Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: 1 ... 4 5 [6]   Omlaag

Auteur Topic: Nieuwe paddenstoelnamen  (gelezen 11764 keer)

paddenstoelenmonster

• Member
Re: Nieuwe paddenstoelnamen
« Reactie #150 Gepost op: augustus 17, 2018, 17:52:40 pm »

Geachte  Admins,
Sinds 1,5 jaar denk ik heet de Ischnoderma resinosum in het Nederlands officieel de Valse teervlekkenzwam. Vorig jaar september is daar ook een Nature today artikel over verschenen. Is het ook mogelijk om deze Nederlandse naam aan waarneming.nl toe te voegen?
Met een hartelijke groet van een enthousiaste spotter van deze soort,
Henk Monster

Melchior van Tweel

• Admins
  • Admingroep: Paddenstoelen
    • www.melchiorvantweel.nl
« Reactie #151 Gepost op: augustus 18, 2018, 12:06:03 pm »

:duim:

adinda

• Member
« Reactie #152 Gepost op: september 07, 2018, 22:30:18 pm »

Hallo Melchior,

Er is wat misverstand geweest volgens mij v.w.b. de naamgeving van verscheidene soorten Podospora waarvan de huidige naam als Podospora werd gehandhaafd en niet de juiste naam van Schizothecium. De NMV hield vast aan de naamgeving zoals gesteld in Mycobank. Ik heb deze week Konstanze Bensch van Mycobank een mail gestuurd betreffende deze problematiek en hier is haar antwoord.

Konstanze Bensch <k.bensch@mycobank.org>
3 sep. (4 dagen geleden)  aan mij

Hello,

The current name has been updated. I will also check the other Schizothecium names.

Best regards,
Konstanze Bensch

On 01/09/18 10:42, "no-reply MycoBank Team" <no-reply@bio-aware.com> wrote:

Why is the current name of Schizothecium conicum still Podospora conica?
Schizothecium and Podospora are totally different species.
Podospora conica has already been changed into Schizothecium conicum on Index Fungorum as being the current name.
http://www.speciesfungorum.org/Names/SynSpecies.asp?RecordID=323132

Het navolgende artikel bevestigt ook de bevindingen van Lundqvist in 1972 betreffende de naamgeving die heden ten dage wordt gevoerd.
Alle in het artikel geaccepteerde Schizothecium soorten zijn in Mycobank aangepast.

Doveri heeft eveneens een artikel hieromtrent geschreven.
A bibliography of Podospora and Schizothecium, a key to the species and a description of Podospora dasypogon newly recorded from Italy

« Laatst bewerkt op: september 07, 2018, 22:59:11 pm door adinda »
Met vriendelijke groeten,

Joop

Melchior van Tweel

• Admins
« Reactie #153 Gepost op: september 08, 2018, 10:46:17 am »

Hallo Joop,

De taxonomische ontwikkelingen in paddenstoelenland gaan snel. Daarom heeft de NMV een standaardlijst. De namen staan dan voor een bepaalde periode vast. Natuurlijk gaat de taxonomie verder. Nieuwere namen moeten dus wachten tot een volgende standaardlijst. Dat leidt soms tot onhandige situaties zoals je hier beschreven hebt. Toch willen we de namen van de NMV blijven volgen, zodat in ieder geval alle Nederlandse mycologen dezelfde "taal" spreken.

adinda

• Member
« Reactie #154 Gepost op: september 08, 2018, 13:03:05 pm »

Melchior,

Leuk dat alle Nederlandse mycologen dezelfde taal spreken maar dat geldt niet voor mijn communicatie met buitenlandse contacten want door hen werd/wordt ik gewezen op een eventuele naamsverandering.

De Nederlandse naamgeving voor Podospora (Menhirzwammetje) is eveneens niet correct want Podospora lijkt in het geheel niet op een menhir, Schizothecium doet dat echter wel.

Als het gaat om nieuwe soorten dan is er geen probleem want die namen komen nog niet voor in de standaardlijst en de NMV volgt de naamgeving van Mycobank alleen blijft het v.w.b. de Nederlandse naamgeving van deze twee soorten wel problematisch want ze kunnen niet beiden "menhirzwammetje" worden genoemd dan zal er iets anders moeten worden verzonnen voor de soort Podospora.

Ik heb dit probleem een aantal jaren geleden al aangekaart maar daar is toen niet op gereageerd ook niet door de mensen van Mycobank.
Het zou mijns inziens duidelijker zijn om de huidige naamgeving van een Schizothecium soort over te nemen en de daarmee samenhangende naam van Podospora als synoniem.

Verspreidingsatlas is daar een goed hulpmiddel bij alhoewel ik twijfels heb over de juistheid van de informatie want bij Podospora Conica is maar één vindplaats te zien (nabij Eindhoven) terwijl ik deze soort in grote aantallen heb gevonden in een buitengebied nabij Wassenaar en eveneens in de duinen bij Rockanje en Oostvoorne. Ook heb ik foto's opgestuurd maar die zijn eveneens niet opgenomen.

Joop

Joop

Melchior van Tweel

• Admins
« Reactie #155 Gepost op: september 09, 2018, 07:22:48 am »

Als het gaat om nieuwe soorten dan is er geen probleem want die namen komen nog niet voor in de standaardlijst en de NMV volgt de naamgeving van Mycobank alleen blijft het v.w.b. de Nederlandse naamgeving van deze twee soorten wel problematisch want ze kunnen niet beiden "menhirzwammetje" worden genoemd dan zal er iets anders moeten worden verzonnen voor de soort Podospora.
Hallo Joop,
Natuurlijk heb je gelijk, maar voor de argumentatie verwijs ik naar mijn vorige stukje. Wat de nieuwe soorten betreft: die worden pas toegevoegd na goedkeuren door de NMV. Dat geldt ook voor de Nederlandse namen. Mycobank heeft daar dus niets mee van doen.

adinda

• Member
« Reactie #156 Gepost op: september 09, 2018, 17:40:55 pm »

Melchior,

Ik begrijp je argumentatie en wetenschappelijke namen van nieuwe soorten moeten geen probleem opleveren en Mycobank, waar de NMV zich aan vast houdt, heeft de naamgeving aangepast.
Een voorstel Nederlandse naam kan ik ook aangeven op het formulier Aanvulling Nederlandse fungi en wat de NMV daar verder mee doet dat hoor ik dan vanzelf wel.
Of kan ik het geheel zoals jij hebt aangegeven ook via waarneming.nl doen en moet ik dan ook nog mijn waarnemersnummer en/of herbarium nummer aangeven?

Joop
« Laatst bewerkt op: september 09, 2018, 17:43:36 pm door adinda »

Joop

floortje

• Member
« Reactie #157 Gepost op: september 12, 2018, 16:23:45 pm »

Veel werk verricht dus, maarrrrrrrrr, wat moeten we nu bijvoorbeeld met het boek Ecologische paddenstoelen van Drenthe, nog niet zo lang uit...en al de andere al bestaande boeken??
Daar staan dus nu heel veel foute (Latijnse) namen in...
groetjes Kiena

Melchior van Tweel

• Admins
« Reactie #158 Gepost op: september 15, 2018, 17:26:38 pm »

Melchior,

Ik begrijp je argumentatie en wetenschappelijke namen van nieuwe soorten moeten geen probleem opleveren en Mycobank, waar de NMV zich aan vast houdt, heeft de naamgeving aangepast.
Een voorstel Nederlandse naam kan ik ook aangeven op het formulier Aanvulling Nederlandse fungi en wat de NMV daar verder mee doet dat hoor ik dan vanzelf wel.
Of kan ik het geheel zoals jij hebt aangegeven ook via waarneming.nl doen en moet ik dan ook nog mijn waarnemersnummer en/of herbarium nummer aangeven?

Joop
Hallo Joop,
Helaas blijken er in Mycobank allerlei fouten te staan, dus die kan je niet blind volgen. Helaas.
Als je zelf een nieuwe soortenformulier wilt invullen en opsturen is dat natuurlijk prima. Anders wil ik het ook wel voor je doen.

Douwe van der Ploeg

• Observado Admin
  • *
« Reactie #159 Gepost op: oktober 09, 2018, 00:13:46 am »

Ter info:
Entoloma sericellum is a synonym of Alboleptonia sericella

13701 > 803082

http://www.mycobank.org/BioloMICS.aspx?TableKey=14682616000000067&Rec=210658&Fields=All

Gaat dus om https://observation.org/soort/view/13701 (staat op de Nederlandse lijst) en https://observation.org/soort/view/803082. En ja, ik besef me dat jullie jezelf vastleggen aan die lijst van de NMV.
Douwe van der Ploeg

Melchior van Tweel

• Admins
« Reactie #160 Gepost op: oktober 09, 2018, 06:31:00 am »

Ter info:
Entoloma sericellum is a synonym of Alboleptonia sericella

13701 > 803082

http://www.mycobank.org/BioloMICS.aspx?TableKey=14682616000000067&Rec=210658&Fields=All

Gaat dus om https://observation.org/soort/view/13701 (staat op de Nederlandse lijst) en https://observation.org/soort/view/803082. En ja, ik besef me dat jullie jezelf vastleggen aan die lijst van de NMV.
Synoniem is aangemaakt.

Carolien

• Admins
« Reactie #161 Gepost op: januari 02, 2019, 21:24:26 pm »

Hallo Melchior,
via Henk Monster vernam ik dat de Korianderzwam twee keer in de soortenlijst staat (zowel oude als nieuwe site) Zou je hier eens naar willen kijken?

https://waarneming.nl/soortenlijst.php?q=korianderzwam&g=0&f=0&type=0&z=0&local=0&local=1&p=0&sound=0&sort_lat=0&all_lang=0&exact=0

Ook heeft Heteromycophaga glandulosae tegenwoordig een Nederlandse naam
https://www.verspreidingsatlas.nl/0537010
« Laatst bewerkt op: januari 02, 2019, 21:29:20 pm door Carolien »
Hartelijke groet Carolien Reindertsen

xenion

• Admins
« Reactie #162 Gepost op: januari 03, 2019, 23:17:15 pm »

Ik heb beide aangepast Carolien, dank je voor het melden.
Die Nederlandse namen gaan we nog een keer weer rechttrekken, voor meer recent toegevoegde soorten missen die.
Groeten,
Martin

rietvanoosten

• Member
« Reactie #163 Gepost op: januari 04, 2019, 17:05:11 pm »

Papierzwammetje staat ook met 2 namen in de soortenlijst (viel me op bij de waarnemingen van 29-12-2018)
https://waarneming.nl/soortenlijst.php?q=papierzwammetje&g=0&f=0&type=0&z=0&local=0&local=1&p=0&sound=0&sort_lat=0&all_lang=0&exact=0
met vriendelijke groet, Riet

xenion

• Admins
« Reactie #164 Gepost op: januari 04, 2019, 19:26:47 pm »

Ik heb het aangepast Riet. Met de invoering van de nieuwe soortenlijst (2013) is bij een aantal soorten die een andere wetenschappelijke naam hebben gekregen blijkbaar de Nederlandse naam niet goed weggehaald.
Groeten,
Martin

Melchior van Tweel

• Admins
« Reactie #165 Gepost op: januari 06, 2019, 13:44:17 pm »

Ik zal bij gelegenheid alle Nederlandse namen eens doorlopen op dubbelingen.

Carolien

• Admins
« Reactie #166 Gepost op: januari 07, 2019, 10:33:02 am »

Melchior van Tweel

• Admins
« Reactie #167 Gepost op: januari 07, 2019, 10:35:45 am »

Hallo Carolien,

Bedankt voor de melding. Ik heb de ene verwijderd. Het maakt overigens niets uit. Voor welke van beide je ook kiest, de waarneming wordt steeds opgeslagen met de juiste, geldige, naam.

marcel234

• Member
« Reactie #168 Gepost op: januari 07, 2019, 21:40:13 pm »

Er zijn meer dubbele namen in de database, mogelijk terecht.. bijv als synoniem
« Laatst bewerkt op: januari 07, 2019, 21:45:09 pm door marcel234 »

Carolien

• Admins
« Reactie #169 Gepost op: januari 08, 2019, 23:14:51 pm »

Zou van het Roze mestschijfje ook de anamorf en teleomorf kunnen worden aangemaakt in de soortenlijst?

https://www.verspreidingsatlas.nl/0628011#

https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=445155.0
« Laatst bewerkt op: januari 08, 2019, 23:24:17 pm door Carolien »

Melchior van Tweel

• Admins
« Reactie #170 Gepost op: januari 09, 2019, 16:05:52 pm »

Hallo Carolien,
Binnen de NMV gaan er steeds meer stemmen op om de verschillende stadia van een soort niet meer als aparte taxa op te nemen, maar de stadia in een apart veld onder te brengen. Ik vind dit een goede ontwikkeling. Op waarneming.nl kan het stadium worden ingevuld in het veld "kleed".

Carolien

• Admins
« Reactie #171 Gepost op: januari 09, 2019, 18:47:13 pm »

:duim:
Pagina's: 1 ... 4 5 [6]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.045 seconden met 19 queries.