'Kleine Mantel' in Portugal

Gestart door ruud_altenburg, juli 10, 2007, 09:48:09 AM

Vorige topic - Volgende topic

ruud_altenburg

Chris Gibbins fotografeerde half juni in Sines, Portugal deze vogel. De hamvraag is: is dit een 2kj of een 3kj? Want als het een 2kj is...
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

ruud_altenburg

En een foto in vlucht.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Bram Rijksen

Is het bij zulk soort verdachte beesten geen optie deze te voorzien van een zendertje en om te bekijken of ze zich inderdaad richting de Russische Toendra verplaatsen...?
Ik zie volgens mij vooral veel 2 kj kenmerken in de naakte delen; bij een 3e kj Kleine Mantel zou je toch al een beetje meer geel in de pootkleur, snavel en iris verwachten. En dan die blauwgrijze mantelkleur...

Pim Wolf

die naakte delen zijn nog tot daar aan toe, die zouden op een trage 3kj niet misstaan. Maar de vorm (en de sleet) van de buitenste handpennen en het patroon op de niet geruide staartpennen kloppen opvallend goed voor juveniele veren waarmee het dus een 2 kj zou kunnen zijn.  

pim

ruud_altenburg

#4
Ik zal nog wat puntjes noemen die mij opvielen:

1. S3 (armpen in linkervleugel) is nieuwer dan de rest en ziet eruit als een tweede generatie veer.
2. De armpennen zien er niet bijzonder sterk gesleten uit maar hebben kleine witte randjes en lijken dus juveniele veren.
3. De rui is relatief ver gevorderd (P1-4 volgroeid) voor een vogel in midden juni.
4. Er zijn drie 'generaties' tertials, waarvan de onderste goed juveniele veren kunnen zijn, de bovenste vroeg vervangen tweede generatie veren en de middelste tweede generatie veren die later vervangen zijn.
5. De binnenste handpennen lijken derde generatie veren, want tweede generatie veren zijn in westerse vogels zwartachtig.

Punt 1-4 pleiten voor een 2kj, punt 5 voor een 3kj als aangenomen wordt dat het een westelijke vogel is.

Als je ervan uitgaat dat het een 2kj Heuglins Meeuw is is punt 5 geen probleem, want deze soort toont relatief vaak adult-achtige binnenste handpennen. Maar dan is punt 3 wellicht weer een probleem...
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

BramtK

Citeer1. S3 (armpen in linkervleugel) is nieuwer dan de rest en ziet eruit als een tweede generatie veer.

Plus een derde generatie in de handvleugel.

CiteerEr zijn drie 'generaties' tertials, waarvan de onderste goed juveniele veren kunnen zijn, de bovenste vroeg vervangen tweede generatie veren en de middelste tweede generatie veren die later vervangen zijn.

Dus drie generaties veren... Ik snap het niet: kan dat bij een 2kj?

Bram


Groeten,

Bram ter Keurs

ruud_altenburg

#6
CiteerPlus een derde generatie in de handvleugel. 
Welke dan?

CiteerDus drie generaties veren... Ik snap het niet: kan dat bij een 2kj?
Dat staat niet voor niets tussen aanhalingstekens. Het zijn twee generaties veren maar de bovenste zijn waarschijnlijk vroeg in de winter en de middelste laat in de winter vervangen. Zoals je kunt zien groeit T4 nog.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

BramtK

P 1, 2 en 3? Die zien er uit alsof ze nieuwer zijn dan de armpennen... Of vergis ik me?

Maar ik begrijp nu dat 'generatie'-verhaal en dat dat dus zou kunnen op een 2kj.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

theomuusse

Ik moet eigenlijk mijn biezen pakken voor een vakantie naar Aruba, maar okee, ik zal wat proberen.

Ik vind de armpennen lastig, ik zie nog vrij ronde, minder gesleten toppen ertussen.
Maar door de nieuwe S3 denk ik dat de armpennen juv zijn want S3 vind ik een 2e gen pen.

2cy dus.

De binnenste handpennen en handpen dekveren vind ik erg 3e generatie. De oude buitenste zouden 2e gen of juv kunnen zijn.

geen leeftijd zeker.

De staart heeft oude juveniele veren want de nieuwe veren die ertussen zitten zijn 2gen en duidelijk geen 3gen. Bijv R2 en R3. Zie een foto van Visa in een heuglini stuk ooit in Limicola met de sterk gelijkende 1e en 2e gen staartveren (qua patroon).

2cy dus.

In de mantel komen de oude veren niet over als 3e gen maar als 2e gen. 2cy.
De bouw van de vogel, de kop en snavel (zowel vorm als zwart-verdeling) passen erg goed op een 2cy heuglini.
Let ook op de kleur en toon van de nieuwe grijze veren.

Ofwel ik denk dat het een 2cy heuglini is.

Zo, zoeken jullie het maar lekker verder uit.
Theo