nieuwsgierig over statistieken

Gestart door ruut, september 11, 2014, 02:28:06 AM

Vorige topic - Volgende topic

ruut

28.000.000 waarnemingen, 'n enorm aantal ;)
roept bij mij de vraag op, is dit aantal uit te splitsen in met en zonder foto :huh:
dit zelfde voor de lijst met "top waarnemers"
voor mijn eigen waarnemingen kan ik dat wel filteren "met of zonder foto"
Ben benieuwd
groet, ruut

HPM

28 miljoen waarnemingen en 4.5 miljoen foto's. Reken maar uit.  (1 op de 6 warnemingen). Je moet er dan nog wel rekening mee houden dat bij veel waarnemingen meerdere (soms heel veel) foto's staan.  Waarschijnlijk zal je het aantal waarnemingen met foto's minstens mogen halveren. (1 op de 12 waarnemingen). Bij ruim meer dan 90% van de waarnemingen zitten dan geen foto's.

Herman van der Meer

ruut

Dank Herman voor de uitleg ;) ben toch verbaasd over de verhoudingen. Had meer "foto"waarnemingen verwacht  :huh:
vriendelijke groet, ruut

HPM

Je kan het ook al zien als je naar waarnemingen kijkt. Naar een daglijst, een soortlijst. Zelfs bij de zeldzaamheden op de voorpagina staan, zijn niet bij alle soorten foto's.

Twee willekeurige soorten op een willekeurige dag:
Brandgans, 36 waarnemingen met 3 foto's bij 1 waarneming
http://waarneming.nl/soort/view/79?from=2014-09-10&to=2014-09-10

IJsvogel 115 waarnemingen met 40 foto's bij 13 waarnemingen
http://waarneming.nl/soort/view/37?from=2014-09-10&to=2014-09-10

Op die dag zijn er 241 soorten ingevoerd. Bij 136 soorten zitten een of meer foto's. Om hoeveel foto's het gaat zou ik alleen kunnen zien als ik de foto's van alle soorten apart zou optellen.

Het zou natuurlijk wel leuk zijn als je dit soort cijfers gelijk kon zien of opvragen, maar zo belangrijk is het nou ook weer niet om het programma daarvoor op elke pagina berekeningen te laten uitvoeren.
Maar op de statistiekpagina zou wel meer kunnen dan er nu staat. Ik zou die pagina hoe dan ook anders inrichten.
Herman van der Meer

ruut

#4
Weer dank voor je heldere uitleg.
Maar ik was meer benieuwd naar de toplijst van waarnemers ;)
Ik plaats voornamelijk fotowaarnemingen en natuurlijk tref ik in het veld veel meer aan.
Maar om praktische redenen beperk ik me tot de foto's. Praktisch vanwege de tijd om alles in te voeren.
Thuis komen met 400/800 foto's is al 'n hele opgave om daar de "bruikbare" uit te halen.
Maar het is wel allemaal leuk om te doen.
Tot zover maar.
Vriendelijke groet, ruut

Menko Vlaardingerbroek

De fotodichtheid verschilt nogal per diergroep, vermoed ik: relatief veel foto's bij kleine groepen als vliegen en wantsen, relatief weinig foto's bij vogels en planten.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

HPM

Citaat van: Menko Vlaardingerbroek op september 15, 2014, 20:53:24 PM

De fotodichtheid verschilt nogal per diergroep, vermoed ik: relatief veel foto's bij kleine groepen als vliegen en wantsen, relatief weinig foto's bij vogels en planten.

Ja. Hier een tabelletje met het aantal foto's als percentage van het aantal waarnemingen.
Zoals eerder uitgelegd zegt dat weinig over het aantal waarnemingen met foto's .
Leuk in dat verband zijn de paddestoelen, met meer foto's dan waarnemingen, terwijl ik
weet dat daar ook waarnemingen zonder foto bij zitten.

Paddenstoelen
104
Wantsen, cicaden en plantenluizen
90
Geleedpotigen (overig)
88
Insecten (overig)
82
Bijen, wespen en mieren
81
Kevers
76
Vliegen en muggen
75
Weekdieren en overige ongewervelden
53
Nachtvlinders en micro's
44
Mossen en korstmossen
42
Libellen
35
Reptielen en amfibieën
34
Planten
25
Algen, Wieren en overige ééncelligen
22
Dagvlinders
19
Zoogdieren
14
Vissen
13
Sprinkhanen en krekels
11
Vogels
9
Herman van der Meer

ruut

leuk die cijfers en met 'n beetje beredenering klopt het wel. 'n vogel is snel en laat zich niet snel vastleggen en ja de paddenstoel staat stil, dus alle tijd.
Verbaast me alleen over de planten :rolleye: had hier hoger percentage verwacht ;)
Maar goed, voor mij gelden die percentages niet, per groep zit ik hoger dan 100%
Toch jammer, dat die toplijst niet uit te splitsen is in:  met/zonder  foto  :rolleye:
groet, ruut

Guus Peterse

Citaat van: ruut op september 15, 2014, 22:38:56 PM
Toch jammer, dat die toplijst niet uit te splitsen is in:  met/zonder  foto.
Waarom zou je dat willen?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015


ruut

ja, dat is de te verwachte vraag  Guus;)
ik denk dezelfde reden als het bijhouden van de  toplijst ;D
leuk om te weten dus, zonder verdere bedoelingen.
groet, ruut

Menko Vlaardingerbroek

Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

HPM

Citaat van: Menko Vlaardingerbroek op september 16, 2014, 22:01:50 PM

Iets voor het Nederlands genootschap ter bevordering en verbreiding van nutteloze kennis:...

Ach, het aantal waarnemingen met en zonder bewijs zou ik geen nutteloze kennis willen noemen. Het lijkt me alleen niet nodig om dat op de meest gekken plekken telkens te gaan genereren. Het lijkt me meer iets voor een jaarverslag.
Herman van der Meer

ruut

Het nieuwe jaar is begonnen en ja,  dan kijk ik naar de cijfers en dan zie ik enorme toename en voor sommige soorten 'n afname. alles zal 'n oorzaak hebben.
Bij sommige overzichten kan ik filteren op foto-waarnemigen, jammer, maar het kan blijkbaar niet anders
Hoop ook dit nieuwe jaar op weer meer "leuke"waarnemingen zoals bv vandaag. Voor 't eerst m'n eerste ijsvogels kunnen vastleggen op twee verschillende momenten.
En uh, die toplijst, zal hem maar "vergeten"  ;)
groet, ruut