Nieuwe paddenstoelnamen

Gestart door Melchior van Tweel, september 11, 2014, 15:54:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

henkjanvdkolk

#30
Citaat van: Melchior van Tweel op september 17, 2014, 17:41:11 PM
Citaat van: henkjanvdkolk op september 17, 2014, 10:06:38 AM
Hier is mogelijk nog iets geks aan de hand:
De voormalige waarnemingen van Goudvliesbundelzwam worden (door veranderde inzichten?) ondergebracht bij een verzamelsoort: http://waarneming.nl/soort/info/15224. De status staat echter nog op 'soort'. Nieuwe waarnemingen van de goudvliesbundelzwam worden nu deels gezet (en goedgekeurd) bij http://waarneming.nl/soort/view/15531.
Ik heb de sl-soort in verzamelsoort veranderd. bedankt voor de melding.


Hoi Melchior,


Het is denk ik goed om hier nog even goed naar te kijken, het geldt namelijk voor veel meer soorten (zie http://waarneming.nl/search.php?q=incl&g=11&local=0&local=1&sort_lat=0&exact=0)
Neem bijvoorbeeld de zilveren ridderzwam. Alle waarnemingen zijn overgezet naar de verzamelsoort Zilveren ridderzwam incl Zilvergrijze ridderzwam, terwijl de meeste waarnemingen oorspronkelijk wel (neem ik aan) als zilveren ridderzwam s.s. zijn gedetermineerd, bijv: http://waarneming.nl/waarneming/view/80574071. Nieuwe waarnemingen worden weer onder de Zilveren ridderzwam s.s. ingevoerd, waardoor de waarnemingen van Zilveren ridderzwam s.s. nu verdeelt komen te staan over twee 'soorten'.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Melchior van Tweel

Hallo Henk-Jan,
We volgen daarin de synoniemenlijst die de NMV zelf ook hanteert. Wat die sl-soorten betreft: Daar ga ik mee aan de slag.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

ratje

Het valt me op dat verschillende namen bij mijn waarnemingen nu ineens met een synoniem aangeduid gaan worden. Wat voor mij erg lastig is alleen de synoniem-naam. Ik voer ze in met een ned. naam en nu zijn deze verdwenen. Ik zou het prettig vinden als ik ze samen met de Nl. naam, dus geen synoniem heb.

Melchior van Tweel

Hallo Hannie,
Het is inderdaad even wennen en soms lukt het niet om de nieuwe en oude namen bij elkaar in één scherm te krijgen. Dat geldt vooral bij var. en forma. Ik had dit probleem ook al geconstateerd. Hisko heeft echter aangegeven dat het buitengewoon veel programmeerwerk vergt om dat allemaal recht te trekken. Ik vrees dan ook dat we eraan zullen moeten wennen. Op soortniveau lijkt het wel goed te gaan. Kijk hier maar eens:
http://waarneming.nl/user/view/445?q=zwavelkop&akt=0&g=0&from=2014-09-12&to=2014-09-19&prov=0&z=0&sp=0&gb=0&cdna=0&f=0&m=K&zeker=O&month=0&rows=20&only_hidden=0&zoektext=0&tag=0&q=zwavelkop&zoektext=0&from=1900-01-01&g=0&akt=0&to=2014-09-19&prov=0&z=0&m=K&zeker=O&rows=20&month=0
Gezocht op Zwavelkop en zowel oud als nieuwe soorten staan door elkaar heen.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

ratje

Dank voor je uitleg Melchior, :duim:   ik ga het er voor nu dan maar bij laten. Bij nieuw invoeren ga ik er zelf goed opletten dat ik de Nl. benaming erbij krijg.

ratje

Xerocomus moravicus geeft de nw. St.lijst als nl. naam Fijngeschubde fluweelboleet. Kan deze naam ook in de lijst van wrn. bijgevoegd worden?

Melchior van Tweel

Citaat van: ratje op september 19, 2014, 14:01:22 PM
Xerocomus moravicus geeft de nw. St.lijst als nl. naam Fijngeschubde fluweelboleet. Kan deze naam ook in de lijst van wrn. bijgevoegd worden?
Done.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Melchior van Tweel

Vandaag ben ik bezig geweest met het verwerken van de error-logs die Hisko mij heeft gestuurd na de import van alle namen. Daarin staan lijst van soorten die handmatig moeten worden doorgenomen omdat er iets niet in klopte. Voorbeeld: Een soort is door ons aangegeven als nieuwe soort, maar blijkt al in observation.org voor te komen. Van de ruim 200 soorten die handmatig moeten worden verwerkt, heb ik er nu ruim 100 gedaan. De rest komt een volgende keer. Wordt vervolgd.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

ratje

Mooi,  :duim: een melding is ook niet als kritiek bedoeld meer als aanvulling als je iets tegenkomt.

heppo

Martin en Melchior,


Bedankt. Als ik weer per ongeluk een oude naam invoer en het lukt niet zal ik het doorgeven.


Herman

Melchior van Tweel

Hallo allemaal,
Het onderscheid tussen paddenstoelen en korstmossen is meestal geen probleem, maar er zijn soorten die er net tussenin lijken te hangen. Voorbeeld zijn de Veentrechtertjes (Lichenomphalia) en Lenteknotszwam (Multiclavula vernalis). Die zijn respectievelijk Trechtertjes en een Knotszwam die in symbiosa groeien met algen op de bodem en in de voet van de paddenstoel.
Aan de andere kant zijn er parasieten op korstmossen die zelf nu in symbiose leven met algen. Strikt genomen zouden het dus paddenstoelen zijn. Ze worden echter (vrijwel) alleen gevonden door lichenologen.
Ik heb met de korstmos-admins een verdeling afgesproken die vooral praktisch is. De korstmossen die op paddenstoelen lijken (Veentrechtertjes en Lenteknotszwam) worden ondergebracht bij de paddenstoelen en de korstmosparasieten bij de korstmossen. Er kunnen dus enkele (heel) kleine paddenstoelen nog uit de lijst verdwijnen. Die zijn dan bij de korstmossen terug te vinden. In een later stadium zal aan dit topic een lijstje worden toegevoegd om welke soorten dat gaat.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Melchior van Tweel

Citaat van: Melchior van Tweel op september 19, 2014, 16:44:50 PM
Vandaag ben ik bezig geweest met het verwerken van de error-logs die Hisko mij heeft gestuurd na de import van alle namen. Daarin staan lijst van soorten die handmatig moeten worden doorgenomen omdat er iets niet in klopte. Voorbeeld: Een soort is door ons aangegeven als nieuwe soort, maar blijkt al in observation.org voor te komen. Van de ruim 200 soorten die handmatig moeten worden verwerkt, heb ik er nu ruim 100 gedaan. De rest komt een volgende keer. Wordt vervolgd.
Nu allemaal verwerkt. Ook alle sl-soorten nagekeken. Alles zou nu klaar moeten zijn. Als je nog fouten tegenkomt: melden maar!
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Hinko

Plooirokje s.l. staat nu nog bij de familie Coprinaceae ipv Psathyrellaceae.
mvgr, Hinko

Melchior van Tweel

Citaat van: Hinko op september 29, 2014, 21:11:45 PM
Plooirokje s.l. staat nu nog bij de familie Coprinaceae ipv Psathyrellaceae.
Aangepast. Bedankt voor het melden.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Hinko

Lycoperdon nigrescens en Lycoperdon perlatum var. bonordenii staan bij de Agaricaceae terwijl de andere stuifzwammen bij de Lycoperdaceae staan.
mvgr, Hinko

A Oosterhuis

Hoi heren en dames,

Ik kom tegen dat hoorntje - calocera spec de verzamelsoort is van de peervormige stuifzwam lycoderdon pyriforme.

Ik twijfel er aan of dat wel klopt

Groeten  A Oosterhuis

Melchior van Tweel

Citaat van: Hinko op oktober 02, 2014, 21:34:49 PM
Lycoperdon nigrescens en Lycoperdon perlatum var. bonordenii staan bij de Agaricaceae terwijl de andere stuifzwammen bij de Lycoperdaceae staan.
Hallo Hinko,
Bedankt voor de melding. Ik heb de overigen Lycoperdons ook op Agaricaceae geplaatst (zie http://www.mycobank.org/BioloMICS.aspx?Table=Mycobank&Rec=56867&Fields=All).
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Melchior van Tweel

Citaat van: A Oosterhuis op oktober 02, 2014, 23:01:12 PM
Hoi heren en dames,

Ik kom tegen dat hoorntje - calocera spec de verzamelsoort is van de peervormige stuifzwam lycoderdon pyriforme.

Ik twijfel er aan of dat wel klopt

Groeten  A Oosterhuis
Bedankt voor de melding. Ik heb het aangepast.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Melchior van Tweel

Hallo paddenstoelvrienden,
In de waarnemingenlijsten van paddenstoelen kwam steeds de meeldauwen sterk naar voren (donkerrood) omdat veel soorten als (zeer) zeldzaam in de lijst stonden. Waarschijnlijk kloppen de zeldzaamheidsaanduidingen van de meeldauwen niet helemaal (of zelfs helemaal niet). Daarom hebben we besloten om alle zeldzaamheden van de meeldauwen op "Onbekend" te zetten. Dat heb ik vanmorgen gedaan. Er is nog gewoon te weinig bekend om daar echte uitspraken over te doen. Mocht je toch nog een meeldauw in de lijst tegenkomen waarvan de zeldzaamheid niet op Onzeker staat, laat dat dan even weten.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

e.moors

champignonparasolzwam spec. staat vermeld met geslacht cystolepiota ipv leucoagaricus (en poederparasolzwam spec bestaat niet)
(n.a.v. een vraag van Henk Huijser in topic: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=301069.0
mvg. Eric

Melchior van Tweel

Citaat van: e.moors op oktober 18, 2014, 11:16:23 AM
champignonparasolzwam spec. staat vermeld met geslacht cystolepiota ipv leucoagaricus (en poederparasolzwam spec bestaat niet)
(n.a.v. een vraag van Henk Huijser in topic: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=301069.0
Aangepast. Bedankt voor de melding.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

ratje

Bij Geel varkensoor staan 2 namen Otidea cantharella en Flavoscypha cantharellus. Welke is de juiste?

Melchior van Tweel

Hallo Hannie,
Het had in dit geval niet uitgemaakt. F.c. is een synoniem voor O.c. Van de eerste heb ik de NL naam verwijderd.
Bedankt voor de melding
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Hinko

De Friese namen hangen nu vaak aan de synoniemen en niet aan de 'nieuwe' paddenstoelnaam. Kan dit ook aangepast worden?

alvast bedankt.
mvgr, Hinko

Melchior van Tweel

Citaat van: Hinko op oktober 24, 2014, 16:00:30 PM
De Friese namen hangen nu vaak aan de synoniemen en niet aan de 'nieuwe' paddenstoelnaam. Kan dit ook aangepast worden?

alvast bedankt.
Hallo Hinko,
Ik heb werkelijk geen idee. Inderdaad jammer dat ze nu niet meer direct zichtbaar zijn. Handmatig doen zou heel veel werk zijn. Het heeft er eigenlijk meer te maken dat soorten en synoniemen in waarneming.nl als twee "soorten" worden behandeld. Dat is een punt dat ik al en keer  bij Hisko heb aangegeven, maar waar geen oplossing voor lijkt te komen.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Corryabbink

De Nederlandse namen zijn ook verdwenen bij de oude benamingen(synoniemen). Verdraaid lastig een soort terug te vinden van mijn eigen waarnemingen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Melchior van Tweel

Citaat van: Corryabbink op oktober 30, 2014, 22:32:59 PM
De Nederlandse namen zijn ook verdwenen bij de oude benamingen(synoniemen). Verdraaid lastig een soort terug te vinden van mijn eigen waarnemingen.
Hallo Corry,
Inderdaad lastig. Het is bij waarneming gebruikelijk dat Nederlandse namen alleen bij de meest recente namen staat en dus niet bij synoniemen. Dit om gebruik van die nieuwe namen te stimuleren (de meeste mensen voeren in aan de hand van de NL namen). Nadeel is wel dat bij al bestaande waarnemingen de NL verdwenen is. Ik heb dit aan gekaart bij Hisko de Vries, maar die kan er nu niets aan doen.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Corryabbink

#57
Dan zit er niet veel anders op dan alle wetenschappelijke namen uit mijn hoofd te leren.......of omslachtig een soort op te zoeken.
Waarneming.nl is op die manier wel erg elitair bezig  ;D
Dat kan toch niet de bedoeling zijn.....

In mijn opschrijfboekje staan de paddenstoelen met Nederlandse namen, echter op de site, zijn vele waarnemingen niet terug te vinden. Een ramp, en dat alleen maar doordat de wetenschappelijke benaming gewijzigd is.

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

xenion

Helemaal met je eens Corry, ik baal er ook van, want je moet nu ook nog de oude wetenschappelijke naam gaan onthouden.
Helaas kunnen wij als admins er weinig aan doen, misschien nog eens bij Hisko aangeven, wie weet?
Groeten,
Martin

Corryabbink

Citaat van: xenion op oktober 31, 2014, 18:19:30 PM
Helemaal met je eens Corry, ik baal er ook van, want je moet nu ook nog de oude wetenschappelijke naam gaan onthouden.
Helaas kunnen wij als admins er weinig aan doen, misschien nog eens bij Hisko aangeven, wie weet?

Dit wijkt af van de opzet van waarneming.nl. Die zou dicht bij de waarnemer staan maar nu rolt het balletje toch wel even anders........Ik red me nog wel maar dat geldt niet voor iedereen. Ik weet niet of het zin heeft dit bij Hisko aan te kaarten. Ben niet van plan tegen muren op te lopen ;D
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"