zoogdieren in het licht

Gestart door OlivierO, september 06, 2014, 22:05:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

OlivierO

Gegroet,

is er verschil van kleur bij ogen van zoogdieren als die bijvoorbeeld in het licht van een zaklamp kijken? Of zijn er andere manieren om te weten te komen welk zoogdier je beschijnt als je verder weinig of geen kenmerken kan zien?

Groeten,
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

jeroenroelofsen

Wat ik alleen weet is dat mijn ervaring is dat kattenogen veel feller oplichten dan die van mijn hond. Daarbij vallen die van egels in mijn beleving ook niet zo heel erg op.
Maar of je daar echt op kunt determineren, dat vraag ik me heel sterk af...
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Rob Koelman

Oogkleur kan een indicatie zijn voor een soort. Beter is het om met een verrekijker en een sterke zaklamp het dier te bekijken. Op deze manier kun je in veel gevallen tot een betrouwbare determinatie komen.

Rob Koelman
Met vriendelijke groet, Rob

OlivierO

Het is voor iets dat ik deze week gezien heb, maar voor in de toekomst zal ik het onthouden! :-)

Maar als ik het dus goed begrijp is er niet direct een determinatiestramien of zijn er geen bepaalde regels?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

BartNoort

Nee helaas, en het is sterk afhankelijk van de gebruikte lamp.

Maar mijn ervaring.
ree en damhert. wit (mt een klein zweempje blauw)
vos, oranje
kat, alle kleuren van de regenboog zeker als de kop draait.

Bart
Bart Noort
Admin Zoogdieren & lid van
(Stichting Zoogdierenwerkgroep Zuid-Holland)

OlivierO

#5
En marters? :-D

Soit, het is niet erg. Het zal allicht toch maar een kat geweest zijn. De kleur was groen en geel, afhankelijk van hoe hij zijn kop draaide.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Douwe van der Ploeg

#6
Ik heb het vannacht even getest met de kat, en dat was inderdaad vooral blauwgroen tot geel (afhankelijk van de hoek). Ik heb wel eens ergens gelezen dat oplichten van de ogen in Australiƫ wel gebruikt wordt om possums te herkennen, maar ik geloof dat dat relatief kleine verschillen zijn (oranje of rood, bijvoorbeeld) waarvoor enige ervaring wel handig is. Weet zo niet meer waar ik het destijds heb gelezen, als ik het terugvind zal ik het hier neer zetten.
Douwe van der Ploeg

OlivierO

Het punt was dat ik vooral aan het uitzoeken was wie mijn kip had gepikt, maar die is ondertussen terecht, zij het wel morsdood. Nog steeds geen idee wat het is geweest en ik vrees dat ik het nooit ga weten.

Soit, mocht je het artikel nog vinden Douwe, dan mag je het zeker hier posten.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.